Huble telescoop

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

30 mei 2020, 10:54

Gisteren heb ik een programma herbekeken die ik een tijdje geleden van National Geographic opgenomen had, het ging over de lancering en de verschillende uitgevoerde herstellingen aan huble die in een baan op 570km hoogte om de aarde cirkelt.

Maar het is voor mij nauwelijks vatbaar dat dat "ding" honderd duizenden en zelfs miljoenen lichtjaren in de ruimte kan gaan kijken, eventjes aanhalen dat een lichtjaar de afstand is die het licht aflegt op één jaar tijd zijnde 9 460 730 472 580 800 meter (gevonden op Google :wink: )

Dat wij hier niet alleen zijn in deze ruimte kon ik wel begrijpen, maar dat die ruimte zo uitgestrekt is …

Hoe zijn wij hier ooit op onze aarde terecht gekomen?

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

30 mei 2020, 16:04

Danny. schreef:
30 mei 2020, 10:54
Gisteren heb ik een programma herbekeken die ik een tijdje geleden van National Geographic opgenomen had, het ging over de lancering en de verschillende uitgevoerde herstellingen aan huble die in een baan op 570km hoogte om de aarde cirkelt.

Maar het is voor mij nauwelijks vatbaar dat dat "ding" honderd duizenden en zelfs miljoenen lichtjaren in de ruimte kan gaan kijken, eventjes aanhalen dat een lichtjaar de afstand is die het licht aflegt op één jaar tijd zijnde 9 460 730 472 580 800 meter (gevonden op Google :wink: )

Dat wij hier niet alleen zijn in deze ruimte kon ik wel begrijpen, maar dat die ruimte zo uitgestrekt is …

Groetjes

Danny
Als kleine jongen was het leven veel eenvoudiger. Ik leerde dat het heelal oneindig was. Tegenwoordig moet het bemeten zijn: 9.46E16 of 42.4E105. Niet 9.4E16 maar wel 9.46E16. 0.4 of 0.46, wie kan het wat schelen. Niemand, maar dan ook niemand is in staat om het na te meten of het wel juist is. "Oneindig" was zoveel gemakkelijker.
Prof. Stephen Hawking was de eerste vreemde vogel die beweerde dat oneindig eigenlijk een illusie was als ging over ruimtelijke begrippen, en dat de oneindigheid eigenlijk wel eindig was. Bij een oneindig rechte vlucht in de ruimte, treedt een kromming op, zodat men uiteindelijk terugkomt, bij zijn vertrekpunt. Stephen een wetenschapper of een science fiction schrijver, is dood, en als gij U geroepen voelt, weerlegt zijn stelling.