Batterij van Renault Clio

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

19 aug 2021, 11:16

met wagen van 2 jaar oud in panne gevallen door batterij. Technieker van Touring Wegenhulp zegt dat met het systeem start-stop de batterij van deze wagen vlugger verslijt en niet langer meegaat dan 2 jaar en dan moet vervangen worden. Klopt dat ? Depannage en batterij bedroeg 440 Euro? en dat voor een praktisch nieuwe wagen.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

19 aug 2021, 11:26

Hangt van het soort accu af want een accu met een lage capaciteit zal eerder ontladen dan één met een hoge capaciteit. Het start/stop systeem belast de accu voor de duur dat de startmotor draait zeer zwaar maar als de dynamo goed werkt is de accu snel weer geladen.
Toch nog een tip de standaard accu's die af fabriek geplaatst worden zijn qua capaciteit niet berekent op extra accesoires dus zou ik een accu met een hogere capaciteit aan raden en zijn niet veel duurder dan de standaard geplaatste accu.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 aug 2021, 11:46

In een echte auto is de batterij aangepast aan het start-stop systeem. :mrgreen:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

19 aug 2021, 11:58

Noem eens de prijsklasse van jouw echte auto :mrgreen:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 aug 2021, 12:52

10 jaar geleden iets minder dan 12.000 euro :wink: 't is een Kia je weet wel die met 7 jaar garantie :wink:
Met intensief gebruik van het start-stop systeem en praktisch enkel korte afstanden, ging de accu meer dan vijf jaar mee ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 aug 2021, 13:14

Schakel dat start/stop-systeem toch gewoon uit.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 aug 2021, 16:06

Die Renault accu gaat het zonder start/stop ook nooit lang volhouden :mrgreen:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

20 aug 2021, 08:38

Als een auto 1maal start of 10 maal welke starter en batterij gaat het langst meegaan
En heeft niets te maken met aangepast

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 aug 2021, 11:55

Wagens met een goede stop/start zijn daar wel degelijk op aangepast! De krachtige accu start (ook een koude) de motor haast onmiddellijk. Gewoon door één druk op een knop. Is niet te vergelijken met het klassieke starten. Hoe vaak moet jij je sleuteltje omdraaien en hoe lang?

Is de batterij nog niet voldoende bijgeladen dan zet de boordcomputer het systeem tijdelijk uit.

Het niet gebruiken van de start/stop is een beetje gek, je hebt voor die optie immers betaald :mrgreen:
Je koopt toch ook geen airco om hem dan niet aan te zetten :evil:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

21 aug 2021, 08:11

En vele te korte ritjes met alle toeters en bellen in werking is ook niet goed voor de batterij.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

21 aug 2021, 10:50

Veel snufjes die nu op nieuwe wagens aangebracht zijn kan je missen , maar ja de vooruitgang en willen of niet je moet mee op de kar, of je ze gebruikt of niet daar heb je zelf een keuze.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

21 aug 2021, 16:57

E.T. schreef:
20 aug 2021, 11:55
Wagens met een goede stop/start zijn daar wel degelijk op aangepast! De krachtige accu start (ook een koude) de motor haast onmiddellijk. Gewoon door één druk op een knop. Is niet te vergelijken met het klassieke starten. Hoe vaak moet jij je sleuteltje omdraaien en hoe lang?

Is de batterij nog niet voldoende bijgeladen dan zet de boordcomputer het systeem tijdelijk uit.

Het niet gebruiken van de start/stop is een beetje gek, je hebt voor die optie immers betaald :mrgreen:
Je koopt toch ook geen airco om hem dan niet aan te zetten :evil:
Dat moet je toch eens verduidelijken .... voor mij is dat een soort wartaal!

Wat zou het verschil kunnen zijn tussen starten met een sleutel/startknop of start-stopsysteem voor de
motor?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 aug 2021, 20:21

Je moet ervanuit gaan dat wagens met een start/stopsysteem bijna altijd uitgerust zijn met een startknop

De accu en startmotor is krachtiger en de afstelling van het benzinemengsel is (door de boordcomputer) optimaal geregeld. Een wagen uitgerust met het stop/start systeem start altijd haast onmiddellijk, ook als de motor koud is.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

01 sep 2021, 22:27

Die batterijen van start/stop zijn veel duurder, ik heb er zo 1 in mijn gewone diesel staan, occas gekocht van een wegenwachter. Die heeft er nogal veel staan, steeds een nieuwe erin denk ik.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

king
Lid geworden op: 10 mei 2005, 16:50
Locatie: destelbergen

25 okt 2021, 16:07

Ik rij zelf met een Citroën C5 Aircross (2019) met stop/start systeem.
Wanneer de batterij geen 80% capaciteit heeft schakelt het systeem autom. uit.
Ik heb ervaren dat wanneer de wagen niet regelmatig bolt (en dan bedoel ik niet kleine afstandjes) het systeem vlug uitgeschakeld is. Lange tijd stilstaan is dus nefast.
Zelfs nadat de auto, na uitschakeling van het systeem, een lange rit doet betekent dit niet dat het stop/start systeem onmiddellijk terug gaat functioneren...Tal van parameters worden gecheckt om het systeem terug operationeel te maken.
Concreet betekent het feitelijk dat men zeer regelmatig de auto moet blijven gebruiken en met voldoende rijtijden. De vele moderne opties aan de hedendaagse wagens vergen immers veel van de accu waardoor de capaciteit snel onder de 80% gaat en de start/stop uitvalt. Iemand die dagdagelijks "de baan doet" zal weinig problemen (als men dit al een probleem mag noemen) ervaren met de stop/start functie.
Gepensioneerden (zoals ik bv) en vrijetijdsrijders gaan deze meer hebben.
Laptop MEDION - Windows 11 - Intel Core i3 - 1115G4 - 3,0 GHz, 2 kernen - 8 GB RAM - 256 GB SSD - Windows defender & firewall - MS office personal - Printer HP 3057A -
telenet modem/wifi - Gmail - browser MS Edge.