PEAK OIL: De gesel van de 21e eeuw

Hier is plaats voor openbaar debat.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 apr 2010, 21:44

De Chinezen en auto's: wat staat er te gebeuren?

Sinds een half jaar is China de grootste markt voor auto's ter wereld. Dwz dat er effectief ook meer auto's werden aan de man gebracht dan in de States, tot nu toe steeds de nr. 1.
In 1992 werden er voor het eerst meer dan 1 miljoen auto's gemaakt in China. Tegen 2000 waren er dat al 2 miljoen. Tussen 2002 en 2007 is de markt daar elk jaar gegroeid met 1 miljoen extra auto's! In 2008 werd het land de tweede producent van auto's ter wereld (na Japan).
In 2009 werden er 13.790.000 auto's gemaakt in China. Slechts 369.000 waren voor export bedoeld.

Het adviesbureau McKinsey schat dat de Chinese markt voor auto's nog zal vertienvoudigen tussen 2005 en 2030!


Even een korte berekening. Veronderstel dat die 13,8 miljoen auto's die er op dit ene jaar bijkwamenm elk 8.000 km rijden met een gemiddeld verbruik van 6 liter per 100 km (sobere schatting, denk ik). Dan verbruiken deze nieuwe auto's die op 1 jaar bij op de markt kwamen zo'n 6,6 miljard liter brandstof!

Naast de Chinezen zijn ook de Indiers behoorlijk sterk geïnteresseerd in het aanschaffen van een eigen wagentje. Daar werden in de eerste jaarhelft van 2008 zowat 820.000 auto's verkocht. Dat cijfer mag dus verdubbeld worden om op jaarbasis te kunnen evalueren hoe de zaken daar gaan.
(Bron: Wiki en resources.schoolscience.co.uk)

Deze week heeft ruwe petroleum de kaap van 86 dollar overschreden. De hoogste prijs in 18 maanden..

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

18 apr 2010, 02:51

Wat er te gebeuren staat?
Héwel, net als in 45 met het Duitse tankleger.
Het offensief viel stil wegens gebrek aan brandstof. En...het Herrenvolk verloor den oorlog.

We zullen dus de feiten onder ogen moeten zien en er het beste van maken.
Wie den dikste portemonnee heeft zal winnen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 jul 2010, 13:05

Afbeelding



Deze grafiek toont sprekend aan wat peak oil doet met een olie-exporterend land. Indonesië was lid van de OPEC. De bovenste lijn geeft de olieproductie weer die rond 2000 aan een daling begint. Intussen bleef het binnenlands olieverbruik van Indonesie rustig verder stijgen. Tot in 2004 de beide curven elkaar kruisten. Toen werd Indonesië en importeur van olie.

Je merkt ook dat sinds de kruising van de twee lijnen, het binnenlands verbruik is afgenomen. Dat heeft te maken met het optrekken van de prijs. het land had tot dan een politiek van subsidiëring van de olie aan de pomp gevoerd: burgers konden spotgoedkoop benzine kopen. Maar dat is de laatste jaren drastisch veranderd. De overheid besliste in 2005 om de subsidies terug te draaien. De olieprijzen stegen daardoor met 125%. Omdat er onvoldoende investeringen gebeurd zijn, was het onmogelijk om meer olie op te pompen. In 2008 werd Indonesië uit de OPEC gestoten. Dat was het einde van hun lidmaatschap dat 46 jaar geduurd heeft.

De twee curven die je in de grafiek ziet is ook van toepassing op zowat alle andere olie-exporteurs. Het is slechts een kwestie van tijd, maar het verdict is onomkoombaar. De eerstvolgende 10 a 15 jaar zullen nog verscheidene OPEC landen in dezelfde situatie terecht komen. Het oliekartel zal zachtes aan uiteen vallen. Toch is dat geen goed nieuws voor ons, want het betekent dat die landen niets meer zullen exporteren, maar alles intern zullen opgebruiken.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

16 jul 2010, 13:39

Besluit met een beetje zwarte humor :
We kunnen goedkoop een chinees karretje kopen , maar we duwen hem zelf vooruit ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 jul 2010, 12:20

China is de Verenigde Staten voorbijgestreefd als grootste energieverbruiker ter wereld. China verbruikte ongeveer 4 procent meer energie (alle vormen samengenomen) dan in de VS. Toch gebruiken Chinezen per hoofd van de bevolking nog steeds veel minder energie dan Amerikanen.
Het land is ook de grootste afnemer van olie uit Saudi-Arabie geworden en is de VS voorbijgestoken in de loop van het voorbije jaar.
China is ook de grootste importeur van steenkool geworden en is Japan voorbijgestoken. In 2003 was China nog een netto exporteur van kolen.

bron

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

20 jul 2010, 13:51

En die doen dan nog aan geboortebeperking !!
Bangelijk .
Maar geen nood . Volgens een bron hier op sennet maken we binnenkort onze eigen electriciteit : de stoep waarop we lopen ( of iets dergelijks ) zal zo ontworpen worden dat dit mogelijk wordt .
De tegels bestellen we in China . 8)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 aug 2010, 12:42

Nieuws van onze correspondent in China:

In de eerste helft van het jaar 2010 importeerde China 4,77 miljoen vaten olie per dag. Dat is 1/3 meer dan in dezelfde periode van 2009. Juni was de maand waarin een nieuw record werd opgetekend: 5,44 miljoen vaten per dag. Het wereldverbruik aan olie is ongeveer 85 miljoen vaten per dag. Let wel: de Chinese import komt bovonop de hoeveelheid die ze reeds zelf uit de grond halen.
De vraag naar olie groeit in China met ongeveer 19% per jaar; hun ganse economie met ongeveer 9,5% . Zo lang de Westerse economie niet uit de recessie komt, blijft de totale wereldvraag en het totale aanbod ongeveer in evenwicht. Eens de Westerse motor weer op kruissnelheid komt, kan men prijsstijgingen verwachten.

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

24 aug 2010, 12:35

Misschien is tegen die tijd de oorlog ontstaan om de olie onder de noordpool.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

24 aug 2010, 14:01

Roel:
Misschien is tegen die tijd de oorlog ontstaan om de olie onder de noordpool.
Eigenlijk is die al bezig.De Russen zijn begonnen met te zeggen dat hun eigendom van de Arctis reikt tot aan de grens van hun continentaal plateau.Ze hebben er trouwens al onderzeese grenspalen geplaatst.
Wie bewaakt de bewakers.

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

25 aug 2010, 16:59

Maar dat zal uiteraard ook geen avans zijn, want binnen de kortste keren is die ook op.
Jammer dat er geen snuggere in staat is om een fabriek op te starten die olie produceert.

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

26 aug 2010, 13:06

roel schreef:Maar dat zal uiteraard ook geen avans zijn, want binnen de kortste keren is die ook op.
Jammer dat er geen snuggere in staat is om een fabriek op te starten die olie produceert.
De auto op waterstof bestaat al .
Maar Roel , maak je geen illusies : die olie moet eerst HELEMAAL op , de economie op wereldvlak hangt er mee samen .
En dan gaan er "plots " oplossingen zijn .

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 okt 2010, 22:12

China probeert waar het mogelijk is contracten af te sluiten om de oliebevoorrading vast te leggen voor de toekomst. Enkele jaren geleden probeerde China om Unocal- een Amerikaans bedrijf - op te kopen. Er kwam echter tegenwind omdat een groot aantal volksvertegenwoordigers dit niet wilden. Het was in strijd met de strategische veiligheid van de VS.

Vandaag probeert CNOOC , een van de grote Chinese staatsoliebedrijven, vaste voet aan de grond te krijgen in Texas. Via een bod op Chesapeake zullen ze aan de know-how komen om moeilijke olielagen aan te boren en tegelijk leggen ze een toestroom van olie vast. Waarnemers zien dit als een testcase waarbij China zich op Amerikaanse grond waagt om via handel toch te krijgen wat het wil.

Intussen is China de tweede grootste verbruiker van olie geworden. De VS verbuiken zo'n kleine 19 miljoen vaten per dag en China zit reeds dicht bij 9 miljoen vaten per dag. Een blik op de grafiek (slechts tot 2007) laat zien hoe de stijging reeds enkele jaren aan een stuk toeneemt. Men verwacht een verdere stijging van zo'n 8,5 % per jaar. Indien de wereldeconomie herneemt, dan zitten we volgend jaar weer vlot terug boven 100 dollar per vat.

Afbeelding

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 jan 2011, 20:32

Elke Chinees zijn auto?

In het jaar 2010 werden ruim achttien miljoen voertuigen aan de man gebracht, een stijging van 32% ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van de Chinese associatie van autoproducenten.


De prijs voor olie staat nu rond 95 dollar. We zitten bijna in de rode zone voor de economie. Eens boven 100 dollar gaan bedrijven de stekende pijn voelen van de energiekosten. Benieuwd hoe dat gaat uitpakken dit jaar.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wil. op 10 jan 2011, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

10 jan 2011, 22:04

Roel
Jammer dat er geen snuggere in staat is om een fabriek op te starten die olie produceert.
Dat procédé bestaat al heel lang.Duitsland produceerde tijdens WO II vliegtuigbrandstof in Wesseling bij Keulen vertrekkend van steenkool, die onder zeer hoge drukken gehydrogeerd werd.( Ze noemden het Wassergas.).Zo kregen ze de gewenste moleculen, combinaties van C en H (Alkanen, alkenen, alkinen,alcoholen...).Van ethyleengas maakten ze al kunststoffen.(polyethyleen).
Laatst gewijzigd door Clausewitz op 04 feb 2011, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie bewaakt de bewakers.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 jan 2011, 22:54

In de reactie van Roel ontbreekt één woordje: "die goedkoop olie produceert"
De Duitse methode was nl. erg duur, maar tijdens een oorlog kijkt men er niet op.