Pensioenhervorming

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

mania
Lid geworden op: 02 jun 2007, 21:48

05 jan 2022, 13:00

Volgens de nieuwe maatregelen die ingaan op 1/1/22 zouden de drempelbedragen voor de bijdrage "ZIEKTE- en INVALIDITEITSVERZEKERING" worden opgetrokken.
Waar kan ik de aangepaste tabellen (Op de site van FPD zie ik de tabellen van 1/9/21) vinden ?

sandorgw
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:02
Locatie: kortrijk

05 jan 2022, 16:36

U kan dat nalezen op my pension .

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

06 jan 2022, 08:26

Mypension.be verwijst enkel naar de site van de Federale Pensioendienst, waarop de bedragen voorlopig nog niet zijn aangepast.

In een persbericht op de website van minister Lalieux vind je al wel enkele bedragen.
https://lalieux.belgium.be/nl/nieuwe-ve ... -1-januari

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 jan 2022, 14:07

Hier staat geen bedrag, wel een %: pensioenhervorming-de-croo-1
Verhoging drempelbedragen van de ZIV-bijdrage
De drempelbedragen van de ZIV-bijdrage worden verhoogd:
op 01.01.2021 met 2,31 %;
op 01.01.2022 opnieuw met 2,31 %.

mania
Lid geworden op: 02 jun 2007, 21:48

06 jan 2022, 14:46

Ik zal dus voorlopig de bedragen vanaf 1/9/2021 met 2,31 % verhogen.
Iedereen alvast bedankt voor de reacties.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

08 jan 2022, 06:57

Ze doen maar...op die pensioendienst...

Toen ik in 2003 effectief 46 beroepsjaren kon inbrengen,
was de pensioendienst zo leep om het magerste éérste jaar mee te tellen,
maar het veel vettere laatste jaar te dumpen. :|

Dan gebeurde vooraf op m'n 60ste al een (voor)heffing van 20% op een deel bijkomend pensioen,
waarvoor ik had gespaard bij een speciale kas via mijn werkgever.
Maar...evenzeer werd de volledige som meegeteld om de belasting op m'n pensioen te berekenen.
Het argument van "my pens was", dat ik dat geld kon uitzetten bij een bank. (sic)
En die zogenaamde "fictieve rente" werd dan als extra inkomsten beschouwd.

Al heel lang geleden werd een solidariteitsbijdrage gecreëerd om de pensioenkas te spijzen.
Die maatregel zou een "tijdelijk" karakter hebben, maar is nog altijd van kracht!

Voor ik met pensioen ging bestelde ik enkele info-boekjes bij "my pens"
zodat ik o.a. zag welke bevoordeelde pensioentrekkers er zoal zijn.
Niet enkel de ambtenaren maar o.a. ook het vliegend personeel van de burgerluchtvaart.
Incluis de koffiedames, die hostess worden genoemd.
En er zijn dan nog meerdere andere categorieën die van extraatjes genieten.

Tja...Frank Ignace Georgette Vandenbroucke zal nog veel varkentjes mogen wassen
om de pensioenen betaalbaar te houden. En allicht tegen heel wat zere schenen moeten schoppen.

Ps.: Wie herinnert zich trouwens nog het ZILVERFONDS :!: :?:
(een boerenbedrog zonder weerga) :?

H.

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

10 jan 2022, 09:31

Beste Hobo,

Ik wil toch één en ander in een ander daglicht plaatsen.

U meldt dat met een loopbaan van 46 jaar het eerste, en tevens magerste jaar, in aanmerking werd genomen voor uw pensioen. Dit terwijl uw laatste, vettere, jaar niet in aanmerking werd genomen.

Ik veronderstel dat u in de loop van dit laatste, vettere, jaar in pensioen bent gegaan.

In 2003 gold als wetgeving, dat het jaar waarin uw pensioen ingaat, niet in aanmerking werd genomen voor uw pensioenberekening.
Is dit fair? Naar mijn oordeel niet. Maar, er was wel een praktische reden voor. Het pensioen als werknemer wordt namelijk berekend op basis van uw bruto loon.
Veronderstel dat je in september 2003 met pensioen bent gegaan. Dan had je graag dat je al in september een pensioen ontving.
Indien de pensioenkas had moeten wachten tot einde september, om te weten hoeveel je bruto verdiende om dan pas met je pensioenberekening te kunnen beginnen, dan was het minstens al december vooraleer je je eerste pensioenbedrag zou ontvangen. (De pensioenkas werkt wel rap, maar je bent niet de enige die in september 2003 met pensioen ging.)

Ondertussen zijn de technische mogelijkheden sterk verbeterd, zodat de pensioenkas veel sneller kan werken en ook veel sneller over de nodige informatie kan beschikken.
De wetgever heeft dan ondertussen ook geoordeeld dat de wetgeving kon worden aangepast, zodat sinds een aantal jaren het jaar van de pensionering ook in aanmerking kan worden genomen voor de pensioenberekening.

Verder stel je dat er al 20 % bedrijfsvoorheffing werd ingehouden op je aanvullend pensioen, en dat de volledige som ook nog eens in aanmerking werd genomen om de belastingen op je wettelijk pensioen te berekenen.

Dit klopt niet.

