grotte de LASCAUX

Wie samen kan reizen, kan ook samen leven (Simon Carmiggelt)

PORSELEIN
Lid geworden op: 29 mei 2019, 13:56

03 dec 2019, 16:11

HELLO
Wie van jullie bezocht die grot? Is deze grot een bezoek waard of de zoveelste toeristenval?

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

03 dec 2019, 17:05

De originele grot is niet meer toegankelijk voor het publiek , maar er is een reproductie ervan om te bezoeken
.
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

03 dec 2019, 18:01

We hebben 25 jaar geleden de originele grotten nog bezocht. Men moest toen het bezoek al 2 of 3 maanden op voorhand reserveren. Nu mag men er inderdaad niet meer in.
De Dordogne hebben we altijd de mooiste streek van Frankrijk gevonden, zowel qua geschiedenis, bezoeken aan kastelen, de natuur enz. Heel veel mensen kennen de Dordogne niet.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

05 dec 2019, 09:14

PORSELEIN schreef:
03 dec 2019, 16:11
HELLO
Wie van jullie bezocht die grot? Is deze grot een bezoek waard of de zoveelste toeristenval?
Bizar, om zo een unicum als een mogelijke toeristenval te beschouwen.
Stonehenge, Carnac, Han, enzoverder, zijn ook allemaal aangepast aan een drukke toeristenstroom.
Maar onder een toeristenval versta ik toch iets anders.
Ondank is 's werelds loon

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 dec 2019, 11:30

Als je geen of weinig interesse hebt in de eerste mensen en/of primitieve wandschilderingen is het een grot zoals vele anderen :lol:

PORSELEIN
Lid geworden op: 29 mei 2019, 13:56

06 dec 2019, 09:59

MAJOR DOMUS EN ET : touché....en nu durf ik nooit nog iets vragen

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 dec 2019, 10:44

Sorry Porselien, jij vroeg of die grot de moeite waard was om te bezoeken als je in de buurt bent … Afgezien van het feit dat je een replica te zien krijgt, is Lascaux niet veel anders dan die van Han maar met vele primitieve muurschilderingen. Deze zijn - voor geïnteresseerde - zeker de moeite.
Als je er bent laat dan zeker je plezier niet bederven, het zijn niet zomaar graffiti uit een ver verleden maar ze hadden eerder een diepere betekenis …

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

06 dec 2019, 11:38

E.T. schreef:
06 dec 2019, 10:44
Als je er bent laat dan zeker je plezier niet bederven, het zijn niet zomaar graffiti uit een ver verleden maar ze hadden eerder een diepere betekenis …
Als ik plaatsen bezoek die tientallen en tot honderden eeuwen geleden zijn bewerkt door onze voorouders, en waar we NU nog steeds het resultaat van aanschouwen, dan is voor mij de esthetiek van minder belang, dan het raadselachtige, de toewijding (en de fysieke prestaties) waarmee die dingen zijn verwezenlijkt.
Zoals ik zei: Stonehenge, Carnac, maar ook het Paaseiland, of diverse tumuli in ons eigen land.
Je staat op exact dezelfde plek waar vele generaties eerder (grofweg 400 generaties in het geval van Lascaux) mensen aan het werk waren.
Je kan je inbeelden dat ze hetzelfde zagen als jij nu, maar je kan niet bevatten wat hen dreef, in een periode waarin eten vinden en overleven toch een prioriteit leek te zijn. Jij kan op hen terugkijken in de tijd. Zij konden nooit vermoeden dat jij daar zou staan met je smartphone in je hand, om hun werk vast te leggen.
Zulk besef ontroert mij als ik op die plaatsen ben.
Jammer genoeg kan je er niet alleen zijn, en zijn ze ten prooi gevallen aan het massatoerisme waarvan je ook deel uitmaakt.
Ondank is 's werelds loon

PORSELEIN
Lid geworden op: 29 mei 2019, 13:56

06 dec 2019, 11:46

BEDANKT VOOR JULLIE VERDUIDELIJKING

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

06 dec 2019, 11:55

Ik heb met veel plezier de romans over de AARDKINDEREN van Jean Marie Auel gelezen, het zesde deel gaat over de mensen die de schilderingen aanbrachten / aanbeden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_lied_van_de_grotten

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

06 dec 2019, 13:34

Je moet echt van de mystiek van zulke plaatsen houden of het is een grot als een ander. Wel een zeer bekende en daardoor druk bezocht. Stonehenge wort hierboven ook vermeld. zelf ben ik super geïnteresseerd in steencirkels en Stonehenge is zeker prachtig, maar de mystiek gaat daar volledig verloren door het absurde massatoerisme, de prijs is ook niet niks. Maar vergelijkbaar met deze bekende cirkel zijn er massa's andere, even mooi, en niet alleen in Groot Brittannië, maar ook in Ierland, Bretagne, Menorca, Malta. Daar vind je dikwijls geen enkele toerist en kan je de zeldzame gewaarwording van het lopen op een plek waar duizenden jaren ervoren mensen rituelen hielden beter beleven.
Ik denk als je primitieve grotschilderingen zoekt dat er dan ook minder bekende en rustiger plekken zijn