Digitale waterteller

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

24 apr 2020, 21:18

Weet er iemand bij benadering de prijs van een digitale waterteller.Een familielid woont in een appartementsblok met 8 appartementen.Nu wil de syndicus de 8 privé analoge tellers vervangen door digitale.
Het gaat hier dus niet over de gemeenschappelijke teller van de watergroep.Hij kan dan makkelijker de jaarlijkse afrekening maken.Maar hier hangt een gepeperd prijskaartje aan.In een andere blok koste het ongeveer 1000 euro per teller.Dit is er ver over.Ik heb overal gezocht op internet,zelfs in catalogussen van grote sanitaire zaken maar vind nergens een prijs.Weet iemand waar ik moet zoeken om alsnog een prijs te vinden.
Zeg nooit nooit meer

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

24 apr 2020, 21:43

Heras schreef:
Weet er iemand bij benadering de prijs van een digitale waterteller.Een familielid woont in een appartementsblok met 8 appartementen.Nu wil de syndicus de 8 privé analoge tellers vervangen door digitale.
Het gaat hier dus niet over de gemeenschappelijke teller van de watergroep.Hij kan dan makkelijker de jaarlijkse afrekening maken.Maar hier hangt een gepeperd prijskaartje aan.In een andere blok koste het ongeveer 1000 euro per teller.Dit is er ver over.Ik heb overal gezocht op internet,zelfs in catalogussen van grote sanitaire zaken maar vind nergens een prijs.Weet iemand waar ik moet zoeken om alsnog een prijs te vinden.
https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... watermeter

Ga naar de link 'Weetjes en tips'
Dan naar 'Veel gestelde vragen'

En wat leest u daar:


Afbeelding

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

25 apr 2020, 09:08

Het gaat hier niet om een waterteller geplaatst door de watergroep die inderdaad gratis is,maar om een privè
teller geplaatst op de leiding die naar elk appartement gaat.Zodat de syndicus de verdeling kan doen.
Zeg nooit nooit meer

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

25 apr 2020, 10:15

Heras schreef:
Het gaat hier niet om een waterteller geplaatst door de watergroep die inderdaad gratis is,maar om een privèteller geplaatst op de leiding die naar elk appartement gaat.Zodat de syndicus de verdeling kan doen.
Dan gaat die syndicus u op kosten jagen als later blijkt dat ’Dewatergroep’ die digitale waterteller bij de uitrol dit gratis doet. Wie levert het water bij u, dewatergroep of uw syndicus?🤔Straffe kerel is dat.
Breng hem dat dan maar aan zijn verstand dat u niet zult opdraaien voor die kosten via een aangetekend schrijven en licht ook de andere bewoners maar in dat dit gratis gedaan zal worden door dewatergroep, uw waterdistributeur.
Ge moet al goed zot zijn om in dien zijn verhaal mee te gaan. Als later of op korte termijn blijkt dat dewatergroep die digitale meters komen plaatsen zullen het de meters van de waterproep zijn en kan hij zijne prul op het stort gooien en gij uw centen erbij.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

25 apr 2020, 11:05

De eigenaars van die appartementen beslissen daarover, niet de syndicus , wat meent die wel !
Ik woon ook in een appartement , ik geef zelf mijn waterverbruik door aan de watergroep , daar heeft de syndicus geen zaken mee .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

25 apr 2020, 12:12

Er bestaat een prachtig Brussels dialectwoord voor uw syndicus; " ne froesjeleer".
Smijt dat buiten en zoek iets beter!

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

25 apr 2020, 14:17

Als ik het goed begrijp omvat de installatie één centrale watermeter geplaatst door de watergroep en 8 privé meters, één voor elk appartement. Voor de watergroep bestaat er maar één meter, de centrale. Het is de syndicus die de meterstand doorgeeft en de water factuur betaald. De kost van de water factuur wordt dan verdeeld over de eigenaars overeenkomstig de privé meterstanden.

Het zijn inderdaad enkel de eigenaars in de algemene vergadering die kunnen beslissen over het al dan niet vervangen van de privé watermeters en niet de syndicus.

Ik zou bij de watergroep informeren of die ene officiële centrale watermeter niet kan vervangen worden door 8 individuele officiële watermeters. Dan kunnen de eigenaars zelf hun meterstanden doorgeven en zit de syndicus er voor niets meer tussen. Dit zal natuurlijk wel wat kosten.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 apr 2020, 16:02

Negen (8 appartementen + eventueel 1 voor de gemene delen) individuele aansluitingen gaan je flink wat euro's kosten :!: Er moet ook plaats voor zijn hé. Het zijn niet alleen meters maar ook afsluitkranen, terugslagkleppen, aftapkraantjes enzoverder.

