Spaanse burgeroorlog

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

04 apr 2013, 14:00

Zijn er nog mensen die in verband met de spaanse burgeroorlog iets kunnen of willen vertellen ? Daar er heden ten dage nog maar weinig overlevenden van die periode zijn zijn er misschien nabestaanden of aanverwanten die iets willen mededelen ? Mijn vader arriveerde hier ten lande als oorlogskind in 1937.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

05 apr 2013, 07:23

Ik kan er in feite niets van vertellen, alleen maar dat ik een Vlaamse brancardier-vrijwilliger gekend heb die in de Spaanse burgeroorlog gediend heeft (overleden nu). Heb wel een Noorse jongere kameraad die intens geïnteresseerd is in deze burgeroorlog en er heel wat van weet. Als u Noors, Engels of Duits wat beheerst kan ik u misschien in verbinding zetten ... indien ja, graag een PM.
Als toemaat het toenmalig wereldberoemde lied "Am rio Jarama" van Ernst Bush: http://www.youtube.com/watch?v=-XlUQ4J0yDU

Het was een tijd van idealisme waarvoor velen hun huid gelaten hebben ... in feite hetzelfde idealisme waarvoor vele Vlaamse Oostfront strijders ettelijke jaren na WOII in de bak gezeten hebben. Dit was niet mijn tijd maar door gesprekken heb ik wel hun idealisme weten te begrijpen en de onwetendheid van anderen kunnen evalueren.

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

05 apr 2013, 11:44

Dank voor je berichtje Paca.
Triestige periode : burgers tegen een leger onder het bevel van de jood Francisco Franco die kon rekenen op de steun van Italië, Groot-Brittanië met inbegrip van Ierland, de VSA, de katholieke kerk, de Belgische staat, Texaco, Ford ....
Tijdens de gevechten stierven er zo'n 800.000 mensen. Na de overgave van de Republikeinen werden er, gespreid over meerdere jaren, nog eens zo'n 400.000 burgers gedood. In 'vredestijd'.
De namen en adressen van de belgische strijders werden door de belgische staatsveiligheid enthousiast aan Spanje overgemaakt en tot eind de jaren '70 werden diegenen onder hen, die het waagden naar Spanje op vakantie te gaan, door de guardia civil opgepikt en met marteling bedreigt.
Zelfs mijn onlangs geboren kleinzoontje heeft nu bij onze dappere staatsveiligheid zijn dossiertje.
Zelf heb ik er vanwege die burgeroorlog een bij de franse sûreté nationale, de guardia civil en bij de poolse veiligheidsdiensten, die zelfs weten hoe mijn overleden hond heette.
Tot slot nog vermelden dat de belgische strijders hier gediskrimineerd werden en de nodige problemen hadden. Noem het ook maar 'repressie'.
Met vriendelijke groet !

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

06 apr 2013, 01:40

Zoals ik al zei ... ik weet bitter weinig van de Spaanse burgeroorlog maar heb uw PM wel ontvangen en ga zeker mijn Scandinavische vriend aanspreken (trouwens een syndicalist bij de Noorse spoorwegen).
Het is mijn indruk dat u Baskische roots heeft ... uw nickname hier weet je wel. U zal begrijpen dat ik eerst zijn toelating moet hebben om zijn e-mail adres aan u door te spelen ... even geduld ... u word niet vergeten! De rest zal langs PM komen.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

06 apr 2013, 15:30

Ramuntxo schreef:Zijn er nog mensen die in verband met de spaanse burgeroorlog iets kunnen of willen vertellen ? Daar er heden ten dage nog maar weinig overlevenden van die periode zijn zijn er misschien nabestaanden of aanverwanten die iets willen mededelen ? Mijn vader arriveerde hier ten lande als oorlogskind in 1937.
Ramuntxo, vanmiddag tussen 12h15 en 12h30 was er op Radio1 (Interne keuken met Koen Filet) een item over de Spaanse burgeroorlog.
Het ging voornamelijk over de archeologische opgravingen naar massagraven uit die periode, zoals je weet zijn er nog steeds 130.000 (!) vermisten, zowel van tijdens de oorlog als van onder het Franco-regime.

Sinds 2006 kent de Spaanse regering sporadisch kleine subsidies toe om die opgravingen en identificatie (voor zover dat nog mogelijk is) te helpen financieren. Er is ook een Vlaamse mevrouw bij dat onderzoek betrokken, Dora Collaert als ik de naam goed verstaan heb.
Als je er snel genoeg bij bent kan je die uitzending herbeluisteren op:

http://internetradio.vrt.be/radiospeler ... 11inke.xml

Onderaan zit er een schuifbalkje waarmee je de rest kan doorspoelen, dat stukje begint op zowat tweederde van het einde na een item over de tango.
Misschien heb je er wat aan.

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

07 apr 2013, 12:27

Dank je Michel ! Heb het interview zonet beluisterd. Is heel goed, eerlijk en neutraal.
De cijfers kloppen weliswaar niet. Aan beide zijden waren er (zeer bij benadering) 400.000 doden, na de wapenstilstand werden nog eens zo'n 400.000 republikeinse burgers gedood.
Daarbij nog die 130.000 'vermisten'.
Zonder rekening te houden met tientallen duizenden kleine kinderen die door kerkelijke instellingen van republikeinse ouders werden weggenomen en aan franquistische gezinnen werden gegeven.
En inderdaad, die kwestie ligt in Spanje nu nog steeds uiterst gevoelig.
Het aantal 'ongevallen' ligt er nog altijd het hoogst van Europa.
Agur !

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

07 apr 2013, 16:54

Ramuntxo schreef: Agur !
Vermoedelijk is dat een Baskische strijdkreet, maar de betekenis ken ik niet.
Maar goed, de dame uit het radio interview is onderzoekster aan de U-Gent en heet LORE COLAERT.
http://www.eac2011eastflanders.eu/NL-pa ... laert.html

http://www.cegesoma.be/cms/index_nl.php?article=2237

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/2 ... 001_AC.pdf

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

07 apr 2013, 22:46

Dank je voor het doorzenden van de links. Ik zal die zeker bekijken.

En "Agur" betekent gewoon "Gegroet". Zoals "Ave" in het latijn. :D

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

09 apr 2013, 00:31

Ramuntxo, u krijgt binnen de vijf minuten een PM met het e-mail adres van de Noorse syndicalist ... geef het niet verder zonder zijn toestemming aub.

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

09 apr 2013, 00:52

Estimado Paca,
Ik geef NOOIT iets door zonder voorafgaandelijke toestemming.
Slaap maar op al je oren :D

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

09 apr 2013, 01:04

Daar erken ik de Bask! :wink:

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

09 apr 2013, 01:34

Heu ... Ramuntxo, heb je dus een PM gedaan maar heb misschien een stommiteit gepleegd en dus herhaald naar u toe. Laat me aub weten of je de Noor zijn e-mail adres hebt. Sorry ... er was een tijd dat ik dacht onfeilbaar te zijn maar deze mening is snel verdwenen na mijn dertigste!

Ramuntxo
Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Locatie: Vlaanderen

09 apr 2013, 11:49

Egun on - Goedemorgen !
Heb je bericht in goede orde ontvangen.
Ik zal hem zéker een mail sturen.
ik hou je op de hoogte.
Met oprechte dank & vriendelijke groeten,
Ramuntxo