PEAK OIL: De gesel van de 21e eeuw

Hier is plaats voor openbaar debat.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

23 sep 2011, 23:52

Wil
Voedselprijzen schieten omhoog onder meer omdat graan moet dienen om tot brandstof omgevormd te worden. Velden die vroeger voor voedselgewassen werden gebruikt, zijn nu beplant met gewassen die tot brandstof kunnen omgezet worden.
Er wordt weer volop gespeculeerd op voedsel(Granen,soja...)door gewetenloze hebzuchtige beleggers(Oa.de groep rond een adelijke familie).Bandeloos kapitalisme.
Wie bewaakt de bewakers.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 feb 2012, 14:41

Afbeelding
OESO-landen→ Blauw
niet-OESO-landen→Geel

Het olieverbruik van de niet-OESO-landen is op 20 jaar tijd verdubbeld. Vooral Azië is hier de drijvende kracht. Het aantal auto's neemt er dag na dag toe en de mensen nemen de westerse levensstijl over: airco en centrale verwarming worden elke dag in meer gebouwen geplaatst. Huishoudtoestellen die energie verbruiken zijn eveneens in opmars.

De wereld verbruikt nu meer dan 1.000 vaten olie per seconde!

Geen wonder dat de prijs van de ruwe olie boven 100 dollar blijft. Al wat we nu nog nodig hebben is een schermutseling in het Midden-Oosten en we verbreken het record van ± 150 dollar per vat.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 apr 2012, 17:22

Afbeelding

De groei van China. De toenama van het olieverbruik gaat veel sneller dan de eigen productie. Er is nu al een gat van 6 miljoen vaten/dag tussen beide. Het tekort wordt op de wereldmarkt gekocht en drijft de prijzen omhoog.

Ga vandaag eens tanken en schrijf de prijs op. Over een jaar ga je alweer een verschil zien. Intussen zit de wereld nog altijd in een traag groeiscenario en Europa zelfs in recessie.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 mei 2012, 12:31

Vandaag gelezen op het internet: "Grote Olievondst in Egypte" Bron .

Het gaat om een winbare reserve van max. 250 miljoen vaten.

Anders gezegd: die grote reserve dekt het verbruik van de wereld voor 3 dagen! (85 miljoen/dag)

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

24 mei 2012, 20:25

In de bijbel schreven ze het al: de laatsten zullen de eersten zijn.
Binnen afzienbare tijd : wij terug met zijn allen op de fiets; de Chinezen met een auto.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 jun 2012, 21:00

Afbeelding

Het INTERNE olieverbruik van de OPEC-landen. Merk op hoe tussen 2000 en 2010 het eigen verbruik is toegenomen met 50%.

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

04 jun 2012, 03:12

Feitelijk vind ik deze rubriek de meest interessante van het sennet. Want die grijpt naar de essentie: hoe moeten wij verder leven in de komende decenia, los van elke kleinzielige dorpspolitiek.
Als ik lees hoe ingrijpend het niet meer aanwezig zijn van voldoende olie en water in de komende jaren ons leven zal veranderen krijg ik het er koud van.
Ik hoef geen Groene te zijn om te beseffen dat de razendsnelle ontwikkeling van alternatieve energiebronnen de hoogste prioriteit moet krijgen. Helaas schijnen de verantwoordelijke politici rustig op beide oren te blijven slapen. Langzaamaan gaat ook , we zien wel. Neen we zien niét.
De hele politiek van Europa stel ik hiervoor verantwoordelijk. Het woord "verantwoordelijkheid" komt echter niet voor in hun logboek.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 feb 2013, 23:01

Afbeelding

In 50 jaar tijd zal de bevolking van Saoudi-Arabië evolueren van 7 miljoen naar 40 miljoen!

Deze ontwikkeling zal een einde maken aan de rol van S.-A. als grootste speler in de OPEC. Het binnenlands verbruik van de Saoudi's komt overeen met minstens 25% van hun productie. Sinds 2004 is het binnenlands verbruik gestegen met 40% hoewel de bevolking slechts met 8% is toegenomen.
Deze evolutie is dan ook onhoudbaar. Het zal ook betekenen dat de weggeefprijzen voor benzine - zowat 15 eurocent per liter - verleden tijd zullen zijn en dat het uitgebreide net van sociale voorzieningen die allemaal betaald worden met de opbrengst van oliegeld, moeten teruggedraaid worden of betaald worden aan 'echte' prijzen.

Het Huis van Saoud staat te wankelen en de Westerse landen zorgen er maar best voor dat ze onafhankelijker worden van de olie uit het Midden Oosten. Welk alternatief is er??

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mar 2013, 10:26

China staat nu op nr. 1! Althans op het vlak van olie-import en is daarme de VS voorbij gestoken.
In de States wordt de laatste jaren steeds meer eigen productie vastgesteld (fracking) en hebben een aantal technieken en regels ervoor gezorgd dat het verbruik zachtjes aan zuiniger begint te worden. De recessie begint nu pas op haar einde te lopen, lijkt het, en die recessie heeft vanzelfsprekend ook voor een terugval in de vraag, en dus in de import, gezorgd.

De daling in de import van de VS bedraagt door de combinatie van de hierboven genoemde factoren ongeveer 6 miljoen vaten/dag.
Intussen is de import van China flink aan het toenemen. In dezelfde periode waarin de VS 6 miljoen vaten 'bespaarden', heeft China voor een toename van 2,8 miljoen vaten gezorgd.

Op wereldschaal verandert er niet veel. Andere ontwikkelende landen (India, Brazilië, Rusland, Midden Oosten) verbruiken steeds meer, zodat de wereldproductie nog steeds maar net het verbruik kan volgen.


Afbeelding

Imkeren
Lid geworden op: 05 sep 2006, 10:58
Locatie: Kempen

26 mar 2013, 12:38

Het economisch zwaartepunt is inderdaad richting Azië aan 't verplaatsen..............moeten we hier schrik van hebben ? Totaal niet !

> Indien we ons blijven concentreren op onderwijs en de grijze stof
> Indien we voldoende inventief en ondernemend blijven
> Indien we ons verenigen als economiosch blok
> Het is onvermijdelijk dat de welvaart op mondiaal vlak zal uitgesmeerd worden; dit sluit tevens in dat de oorzaak van mogelijke toekomstige conflicten ook afgezwakt wordt.
> Dus in plaats van te blijven melken over communeautaire probleempjes deze zaken met prioriteit behandelen.

Imker :twisted:
Geniet van elke dag als je kan !

MS Windows 7 64-bit SP1/Intel i3/i5/i7 @ 2.20GHz//RAM 4,00 GB @ 663MHz
SJV70_HR (CPU1)/488GB /IE11/ AVG 2014 free/Windows Firewall/Accleaner/Malwarebytes

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mar 2013, 13:07

Imkeren schreef:Het economisch zwaartepunt is inderdaad richting Azië aan 't verplaatsen..............moeten we hier schrik van hebben ? Totaal niet !

> Indien we ons blijven concentreren op onderwijs en de grijze stof
> Indien we voldoende inventief en ondernemend blijven
> Indien we ons verenigen als economiosch blok
> Het is onvermijdelijk dat de welvaart op mondiaal vlak zal uitgesmeerd worden; dit sluit tevens in dat de oorzaak van mogelijke toekomstige conflicten ook afgezwakt wordt.
> Dus in plaats van te blijven melken over communeautaire probleempjes deze zaken met prioriteit behandelen.
Imker :twisted:
Deze reactie heeft totáál niets te maken met het onderwerp van het draadje. Het gaat erom dat de tijd van "gemakkelijke olie" voorbij is. Alle olie die nu op de markt komt zal duur zijn.

De opkomst van China, Indië, Rusland, Brazilië, het Midden Oosten e.d. zal ervoor zorgen dat de vraag naar olie het aanbod zal overtreffen. Het is nu aan het gebeuren en tegen het eind van dit decennnium zal dat in volle pijnlijkheid duidelijk zijn.

Het maakt daarbij niets meer uit of wij inventief en ondernemend zijn, of wij ons verenigen tot één economisch blok, of wij de communautaire problemen als dan niet achter ons laten. Dat is enkel spartelen op het droge.

De oplossing kan enkel komen van fel bezuinigen op verbruik (daar wordt inderdaad aan gewerkt) en een wetenschappelijke doorbraak die plots energie in overvloed beschikbaar maakt. Van dat laatste is voorlopig nog geen sprake.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

26 mar 2013, 14:30

Imkeren schreef: Indien we ons blijven concentreren op onderwijs en de grijze stof
> Indien we voldoende inventief en ondernemend blijven
> Indien we ons verenigen als economiosch blok
> Het is onvermijdelijk dat de welvaart op mondiaal vlak zal uitgesmeerd worden; dit sluit tevens in dat de oorzaak van mogelijke toekomstige conflicten ook afgezwakt wordt.
> Dus in plaats van te blijven melken over communeautaire probleempjes deze zaken met prioriteit behandelen.
Wat een hoop gezever! Wat heeft het communautair gebakkelei in ons land te zien met de wereldhandel in olie?
En wat die grijze stof betreft: in China studeren ieder academiejaar 400.000 ingenieurs af, als je enigszins iets of wat afweet van het onderwijssysteem daar weet je ook dat dat zeer hoog opgeleide en gedisciplineerde technici zijn die wij hier ten zeerste zouden kunnen gebruiken in plaats van heelder scheepsladingen analfabeten die het op onze sociale voorzieningen gemunt hebben.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 mei 2013, 19:25

Volgens de China Passenger Car Association vonden alleen al in de maand april 1.341.900 auto's een nieuw baasje. Een toename van 16,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar.

Voor het ganse jaar verwacht men 2 miljoen auto's meer te verkopen dan vorig jaar. Dat zouden dan 17.5 miljoen auto's extra zijn.

Dat betekent een bijkomend brandstofverbruik van 13.65 miljard liter. (12.000 km/jaar x 6,5 liter verbruik x 17,5 miljoen). Wanneer breekt de elastiek?

Imkeren
Lid geworden op: 05 sep 2006, 10:58
Locatie: Kempen

12 mei 2013, 22:30

Ik zie dat je niet in de diepte hebt gelezen Wil;eigenlijk had ik dit ook niet verwacht.
Het enige wat ik jou wou laten aanvoelen is dat er véél belangrijker dingen zijn in onze samenleving dan ons kleingeestig gekibbel over communautaier problemen...........gesnapt ?

mvg

Imker :P
Geniet van elke dag als je kan !

MS Windows 7 64-bit SP1/Intel i3/i5/i7 @ 2.20GHz//RAM 4,00 GB @ 663MHz
SJV70_HR (CPU1)/488GB /IE11/ AVG 2014 free/Windows Firewall/Accleaner/Malwarebytes

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 mei 2013, 21:19

Hieronder een grafiek die het verbruik van benzine (gasoline) voor wegverkeer weergeeft in de VS. Het max. verbruik werd in 2005 opgetekend. Sindsdien is er een terugloop vast te stellen die aan meerdere elementen te wijten is:
- zuinigere auto's
- Amerikanen rijden minder kilometers
- dat heeft mede te maken met de economische crisis.

De terugval is nu groter dan in het begin van de jaren '80 toen er slechts een vermindering in verbruik viel te noteren van zowat 5 tot 6%.


Afbeelding