In een vorige post (die blijkbaar niet is doorgekomen) wees ik er al op dat digitale meter(s) NIET nauwkeuriger zijn en de kosten NIET opwegen tegen de geringe meerwaarde.

Op de factuur staat het totaal aantal liters dat verbruikt werden, de syndicus moet gewoon dit totaal opsplitsen à rato van het percentage van de individuele gebruiken ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

25 apr 2020, 16:06

Zelf ben ik syndicus in 2 gebouwen, en daar gaat het over één meter; er zijn geen individuele meters, wij hebben een aangenomen verdeelsysteem, in het ene gebouw volgens de duizensten, en in het ander volgen ingeschreven personen, beide lijken eerlijk.
Over wat voor een bedrag gaat het per jaar, een goede 200 €, zou je veel winnen met een persoonlijke meter, ja soms wel, maar is het die investering waard? Dat zou ik toch maar eens goed uitrekenen .
Het is de VME die daarover beslist een syndicus heeft die macht niet, hij kan enkel beslissen over kleine dringende ingrepen en dan nog goed te verantwoorden.
Als er individueel geteld wordt dan zullen alleenstaanden wat voordeel doen en meersamenwonenden wat meer moeten betalen, daarom zal je in de VME niet altijd een meerderheid kunnen krijgen voor deze ingreep.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 apr 2020, 16:25

In de tijd dat ik nog huurde (bijna een halve eeuw geleden) nam de eigenaar van de 6 appartementen de kosten voor water en mazout (die koste toen wel maar 2 frank/liter) voor zijn rekening, het zat allemaal in de huur :wink: geen gezeur, geen aparte metertjes, geen afrekeningen, geen wanbetalingen … toen was het leven nog simpel 8)
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

25 apr 2020, 16:53

E.T. schreef:
In de tijd dat ik nog huurde (bijna een halve eeuw geleden) nam de eigenaar van de 6 appartementen de kosten voor water en mazout (die koste toen wel maar 2 frank/liter) voor zijn rekening, het zat allemaal in de huur :wink: geen gezeur, geen aparte metertjes, geen afrekeningen, geen wanbetalingen … toen was het leven nog simpel 8)
Destijds als vrijgezel huurde ik een appartement in een blok van zes. Eén centrale meter voor het gehele gebouw. De huisbaas vond het het gemakkelijkst om de afrekening van het water gewoon te delen door het aantal appartementen ongeacht het aantal bewoners/appartement.
Ik heb hem daar over aangesproken en enige tijd later had ieder appartement zijn eigen meter met zijn eigen verbruik en geplaatst door de AWW en dit nog voor het digitale tijdperk.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

25 apr 2020, 17:43

Wij wonen in een blok van 6 (al 40 jaar) , met 6 individuele water meters , dat is nog altijd het eerlijkste , en niet per duizendste of aantal bewoners , want dat klopt nooit .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 apr 2020, 18:44

Natuurlijk zijn individuele water-, gas- en elektriciteitsmeters het eerlijkst maar in voorkomend geval dat je flinke kosten gaat moeten maken :?:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 apr 2020, 20:04

https://www.dewatergroep.be/nl-be/drink ... watermeter

Of anders de watermaatschappij bellen zij gaan u wel te woord staan .

En als over appartementen gaat moet u zich richten naar syndicus , of u contract nakijken bij aanvang , als gaat om mede eigenaar van de blok .

Heras
Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
Locatie: vlaamsbrabant taalgrens

27 apr 2020, 09:19

Het gaat hier om een familielid(bejaarde dame).
En zoals steeds zal bij de algemene vergadering de syndicus de veelal oudere eigenaars met een
smoesje om de tuin leiden.Buiten het innen van zijn geld,doet hij niets,en toch willen ze hem niet weg
stemmen.Ik denk dat het bestuur het spel mee speelt.
Ik kan ook maar toekijken,en ik had graag geweten wat de reele prijs is in de handel van zo een teller.
Ik heb gebeld naar de watergroep maar daar beantwoorden ze wegens de coronacrisis alleen dringende zaken.
Iedereen bedankt voor zijn reaktie.
Zeg nooit nooit meer