zakgeld - drinkgeld

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

26 sep 2020, 08:59

Kleindochter naar het 1e middelbaar en ik wil haar nu een vast bedrag zakgeld op haar eigen rekening storten. Ze is zich wel bewust van alles wat met geld te maken heeft. Dus dat is geen probleem, maar ik heb geen flauw idee hoeveel jullie geven.
Ik weet wel dat er zijn die zeggen 'zoveel mogelijk'.
Ik kan hier mee lachen hoor maar dat is geen antwoord op mijn vraag.

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

26 sep 2020, 09:22

alles is tegenwoordig duur geworden, studentjes moeten zich ook eens iets kunnen permiteren zonder dat ze het altijd moeten vragen en zo leren ze ook om met geld om te gaan. 1ste middelbaar zou toch misschien ideaal zijn van rond de 50, 75 Euro per maand.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

26 sep 2020, 09:31

Wij geven geen zakgeld maar 50 euro bij elke gelegenheid Jarig, nieuwjaar , Sinterklaas, communie Bij verjaardag ook aan de kinderen We hebben 3 kleinkinderen dus het is op een jaar toch een schoon bedrag

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

26 sep 2020, 09:34

Ik denk dat de meesten hier toch al oma en opa zijn én niet geneigd zijn om alle weken zakgeld te geven, dat is aan de ouders om dit te bepalen. Zelf zou ik daar toch niet mee opgezet zijn. maar met feestdagen en verjaardagen hen een cent geven, is iets anders.
Zo te lezen echter is Doggy degene die haar/zijn kleinkind opvoedt, dan is het iets anders. Maar om dan te vragen : hoeveel geven jullie? Ik denk dat je dat aan de verkeerde generatie vraagt.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

26 sep 2020, 09:49

Eerste middelbaar.......12 jaar? Persoonlijk denk ik dat u dit beter in overleg doet met de ouders om iedereen ‘te vriend’ te houden.
Dus dat is geen probleem, maar ik heb geen flauw idee hoeveel jullie geven.
Als u wilt weten hoeveel anderen geven om, bij manier van spreken, in een sterkere onderhandelingspositie te staan bij de ouders zijn het toch nog altijd deze laatsten die beslissen.
Daar is wel een verschil tussen geld storten als zakgeld, waar zij dus aankan en vrij gebruiken, en geld storten op een rekening dat ze krijgt op haar 18de verjaardag.
In het eerste geval zou ik zeker overleg plegen met de ouders, in het tweede geval doet u uw eigen goesting.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

26 sep 2020, 10:10

Heb hier al een antwoord gekregen waar ik veel aan heb. Merci.
Nieuwjaar, Pasen, verjaardag enz.. dat blijft zoals vroeger en iedere maand dus iets extra voor haarzelf.
Met de dochter al over gesproken, maar ze vind het moeilijk om hier iets over te zeggen. Als ik vraag hoeveel krijgen de andere kinderen... haar antwoord : ik heb geen idee. Er zijn veel mama's en papa's, meme's en pepe's die het financieel moeilijk hebben, en we weten niet wie dat zijn, maar dat is de reden waarom er nooit wordt over gesproken.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

26 sep 2020, 10:26

doggy schreef:
26 sep 2020, 10:10
Heb hier al een antwoord gekregen waar ik veel aan heb. Merci.
Nieuwjaar, Pasen, verjaardag enz.. dat blijft zoals vroeger en iedere maand dus iets extra voor haarzelf.
Met de dochter al over gesproken, maar ze vind het moeilijk om hier iets over te zeggen. Als ik vraag hoeveel krijgen de andere kinderen... haar antwoord : ik heb geen idee. Er zijn veel mama's en papa's, meme's en pepe's die het financieel moeilijk hebben, en we weten niet wie dat zijn, maar dat is de reden waarom er nooit wordt over gesproken.
Dat is een feit Doggy.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

26 sep 2020, 11:39

Wij geven iets bij de feestdagen kerst en nieuw, Pasen en verjaardagen,
Verder hebben wij een 3BD rekening voor de kleinkinderen van bij hun geboorte maandelijks word daar een bedrag op gestort en op hun 18 jaar kunnen zij daar over beschikken, vinden wij het te vroeg dan kunnen wij deze datum verlengen.
Niemand weet van deze rekeningen alleen wij.
Ook kunnen wij deze annuleren indien nodig.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

26 sep 2020, 14:43

Wekelijks of maandelijks zakgeld dat vind ik een zaak voor de ouders. Zelf heb ik vier kleinkinderen van uiteenlopende leeftijd. Maar ik hou me bij een bedrag op speciale dagen zoals verjaardag, Kerstmis of Nieuwjaar, schoolresultaat etc; Mijn oudste die nu 23 is en studeert die krijgt al eens een extra centje, zeker nu hij zijn studentenjob niet kan uitvoeren. Maar de 2 middelste die 12 zijn, eerste middelbaar, geef ik gewoon een vast bedrag, gelijk voor beiden, per jaar gespreid over de verschillende speciale dagen, de jongste is 7, die krijgt nog geschenkjes. Die 2 meisjes van 12 die kloppen al eens aan bij Oma met een smeekbede, naargelang wat ze vragen, nodig, nuttig of zinloos ga ik daar toch soms op in.
Sparen voor de kleinkinderen doe ik niet, zij krijgen bij mijn overlijden elk een gelijk vast bedrag, niet veel maar iets.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

