Het katje

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

18 mei 2020, 09:14

Ik denk dat de mensen die nu het katje verborgen houden ,niet goed beseffen als er morgen een dode moest vallen
Meede schuldig natuurlijk

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 mei 2020, 09:52

marcelvm schreef:
Ik denk dat de mensen die nu het katje verborgen houden ,niet goed beseffen als er morgen een dode moest vallen
Meede schuldig natuurlijk
Even de redenering doortrekken. Zijn die wolven die momenteel in België vrij rondlopen ingeënt tegen hondsdolheid? Wat als er morgen een dode (wandelaar bv) valt door zo’n wolf die rabiës heeft, wie gaan ze dan verantwoordelijk stellen?
Waar zit de logica in het optreden van het FAVV?

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

18 mei 2020, 11:28

Poezen leven bij de mens, wolven mijden die, dat is wel een verschil dat kan tellen.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

18 mei 2020, 11:44

Reini schreef:
18 mei 2020, 11:28
Poezen leven bij de mens, wolven mijden die, dat is wel een verschil dat kan tellen.

Zo is dat, Reini !
Wilde dieren horen ook wild te (mogen!) blijven.
Bovendien was die vrouw er op voorhand van verwittigd ,
dat het niet toegelaten was, om dat katje België binnen te brengen ,
omdat het een risico voor de volksgezondheid kon betekenen.

Ik ben een dierenvriend in hart en nieren, maar erover is erover !
Ook hier in België zijn er véél huisdieren die op een goede thuis wachten...

Waar zijn we in godsnaam mee bezig en wat zal heel dat gedoe weer kosten ?!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 mei 2020, 12:17

Rein schreef:
Poezen leven bij de mens, wolven mijden die, dat is wel een verschil dat kan tellen.
Maar niet als hij hondsdolheid heeft en dat wordt niet getest op die in het wild levende wolven. Zij kunnen dus besmet zijn en aanvallen.
En wat zegt FAVV op hun website:

'Elders in Europa is rabiës nog een levensgroot probleem in vooral de oostelijk gelegen landen. Daar wordt de ziekte niet enkel vastgesteld bij vossen, maar ook bij andere wilde carnivoren, zoals de wasbeerhond. De Europese Commissie probeert daar de bestrijding te versterken door het ondersteunen van de diverse bestrijdingsprogramma’s opgestart door de autoriteiten van deze landen.'

En vanwaar komen nu die wolven??????

Dit wou ik maar even aankaarten en daarom vind ik die verbetenheid in het optreden van het FAVV wel een beetje bizar. Terecht ja, maar waarom niet voor die wolven dan?

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

18 mei 2020, 12:32

Die wolven mijden nog angstvallig de mens, dat is mogelijk een teken dat ze niet besmet zijn.
Zouden zij aanvallen als zij hondsdol zijn?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 mei 2020, 13:44

Reini schreef:
Die wolven mijden nog angstvallig de mens, dat is mogelijk een teken dat ze niet besmet zijn.
Zouden zij aanvallen als zij hondsdol zijn?
'Hondsdolle wolf:
De belangrijkste bron van straffe wolvenverhalen is hondsdolheid. Voor 1900 kwam deze ziekte over heel Europa voor. Tijdens de laatste fase van deze ziekte verliest een wolf alle angst en gaat als een dolle op pad waarbij hij alles bijt wat hij tegenkomt, ook mensen.'

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

18 mei 2020, 17:29

Sorry maar dat poesje moet zo rap mogelijk naar de poezenhemel.
Anders staat de deur open voor nog meer illegaal dieren transport.

Zij wist dat het niet mocht.
Dus inslapen

Persoonlijk vind ik dat men hier nog niet streng genoeg optreed, zij moest op staande voed aangehouden worden en opgesloten.
En de personen die deze poes nu bijhouden een fikse boete.
Dat is mijn mening.

En wij zijn dieren vrienden zelf hebben wij 2 adoptie poezen.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

18 mei 2020, 17:34

benq schreef:
18 mei 2020, 17:29
Sorry maar dat poesje moet zo rap mogelijk naar de poezenhemel.
Anders staat de deur open voor nog meer illegaal dieren transport.

Zij wist dat het niet mocht.
Dus inslapen

Persoonlijk vind ik dat men hier nog niet streng genoeg optreed, zij moest op staande voed aangehouden worden en opgesloten.
En de personen die deze poes nu bijhouden een fikse boete.
Dat is mijn mening.

En wij zijn dieren vrienden zelf hebben wij 2 adoptie poezen.


Volledig akkoord, benq !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 mei 2020, 18:54

Hoe is die kat hier geraakt? Met valse papieren?
De luchtvaartmaatschappij moet er voor zorgen dat het beestje terug in Peru geraakt.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

18 mei 2020, 19:41

Er moet toch onderweg, tijdens haar terugreis, ergens een fout gemaakt zijn, spijtig voor het katje maar, hondsdolheid daar wil je niet aan denken. Maar ook niet erg slim om een diertje van zo'n land mee te brengen, zijn hier geen katjes genoeg om te redden?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

18 mei 2020, 19:56

E.T.schreef:
Hoe is die kat hier geraakt? Met valse papieren?
De luchtvaartmaatschappij moet er voor zorgen dat het beestje terug in Peru geraakt.
'Volgens de N-VA’er stelt de Europese wetgeving dat eerst geprobeerd moet worden om het katje terug te sturen. “Als dat niet kan - zoals hier het geval is - dan moet het vervolgens in quarantaine geplaatst worden. Enkel als die opties niet kunnen, mag men overgaan tot euthanasie.'

'Er worden - tegen de wet in - jaarlijks duizenden veel te jonge pups ingevoerd vanuit Oost-Europa. Daar is het risico op rabiës veel groter. Dat laat het FAVV begaan.'

En toch heb ik een wrang gevoel dat dit hele zaakje stinkt.

- Waar zat de Belgische douane?
- Dwangsom van 5.000€/ uur als het katje niet 'uitgeleverd wordt' 8O
- Vraag voor dwangsom van 1.000€/overtreding als ze met de media praat over haar katje. 8O
- En niet onbelangrijk eigenlijk....hoe is het FAVV aan de weet gekomen dat dit katje in ons land aangekomen was. Volgden zij die zaak op de voet en/of waren zij op de hoogte dat dit katje onderweg was? Wat is er mis gelopen? 8O

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hier meer aan de hand is en dat het FAVV ergens zelf in de fout gegaan is en hier kost wat kost geen gezichtsverlies wil lijden.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

18 mei 2020, 19:56

kitten schreef:
18 mei 2020, 19:41
Maar ook niet erg slim om een diertje van zo'n land mee te brengen, zijn hier geen katjes genoeg om te redden?
Daar gaat het niet om hé. Dat meisje zat al maanden in Peru en had daar het katje geadopteerd. Als je een dier adopteert dan zorg je daar de rest van zijn leven voor. Dat was haar insteek en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het beestje was ingeënt en de papieren waren in orde. Het meisje heeft alleen niet meer de tijd gehad om het katje nog 14 dagen daar in quarantaine te laten want dan zou ze zelf ook niet meer thuis geraakt zijn. Wat is het probleem om het nu 14 dagen of desnoods langer hier in quarantaine te zetten op het meisje haar kosten? Wat het FAVV doet is gewoon pure machtsmisbruik.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

19 mei 2020, 00:45

Kan er nu geen kat te weten komen of er een dier (of mens) werkelijk besmet is met rabiës???
Dat de wet wat toegepast wordt schijnt me normaal maar of deze hetze en "geldgewin" zo rabiaat in het nadeel van kat en meisje moet doorgetrokken worden?

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

19 mei 2020, 11:03

Paca schreef:
19 mei 2020, 00:45
Kan er nu geen kat te weten komen of er een dier (of mens) werkelijk besmet is met rabiës???
Dat de wet wat toegepast wordt schijnt me normaal maar of deze hetze en "geldgewin" zo rabiaat in het nadeel van kat en meisje moet doorgetrokken worden?
Blijkbaar kan dit alleen opgespoord worden als het dier is ingeënt en er na een tijd afweerstoffen in het bloed worden gevonden.
Omdat men het niet op andere wijzen kan vinden blijft het levensgevaarlijk.