Aangifte belastingen 2021 inkomsten 2020 - Pensioensparen

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

26 mei 2021, 05:48

Ze zijn er weer, we kunnen er niet onderuit, aangifte belastingen ...

Al jaren doe ik aan pensioensparen via Certiflex, toendertijd een produkt van Ethias. Die laatste worstelt met het probleem om die tak te kunnen verkwanselen naar een andere maatschappij, zoals blijkt. Niks erg.

Normaal vervalt dit pensioensparen - eigenlijk fiscaal sparen - na 10 jaar of op het moment dat je 65 bent en op pensioen gaat. Ik startte hiermee in 2014, toen was ik 65.

Voor zover, denk ik nog juist te zijn met mijn redenering.

Nogal verwonderd, vernam ik tijdens het bijwerken van mijn Tax-On-Web aangifte, dat ik niet langer die bijdragen, het gespaarde geld op het afgelopen jaar zeg maar, kan inbrengen in mijn aangifte en bijgevolg er geen belastingvermindering voor geniet (dat is de code 1361 op de aangifte).

Er resten me nog 3 jaar om de "spaarrit" te voleindigen en in 2024 bereik ik het einde na een tijdspanne van 10 jaar zodat ik een uitkering kan bekomen. Nog 3 jaar dus zonder aangifte van dit spaarbedrag jaarlijks. Dit spaarbedrag is wel gelimiteerd, maar dat is nu niet belangrijk.

Mijn vraag is of de regels op die belastingvermindering recent gewijzigd zijn ? Tot afgelopen jaar kon ik steeds in code 1361 een bedrag vermelden waar rekening mee gehouden werd als belastingvermindering.

Anderzijds vraag ik me af of het nog nuttig is deze spaarvorm nog langer verder te zetten. Kan ik nu ongestoord stopzetting aanvragen en uitbetaling van het gespaarde goed vragen ? :(
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 mei 2021, 07:15

U heeft geen recht meer op de belastingvermindering voor pensioensparen vanaf het jaar waarin u 65 jaar wordt.

Je kan echter maar fiscaal voordeel genieten tot en met je 64ste.
Je kan het kapitaal laten staan tot je 65 wordt. Dat is de voordeligste manier. Zo wordt het kapitaal op je 60ste belast a rato van 8%. Je kan de jaren die erop volgen nog belastingvoordeel genieten op de premies, terwijl het kapitaal dat je verder opbouwt niet meer belast wordt.
Als je dat wenst, kan je ook vóór je 60ste uw pensioenkapitaal opeisen. In dat geval word je fiscaal echter zwaar afgestraft: een tarief van 33% + gemeentebelastingen is dan je deel … Je kan het pensioenkapitaal opvragen vanaf je 60ste, en betaal dan een uitstapvergoeding. Die daalt naarmate je dichter bij de kaap van 65 komt.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

26 mei 2021, 10:15

wardje schreef:
26 mei 2021, 07:15
U heeft geen recht meer op de belastingvermindering voor pensioensparen vanaf het jaar waarin u 65 jaar wordt.
Je kan echter maar fiscaal voordeel genieten tot en met je 64ste.
Je kan het kapitaal laten staan tot je 65 wordt. Dat is de voordeligste manier. Zo wordt het kapitaal op je 60ste belast a rato van 8%. Je kan de jaren die erop volgen nog belastingvoordeel genieten op de premies, terwijl het kapitaal dat je verder opbouwt niet meer belast wordt.
Als je dat wenst, kan je ook vóór je 60ste uw pensioenkapitaal opeisen. In dat geval word je fiscaal echter zwaar afgestraft: een tarief van 33% + gemeentebelastingen is dan je deel … Je kan het pensioenkapitaal opvragen vanaf je 60ste, en betaal dan een uitstapvergoeding. Die daalt naarmate je dichter bij de kaap van 65 komt.
Bedankt voor je commentaar.
Ik wil er nog aan toevoegen dat ik deze Certiflex Fiscaal onderschreef toen ik 65 werd, na het beëindigen van een contract First Pensioensparen, eveneens bij Ethias. Dat was in 2014. Ik ging toen over naar een nieuwe overeenkomst, First Fiscaal, later omgedoopt naar "Certiflex Fiscaal"

Als ik het goed voorheb, kan ik bij die Certiflex Fiscaal, het gespaarde goed opvragen na 10 jaar. Leeftijd speelt dan geen rol meer vermits ik intussen er 72 ben.

