Verdien ik de investering in een thuisbatterij terug?

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 nov 2021, 09:37

Om de terugverdientijd van uw batterijen te berekenen moet u rekening houden met de premie die de Vlaamse overheid sinds 2019 op tafel legt. Momenteel bedraagt die 300 euro per kilowattuur (kWh) voor de eerste 6 kWh. Voor een installatie van 6 kWh krijgt u dus een premie van 1.800 euro. Dan betaalt u nog 2.700 euro uit eigen zak voor een batterij van 4.500 euro. Dat brengt de terugverdientijd op acht jaar. De komende jaren gaat die premie wel gradueel naar beneden. In 2022 krijgt u nog 225 euro tot 4 kWh en 187,5 euro van 4 tot 6 kWh.
Als de batterij samen met de zonnepanelen wordt geïnstalleerd, kunt u gaan voor een gecombineerde omvormer die zowel voor de zonnepanelen als voor de batterij werkt.
De meerprijs voor één batterijmodule bij de installatie van zonnepanelen is slechts 1.250 euro.
Daar gaat dan nog een Vlaamse premie van 687 euro af. Die batterij levert je ongeveer 200 euro per jaar op, wat de terugverdientijd erg kort maakt.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

17 nov 2021, 14:29

Kan men moeilijk zeggen, hangt af van uw installatie en of je elektrisch verwarmt of niet. Dit is iets dat je zelf zult moeten berekenen.
Voor mij persoonlijk het sop van de kool (nog) niet waard.

Indien je aanspraak wilt maken op de premie, dan zou uw installatie max. 60% van het omvormer-vermogen van de panelen in het net mogen injecteren.
Ik had het al ergens gelezen op een site van de overheid, maar vind het niet meteen meer terug.
Is het niet meer geldig of hebben ze die melding bewust weggelaten ? ik vertrouw die artiesten voor geen haar, alle truuken van de foor zijn goed om uw radijzen bijeen te vijzen.
Ik ben het hier wel tegengekomen: (scroll naar beneden: "voorwaarden thuisbatterij premie")
https://www.renovatie-gids.be/thuisbatt ... sbatterij/

Hangt dus af van uw productie, capaciteit batterij, verbruik en mogelijke besparing.
Kan je er je investering op 8 jaar uithalen ? dan kan het aanlokkelijk zijn, maar hou er rekening mee dat de batterij max. zo'n 10-12 jaar zal meegaan en dan aan vervanging toe is.
Voor de volgende batterij zal je dan uiteraard geen premie meer krijgen, wat de terugverdientijd een heel stuk hoger zal brengen met kans uw investering er niet meer uit te halen.

In de zomer is uw installatie productie het hoogst en uw batterij in een mum van tijd opgeladen.
Als uw installatie op dat moment maar 60 % van het vermogen kan injecteren op het moment dat ze het maximaal vermogen kan leveren dan heb je eigenlijk een installatie van 5 kW met het rendement van en installatie van 3 kW (60% van 5 kW), met als gevolg dat je een redelijk deel van injectie-inkomsten misloopt.

In de winter, wanneer de productie het laagst is, zal je batterij bijna nooit volledig opgeladen geraken, reken maar op 75% van de tijd (en nooit wanneer je elektrisch verwarmt). Het zal dan eens een uitzondering zijn wanneer je ze volledig opgeladen krijgt met 4-5 dagen achtereen zonneschijn, afkankelijk van de configuratie van de installatie natuurlijk.

Uw batterij zal dus het beste renderen in de korte tussenseizoenen van zomer-winter en omgekeerd.

Maar....."Verdien ik de investering in een thuisbatterij terug?" , dat zal je zelf eens moeten bekijken en becijferen.

En...zoals met alles: eens de garantieperiode verlopen en er ontstaat miserie, dan val je in de kosten.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 nov 2021, 17:15

ja, je kan gelijk hebben ,maar dat kan je zeggen van de aankoop van een wagen ook, na de eerste dag verminderd hij in waarde.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

17 nov 2021, 17:40

Ik geef je gewoon mijn persoonlijke mening hé wardje.
Iedereen is natuurlijk vrij van doen en laten. :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

17 nov 2021, 17:56

Natuurlijk,en dat neem ik in dank aan.
Maar omdat hier al veel discussie is geweest over thuisbatterijen dacht ik ga dat eens op tafel gooien om het gedacht van een ander ook eens te horen :)

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

17 nov 2021, 18:55

Tja wardje........
Diegene die er baat bij hebben zullen je dat altijd mooi inkleuren, maar de mindere of negatieve punten ervan zal men altijd wijselijk weglaten. Daar wordt je dan mee geconfronteerd als de moment er is en gewoonlijk altijd als het veel te laat is, wat natuurlijk ook niet wilt zeggen dat het zou slecht zijn.

