Info kunstschilder : G. Matthijs of G. Matthys ...

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

rudger
Lid geworden op: 15 sep 2008, 01:21

15 jan 2012, 09:42

Beste,

Reeds lang ben ik op zoek naar enige informatie over kunstschilder G. Matthijs of G. Matthys …

Heb thuis 2 oude stillevens ( fruitschalen ) ondertekend door deze schilder.
Deze werken behoorden tot het interieur van een kasteel.
( Zware, vergulde kader en reeds donkere, barstende beschermvernis – vermoedelijk dus oud. )
Zijn reeds een 35-tal jaar in mijn bezit en zij waren toen al in hoger vermelde staat.

Ik vind nergens info over deze schilder. ( ook google niet )
Misschien kan ik via deze weg toch informatie vernemen.

Hartelijk dank en mvg;

Rudger

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

15 jan 2012, 20:46

Nu je dit geschreven hebt staat het in het internet.
Het internet levert wel
* iets laten schatten en betalen
* gratis schatten
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

rudger
Lid geworden op: 15 sep 2008, 01:21

16 jan 2012, 11:07

Bedankt voor die ene reactie.
Blijkbaar is er weinig of niets gekend over deze schilder : periode , stroming, bekendheid (...), waardering, biografie, ...
Hopelijk komt er toch nog iets uit de bus.
Grtjs. Rudger

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

19 jan 2012, 12:07

Het RKD in Den Haag, (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie) geeft informatie. als je een duidelijke foto doorstuurt nodigen zij je, in geval van iets waardevols, uit om het werk nader te bekijken.

Er zijn ook Open Beoordelingsspreekuren, nl binnenkort:
donderdag 26 januari 15.00 - 17.00
zaterdag 14 april 11.00 - 15.00
donderdag 21 juni 15.00 - 17.00
zaterdag 22 september 11.00 - 15.00
donderdag 15 november 15.00 - 17.00


Je kan ook altijd naar een veilinghuis gaan en die kunnen je ook vertellen of de schilder bekend is/was en of het werk al dan niet waardevol is.
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

19 jan 2012, 13:39

air schreef:Je kan ook altijd naar een veilinghuis gaan en die kunnen je ook vertellen of de schilder bekend is/was en of het werk al dan niet waardevol is.
Het gekke is dat wanneer men denkt een authentiek meesterwerk in handen te hebben het meestal niet meer waard is dan de verf waarmee het geschilderd werd. Anderzijds blijken op rommelzolders van lang vergeten tantes en nonkels, of een impulsieve aankoop op een brocantemarkt, schatten te liggen die een onmiddellijke rit naar de verzekeringsmakelaar noodzakelijk maken.

Ok, ok, ik kijk wel eens naar de Antiques Roadshow vanwege de verrukkelijke Fiona Bruce, maar ook vanwege de verrassende conterfeitsels of op het eerste gezicht ordinaire gebruiksvoorwerpen die bij nader onderzoek een klein fortuin waard zijn.

rudger
Lid geworden op: 15 sep 2008, 01:21

22 jan 2012, 06:45

Hallo,

Ondertussen heeft nog niemand enige informatie over de schilder zelf gegeven.
Deze man G. Matthijs ... bestaat of heeft
toch bestaan.
Ik geef de hoop nog niet op om enige biografische info in te winnen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

22 jan 2012, 09:48

rudger schreef:
Ik geef de hoop nog niet op om enige biografische info in te winnen.
Met omschrijvingen als "vergulde kader" "gebarsten vernis" of "stilleven fruitschaal" kom je ook niet ver hé, en in kastelen placht er ook wel eens decoratief vulsel aan de muren te hangen.
Als je het toch per se wil achterhalen ga je met dat doek naar een kunsthandelaar en laat het daar schatten of kijk hier eens - na dertig seconden googlen:
http://www.marktnet.nl/S149-Zeilen-op-z ... 402442.htm

Zo te zien hoef je je over de waarde ervan niet al te veel illusies te maken.