pensioenjaren kwijt

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

vriendin
Lid geworden op: 20 mar 2017, 12:12

22 jan 2022, 17:08

Een vraag over btw stopgezet: Enkele jaren geleden heb ik op aanvraag van de btw mijn nummer stopgezet Omdat ik toen het huishouden deed en dus geen inkomen had.

Nu betaalde ik altijd de sociale bijdragen door zoals mijn toenmalige boekhouder mij zegde en ik dacht dat ik in orde was volgens hem.



Maar rsz kwam erachter en zij zegden dat ik niet zelfstandig kan zijn zonder btw-nummer en niet in orde was, dus werd aan Acerta gevraagd om alles te berekenen en hebben ze mijn sociale bijdragen van die 4 jaar terugbetaald, maar ik ben die jaren dus wel kwijt voor mijn pensioen.



Nu stelde ik onlangs weer die vraag aan acerta of ik in orde was als ik bleef mijn sociale bijdragen betalen en mijn btw-nummer stopzet ,en die man zei van ja?



Hoe zit het nu? Als het zo is zou ik dat kunnen laten rechtzetten zodat ik die pensioenjaren niet kwijt ben.



gr,

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

22 jan 2022, 17:38

Wat zelfstandige statuut had je?

Inderdaad als zelfstandige heb ja altijd een BTW nummer nodig, zelfs als je bent vrijgesteld van BTW.

Raar verhaal. Je kan niet uw BTW nummer stopzetten. Je kan wel uw activiteit als zelfstandige stopzetten, waarbij dan ook uw onderneming-nummer/btw-nummer komt te vervallen. Je moet dan ook geen sociale bijdragen meer betalen.

Sociale bijdragen betalen zonder een beroep uit te oefenen! kan dat?
En kan dat dan in aanmerking komen voor pensioen opbouw? Ik betwijfel het.

Ook goed om weten: als zelfstandige in bijberoep moet je sociale bijdragen betalen maar je bouwt geen pensioen op!

Of je hier iets kan rechtzetten???

vriendin
Lid geworden op: 20 mar 2017, 12:12

22 jan 2022, 19:08

ik werkte in de bouw. Ja het is vreemd dat de btw vroeg om het nummer stop te zetten omdat het niet gebruikt werd maar verder niets zei over stop zetten zaak, dus dacht ik dat het in orde was als ik verder bijdragen betaalde.

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

01 mei 2022, 08:00

Zelfstandig hoofdberoep of was bijberoep ( zit ook verschil in )

Je kan geen bijdrage betalen indien je activiteit hebt stopgezet ,
Want als ze herziening doen op u inkomsten kan je niks voorleggen .
Kunnen geen berekening maken u sociale kas .
Goeie boekhouder idem Acerta . 8O :evil:

Btw nr kan je altijd op non actief zetten , als je eventueel terug zou opstarten als
zelfstandige maar dat heeft niks te maken met u sociale bijdrage
rede je als vroeger starten als zelfstandigen had je geen bedrijfsbeheer nodig en nu wel ,
en dat vervalt als je volledig u btw nr stopzet .
Maar zoiets kan je altijd met kruispuntbank overleggen .


Wat je wel kan is afkoopjaren indien je tekort hebt , maar dat moet je bespreken
via u sociale kas en pensioen . Normaal als zelfstandige staat teller op 45 gewerkte jaren . ( Pensioen)
Maar of veel zal opbrengen ? .

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

02 mei 2022, 08:11

Wettelijk aanvullend pensioen , had je beter gedaan in plaats van u bijdrage te betalen aan sociale kas
Na stop activiteit .


https://www.acerta.be/nl/zelfstandigen/ ... n-opbouwen

vriendin
Lid geworden op: 20 mar 2017, 12:12

28 okt 2023, 13:40

Ik heb een verzekering aanvullend pensioen, maar dat is aanvullend maandelijks geld of krijg je bedrag bij pensioen, daar ben ik toch niks mee als ik activiteit stop?
Ik begrijp u niet.