fietsen in Engeland

Wie samen kan reizen, kan ook samen leven (Simon Carmiggelt)

Etienne51
Lid geworden op: 18 dec 2019, 20:00

18 dec 2019, 20:06

We zouden fietstochten in Engeland willen maken en schilderachtige dorpen bezoeken. De e-bikes nemen we mee met de auto. Als verblijf zouden we een vakantiewoning huren om van daaruit telkens een tochtje van 30 km te maken.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Etienne51 op 18 dec 2019, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 dec 2019, 20:12

Dat ze er links rijden wist je waarschijnlijk al :lol: Ook de fietsers :lol: :lol:

Het opladen van je e-bikes zou geen probleem mogen zijn. Het is daar ook 220 V 50 hz
Zeker zo'n internationale verloopstekkers meenemen.


Afbeelding

Veel fietsgenot

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

19 dec 2019, 02:42

Ik heb tot nu toe zo'n tien keer Groot-Brittannië bezocht, zowel Engeland, Wales als Schotland.
Maar heb het slechts één maal met de fiets gedaan.
Van Dover of Ramsgate tot Southampton en terug.
Nu spreek wel over circa 1987, dus 32 jaar geleden.
Maar enkele essentiële dingen om rekening mee te houden, zijn eigen aan het land en dus niet gewijzigd sindsdien.
Het ruimtegebruik is verschillend van hier:
Geconcentreerde bebouwde kernen, en dan een vrij groot open landschap tot aan het volgende dorp.
Terwijl we in het volgebouwde Vlaanderen soms continu doorheen lintbebouwing rijden.
Dat maakt dat we bij ons erg verwend zijn wat fietspaden betreft. In weerwil van wat professionele klagers willen doen geloven.
In G B rijd je tussen de dorpen eigenlijk op de rijbaan, niet eens een moordstrookje zoals hier.
Automobilisten kunnen er flink vaart maken en die wegen zijn soms behoorlijk smal, zeker in landelijke gebieden.
Ook in de dorpen en steden zijn fietspaden zeldzaam.
Goed opletten dus.
Als je spreekt over tochtjes van 30 kilometer, dank ik dat je gauw aan die kilometers zal zitten, wanneer je enkele dorpen of stadjes wil bezoeken.
Veel regio's zijn heuvelachtig, een e bike gaat daarbij een groot voordeel zijn.
Je kan natuurlijk voor regio's gaan die vlakker zijn zoals East Anglia, die ik daardoor eigenlijk veel minder typisch en spannend vind qua landschap.
Qua culturele geschiedenis vind je langsheen de Zuidkust van Engeland veel waar voor je geld.
Cornwall vind ik de topper qua pittoreske landschappen.
En naar Wales ga je voor het desolate landschap. Daar ga je met je dertig kilometer niet toekomen. Dat is eigenlijk meer geschikt om met de auto te doen.
Ondank is 's werelds loon

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

19 dec 2019, 17:40

Ik heb zowel Engeland als Schotland vele keren bezocht, wel is waar met de auto, maar dat zijn niet echt fietslanden. Zoals hierboven vermeld heel veel ups en downs, in de stad, gevaarlijk fietsen, op het platteland, goed wat rustiger, maar echt wel heeeele smalle wegen waar je dus letterlijk in het midden van de rijweg fietst want er zijn geen harde bermen, de bermen zijn meestal grasachtige wat modderige hobbelige toestanden, maar ook dikwijls hoge hagen( soms meer dan 2m) waardoor je als fietser helemaal in de verdrukking komt, met al de bochtjes erbij is het uitzicht dan ook kort.
Er zijn in de vele natuurparken en nationale parken wel prachtige fietstochtwegen, eigenlijk wandelwegen aangelegd, daar zijn zeker brochures over of dat zul je vinden op bepaald gerichte websites. In Schotland heb je een enkele prachtige maar zware fietsroutes, die lopen zo vrij in de natuur en gaan wat dorpen langs, grote afstanden natuurlijk en hoge heuvels.
Vergeet je goede regenkledij maar niet en een extra fietsregen poncho, want dikwijls is er niet veel schuilplaats onderweg; Anderzijds wordt je in elke pub of inn heel goed en warm ontvangen, je kan er dikwijls ook voor weinig geld slapen en eten.
Denk aan de brexit, het zou kunnen dat je voor GB dan een paspoort nodig zal hebben in plaats van nu enkel je ID kaart, ze weten het nog niet.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

19 dec 2019, 17:47

Kijk eens op National Cycle Network website

Etienne51
Lid geworden op: 18 dec 2019, 20:00

20 dec 2019, 08:08

Bedankt voor de nuttige info en interessante site. Ik heb de verkeersvrije fietsroutes gevonden: inderdaad bitter weinig. Met streetview heb ik al een indruk gekregen van de verschillende landschappen. De streken met schilderachtige dorpen zijn dan ook weer niet gemakkelijk bereikbaar...Misschien beter met de auto tot Cornwall rijden en dan wandelen in de omgeving van de dorpen?

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

16 nov 2022, 21:07

lijkt me een goed idee , met de auto , en dan een dorp een speciale te bezoeken , zoals Stonehenge , heb er jaren als trucker gereden en nooit fiets toeristen gezien . let goed op aan rontondes en op T kruispunten .
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 nov 2022, 08:37

deklusser schreef:
16 nov 2022, 21:07
lijkt me een goed idee , met de auto , en dan een dorp een speciale te bezoeken , zoals Stonehenge , heb er jaren als trucker gereden en nooit fiets toeristen gezien . let goed op aan rontondes en op T kruispunten .
Beste, met alle RESPECT aan U, topic is bijna 3 jaar oud, :wink:
volgens mij zijn die al lang terug met de fiets, :wink:
of het moest zijn dat ze der een wereldreis van maken :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: