Ziekenkas

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

31 okt 2020, 09:01

Men kan wel aangetekend opsturen
Maar stuurt 6of7 briefjes op
Ziekenkas zegd het waren er maar 5 begin maar te bewijzen
Heb naar het ziekenhuis gebeld kopie word op gestuurd maar kreeg wel te horen dat ik nog een betaling moest doen andere rekening
En gelijk had ze
Maar het gaat er om ik moet maar bewijzen ophalen terwijl het probleem bij hen lag
Het is daar waar het bij mij om draaid nu ben ik gelukkignog gezond maar wat als mijn kinderen dit voor mij moeten doen
Zitten zij met de last

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

01 nov 2020, 08:43

Vroeger maakten wij altijd kopij van de binnengebrachte briefjes
Tegenwoordig maken wij een foto met de gsm en houden die zo bij tot ze terugbetaald zijn.
Als er dan 1tje ontbreekt kunnen ze altijd kijken naar wie of wanneer of niet terugbetaald.

Moet wel zeggen dat we nog nooit een probleem hebben gehad met cm.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

01 nov 2020, 16:45

Ik maak ook altijd een kopie voor het opsturen. Maar nog nooit een probleem gehad met de CM

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

01 nov 2020, 19:43

Het duurt tegenwoordig wel lang eer CM terugbetaalt!

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

01 nov 2020, 20:46

MyriamC schreef:
01 nov 2020, 19:43
Het duurt tegenwoordig wel lang eer CM terugbetaalt!
Reken gerust een dag of 10. 'k Zit hier ook te wachten op een terugbetaling van tegen de 200 eur.
Maar ook nog een problemen gehad met CM.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

01 nov 2020, 21:28

CM:

‘De verwerkingstijd bedraagt momenteel 5 werkdagen (situatie sinds 1-11-2020). Hou er rekening mee dat de overdracht van de ene naar de andere bank ook wat tijd in beslag neemt.’


https://www.cm.be/antwerpen/nieuws/wann ... je-betaald

Weliswaar voor Antwerpen maar zou het niet overal zo zijn voor CM of langer?

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

01 nov 2020, 22:00

Prima Vera schreef:
01 nov 2020, 20:46
Reken gerust een dag of 10. 'k Zit hier ook te wachten op een terugbetaling van tegen de 200 eur.
Maar ook nog een problemen gehad met CM.
Ik 2x 560 euro van kine.
Eerst al meer dan een maand moeten wachten op het akkoord van de adviserend geneesheer voor verhoogde tussenkomst (zware aandoening), nu alweer twee weken aan 't wachten op de terugbetaling. En mijn derde rekening zit eraan te komen. Gaat vooruit als je 5x per week moet gaan.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

01 nov 2020, 22:01

Dicksy schreef:
01 nov 2020, 21:28
Weliswaar voor Antwerpen maar zou het niet overal zo zijn voor CM of langer?
Hier ook CM Antwerpen hoor.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

02 nov 2020, 07:08

MyriamC schreef:
01 nov 2020, 22:00
Prima Vera schreef:
01 nov 2020, 20:46
Reken gerust een dag of 10. 'k Zit hier ook te wachten op een terugbetaling van tegen de 200 eur.
Maar ook nog een problemen gehad met CM.
Ik 2x 560 euro van kine.
Eerst al meer dan een maand moeten wachten op het akkoord van de adviserend geneesheer voor verhoogde tussenkomst (zware aandoening), nu alweer twee weken aan 't wachten op de terugbetaling. En mijn derde rekening zit eraan te komen. Gaat vooruit als je 5x per week moet gaan.
Die bedragen lopen de spuigaten uit hé! We weten er hier ook alles van, we zitten zelfs aan ons maximum faktuur én dan nog moet je alles eerst betalen bij kinesist, krijg je een stuk terug van CM én pas dikwijls maar een maand nadien het remgeld dat je dan terugkrijgt! Maar je moet altijd een flink stuk zelf betalen. Ik vraag me toch dikwijls af wat mensen dan moeten doen die financiëel niet sterk staan, ofwel gaan die niet! Maar normaal is het toch allemaal niet meer.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

02 nov 2020, 08:47

Prima vera schreef :"Ik vraag me toch dikwijls af wat mensen dan moeten doen die financiëel niet sterk staan, ofwel gaan die niet! Maar normaal is het toch allemaal niet meer."

Veel dokters passen tegenwoordig het systeem " derde betaler" toe. Dat betekent dat je bij het bezoek aan de dokter enkel je remgeld betaalt . Het resterende bedrag wordt dan door de mutualiteit aan de dokter betaald. Vele dokters willen dat echter niet doen omdat ze dan iets langer op hun geld moeten wachten en het voor hen ook wat meer rompslomp betekent. Als je bij het systeem " derde betaler " boven je maximumfactuur uitkomt wordt nadien ook het teveel betaalde remgeld automatisch teruggestort.
Dat is het systeem zoals ik het ken van CM en van mijn huisarts . Hoe het ergens anders loopt weet ik niet.
Laatst gewijzigd door flupke2 op 02 nov 2020, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

02 nov 2020, 09:05

MyriamC schreef:
01 nov 2020, 19:43
Het duurt tegenwoordig wel lang eer CM terugbetaalt!
Das naargelang welke dokter,

Bij onze huisdokter gaat alles automatisch, geen briefje voor de ziekenkas meer en 3 werkdagen later staat het op onze rekening.

Bij andere dokter moeten we alleen het remgeld betalen, dus geen ziekenkas briefje

En als we een briefje krijgen dat kan inderdaad lang duren.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

02 nov 2020, 09:43

benq schreef:
02 nov 2020, 09:05
MyriamC schreef:
01 nov 2020, 19:43
Het duurt tegenwoordig wel lang eer CM terugbetaalt!
Das naargelang welke dokter,

Bij onze huisdokter gaat alles automatisch, geen briefje voor de ziekenkas meer en 3 werkdagen later staat het op onze rekening.

Bij andere dokter moeten we alleen het remgeld betalen, dus geen ziekenkas briefje

En als we een briefje krijgen dat kan inderdaad lang duren.
Bij onze huisdokter gaat alles volledig automatisch. Ik betaal niets, mijn man nog 4 eur.

Maar voor al de rest krijg je nog wel een briefje zeker voor kinesist. Zelfs voor MRI vorige week in AZ Monica moesten we zo maar eventjes over de 200 eur betalen én pas met het briefje voor CM (dus dik 10 dagen wachten) krijg je geld.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

02 nov 2020, 10:04

Ik heb eens even nagevraagd bij een kennis van mij die bij CM werkt om te weten hoe het komt dat het tegenwoordig nogal lang duurt vooraleer het geld terugbetaald wordt. Het antwoord was simpel en goed te begrijpen : ook bij CM werkt de meerderheid nu van thuis uit omwille van corona. Daardoor zijn er slechts een paar mensen die zich nu bezig houden met de afwerking van alles wat " op papier " binnenkomt en de CM-brievenbussen worden ook minder geleegd.

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

02 nov 2020, 10:17

Ik heb mijn maandelijks invaliditeitsuitkering nog steeds niet ontvangen voor de maand Oktober .
Is nog nooit gebeurd ...
Normaal wordt die altijd gestort rond de 28 ste van de maand .
Zijn er mensen beschikbaar op de burelen van CM..?
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

02 nov 2020, 10:22

flupke2 schreef:
02 nov 2020, 08:47
Veel dokters passen tegenwoordig het systeem " derde betaler" toe. Dat betekent dat je bij het bezoek aan de dokter enkel je remgeld betaalt . Het resterende bedrag wordt dan door de mutualiteit aan de dokter betaald.
Dat is hier voor zover ik weet alleen bij de radioloog.
Bij mijn huisarts betaal ik de volle pot, maar ik moet het briefje niet meer naar de ziekenkas brengen. Dat vind ik al een verbetering. Doet er me aan denken dat ik dat geld ook nog moet terugkrijgen.