A.S.E.D. Willebroek

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

25 dec 2011, 23:02

Zijn er onder jullie die nog in het vroegere (stinkfabriek)ASED in Willebroek gewerkt(zoals ik) hebben of er iets kunnen over vertellen ? :
Afbeelding
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

26 dec 2011, 13:34

Ik heb eens gegoogeld naar ASED :
- dec (1926): oprichting van de ASED-fabriek (Ammoniaque Synthétique et Dérivés). Dit gebeurt door een samenwerking van de groep "Evence-Coppée" (van de Cokes-fabriek) en het Italiaanse Montecatini.
- 24 mei (1927): het Gemeentebestuur van Willebroek verzet zich tegen de bouw van de ASED-fabriek, uit vrees voor luchtvervuiling en stank. De bouw van de fabriek gaat echter gewoon door...
- dec (1928): inwerkingstelling van de ASED-fabriek (Ammoniaque Synthétique et Dérivés). Het bedrijf gaat meststoffen produceren uit het gas dat de cokesovens voortbrengen.
http://www.willebroek.info/HISTORY/HIST_nC/Hp1921.htm

Afbeelding
Amonjak (den)

1. De ammoniakfabriek of A.S.E.D. [>FR. Ammoniak Synthétique Et Dérivés]

't Zèn Finne die den Amonjak ëmme gekocht. = Een Fins bedrijf heeft ASED heeft gekocht.
http://www.willebroek.info/Dic_Files/PL ... PLTS_A.htm
En hier nog wat foto's : http://www.willebroek.info/Fotoos/WI_FOTO_geb.htm
- 15 september 2005 : Gebouwen ASED Willebroek niet beschermd
Naar aanleiding van de geruchten die enige maanden terug circuleerden over de bescherming van een gebouw van het vroegere ASED (beter bekend als “de ammoniak) te Willebroek door de diensten van Monumenten en Landschappen, vroeg Vlaams volksvertegenwoordiger Luk Van Nieuwenhuysen of dit gevolgen zou hebben voor de geplande ontsluitingsweg van de bedrijventerreinen Willebroek-Noord naar de A12.
In zijn antwoord beklemtoont minister Peeters dat er geen sprake is van de bescherming van het bewuste gebouw. De ontsluiting van het bedrijventerrein zal dus naar plan kunnen worden gerealiseerd.
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

26 dec 2011, 14:42

snowball schreef:Mijne echtgenoot heeft daar gewerkt tot 1989. Hij stond in de onderhoud. Ook zijn vader, zuster en schoonbroer hebben daar gewerkt. In 1989 is hij overgestapt naar ROB in Beveren.
Ik heb daar ongeveer anderhalf jaar gewerkt als meet-regeltechnieker...
Als je spreekt van een vuil/ongezond/gevaarlijk fabriek, dan was het dat wel ...
Je zag de continue okerkleurige salpeterwalm, die uit hun schoorsteen kwam vanop de Boomsesteenweg .
Rondom het parkeerterrein waren kleine armzalige rijwoningkjes met een klein gazonnetje, dat het hele jaar door ros zag van de neerzakkende schoorsteenwalm.
Ik reed toen nog met een okkazie fiatje 850 , waarop enkele roestplekjes waren,die met de week groter werden door op die parking te staan, terwijl de 'dikke nekken' met hunne mercedes onder een afdak mochten staan .
Ik herinner me ook dat om de zoveel maanden er een artikel in de gazet stond : " Weeral eens een wolk ammoniak ontsnapt uit ASED" of iets dergelijks....
De elektrische kablering, daar hadden ze geen schema's van, en was enkel door de verschillende elektriekers in een wanordelijk kluwen 'ineengeflanst', zodat enkel hun er aanuitkonden...als er dan ene ziek of met verlof was, was't 'koekenbak'....
Eenmaal was er eens door een ongelukkig toeval, een kop-aansluiting(bovenste deel) van een grote zuurstoffles afgebroken...resultaat : zuurstoffles schoot als een raket weg, en boorde zich door 2 muren , heb dat zelf niet meegemaakt,doch heb wel de enorme gaten in muur gezien...gelukkig was er niemand toen gewond geraakt...
Ik heb nog altijd aan mijn linkervoet een derde graads verbranding(kleurpigment van huid is dan weg, zodat voet eruitziet als een 'hyena-frakske') door in een open 'caniveau' met kokend 'mooswater' (zou toen niet mogen openliggen hoorde ik later) te trappen bij een herstelling van een buis-sensor tussen die reactoren... t'was toen 'putteke' winter en donker en koud ... vooraleer er toen iemand mijn voet verzorgde, was er meer dan een uur verlopen...
Er was ook een 'zij-afdeling', genaamd E.C.A.S.E.D. , waar ik enkele keren naar toe moest, en die hele hal was precies alsof je in de woestijn stond...machines half bedekt met poedervormige chemische stoffen, die gebruikt word om kunstmest-korrels te maken...alle mensen die daar werkten hadden geen stofmaskers ter beschikking, en waren allemaal mager en kortademig...ik denk dat er daar weinigen nog van leven nu...
en zo kan ik nog wel verder wat vertellen over dat gevaarlijk stinkfabriek... :twisted:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !