Vochtprobleem veranda

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

02 jun 2022, 17:13

Er staat ongeveer dertig jaar een veranda in hardhout, die is op het dak bekleed met witte dubbelwandige platen, die, om ze waterdicht te houden, met rubberen zwarte dichtingen zijn afgewerkt.
Zou het mogelijk zijn dat die nu beginnen te verslijten en met zeer erge buien water beginnen door te laten?
Ik zie sporen van vocht aan de balken aan de binnenkant van de veranda.
Is het een goed idee om die randen te versterken met siliconen?
Die rubbers laten vervangen is uiteraard een serieus werk, wat misschien voor nog meer problemen zorgt, ben niet echt van plan om dat dak volledig te vernieuwen.
Alvast bedankt voor mogelijke goede raad.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

02 jun 2022, 18:24

zal niet veel anders opzitten dan die rubbers te vervangen anders blijf je aanmodderen

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

02 jun 2022, 19:47

wardje schreef:
02 jun 2022, 18:24
zal niet veel anders opzitten dan die rubbers te vervangen anders blijf je aanmodderen
Dat moet ik dan even opzoeken hoe dat moet, maar alvast bedankt voor uw reactie.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

06 jun 2022, 11:32

Heb die rubberen banden na het inregenen zeer vlug laten vervangen.
Ze zijn beter geplaatst dan de eerste. Het zal ook beter materiaal zijn dan 25 jaar geleden.
Het duurt niet lang dit werkje en er zijn wel mensen die dit graag willen doen om iets te verdienen.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 jun 2022, 13:54

Bij nader onderzoek zie ik dat op die plaats ook de plaat zelf slijtage vertoont. En dus lekken.
Heb ze nu zo goed mogelijk met Tec 7 gerepareerd, maar op termijn moet ze vervangen worden.
Gelukkig zijn er nog vele platen waterdicht, rubbers ook nog in orde.
Even afwachten wat de volgende storm brengt.
Bedankt !

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

06 jun 2022, 15:05

doggy schreef:
06 jun 2022, 11:32
en er zijn wel mensen die dit graag willen doen om iets te verdienen.

Tot er is iemand met zijn klikken en klakken naar benden valt, ajjajaaaaiii miserie….miserie… 8O
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

06 jun 2022, 18:39

Dat zijn holle polycarbonaatplaten die UV - bestendig zijn met een levensduur van 20 - 25 jaar hopelijk heb je de lekken gedicht met een zuurvrije kit , denk persoonlijk dat de platen hun beste tijd gehad hebben en vanaf nu
verder minieme barstjes zullen vertonen, dus best dak vernieuwen!

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

06 jun 2022, 20:06

wardje schreef:
06 jun 2022, 18:39
Dat zijn holle polycarbonaatplaten die UV - bestendig zijn met een levensduur van 20 - 25 jaar hopelijk heb je de lekken gedicht met een zuurvrije kit , denk persoonlijk dat de platen hun beste tijd gehad hebben en vanaf nu
verder minieme barstjes zullen vertonen, dus best dak vernieuwen!
Ik heb er al drie laten vernieuwen, ken de reden niet meer, misschien ook door sleet en hagel .
Maar buiten die ene nu, is de rest nog in prima staat. Vreemd .
Nog pas gekuist met zachte rubberen borstel, als nieuw :) ( hoop ik )

baron
Lid geworden op: 29 okt 2005, 21:32
Locatie: West Vlaanderen

18 jun 2022, 18:18

Dag Reini,
Uw veranda is 30 jaar, zeg je. Zowel de polycarbonaatplaten als de rubbers hebben hun beste tijd gehad.
Het beste zou zijn om geen problemen meer te hebben, alles vernieuwen. Of geleidelijk vervangen bij lekken.
Wat zeker totaal uit den boze is de platen en de rubbers te willen dichten met cilicone.......zowel de platen als de rubbers "leven" ze krimpen en zetten uit naargelang de weersomstandigheden.
groeten
Geniet van de kleine dingen des levens....

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

21 jun 2022, 13:01

Dank voor je reactie Baron.
Ik schreef er op een andere topic ook al wat over, het blijkt dat het 2 barstjes in een plaat zijn die de lekken veroorzaken. Het water kwam wel ogenschijnlijk binnen langs de rubber.
Het nodige is nu gedaan, vorige flinke regenbui liet niets door, moest dat toch gebeuren komt er een nieuwe plaat.
De anderen zijn nog in goede conditie, op de plaat die barstjes vertoont, heeft mogelijk de arbeider die enkele platen er vlak naast moest vernieuwen, wat teveel druk gezet. Door er op te zitten bv. Anders toch heel toevallig, toch ?
Maar dat is al een tijd geleden en er wordt niemand wat verweten.
PS. " Siliconenkit is een zeer elastisch materiaal. Het hecht zeer goed op vrijwel alle gladde oppervlakken. De elasticiteit voorkomt scheuren van de voegen door beweging van de ondergrond. Bovendien is het waterafstotend."

baron
Lid geworden op: 29 okt 2005, 21:32
Locatie: West Vlaanderen

21 jun 2022, 17:10

Dag Reini,
"Silicone zeer elastisch"....
Dat klopt helemaal, ik bedoelde als je silicone gebruikt 'tussen' de rubber en de plaat, dus aan beide delen, die "leven", zeker constructief is dat niet goed.
Ik moet nu terug denken aan 40, 50 jaar geleden, toen er werk was in overvloed in de bouw, zie ik nog dakdekkers met hele dozen silicone op het dak aan het werk waar de schouw boven het dak uitsteekt om deze te dichten met silicone....t' moest vlug gaan hé
groeten
Geniet van de kleine dingen des levens....

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

21 jun 2022, 20:21

Ja, ik kan me inbeelden dat men nu veel betere en directe afwerkingsmethoden heeft die maken dat men nu niet meer of veel minder moet spuiten.
Enfin, afwachten of de herstellingen het nog een tijd houden.
Bedankt !