Wasmachine - zeepbakje - zeeppotje/bol in de trommel - pods

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

FLAMINGOGENT
Lid geworden op: 09 apr 2006, 11:31
Locatie: Gent

12 jan 2020, 11:36

Besten,

Ik was reeds 19 jaar met mijn Miele wasmachine.
Ik heb steeds vloeibare zeep - Dreft en Dash - gebruikt in het zeepbakje van mijn machine.
Voor de 1ste keer heb ik een blokkage en lekkage gehad.
En de hersteller vertelde mij dat ik al die jaren verkeerd heb gehandeld met mijn zeep.

Het bakje in de machine is enkel en alleen voor poederzeep.
De vloeibare zeep moet steeds via een potje of bol IN de trommel gedaan worden .

Dan zijn mijn vragen :
Heeft er iemand ondervinding met zulke een potje/bol IN de wastrommel ?
Heeft er iemand ondervinding met de nieuwe pods ?
Geven die pods evengoed resultaat als het potje/bol IN de wastrommel ?
En die pods, lossen die op of hoe werken die ?

Dank bij voorbaat
Flamingo 8O :?:
W 10 - 64 bits -Moederbord Gigabyte GA-P55-USB3 ATX - Processor Intel Dual Core i5 - Grafische kaart Asus ENGT220/DI/1GD3 - Firewire Belkin F5U502EA - HDD Western Digtal 320 en 500 Gb - Mozilla Firefox en Thunderbird - Beveiliging AVAST

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

12 jan 2020, 12:02

Ik heb nooit iets anders gebruikt dan vloeibare zeep en doe dat in een bol rechtstreeks in de wasmachine. Zelfs als ik poeder gebruik (af en toe) doe ik dat in die bol. Wordt altijd goed verwerkt.
Pods gebruik ik van Lidl maar vind die nu niet bepaald beter of slechter dan vloeibare zeep. Ik wissel wel af van vloeibare zeep. De éne keer die van Aldi de volgende maal die van Lidl. Ik vind ze evengoed dan alle dure merken. Ze doen ook hun werk. Ik gebruik ook altijd Vanish en die gaat mee in die bol.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

14 jan 2020, 22:17

Inderdaad je zou vloeibaar wasmiddel in een bol moeten gebruiken, maar ik zelf giet het er gewoon in als de was start. ik spoel wel mijn bakje na, maar dat is uit zuinigheidoverweging. Ik geloof dat dit maar een uitleg is van een hersteller die geen andere uitleg wist. 19 jaar is wel lang voor een machine, denk er wel aan, water is duur, een oude machine gebruikt gemakkelijk meer dan het dubbele van de hoeveelheid water voor één was.Die pods zijn een dure variant, wel heel handig , maar je kan niet doseren en daarom gebruik ik ze zelden. Ze lossen wel volledig op.
Voor wasmiddelen grijp ik steeds naar de grote merken, want ik weet dat er een verschil zit in de samenstelling van keten producten en merkproducten. Niet zozeer in de waskracht, dat zijn maar enkele eenvoudige ingrediënten die in elk duur of goedkoop merk zitten, maar de toevoegselen, die meestal duur zijn zitten enkel in de merkproducten. Wat doen die dan, ze beschermen de vezel, de kleur de elasticiteit , de veerkracht enz van hetgeen je wast. Op lange termijn is dat lonend.
Mijn voorkeur gaat naar Persil, maar ook Dash, Dreft, Ariel . ik let op de aanbiedingen in de super ( 1+1)en dan komt de prijs bijna overeen met goedkope spullen; Je kan ze ook heel goed stockeren voor jaren, wel op een koele plaats zonder rechtstreeks licht. Enkel de topnoot van het parfum is gevoelig voor tijd. Wasverzachter is meer gevoelig voor de tijd en zeker voor licht en warmte.
Mijn hele werkleven bij Procter & Gamble onderzoek gedaan op wasmiddelen , dus ik ken ze van binnen en van buiten.

Wimo
Lid geworden op: 07 jul 2007, 15:44
Locatie: Muizen(Mechelen)+Spanje

18 jan 2020, 20:42

@kitten
Ik ook mijn hele werkleven bij P&G in Mechelen.
Dit maar ter info.
TOSHIBA C70_C_1C9 / 64 BITS / INTEL CORE I5 5200U / 8 GB DDR3 / INTEL HD GRAFPHICS 5500 WIN10 HOME versie 2004 / 500 GB SSD / FIREFOX / OUTLOOK.COM
HP ENVY 4520 AIO.
SMARTPFONE SAMSUNG GALAXY A03 Android 11

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

19 jan 2020, 12:19

Kitten, ik gebruik Ariel (alleen Ariel) op dezelfde manier als gij.
Maar ik heb een vraagje. Iets waar ik al dikwijls aan gedacht heb.
Pods, pods, pods, men hoort bijna niets anders meer, maar is dit niet gevaarlijk om de gordijnen te wassen. Ik heb pods nog nooit in het echt gezien (wel in de dozen) en ik ken ook niemand die ze gebruikt.
Naar de prijs ook nog niet gekeken.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

19 jan 2020, 15:11

Pods zijn heel effectief, maar het hangt een beetje van de gordijnen af. Zijn ze fragiel of zijn het glasgordijnen dan zou ik er toch mee oppassen. De meeste pods zijn voor de doorsnee was. Maar nog meer, pods kan je niet doseren, voor één gordijn heb je zeker teveel en voor een machine zware gordijnen is één misschien niet genoeg. Daarom gebruik ik zelden pods. Het oplossen is zeker geen probleem dat doen ze goed.
Voor witte gordijnen zijn er speciale middelen, voor fragiele stoffen ook.
Gebruik voor je witte ook een klein scheutje blauwe wasverzachter , dat maakt ze minder plakkerig door statische elektriciteit en ook bijna strijkvrij als je ze onmiddellijk en vochtig ophangt. Wasverzachter geeft door zijn werking altijd soepeler gordijnen.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

19 jan 2020, 15:12

Hey Wimo, ik zelf heel de tijd in Strombeek Bever