Als ik nu toch die Certiflex Fiscaal voortijdig opvraag, dus nu na pakweg 7 jaar, wat zijn dan de gevolgen aub ? Of wacht ik best tot 10 jaar ?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

26 mei 2021, 11:12

Het contract gaat in op de datum van ontvangst van de eerste storting en de einddatum wordt aangegeven in de bijzondere voorwaarden.
Lees die eens goed!!
Het contract heeft een minimum duurtijd van 10 jaar en eindigt ten vroegste op de 65ste verjaardag van de
verzekerde. Om fiscale redenen is het aanbevolen het contract te behouden tot op de einddatum.
Maar ga eens horen bij de bank of persoon waar je dat contract hebt afgesloten , denk persoonlijk dat je niet moeten wachten omdat je reeds de 65 jarige leeftijd ruimschoots overschreden hebt, maar informeer eens zodat je geen nadeel wordt berokkend en je toch moet wachten tot de 10 jaar verstreken zijn.
Het zijn soms om niet te zeggen altijd de kleine lettertjes die het hem doen.

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

26 mei 2021, 16:18

Nogmaals dank. Ik vermoedde al iets in de richting van je uitleg. Ik ga zeker eens nader informeren bij Ethias.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

27 mei 2021, 19:50

Als u in 2014 op het moment dat u 65 jaar bent zo'n contract ondertekend hebt, is dat zeker geen pensioensparen. Het is waarschijnlijk een contract 'lange-termijnsparen' in de rubriek verzekeringen. Dat bedrag kan u inbrengen op uw aangifte bij code 1353. Het maximum bedrag is 2350 €, maar voor de meeste gepensioneerden zal dat rond 1200 à 1500 euro per jaar liggen. Dit volgens de beperkende formule : 6 % van het bedrijfsinkomen( = pensioen) plus 171 euro. Vermindering van 30 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

03 jun 2021, 06:17

wanton schreef:
27 mei 2021, 19:50
Als u in 2014 op het moment dat u 65 jaar bent zo'n contract ondertekend hebt, is dat zeker geen pensioensparen. Het is waarschijnlijk een contract 'lange-termijnsparen' in de rubriek verzekeringen. Dat bedrag kan u inbrengen op uw aangifte bij code 1353. Het maximum bedrag is 2350 €, maar voor de meeste gepensioneerden zal dat rond 1200 à 1500 euro per jaar liggen. Dit volgens de beperkende formule : 6 % van het bedrijfsinkomen( = pensioen) plus 171 euro. Vermindering van 30 %.
Oh, maar dat is een andere benadering.
Ik zat verstard in de term pensioensparen en zoals je meldt is dat niet van toepassing vanaf 65 jaar.
Ik had inderdaad een rekening pensioensparen lopend bij Ethias, die uitbetaald werd op mijn 65 ste. dat was First Pensioensparen dacht ik.

Gelet op de toch niet onaardige belastingvermindering die ik toen verkreeg, opende ik toen (2014) een nieuwe dergelijke rekening, toen First Fiscaal genaamd.

Iedereen weet dat er toen problemen opdoken voor Ethias en ze van bepaalde takken af wilden. Ik meen dat toen Certiflex ontstond, een gelijkaardige rekening zoals First Fiscaal.

Ik vulde elk jaar onder code 1361 (tot 2014) op het aanslagbiljet de gespaarde som in, die zonder problemen door de fiscus aanvaard werd. De code 1353 is me nu nieuw en ga dit even bekijken.

In ieder geval, dank voor de informatie. :D
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

04 jun 2021, 20:35

Indien de financiële instelling correct werkt, staat dat bedrag al vermeld in uw dossier op Tax on web.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Toby
Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Locatie: Het Soete Land Van Waes

20 jun 2021, 23:39

Ok, bedankt. De financiële instelling heeft reeds geantwoord dat het contract onmiddellijk kan beëindigd worden. De taksen die zullen afgehouden worden zijn dezelfde alsdat ik het contract (10 jaar) volledig zou uitdoen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !