belastingen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

swasasje
Lid geworden op: 09 mei 2005, 21:40

11 mei 2023, 21:42

We zijn een (al ouder) getrouwd koppel.
Man, (ongeschoold), loopbaan Vlaamse gemeenschap +/- 43 dienstjaren.
In ploegen dienst, nachten en weekend!
Vrouw, onvolledige loopbaan +/- 8 jaar deeltijds.
Hebben samen bijna € 2500./ maand.
Dit vind ik geen overdreven groot pension, voor een gezin!
Krijg nu voorstel van vereenvoudigde belastingen die méér dan € 500 meer bedraagt dan vorig jaar!
Is dit normaal ?

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

11 mei 2023, 22:19

U mag er vanuit gaan dat de berekening klopt , althans volgens de gegevens die de fiscus over jullie situatie heeft. Controleer steeds deze gegevens : gehuwd, invaliditeit ja of neen, Kadastrale inkomens. Zijn de uitgaven voor dienstencheques in mindering gebracht?
Men beweert dat zo'n 30 % van die voorstellen fouten bevatten.
Ik heb gisteren nog zo'n voorstel voor een kennis moeten verbeteren. Zij heeft een eigen appartement en bovendien nog een deel in het ouderlijk huis, dat verhuurd wordt. Bleek dat de fiscus de KI's had omgewisseld . Na de verbetering dient die een kleine 500 euro minder te moeten gaan betalen.
Dus opletten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

12 mei 2023, 11:30

Ikzelf ontvang in loop van het jaar een beetje meer NETTO pensioen
maar moet dan wel een kleine som bijbetalen als de belastingaangifte komt.

Ik vind het beter want vroeger was het omgekeerd en duurde het altijd vele maanden
voor ik een deel van mijn teveel betaalde voorheffing terug kreeg!

H.

hdr
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:04

13 mei 2023, 10:13

Vergelijk gegevens van Aanslagjaar 2023 (nu) met gegevens van AJ 2022 en zoek de verschillen.
Heb je de pensioenfiche van de twee jaren (inkomsten 2022 en 2021) vergeleken?
Je hebt waarschijnlijk de pensioenfiche over het jaar 2022 nog niet zo lang geleden ontvangen.
Is het bedrag op de pensioenfiche 2022 het dezelfde als op de voorlopige aangifte ?
Woonplaats: Merchtem; provider: telenet, pc1: medion desktop met w10, ipad 2 iOS; ipad 8 iOS; iphone 8 en iphone11 met iOS.