blokkering

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

13 jan 2021, 17:26

Prima Vera schreef:
13 jan 2021, 12:35
trouwens nalatenschap moet binnen de 4 mnd ingegeven worden én daar heb je die akte voor nodig. Is er eventueel een speciale verlenging aangevraagd door jouw notaris?
Die vier maanden zijn verlengd wegens Corona.
Tante is overleden in december 2019 en de nalatenschap was pas uit de voeten in november van 2020, bijna een jaar later dus. Er waren ook wel erfgenamen in een niet-euro zone, en dat vertraagt wel wat maar het was vooral de periode tussen de aangifte aan de belastingsdienst en het bewijs dat de erfbelasting betaald was die eindeloos heeft geduurd.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

13 jan 2021, 17:46

MyriamC schreef:
13 jan 2021, 17:26
Prima Vera schreef:
13 jan 2021, 12:35
trouwens nalatenschap moet binnen de 4 mnd ingegeven worden én daar heb je die akte voor nodig. Is er eventueel een speciale verlenging aangevraagd door jouw notaris?
Die vier maanden zijn verlengd wegens Corona.
Tante is overleden in december 2019 en de nalatenschap was pas uit de voeten in november van 2020, bijna een jaar later dus. Er waren ook wel erfgenamen in een niet-euro zone, en dat vertraagt wel wat maar het was vooral de periode tussen de aangifte aan de belastingsdienst en het bewijs dat de erfbelasting betaald was die eindeloos heeft geduurd.
Op die manier kan het ook natuurlijk.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

14 jan 2021, 11:04

Dit is geen huwelijkscontract had ik al
Moet bij een notaris gebeuren ik zoek de naam van dat contract wel op
Notaris zei toen zelf dat dit iets was wat automatisch bij een huwelijk of samen wonen zo een contract
In de wet moest staan zonder dat men bij hen moest komen

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

15 jan 2021, 15:58

Wegens corona is er , tot 2 keer toe, uitstel verleend van de termijn van indiening van een aangifte nalatenschap. Maar zelfs dan vind ik het erg dat een akte bij de notaris zo lang duurt. OK , erfgenamen in het buitenland, dat doet éea langer duren - en dat is toegelaten. Er moet dan ook een borgstelling to. de Belastingdienst geregeld worden.
Ik lees hier ook : getrouwd met clausule 'langst leeft, al heeft'. Sorry maar dat is niet meer van deze tijd, zeker als er kinderen zijn. Zeg tegen uw ouders en grootouders dat ze dat wijzigen in een contract van keuzebeding. En doe het eventueel zelf ook! In zo'n beding kan de langstlevende, bij het overlijden van de partner, zelf bepalen wat hij , naast zijn eigen deel, erft uit de gemeenschappelijke goederen in de nalatenschap van die partner. Dat kan gaan van niets tot alles, zowel van roerend als onroerend, in volle eigendom of enkel vruchtgebruik. Die beslissing is anders op 60 jaar dan op 85 jaar. En is afhankelijk van de leeftijd, de gezondheid, de behoeftes, het verblijf ( thuis of in een home) , de relatie met de kinderen. En ja , ook van de verschuldigde erfbelasting.
Denk na en spreek desnoods met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tatjoe6
Lid geworden op: 09 jan 2021, 20:49

20 jan 2021, 20:55

marcelvm schreef:
11 jan 2021, 14:13
Dit is een contract dat de overlevende ik of mijn vrouw gewoon de baas blijft zo dat niemand zonder mij iets aan de rekeningen kan doen niemand
Dit contract is over een paar maanden terug opgemaakt is geen huwelijks contract ,
Mijn zoon was daar achtergekomen via bank directeur.
Kost bijna 400 euro als ik de naam van dat contract terug heb schrijf ik het hier zeer vele weten dit niet
Wij hebben dit ook en noemt men . Wijzeging huwlijksvermogenstelsel . Keuzebeding .