26 sep 2020, 16:23

Iedereen doet dat hier eerlijk en correct, maar ik heb 1 dochter, 1 schoonzoon en 1 kleindochter.
Dat is dus een groot verschil met velen en dat weet ik ook wel.
Geen van de drie, zelfs niet de kleindochter van 12 jaar, zijn opgegroeid met merkkledij, telkens maar nieuwe computerspelletjes, nieuwe smartphones en wat is er nog allemaal. Eigenlijk zouden ze dat wel kunnen, want ze werken met 2, maar door dit niet te doen heeft de kleindochter een totaal ander karakter dan vele van haar leeftijd en daar ben ik, zijn we, fier op. En eigenlijk is ze hierdoor ook fier op zichzelf.

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

26 sep 2020, 17:14

benq schreef:
26 sep 2020, 11:39
Wij geven iets bij de feestdagen kerst en nieuw, Pasen en verjaardagen,
Verder hebben wij een 3BD rekening voor de kleinkinderen van bij hun geboorte maandelijks word daar een bedrag op gestort en op hun 18 jaar kunnen zij daar over beschikken, vinden wij het te vroeg dan kunnen wij deze datum verlengen.
Niemand weet van deze rekeningen alleen wij.
Ook kunnen wij deze annuleren indien nodig.
Hier net hetzelfde ...
Maar tot hun 21jaar .
Enkel ik kan er over beschikken, want je weet nooit ..verkeerde vrienden enz ..
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

27 sep 2020, 08:05

*Joy* schreef:
26 sep 2020, 17:14
benq schreef:
26 sep 2020, 11:39
Wij geven iets bij de feestdagen kerst en nieuw, Pasen en verjaardagen,
Verder hebben wij een 3BD rekening voor de kleinkinderen van bij hun geboorte maandelijks word daar een bedrag op gestort en op hun 18 jaar kunnen zij daar over beschikken, vinden wij het te vroeg dan kunnen wij deze datum verlengen.
Niemand weet van deze rekeningen alleen wij.
Ook kunnen wij deze annuleren indien nodig.
Hier net hetzelfde ...
Maar tot hun 21jaar .
Enkel ik kan er over beschikken, want je weet nooit ..verkeerde vrienden enz ..
Yep dat is waar, staat op naam van mijn vrouw maar, indien de gezondheid van mijn vrouw achteruitgaat kan de 3BD rekening op mijn naam komen, dat heeft de bank bediende toch gezegd tegen ons.
En als ik mij goed herinner kan je het tegenhouden tot de leeftijd van 25 jaar.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

27 sep 2020, 08:49

De dochter heeft dit gisteren allemaal mogen lezen en ze vond dat er veel heel goede antwoorden zijn gegeven en … allez… willen we eens overeenkomen.
Oef... ze zal iedere maand van mij 25,00 euro krijgen.
Ze krijgt van thuis nu ook zakgeld en die twee samen daar zal ze heel blij mee zijn want ze is aan het sparen om van alles te kopen van haar populaire groepje BTS van Zuid-Korea.
Die zijn wereldgekend en ik heb op Radio2 hun muziek al gehoord, maar ik weet het maar als ze hun naam zeggen.

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

27 sep 2020, 09:34

benq schreef:
27 sep 2020, 08:05
Yep dat is waar, staat op naam van mijn vrouw maar, indien de gezondheid van mijn vrouw achteruitgaat kan de 3BD rekening op mijn naam komen, dat heeft de bank bediende toch gezegd tegen ons.
En als ik mij goed herinner kan je het tegenhouden tot de leeftijd van 25 jaar.
Nog er even bij melden ..
Hier staan de rekeningen wel op naam van de kleinkinderen.
Indien er mij iets overkomt blijft het sowieso vast tot hun 21 !!
Ik heb geen partner ..
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 sep 2020, 10:04

doggy schreef:
De dochter heeft dit gisteren allemaal mogen lezen en ze vond dat er veel heel goede antwoorden zijn gegeven en … allez… willen we eens overeenkomen.
Oef... ze zal iedere maand van mij 25,00 euro krijgen.
Ze krijgt van thuis nu ook zakgeld en die twee samen daar zal ze heel blij mee zijn want ze is aan het sparen om van alles te kopen van haar populaire groepje BTS van Zuid-Korea.
Die zijn wereldgekend en ik heb op Radio2 hun muziek al gehoord, maar ik weet het maar als ze hun naam zeggen.
👍👍👍👍👍👍😉