Latijn

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

15 jun 2012, 23:26

in een ander leven heb ik tientallen Marokkaanse paspoorten gezien met als geboortedatum: ...in ...en een jaartal. Geen dag, geen maand.

Zo dus... :wink:

Toch werden in onze streken de geboorte- en overlijdensregisters vrij nauwkeurig bijgehouden. Er bestaan talloze universitaire thesissen waarin geboorte- en overlijdensgegevens worden verrwerkt. Studies over epidemieën bv. maken daar gebruik van. Dergelijke studies zouden onmogelijk zijn zonder redelijk correcte registers.

Onze pastoors waren dus wel redelijk goede boekhouders, maar daarom nog niet begaafd voor talen.. :wink:
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

16 jun 2012, 00:08

Verdorie, het gaat hier over de openingsvraag! Dat het "potjeslatijn" is was reeds van in het begin duidelijk. Waar de interpretatie van de naam "Van Gendt" komt zal me altijd een raadsel blijven. Wishful thinking is één ding ... de realiteit van het verleden is gans wat anders en liefst niet onderhevig aan teveel fantasie ... de dooddoener van de ernstige onderzoeker ... niet veronderstellen! ... WETEN/BEWIJZEN! Eender welke serieuze geneaoloog zal stoppen als "er moet gekozen worden". Het probleem is dat er niet zoveel ernstige geneaologen zijn. Prutsers des te meer. Wie een volgende/eerdere affiliatie niet kan bewijzen moet stoppen en de mensen niets wijsmaken. Eender welke persoon die me een stamboom voorlegt die verder als 1700 gaat ... zal al zeer sterk in zijn schoenen moeten staan en bewijzen leveren. Professionelen weten dit uitermate goed. Niet-kenners hebben geen flauw vermoeden.

Joris
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:01

16 jun 2012, 11:06

Beste, er is geen reden om zo tekeer te gaan. Het is in de wetenschap noodzakelijk en onontkoombaar om te suggereren, theorieën voorop te stellen zonder bewijs.
Vergeet niet dat de relativiteitstheorie van Einstein dd 1915 slechts vorig jaar afdoende bewezen is.

Wat de genealogie betreft ben je blijkbaar niet op de hoogte van de alternatieve methode die al minstens 50 jaar bestaat: afgaan op de samenstelling van de naam, de oudste vermelding zoeken en dan afdalen.

Zelf ben ik de gelukkige bezitter van een stamboom die tot 1194 teruggaat omdat een doctorandus in Leuven, 5 decennia geleden zijn doctoraatsthesis daaraan weidde.
Hij ging de oudste vermelding zoeken van mijn familienaam en vond die in een akte waarbij mijn voorvader getuige was in 1194, in de gemeente waar mijn familienaam naar verwijst: Van....
Zo is hij afgedaald zonder veel moeite naar de Franse revolutie en heeft 8 genealogische lijnen neergezet. Mijn vader heeft dan samen met een neef van hem de link kunnen leggen met een van die lijnen.

U ziet, er bestaan vele wegen naar Rome... :wink:
L'homme n'est ni ange ni bête, mais celui qui veut faire l'ange, fait la bête (Blaise Pascal)

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

16 jun 2012, 15:02

Als men onderweg nergens "het zal waarschijnlijk wel die zijn" moet zeggen heeft men geluk. Het is éénieder gegund natuurlijk :D