Batterij van Renault Clio

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

25 okt 2021, 16:40

Ik heb ook een citroën c5 aircross ( 2019 ) maar ik schakel start&stop systeem uit , zal niks veranderen aan het verbruik .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

25 okt 2021, 23:50

Het schijnt dat die bordjes van 'bij gesloten overweg motor stilleggen' lang in 't magazijn hebben gelegen. Bij het start/stop systeem is men die bordje gaan plaatsen.
Het lijkt of ze dat wisten dat dat systeem er ging komen.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

26 okt 2021, 08:53

king schreef:
25 okt 2021, 16:07
Ik rij zelf met een Citroën C5 Aircross (2019) met stop/start systeem.
Wanneer de batterij geen 80% capaciteit heeft schakelt het systeem autom. uit.
Ik heb ervaren dat wanneer de wagen niet regelmatig bolt (en dan bedoel ik niet kleine afstandjes) het systeem vlug uitgeschakeld is. Lange tijd stilstaan is dus nefast.
Zelfs nadat de auto, na uitschakeling van het systeem, een lange rit doet betekent dit niet dat het stop/start systeem onmiddellijk terug gaat functioneren...Tal van parameters worden gecheckt om het systeem terug operationeel te maken.
Concreet betekent het feitelijk dat men zeer regelmatig de auto moet blijven gebruiken en met voldoende rijtijden. De vele moderne opties aan de hedendaagse wagens vergen immers veel van de accu waardoor de capaciteit snel onder de 80% gaat en de start/stop uitvalt. Iemand die dagdagelijks "de baan doet" zal weinig problemen (als men dit al een probleem mag noemen) ervaren met de stop/start functie.
Gepensioneerden (zoals ik bv) en vrijetijdsrijders gaan deze meer hebben.
Tijdens de lockdown heb ik mijn dieseltje verend met dit,
https://www.ctek.com/nl/acculaders-12v-24v/mxs-5-0-eu
als het led lampje stand 4 brand kan je starten
er zijn goedkopere maar de laad capaciteit speelt ook een rol,
te lang opladen of niet werken.
kost minder dan een nieuwe batterij
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: