Zeeuwse klederdracht

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

29 mei 2023, 22:21

Hallo,

Omdat het mogelijk is dat op dit forum ook wel eens inwoners van Zeeland kunnen kijken, probeer ik hier een antwoord te krijgen op een vraag waar ik al jaren mee zit.
Het gaat om de Zeeuwse klederdracht van vroeger.
De vrouwen hadden een speciale hoofdversiering ( zie hieronder) maar er zat daartussen een verschil, bepaalde hoofdversiering hadden gouden hoorntjes zoals op de afbeelding. Andere droegen echter gouden plaatjes. Ik meen ooit eens horen zeggen hebben dat de protestanten hoorntjes droegen en de katholieken plaatjes.
Achteraf werd dat dan weer tegen gesproken.
Mocht een toevallig Zeeuwse lezer dit lezen hou ik mij aanbevolen voor de juiste verklaring voor dit verschil.
Vast dank voor eventuele reacties,

Vriendelijke groet,

Ferna
image.png
image.png (451.05 KiB) 688 keer bekeken

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

01 jun 2023, 11:26

Ik woon niet zover van Zeeuwsch Vlaanderen
maar kan enkel stellen dat de oudere dames
soms op spiegeltjes lijkende versiering aan hun muts hebben.

Men kan het ook via INTERNET zoeken
https://www.bing.com/images/search?q=ze ... RE&first=1

Maar op sommige websites staan ze dan weer met hun COOKIES te zeveren

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

01 jun 2023, 11:53

Die hoofdkappen verschillen soms van dorp tot dorp. Gehuwde dames dragen vaak een andere versiering dan meisjes en weduwen.

Ik schreef met nadruk dames omdat een simpele boerenmeid ze zich (nog) niet kan veroorloven.


@Ferna Zoek eerder eens op Wikipedia naar streekdrachten in Nederland

@Hobo stop die koekjes toch gewoon in de doos.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

02 jun 2023, 09:10

Na enig zoeken op INTERNET kon ik lezen,
dat (ook) elk eiland dat bij Zeeland hoort
andere klassieke kledij heeft.

H.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

08 jul 2023, 12:47

In volgend artikel vind je meer info over de klederdrachten.
https://www.zalig-zeeland.com/over-zeel ... erdrachten

Het museum in Arnemuiden heeft een collectie klederdrachten. Daar vind je zeker een antwoord op je vraag.
Jaren geleden organiseerden ze een folkloristische dag waarbij dames en heren uit heel Zeeland in hun klederdracht rondliepen. Was interessant en mooi om te zien.
https://bezoekmuseumarnemuiden.nl/ons-museum

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

08 jul 2023, 13:16

MyriamC schreef:
08 jul 2023, 12:47
In volgend artikel vind je meer info over de klederdrachten.
https://www.zalig-zeeland.com/over-zeel ... erdrachten

Het museum in Arnemuiden heeft een collectie klederdrachten. Daar vind je zeker een antwoord op je vraag.
Jaren geleden was er in Kruiningen een folkloristische dag waarbij dames en heren uit heel Zeeland in hun klederdracht rondliepen. Was interessant en mooi om te zien.
https://bezoekmuseumarnemuiden.nl/ons-museum

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

08 jul 2023, 22:06

Bedankt voor de vele informatie die mij is toegestuurd.
Ik heb echter nog geen antwoord kunnen vinden, waarom bij vrouwen op het hoofd soms gekrulde hoorntjes worden gedragen en bij anderen soms vierkante plaatjes.
Het laatst wat ik hierover ooit heb gehoord is, dat die hoorntjes door protestanten worden gedragen en die plaatjes door katholieken. Maar dit laatste heb ik nog niet bevestigd gehad.

Vriendelijke groet,

Ferna

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

09 jul 2023, 12:06

Ferna schreef:
08 jul 2023, 22:06
Ik heb echter nog geen antwoord kunnen vinden, waarom bij vrouwen op het hoofd soms gekrulde hoorntjes worden gedragen en bij anderen soms vierkante plaatjes.
Stuur een mailtje naar het museum in Arnemuiden en stel de vraag. Zij zouden het moeten weten.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

09 jul 2023, 22:09

Mail verstuurd naar Arnemuiden.
Als ik een reactie krijg, geef ik die wel door.
Bedankt voor de tip.

Vriendelijke groet,

Ferna

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

11 jul 2023, 21:59

Antwoord via museum; heeft dus niets met Godsdienst te maken, maar is gewoon streekgebonden.

Bij deze zal ik proberen de kwestie van de krullen en stikken uit te leggen:
Op de meeste Zeeuws eilanden droegen de vrouwen in dracht hun muts met een oorijzer. Dat is een smalle, meestal zilveren, beugel die de ondermuts op het hoofd klemt. De uiteinden van die beugel steken aan de zijkanten van het hoofd recht naar voren, net als brillenpoten.
Deze eindigen altijd in een gouden versiering, die begin 19e eeuw bestond uit kleine spiralen of rechthoekige plaatjes, krullen en stikken genoemd. Alleen op Zuid-Beveland zijn de stikken gebleven; op de andere eilanden werden uitsluitend nog krullen gedragen. De versierselen werden in de loop van de 19e en 20e eeuw steeds groter. Op Zuid-Beveland zijn de stikken van de protestantse en Rooms-katholieke vrouwen nagenoeg even groot, maar ze worden op een wat verschillende manier gedragen. De Rooms-katholieke vrouwen hebben ze dicht bij elkaar bijna bovenop het hoofd.
Hopelijk is met dit verhaal uw vraag naar genoegen beantwoord.
Met vriendelijke groet, Liza van der Heijden

Vriendelijke groet,

Ferna