Gazette ronde van Frankrijk: muzegazetje

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

Vake Libeer

29 jun 2024, 08:59

In mijn kindertijd (jaren 60), na elke rit van de ronde van Frankrijk reden jongens door het dorp met een linnen zakje op de rug waarin een krantje met de gebeurtenissen van de dag in de ronde. Zij hadden ook een fluitje om de mensen te verwittigen waar zij langs kwamen. In dit krantje stond ook elke dag een tekening waarin een muisje verborgen zat, vandaar het “muzegazetje”.
Nu vraag ik mij nu af hoe deze info in die tijd zo snel kon gedrukt worden en verspreid. Zeker in het Kortrijkse kon men in elk dorp het muzegazetje kopen elke dag van de ronde. Straffe communicatie in die tijd!

Dicksy

29 jun 2024, 10:22

Tof om het even in de herinnering te brengen. :lol:

Ook bij ons in de straat verschenen die verkopertjes op de fiets met hun fluitje. Bij ons thuis waren mijn ouders ook geen koersliefhebbers, eigenlijk geen sportfanaten in het algemeen.
Nu jaren later is dat niet veel verandert in de familie en zeker wat tennis en wielrennen betreft.
Maar dat krantje kon er soms wel van af, wel niet alle dagen en niet voor de koersuitslagen, maar het zoeken naar de muis (waren het nu 1 of twee? :roll: ) had de hoogste prioriteit. Daarna werd het krantje gedumpt.
Als ik mij nog kan herinneren was de kostprijs voor zo'n krantje 5 franken.
Waar is de tijd? :lol: