boek : wis-konst

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

van a tot z
Lid geworden op: 12 jun 2006, 14:12

06 aug 2012, 21:48

ik heb hier een boek gevonden met als titel : "Academie Mathematica of Oeffen_ school vande Wis-Konst.

er staat - voor zover ik zie- geen jaartal op.
het boek vermeld een naam : J. Vaerman - Mathematcis in Brugghe/

hierbij een afbeelding : maar lukt niet want staat in pdf. Wie eventueel geinteresseerd is kan ik wel een afbeelding zenden via bijlage in email.

iemand kent het boek ??

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

07 aug 2012, 17:14

Dat is wiskunde theorie geschreven voor 1840.

Internet zoekterm: wis-konst
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

07 aug 2012, 19:39

van a tot z schreef:iemand kent het boek ??
Niet zo direct, maar aan de schrijfwijze van "Wis-Konst" te oordelen zou ik gokken op tweede helft 18e eeuw. Zelf heb ik nog een leerboek over "Schei- en geneeskonst" uit 1764 liggen dat veel overeenkomsten vertoont inzake spelling.
Misschien kan dit je wat op weg helpen:
http://logica.ugent.be/albrecht/math/bosmans/R095.pdf

Blijkt dat die meneer J. Vaerman uit Brugge een doodgewone schoolmeester was die zich de allures van een academicus aanmat.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

07 aug 2012, 19:46

Aha!
"Academia mathematica, of, Oeffen-school van de wiskonst ... By-een-vergadert en in't licht gebraght tot oeffening en tijd-besteding der Neder-duytsche Konstyveraers, door J. Vaerman. Brugghe 1720. Digitale versie (Univ. van Michigan)"

1720 dus, ik zat er behoorlijk dichtbij!

Vivat Google:
http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=m ... root;seq=7

Dat kost je wel een trappist, hé makker!

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

11 aug 2012, 20:05

Oesje, een bedankje kon er weer niet van af!
F**k you!
Da's echt de laatste keer dat de eerste de beste beunhaas beroep mocht doen op mijn welwillendheid.

paulv
Lid geworden op: 23 jan 2010, 16:10
Locatie: Heverlee

11 aug 2012, 20:24

Mijn computer staat altijd aan, maar zijn mensen die hun pc maar eens in de week aanzetten, dus geen reden om onbeleefd te worden! :(

paul
Acer 7535 - 17.3" - 4Gb RAM - 500Gb HD - W7
HP Pavilion G7 17.3" - 6Gb RAM - 750Gb HD - W7
Desktop PC - 4Gb RAM - 60Gb SSD - 2Tb WDigital
Buffalo NAS - 8Tb

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

11 aug 2012, 22:05

paulv schreef:Mijn computer staat altijd aan, maar zijn mensen die hun pc maar eens in de week aanzetten, dus geen reden om onbeleefd te worden! :(

paul
Het gebeurt me iets te veel dat je soms heel veel tijd steekt om iemands probleem op te lossen en er naderhand niets meer van hoort. Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat een pc-bezitter met een vraag voor het forum daarna niet meer geïnteresseerd is in de respons.
Mij om het even, ik geef er de brui aan, dat ze het zelf uitzoeken.

van a tot z
Lid geworden op: 12 jun 2006, 14:12

31 aug 2012, 04:25

MichelN
tja - sorry he zeg dat ik het bericht nog niet gezien had. Normaal ontvang ik een signaal als er een reactie is op mijn vraag. In zoverre is dit niet gebeurt. Periode afwezig geweest en nu overloop ik de openstaande berichten en merk dit. Bij deze stuur ik jou dus nu speciaal een dank voor je medewerking. Bedankt !!