Op je aanvullend pensioen werd inderdaad belastingen (bedrijfsvoorheffing ingehouden), maar er zijn ook andere inhoudingen (ZIV, solidariteitsbijdrage, ...).
Indien je het aanvullend pensioen in kapitaal liet uitbetalen (wat veruit de meeste doen), dan wordt dit kapitaal omgezet naar een fictieve maandelijkse rente. Men gaat dus het kapitaal verdelen over het aantal maanden dat je volgens de sterftetabellen gemiddeld nog zou leven.
Deze fictieve rente wordt bij de betaling van je wettelijk pensioen enkel gebruikt om na te gaan hoeveel solidariteitsbijdrage en ZIV-inhouding er op je wettelijk pensioen moet worden ingehouden. Deze fictieve rente wordt NIET in aanmerking genomen om de bedrijfsvoorheffing op je wettelijk pensioen te berekenen.
Met andere woorden, of je nu een aanvullend pensioen had of niet, de belastingen op je wettelijk pensioen blijven hetzelfde.

PS. Als pensioendeskundige ben ik niet verbonden aan de pensioenkas en kan dus neutrale informatie geven over de werking van de pensioenkas.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

10 jan 2022, 10:37

Die soladiteitesbijdrage op een uitbetaalde groepsverzekering is al enkele jaren afgeschaft en bedroeg max 20€/maand

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

10 jan 2022, 11:26

voorn schreef:
10 jan 2022, 10:37
Die soladiteitesbijdrage op een uitbetaalde groepsverzekering is al enkele jaren afgeschaft en bedroeg max 20€/maand
Dat is niet juist.

1. De solidariteitsbijdrage bestaat nog steeds, alleen zijn de grensbedragen opgetrokken zodat minder mensen hiervoor in aanmerking komen.
(vanaf een bedrag (pensioen + fictive rente) hoger dan 2 699,21 EUR )

2. De groepsverzekering (omgezet in een fictieve rente) +bruto pensioen wordt enkel gebruikt om het percentage te bepalen dat wordt toegepast op het pensioen bedrag.

3. Het bedrag van de solidariteitsbijdrage is maximum 2% van het bruto pensioen bedrag.

4. voorbeeld:
...Bruto pensioen: 2000€ ,
...Fictieve rente: 1000€
...solidariteitsbijdrage (2021): 40€ ( = 2000 x 2%)

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

10 jan 2022, 16:19

@ Felix

In 2003 gold als wetgeving, dat het jaar waarin uw pensioen ingaat, niet in aanmerking werd genomen voor uw pensioenberekening.
Is dit fair? Naar mijn oordeel niet. Maar, er was wel een praktische reden voor. Het pensioen als werknemer wordt namelijk berekend op basis van uw bruto loon.
Veronderstel dat je in september 2003 met pensioen bent gegaan. Dan had je graag dat je al in september een pensioen ontving.
Indien de pensioenkas had moeten wachten tot einde september, om te weten hoeveel je bruto verdiende om dan pas met je pensioenberekening te kunnen beginnen, dan was het minstens al december vooraleer je je eerste pensioenbedrag zou ontvangen. (De pensioenkas werkt wel rap, maar je bent niet de enige die in september 2003 met pensioen ging.)


Tja...
Ik herinner me (vaag) een (ex)collega, die enkele maanden zelf RMZ-bijdragen stortte
om zo zijn laatste werkjaar volledig af te ronden.

Waar u schrijft, dat de pensioenkas effectief moet vooraf kunnen berekenen,
blijkt nu toch, dat men op "my pens.be" al vooraf kan nagaan wat er als pensioen uit de bus zal komen. (!?)

Maar om eerlijk te zijn...
Momenteel bij het tastbaar naderen van m'n finale horizon
heb ik heel wat andere tegenwind te verwerken
Zodat het mij niet meer zo erg raakt, als er ooit wat scheef getrokken toestanden waren.
En/of nog altijd zijn. 8)

Los van wat professor Vandenbroucke nog uit zijn hoed zal toveren in de pensioenhervorming
Het ei dat hij al langer zit uit te broeden.

H.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

11 jan 2022, 10:33

Om toch ook iets positiefs te melden....

Sedert J. Van Overtveldt via N-VA iets mee in de pap te brokkelen had,
werden de maandelijkse pensioenuitkeringen wat minder zwaar belast.
Voordien hield ik netto minder over, maar na de belastingsaangifte kon ik een som terug trekken.
Helaas duurde het dan soms een jaar of langer aleer ik die vereffening op mijn bankrekening kreeg gestort.
Een soort renteloos leningske aan de staatskas. :wink:

Na de ingreep van J. Van Overtveldt gebeurde het omgekeerde.
Ik kreeg maandelijks een ietsje hoger netto pensioen.
Maar na de belastingaangifte moest ik dan een som bijbetalen.
Wel kreeg ik géén maandenlang de tijd om dat bij te passen :?

H.

lode
Lid geworden op: 13 mar 2005, 16:14

11 jan 2022, 17:02

@Hobo
Van Overtveldt is toch een Europarlementariër wat heeft die te zien met de bedrijfsvoorheffing ?
1) HP Pavilion P6 2030 be/WIN 7 Home-Premium SP1 / Intel Core i5 2500-3.3GHz/ 8Gb /HD1.5Tb / Externe HD 4TB
2) HP Envy Win 11 / Intel Core I7 / 16 GB/ SSD 256 GB/ HD 1 TB
/Firefox/MS Office 2013/ OpenOffice/ LibreOffice/ Eset Smart Security Premium V17

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

12 jan 2022, 08:18

Aan Hobo
Waar u schrijft, dat de pensioenkas effectief moet vooraf kunnen berekenen,
blijkt nu toch, dat men op "my pens.be" al vooraf kan nagaan wat er als pensioen uit de bus zal komen. (!?)
Mypension is slechts een raming op basis van de gegevens die op dat ogenblik gekend zijn.
Ga je kijken naar je loopbaanoverzicht in het digitaal pensioendossier, dan zal je merken dat het lopende kalenderjaar nog niet volledig ingevuld is (indien je nog actief bent).