Vervallen voorverpakte goederen

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

FLAMINGOGENT
Lid geworden op: 09 apr 2006, 11:31
Locatie: Gent

16 mei 2022, 11:39

Beste,

Pas ontslagen uit het ziekenhuis en revalidatie na 4 weken, heb ik in mijn ijskast de volgende gevonden
Hermetisch luchtdicht verpakte gekookte hesp sneden en gerookte zalm sneden.
Allen met vervaldag 24.04.2022.

Mijn vraag is dan ook : zijn deze nog eetbaar ?
Gans die tijd laten ze in mijn ijskast en de pakjes zijn niet open geweest.

Dank
Flamingo
W 10 - 64 bits -Moederbord Gigabyte GA-P55-USB3 ATX - Processor Intel Dual Core i5 - Grafische kaart Asus ENGT220/DI/1GD3 - Firewire Belkin F5U502EA - HDD Western Digtal 320 en 500 Gb - Mozilla Firefox en Thunderbird - Beveiliging AVAST

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 mei 2022, 12:23

We zijn nu bijna een maand later ... ik zou je dat ten stelligste afraden.

Een jong gezond persoon gaat er waarschijnlijk niet aan dood, maar echt lekker zal het niet meer zijn ...
Knip er maar één open hé en laat het aan iemand ruiken als je zelf twijfelt aan je reukzin.

De Hollandse supermarkt AH raad de klanten aan om na de vermelde THT datum te "Kijken/ruiken/proeven"
Levensmiddelen met een te gebruiken voor vermelding gooi je de dag erna gewoon weg.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

16 mei 2022, 15:11

FLAMINGOGENT schreef:
16 mei 2022, 11:39
Beste,

Pas ontslagen uit het ziekenhuis en revalidatie na 4 weken, heb ik in mijn ijskast de volgende gevonden
Hermetisch luchtdicht verpakte gekookte hesp sneden en gerookte zalm sneden.
Allen met vervaldag 24.04.2022.

Mijn vraag is dan ook : zijn deze nog eetbaar ?
Gans die tijd laten ze in mijn ijskast en de pakjes zijn niet open geweest.

Dank
Flamingo
Open doen én ruiken! Het kan héél goed nog in orde zijn, wel ineens opeten dan of direct invriezen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

16 mei 2022, 16:24

... pas ontslagen uit het ziekenhuis ...
tenzij het een beenbreuk ofzo was zou ik super voorzichtig zijn 8)

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

16 mei 2022, 16:39

of een stukje aan een poes geven,
als die er van eet is het O.K.
trekt ze haar neus op, wegdoen.

maar ik persoonlijk zou het wegdoen.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

16 mei 2022, 17:18

Ik zou geen seconde twijfelen en ALLES wegdoen.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

17 mei 2022, 00:15

Op het gevaar af een gierigaard genoemd te worden geneer ik me niet mijn visie te geven.
Omdat ik weet dat er enige veiligheid in de "goed tot" data ingebouwd wordt door fabrikanten en verpakkers heb ik geen enkele moeite om de twee soorten houdbaarheidsdata met een korreltje zout te nemen.
Al wat vervalt op een datum zelf krijgt van mij nog een koppel dagen meer.
Wat aangeduid wordt als "best voor deze datum" krijgt hier een respijt van een kleine week.
Gebeurt dit veel in ons geval? Neen ... we letten er wel wat op zoals elke goede huisvader/moeder zou moeten doen.
Als toemaatje: ik heb weet van een bevriend koppel (man en vrouw) Chinezen die in Blackpool (Groot-Brittannië) de uitbating van hun restaurant (Peking Inn) verloren hebben omdat ze enkele klanten naar de kliniek gestuurd hebben wegens het serveren van bedorven etenswaren.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 mei 2022, 08:18

Paca schreef:
17 mei 2022, 00:15
Op het gevaar af een gierigaard genoemd te worden geneer ik me niet mijn visie te geven.
Omdat ik weet dat er enige veiligheid in de "goed tot" data ingebouwd wordt door fabrikanten en verpakkers heb ik geen enkele moeite om de twee soorten houdbaarheidsdata met een korreltje zout te nemen.
Al wat vervalt op een datum zelf krijgt van mij nog een koppel dagen meer.
Wat aangeduid wordt als "best voor deze datum" krijgt hier een respijt van een kleine week.
Gebeurt dit veel in ons geval? Neen ... we letten er wel wat op zoals elke goede huisvader/moeder zou moeten doen.
Als toemaatje: ik heb weet van een bevriend koppel (man en vrouw) Chinezen die in Blackpool (Groot-Brittannië) de uitbating van hun restaurant (Peking Inn) verloren hebben omdat ze enkele klanten naar de kliniek gestuurd hebben wegens het serveren van bedorven etenswaren.
Hallo Paca,
Niemand zal U een gierigaard noemen en ik zeker niet, een paar dagen O.K.
Maar bijna 1 maand dit vind ik persoonlijk nogal lang en zou ik zonder twijfel wegdoen.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 mei 2022, 08:33

Mensen gooien véél te vlug véél te véél weg! Dit allemaal door die datum die er op staat die nul of generlei waarde heeft. Men rekent er gewon op dat het een weggooimaatschappij is, kopen, weggooien en terug opnieuw kopen én desnoods nog maar eens weggooien.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 mei 2022, 10:41

Het zou interessant zijn als we nog een berichtje van Flamingo zouden krijgen.

@Vera Vis waarvan de te gebruiken tot datum met vier weken overschreden is toch nog eten is op z'n minst met je gezondheid spelen

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 mei 2022, 14:19

E.T. schreef:
17 mei 2022, 10:41
Het zou interessant zijn als we nog een berichtje van Flamingo zouden krijgen.

@Vera Vis waarvan de te gebruiken tot datum met vier weken overschreden is toch nog eten is op z'n minst met je gezondheid spelen
Er zijn idd bepaalde zaken die je niet doet maar we hebben het hier over 'gerookte' vis dat is al bewaring op zich door het roken. Als ik vandaag gehakt ga halen bij de slager of eender waar, wordt dat morgen verwerkt 'ten laatste'. Ga ik vis halen bij de visboer hetzelfde hoogstens tot morgen. Verse charcuterie moet hier binnen de 2 dagen, salami mag al 3 dagen zijn, verwerkt zijn of opgegeten. Maar voorverpakte charcuterie die kan er goed tegen, die vvd maakt niet uit! Hoe dikwijls gebeurt het niet dat het al voor de vvd slecht is? Vorige keer een kip teruggebracht was te gebruiken 'tot'. Wel (én dat was héél uitzonderlijk voor mij) mijn kip was slecht, ze rook zuur, plakte en ik ben er mee terug gegaan. Veel tamtam in die supermarkt, ze beweerden dat een kip maar mag gebruikt worden tot de dag voor die dat op de verpakking stond(voorbeeld te gebruiken tot 9.5 beweerden zij dat die ten laatste op 8/5 moest verwerkt zijn). Uiteindelijk heb ik een nieuwe kip gekregen. Maar dat zijn dus producten die bij mij op 1 a 2 dagen moeten verwerkt zijn, de kip was dus een uitzondering (ziekte). Al het andere waar ik niet zeker van ben dat die direct gebruikt worden, gaan de diepvries in. Maar bv yoghurt durf ik gerust tot 2 maanden na datum nog te eten, dat is perfect te doen. Ik heb al meer potjes yoghurt moeten weggooien voor datum (waar de schimmel binnen in stond) dan dat ik er heb moeten weggooien na vvd. Let wel : als ik kook voor anderen (als ik visite krijg) dan gebruik ik niets anders dan vers gekochte producten. Maar zelf hebben wij hier nog nooit gehad dat wij ziek zijn geworden van 't één of ' ander te eten. Als ik het niet vertrouw : het oogt niet goed, ik vind er een reukje aan, dan doet voor mij de vvd er niet meer toe dan wordt het weggekieperd of teruggebracht naar de winkel. Ik neem dus echt geen risico's hoor maar vertrouw wel volledig op mijn ogen en reukzin! En idd katten zijn ook een héél goeie indicator. Weet je dat ik zelfs geen melk gebruik van een geopend pak zonder ze te proeven? Mag ik ze zelfs daags voordien
geopend hebben, charcuterie ruik ik altijd eerst aan vooraleer er van te eten.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

17 mei 2022, 15:11

E.T. schreef:
17 mei 2022, 10:41
Het zou interessant zijn als we nog een berichtje van Flamingo zouden krijgen.
Die vond het zonde om weg te gooien, :lol:
En toch maar opgegeten, :roll:
Ligt nu op intes……………. Denk ik :oops:


Dit was een grapje hé :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

17 mei 2022, 15:24

benq schreef:
17 mei 2022, 15:11
E.T. schreef:
17 mei 2022, 10:41
Het zou interessant zijn als we nog een berichtje van Flamingo zouden krijgen.
Die vond het zonde om weg te gooien, :lol:
En toch maar opgegeten, :roll:
Ligt nu op intes……………. Denk ik :oops:


Dit was een grapje hé :lol:
Ik denk niet dat diene heel veel komt maar hij of zij zal wel eens antwoorden zekers één van de dagen?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 mei 2022, 19:53

Ook ik ben altijd verbaasd dat een potje yoghurt, een scharrel ei of een klomp kaas weet welke dag het is :wink:

Aan de andere kant weet ik wel iets over "shelf life" en het "roken" van vleeswaren ...
Je mag er gerust vanuit gaan dat tegenwoordig de term gerookt helemaal niets te maken heeft met de oeroude bewaarmethode waarbij levensmiddelen werden gedroogd in de rook van een smeulend vuurtje wat zowel de smaak, als de houdbaarheid (zonder koeling) ten goede kwam.
In onze moderne tijd worden de vloeibare (chemische) rookaroma's gewoon toegevoegd en (al dan niet onder druk) ingespoten ...

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

17 mei 2022, 21:40

benq schreef:
17 mei 2022, 15:11
E.T. schreef:
17 mei 2022, 10:41
Het zou interessant zijn als we nog een berichtje van Flamingo zouden krijgen.
Die vond het zonde om weg te gooien, :lol:
En toch maar opgegeten, :roll:
Ligt nu op intes……………. Denk ik :oops:


Dit was een grapje hé :lol:
De rest in de frigo zal dan 2 maand overtijd zijn tegen dattem terug thuis is..... :mrgreen:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier