eierkoker mysterie

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

ANDRIES
Lid geworden op: 29 okt 2005, 17:16
Locatie: NL

29 dec 2020, 16:32

Eierkoker mysterie

Het gaat om een eierkoker met een raster voor 7 eieren. Onder het raster zit een ruimte waar water in kan worden gegoten en het water verwarmt. Er bovenop zit een doorzichtige bol met een gat in de top waardoor de stoom kan ontsnappen.
Bijgevoegd is een klein bekertje met op de zijkant de niveaus voor het water met de keuze hard, medium en zacht.
Als voorbeeld een zacht ei met als water niveau stand 3.
Dezelfde situatie met 3 eieren heeft stand 7. Het telt van boven naar beneden dus stand 7 wil zeggen minder water ivm 1 ei.
Dat laatste begrijp ik niet.
Het water gaat koken en verdampen en de stoom stroomt langs de eieren.
Of er nou een of drie eieren zijn de stoom stroomt langs alle eieren.
Het enige verschil tussen een en drie eieren is de ruimte die ze innemen onder de deksel nl bij 3 eieren is de ruimte kleiner als bij een ei.
Er zit een gat in de top dus er wordt geen druk opgebouwd.
Met andere woorden waarom is er voor 3 eieren minder water (=tijd) nodig dan voor 1 ei terwijl de stoom (100 graden) identiek is.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 dec 2020, 17:03

Ik denk als de eierkoker vol is vindt er meer condensatie plaats op al die koude eieren.
Dus in het begin ontsnapt er minder stoom. Als alle eieren goed opgewarmd zijn, kan er meer stoom ontsnappen.
Dus met één ei is dat punt sneller bereikt met éénzelfde hoeveelheid water.

ANDRIES
Lid geworden op: 29 okt 2005, 17:16
Locatie: NL

03 jan 2021, 14:50

Dank voor het meedenken.
Ik hoop dat er nog meer reacties komen.