septische put sneller vol

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Rolle56
Lid geworden op: 30 sep 2020, 08:41

17 jul 2023, 16:03

Wij huren sinds 2014. In dat jaar werd de septische put geledigd. Put werd geledigd in 2016, 2018, 2020 en 2022. Ik vind dat snel want we zijn een gezin van 2 personen en letten goed op hoe we omgaan met de septische put (geen natte doekjes doorspoelen, toiletpapier geschikt voor septische put, idem voor reinigingsmiddel toilet, geen andere producten zoals bv. soep doorspoelen, ...) . Tussen 2020 en 2022 voegden wij ook wekelijks enzymen toe als activator van de septische put. Dat was kostelijk en toch moesten we de put na 2 jaar opnieuw ledigen, dus daar zijn we mee gestopt. Nu amper 1 jaar verder moeten wij opnieuw vaststellen dat de put vol is. Eerste factuur was 100 euro, de laatste 200 euro en nu is dat ook weer duurder. Wij zouden graag willen dat onze septische put naar behoren werkt en maar om de 3 jaar moet geledigd worden (zou normale termijn zijn).
Er wordt verteld dat je vleesmaden kunt toevoegen zodat die helpen bij het afbreken van het slib. Is dat een fabel? Die vleesmaden worden nadien immers vliegen en wat dan?
Ik heb al veel info gezocht en gevonden op het internet. Toevoegen van biologische activators ok, maar nergens iets gevonden over het toevoegen van maden of een dode kip.
Iemand ervaring met moeilijke septische putten?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 jul 2023, 16:24

Eerst een vraagje, waarom moest je de septische put laten leegtrekken?
Toch niet omdat die vol LEEK ???

Een septische put staat altijd vol!

Het ´dik´ zakt naar de bodem en lost daar op het ´dun´ loopt over naar de riolering, toch?

Wat kan gebeuren is dat er een soort schuimlaag boven op drijft en als die verhard mogelijks de in- en/of afvoer verstopt. Gewoon doorprikken kan al voldoende zijn om de zaak opnieuw te laten functioneren.

Wat zo´n activator doet? Eventueel gebruiken in een nieuw aangelegde put, bij het leegzuigen van een bestaande put zullen er enkele emmers terug gegoten worden.

delmoral
Lid geworden op: 29 okt 2006, 09:41
Locatie: meeuwen

18 jul 2023, 18:55

Het is bij mij 25 jaar geleden dat hij geledigd is !
Recyclage Wc papier , reinigen met bruine zeep. Maandelijks een zakje activator ( Van Aldi): Geen inlegkruisjes of andere rommel) Bij nazicht geen koek
" Luxe" WC papier is zeer dikwijls minder afbreekbaar !
Laatst gewijzigd door delmoral op 20 jul 2023, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

19 jul 2023, 07:55

Op bepaalde locaties (afhankelijk van riolenstelsel) zou een septische put niet meer moeten!?

Nu, zo'n wagen die komt ruimen circuleert over de put
en neemt enkel het bezinksel mee... :!:

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

19 jul 2023, 10:53

Bij mij ook in +40 jaar nog nooit moeten laten ruimen.
Rolle66 zou eens moeten uitzoeken welke afvoer(en)
in de septische put uitmonden .
Normaal gezien zou dat enkel de W.C.(s) afvoer mogen zijn,
maar ik zou ze de kost niet willen geven hoeveel er nog zijn
waar ook andere afvoeren : afwas, badkamer, enz. ook in
de septische put uitkomen; bij mijn dochter o.a. die moeten
elk jaar hun put laten ledigen.
Door het zeepwater worden schijnt de bacteriën die voor
de afbraak zorgen tegengewerkt.

Rolle56
Lid geworden op: 30 sep 2020, 08:41

20 jul 2023, 08:18

Aan allen, dank voor jullie reacties, maar op mijn vraag over die maden heb ik nog geen duidelijkheid.
@Paul: in de septische put komen enkel het boven- en benedentoilet uit. Via de overloop/afvoer gaat dan het "geklaarde" water via de leiding "vuil water" naar de riolering. In deze leiding monden dan ook 2 andere afvoeren uit met "grijs water", maar dat is wel degelijk voorbij de septische put.
Gr,

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 jul 2023, 10:01

Als om een of andere reden uw septische put niet zou werken gaan maden, kiekens en gist u ook niet helpen.

Waarom laat je je put leegtrekken?

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

23 jul 2023, 11:50

Ik denk dat teveel reinigingsmiddelen middelen de afbraak microbe kapot doen
Wij hebben in het hotel regelmatig te maken met met verstopte Putten een dikke laag er op
Wc en lavabo worden dagelijks met allerlei producten gekuist
Het is niet zo dat het dik altijd naar beneden zakt zoals hier gezegd word

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

23 jul 2023, 13:51

´dik´ en schuimlaag niet met elkaar verwarren.
Wat er vaak mis is?
Put niet waterpas of verkeerd aangesloten (in- en uitgang omgewisseld).
Geen goede verluchting.
Gebruik van heeel veeel wc papier.