Edit:
Hierboven nog vergeten te vermelden: indien je aanspraak wilt maken op de premie moet je meteen ook een digitale meter laten plaatsen, dewelke de voordelen teniet doet dat je momenteel nog enkele jaren (tot 2025) uit uw terugdraaiende teller kunt halen.(als je nog geen digitale meter hebt natuurlijk)
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

19 nov 2021, 09:04

Als je een digitale meter hebt (vanaf 2024 voor iedereen), is de aanschaf van een batterij geen goede investering. Een batterij kost al gauw 6000 euro. ( - premie) Je kan al de overschot van de zomer niet opslaan voor de winter. Dus in de winter zal je zeker elektriciteit verbruiken, zelfs met batterij. Wat je zeker moet doen; de leverancier kiezen met het minste verschil in prijs van je verbruik en de prijs die je leverancier geeft voor je injectie. Voorbeeld: je betaalt 10 cent voor verbruik, je krijgt 8 cent terug voor je injectie. Uiteindelijk spreken we nog van ongeveer 100 euro per jaar dat je betaalt voor de elektriciteit zelf. Alle taksen blijven hetzelfde. Als je batterij 3000 euro gekost heeft, verdien je hem terug over 30 jaar. Zo lang zal een batterij zeker niet werken.
Wat ik niet begrijp: de digitale meter werd verplicht voor mensen met zonnepanelen omdat de regering de btw misliep op de elektriciteit die de meter terugdraaide. Nu geven ze subsidies voor batterijen, dit kost veel meer dan de btw die ze misten. Wedden dat ze binnenkort een taks heffen op batterijen?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

19 nov 2021, 09:19

Met subsidie’s lokt men de mensen en nadien komen diezelfde mensen mekkeren als de regering zegt: “ It’s pay back time. “ Het is altijd zo geweest en het zal altijd zo blijven.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

19 nov 2021, 09:40

Dus geen batterij aanschaffen , als de prijs blijft stijgen heb nog wat noveen kaarsen liggen ( kaarsen geven nog wel warmte af) , meteen zijn die ook opgebruikt :P :P

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

19 nov 2021, 12:07

Dicksy schreef:
19 nov 2021, 09:19
Met subsidie’s lokt men de mensen en nadien komen diezelfde mensen mekkeren als de regering zegt: “ It’s pay back time. “ Het is altijd zo geweest en het zal altijd zo blijven.
Inderdaad afschaffen die handel , maar ja de belasting betalen draait er toch voor op .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

19 nov 2021, 18:25

Seppe123 schreef:
19 nov 2021, 09:04
Wat je zeker moet doen; de leverancier kiezen met het minste verschil in prijs van je verbruik en de prijs die je leverancier geeft voor je injectie. Voorbeeld: je betaalt 10 cent voor verbruik, je krijgt 8 cent terug voor je injectie. Uiteindelijk spreken we nog van ongeveer 100 euro per jaar dat je betaalt voor de elektriciteit zelf. Alle taksen blijven hetzelfde. Als je batterij 3000 euro gekost heeft, verdien je hem terug over 30 jaar. Zo lang zal een batterij zeker niet werken.
Niet helemaal waar hé Seppe......je moet rekening houden met de prijs van de kWh in zijn geheel - met transportkosten en al de rest erbij.
- Een kWh kost zo gemiddeld in zijn totaliteit 25 cent (de exuberante prijzen van dit moment erbuiten gelaten)
- Voor een kWh injectie krijg je dan van de leverancier gemiddeld zo'n 5 cent
- Besparing met een batterij = het verschil van de 2 hierboven: 25 min 5 = 20 cent per kWh.

Stel dat:
- je een zonnepaneel installatie hebt met omvormer van 5 kW
- je een batterij van 6kWh laat plaatsen door erkende installateur aan zowat €6.000
- je daarmee een gemiddelde besparing van 4--6 kWh per dag doet
- je nu een premie krijgt van €1.800 (de volgende jaren wordt dat minder)

De kost van je batterij komt dan op 6.000 - 1.800 = €4.200
Besparing van 4 tot 6 kWh/dag wordt jaarlijks 1.500 tot 2.200 kWh aan 20 cent = max. zowat €440/jaar.
Je haalt je investering er dus uit op 4.200/440 = 9,5 jaar.
10 jaar is ook zowat de levensduur van de batterij, waarna deze zal moeten vervangen worden.
Gemiddelde levensduur van de batterij 10 jaar met terugverdientijd van 9,5 jaar is dus een quasi - nuloperatie.

Uw volgende batterij aan de volle pot : 6.000/440 = 13,5 jaar om uw investering er uit te halen. Daartegen ligt uw batterij al een tijdje op de schroothoop en heb je een méérkost i.p.v. besparing

Let wel: voor de voorbeelden hierboven heb ik de - voor mij - meest logische cijfers genomen. Uw besparing kan evengoed wat hoger of lager liggen, afhankelijk van uw verbruik-gedrag.
Seppe123 schreef:
19 nov 2021, 09:04
Wat ik niet begrijp: de digitale meter werd verplicht voor mensen met zonnepanelen omdat de regering de btw misliep op de elektriciteit die de meter terugdraaide. Nu geven ze subsidies voor batterijen, dit kost veel meer dan de btw die ze misten. Wedden dat ze binnenkort een taks heffen op batterijen?
Niet alléén verplicht voor diegene met zonnepanelen, maar voor iedereen.
Dit is niet op één of 2 jaar beslist hoor, dat is al op langere termijn uitgedokterd. De enige reden is om méér inkomsten voor fluvius te kunnen genereren om die groene certificaten van Huts & Co te kunnen uitkeren. De regering zal er zich zeker niet tegen verzetten, het brengt dan ook méér btw op.

Met een analoge meter / zonnepanelen en prosumenten taks is de besparing bijna dubbel zo groot dan met een digitale meter (als men elektrisch verwarmt). Daarmee dat men eerst de bezitters van zonnepanelen de digitale meter wilde aansmeren.
Velen hebben zich ook laten vangen met de belofte van Tommelein om het principe van terugdraaiende teller voor 15 jaar te behouden.

Maar waar het hoofdzakelijk voor iedereen om draait is het invoeren van capaciteitstarief.
Met de digitale meter wordt ieder kwartier dag en nacht, 24u/dag uw verbruik genoteerd.
Men zal zich op het hoogste verbruik/kwartier baseren om uw piekvermogen van de maand vast te stellen.

Als uw hoogste kwartier-verbruik van de maand 0,7 kWh is, dan geeft dat een vermogen van 2.8 kW.
Is het verbruik 1,5 kWh op een kwartier dan geeft dat een vermogen van 6 kW.
Deze grenzen zullen dan uw capaciteitstarief bepalen.
Als je dus gedurende de hele maand op nog maar één kwartier 1,5 kWh verbruikt hebt maar in zijn totaliteit 250 kWh en evenveel als uwe gebuur (ook 250 kWh) die maar 0,7 kWh op dat ene kwartier verbruikt heeft, dan zal je een stuk méér transport en andere kosten betalen dan uwe gebuur, ondanks hetzelfde verbruik.

Stel dat je de zondag een lekker stukje rosbief in den oven steekt aan 3.000W, daarbij de friteuse aanzet aan 1.800W en nog een kommetje champignons op het vuur aan 1.200W, dan heb je al een totaal vermogen van 6.000W; als je dat dan een kwartier aanhoudt wordt de piekvermogen van de maand vastgesteld op 6 kW.
Als daarbij er dan nog een warmtepomp aan het draaien is, een elektrische koekedoos aan het opladen is, en nog wat andere kleine verbruikers zoals frigo, diepvries, pc, tv modem/decoder en nog wat laders voor allerlei smartphones en tablets, dan kan je al gemakkelijk aan een piek van 8 kW zitten.

Diegene zonder zonnepanelen zijn dan de grootste klos want die komen dan op effectief 6/8 kW piekvermogen te staan.
Diegene met zonnepanelen zullen er het meeste baat bij hebben als deze op dat moment ook produceren en bijgevolg ook de piek naar beneden kunnen halen.

Men probeert ons warm te maken voor batterijen, zogezegd om het net minder te belasten, maar deze zullen bijlange niet het verschil maken op het moment dat men ons warmtepompen en elektrische wagens door het strot duwt. Het zal integendeel het net nog méér belasten en zijn de batterijen daarbij nog maar een druppel op een hete plaat.

En zoals gewoonlijk, de meeste staan niet stil bij het verbruik, maar ze zouden wel eens kunnen verschieten wanneer ze hun eerste factuur berekend op capaciteitstarief krijgen. (met digitale meter uiteraard)
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 20 nov 2021, 04:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

19 nov 2021, 21:11

Ondertussen dit gevonden:

Nieuwe nettarieven (capaciteitstarief) voor gezinnen en kleine bedrijven vanaf 1 juli 2022

https://www.vlaanderen.be/energiefactuu ... -juli-2022

En voor diegene die zich graag amuseren......Frèèèèèd !!!
Online simulator:

https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/

Als ik een simulatie doe zal er zo te zien voor mij niet al te veel veranderen....integendeel, paar honderd € minder
maar ja....eerst zien en dan geloven.

Nog een andere bruikbare link:
https://www.vreg.be/nl/evolutie-energie ... ettarieven
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

20 nov 2021, 12:45

Charlie Maru, u heeft gelijk dat er nog vervoerskosten bijkomen.
Voor de injectie krijg ik 12,67 cent terug, dus wel hoger dan uw 5 cent.
Ik heb het laten berekenen, ik zou met een batterij per jaar 100 euro minder betalen. Dus niet de moeite om een dure batterij te kopen. Niemand weet hoe lang een batterij gaat meegaan. De opbrengst van zo'n batterij zal erg tegenslaan. Deze maand heeft de zon weinig geschenen. Als je dan 's avonds elektrisch kookt ben je al aan 't betalen. Wat gebeurt er in de zomer als uw batterij vol zit? Nog injectie op het net?
Ik dacht dat Zuhal Demir nog discussie had over het capaciteitstarief, ze wil niet dat dit nog eens duurder wordt voor de gezinnen. En hoe zit het met de taksen die ze uit de energiefactuur gingen halen? Veel beloftes...
Voor mij is het niet zo erg, ik probeer wel te besparen op elektriciteit. Ik vind het vooral erg voor de jonge gezinnen, alles wordt onbetaalbaar.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

21 nov 2021, 11:30

.
Laatst gewijzigd door Hobo op 22 nov 2021, 06:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

21 nov 2021, 22:30

Seppe123 schreef:
20 nov 2021, 12:45
Voor de injectie krijg ik 12,67 cent terug, dus wel hoger dan uw 5 cent.
Charlie Maru schreef:
19 nov 2021, 18:25
- Een kWh kost zo gemiddeld in zijn totaliteit 25 cent (de exuberante prijzen van dit moment erbuiten gelaten)
- Voor een kWh injectie krijg je dan van de leverancier gemiddeld zo'n 5 cent
Je krijgt idd. momenteel gemiddeld boven de 10 cent voor 1kWh injectie.
Ik had er wel bijgezet: de zotte prijzen van het moment er buiten gelaten.
Normaal gezien, eens de prijzen terug op een normaal niveau staan zal de prijs van 1 kWh injectie ook terug gemiddeld op een 5-6 cent staan.

Seppe123 schreef:
20 nov 2021, 12:45
Ik heb het laten berekenen, ik zou met een batterij per jaar 100 euro minder betalen. Dus niet de moeite om een dure batterij te kopen. Niemand weet hoe lang een batterij gaat meegaan. De opbrengst van zo'n batterij zal erg tegenslaan. Deze maand heeft de zon weinig geschenen. Als je dan 's avonds elektrisch kookt ben je al aan 't betalen.
Zou best kunnen.....dat je dan maar €100/jaar minder betaalt.
Hangt allemaal af van uw volledige configuratie: het vermogen van uw zonnepaneel-installatie, uw volledig verbruik, elektrische verwarming of niet, koken op gas/elektrisch, warm water boiler elektrisch/gas..........
Seppe123 schreef:
20 nov 2021, 12:45
Wat gebeurt er in de zomer als uw batterij vol zit? Nog injectie op het net?
Uw overproductie wordt nog altijd geinjecteerd aan max. 60% van uw omvormer vermogen - tenminste als je aanspraak wilt maken op de batterij-premie.
Seppe123 schreef:
20 nov 2021, 12:45
En hoe zit het met de taksen die ze uit de energiefactuur gingen halen? Veel beloftes...
Voor mij is het niet zo erg, ik probeer wel te besparen op elektriciteit. Ik vind het vooral erg voor de jonge gezinnen, alles wordt onbetaalbaar.
Tja.....hoe ze die factuur terug gaan rangschikken.....zal afwachten en zien zijn zeker ?
En hoe meer onze ministers sinterklaas zullen blijven spelen, hoe duurder en onbetaalbaarder het leven ook zal worden.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier