PEAK OIL: De gesel van de 21e eeuw

Hier is plaats voor openbaar debat.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 aug 2009, 11:15

Je noemt het doemdenken, maar ik denk dat het voorzichtigheid en realisme is. Er zijn de laatste jaren nog maar weinig nieuwe en grote bronnen gevonden. Anderzijds vermindert het debiet van de bestaande bronnen op aarde. Hou dan in je achterhoofd dat India en China - 2,5 miljard mensen- klaar staan om meer en meer olie te gaan verbruiken. Aangezien vraag en aanbod mekaar nu nog amper in evenwicht houden, zal er een tekort ontstaan waardoor de prijs op de wereldmarkt fors - zeer fors zelfs - de hoogte zal ingaan. Daardoor stokt de economie opnieuw met alle gevolgen van dien.

Erg wordt het als er onvoldoende vervangmiddelen zijn en heel erg wordt het als tengevolge van die feiten hongersnood zal uitbreken op veel plaatsen op deze aardbol.

't Is niet altijd om te lachen, nietwaar.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 aug 2009, 17:32

Ik haal de argumenten aan die ertoe geleid hebben dat ik in piek olie geloof.
Ik denk dat dit het meest onderschatte probleem van de huidige tijd en vooral van de eerstvolgende decennia zal blijken te zijn.

Een tekst van Deutsche Bank: pag. 10 bovenaan

The end-of-the-fossil-hydrocarbons scenario is not therefore a doom-and gloom picture painted by pessimistic end-of-the world prophets, but a view of scarcity in the coming years and decades that must be taken seriously. Forward-looking politicians, company chiefs and economists should prepare for this in good time, to effect the necessary transition as smoothly as possible.

We gaan het zien, Petrol. Ik hoop eigenlijk dat ik ongelijk heb. Ik heb ook kinderen, zie je.

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

22 aug 2009, 19:43

Wil. schreef:...
The end-of-the-fossil-hydrocarbons scenario is not therefore a doom-and gloom picture painted by pessimistic end-of-the world prophets, but a view of scarcity in the coming years and decades that must be taken seriously. Forward-looking politicians, company chiefs and economists should prepare for this in good time, to effect the necessary transition as smoothly as possible.

...
Heb ik dat wat betreft "smooth transition" hier ergens voordien ook al niet aangehaald ? 8). Eigelijk is dat scenario een heel welgekomen geschenk :D. Zonder dat zou je binnen 50 jaar ( of nog eerder ) in Antwerpen per boot mogen gaan winkelen ! Wat denk je dat het gaat kosten om in alle lagergelegen landen de zee buiten het land te houden ?

Er komen gewoon nieuwe tijden aan. Zoals destijds de verbrandingmoter de stoommachine verdrong , zo zal electriciteit ( of alternatieven ) de "verbranding" voor het opwekken van energie moeten vervangen. Het kan geen kwaad dat de economie samen de aarde wat afkoelt. Er wordt sowieso al teveel energie verbruikt voor de aanmaak van prutsdinges die een mens best kan missen ....

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 aug 2009, 20:51

Dat idee van de zachte overgang naar een nieuwe fase is de logica zelf, maar de uitwerking ervan hangt af van politici. Dan begrijp je meteen dat het een groot geluk zal zijn als het zou lukken. Ik heb nog geen enkele beleidsman/vrouw het probleem horen aanbrengen. Welke percentage van onze volksvertegenwoordigers zou de situatie kennen? Vast niet meer dan 10%.

Ik vrees wel voor een minder zachte overgang. Laat ons hopen dat de financiële pijn het ergste is dat we moeten doorstaan, ook al kan dat een marteling lijken.

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

24 aug 2009, 02:51

We hebben het hoofdzakelijk over de eindigheid van onze olievoorraden,maar er is méér.Alles dat we uit de grond halen is eindig.Zelfs recyclage zal uiteindelijk geen oplossing meer bieden.En wat betekent "uiteindelijk"?Ik kan er geen jaartal op plakken,maar ik ben er wel zeker van dat dat moment zal bereikt worden binnen een relatief korte periode,gezien het tempo waarin tegenwoordig roofbouw wordt gepleegd op de grondstoffenvoorraad.Vooral eens de ontwikkeling van de derde wereld op volle toeren begint te draaien zullen we staan voor een katastrofe zonder weerga.
50+ spreekt over een beetje inbinden kan geen kwaad.Sorry 50+,ook met een beetje inbinden zal het boeltje opraken.Zelfs grondstoffenoorlogen of terugschroeven van de wereldbevolking zullen niks oplossen want .....op is op.
Doemdenkerij heeft zo zijn minder prettige kantjes.Het is erg te moeten onder ogen zien dat de trein waarmee we reizen met volle snelheid naar de afgrond stoomt en dat we hem niet kunnen stoppen.Enkel het tijdstip waarop hij dat point of no return zal bereiken valt nog te bepalen.

Wat we wél kunnen doen is hopen dat we tijdig met voldoende alternatieven op de proppen zullen komen.Het zullen er echter véél moeten zijn en....zelfs het menselijk vernuft kan het onmogelijke niet verwezenlijken.
We zullen het eens aan de politiekers gaan vragen.Die hebben van àlles verstand,zoals we dagelijks mogen meemaken.

Zou het kunnen dat het mensdom zoals we het nu kennen stilaan de leeftijdsgrens nadert?Zoals ik reeds zei,ik prijs me gelukkig dat ik het nie meer zal moeten meemaken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 aug 2009, 10:54

Ik denk dat je heel dicht bij de waarheid zit, Roel. De uitputting van de natuurlijke bronnen komt voor een aantal materialen (waaronder koper) steeds dichterbij.

De Club van Rome waarschuwde rond 1970 reeds dat dit er zat aan te komen. Anderzijds mag men de creativiteit van de mens niet onderschatten. Voor een aantal natuurlijke producten vindt men artificiële wisseloplossingen, maar of dit over een periode van pakweg 300 jaar nog zal kunnen blijven doorgaan, betwijfel ik sterk. 300 jaar is een lange periode, maar veel dichterbij is het eerste echte probleem. Dat is de olieprijs die hoog zal worden omdat er meer vraag zal komen dan mogelijk aanbod. (ik zeg niet olievoorraad, want er is nog veel maar zeer moeilijk te ontginnen olie). De almaar beperktere beschikbaarheid van olie zal ook haar invloed hebben op de ontginning van die basismaterialen waarmee onze wereld draait.
Indien olie onbeperkt beschikbaar zou zijn, dan acht ik het mogelijk dat we voor de meeste grondstoffen (ijzer - bauxiet (aluminium) - koper - nikkel enz) een vervangmiddel zouden kunnen maken of vinden. Een plastic dakgoot doet het even goed als een koperen. Recyclage zal zeker een must worden voor heel veel materialen. De wegwerpmaatschappij wordt omgekeerd tot een zuinigheidsmaatschappij, wat geen slecht punt is.

Het zal over afzienbare tijd gaan duidelijk worden hoe ernstig de situatie is. Ik bedoel over max. 10 jaar, maar heel waarschijnlijk reeds over 3 tot 5 jaar.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 aug 2009, 12:36

Interessant. Werden er zo maar aan de lopende band gevonden.

Reken even mee:

een vondst van 8.8 miljard vaten. Dat wil zeggen dat de eerste 4,4 miljard vaten de gemakkelijkst op te halen zijn. Daarna begint voor deze bron ook 'peak oil' en wordt het moeilijker en duurder om de tweede helft te pakken te krijgen.

De wereld gebruikt per dag ongeveer 85 miljoen vaten olie. De nieuwe vondst van 4,4 miljard vaten gedeeld door 85 miljoen vaten per dag, geeft ons ongeveer 52 dagen 'uitstel' tot de piek van piek olie bereikt wordt (of reeds werd).

Een olieveld van 8,8 miljard vaten is al groot , maar niet echt super. Het Cantarell veld in Mexico zou tot 2006 zowat 11.5 miljard vaten opgeleverd hebben maar is nu - met misschien nog de kleine helft van de voorraad aanwezig - heel duidelijk aan de daling van de productie bezig. De vermindering beloopt ongeveer 13% per jaar.
Het grootste olieveld in Saudi-Arabie (Ghawar) heeft sinds 1948 tot 2006 reeds 60 miljard vaten geleverd. Het vermoeden lijkt bevestigd te worden dat Ghawar over zijn top is. Nochtans kunnen er nog bijna evenveel vaten in de ondergrond zitten.

De cijfers zijn wat ze zijn, en kunnen ontnuchterend werken. De wereld gebruikte op zijn top vorig jaar 87.5 miljoen vaten. Het aanbod zal dit jaar met 6,7% dalen zegt ook het Internationaal Energie Agentschap. Dat betekent 5,8 miljard vaten minder volgend jaar. Daarom : we zouden aan de lopende band zulke olievelden moeten vinden. Dat gebeurt niet, want de Iraanse minister noemde deze vondst " the most significant discovery in 5 years"

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

25 aug 2009, 15:11

Even doorrekenen?
Aan het huidige tempo zal de wereld dus nog nodig hebben de komende 50 jaar:

1.241.000.000.000 vaten olie.

Het eventuele minderverbruik van het Westen wegens vervangende energiebronnen zal overtroffen worden door het meerverbruik van de ontwikkelingslanden in opmars.

Dus bye bye olie !!!!!

En wat betekenen 50 jaar?Dat is niet langer dan de periode van 1960 tot vandaag.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 aug 2009, 15:43

Roel, die berekening kun je over zo'n lange periode niet lineair doortrekken, meen ik. Een aantal belangrijke parameters zullen niet constant blijven. Bijvoorbeeld de bevolkingsgroei. In 1950 waren er ongeveer 2.5 miljard mensen op de aarde. Nu - 60 jaar later - zijn er 4 miljard meer. De toename zou eigenlijk exponentieel moeten doorgaan, wat wil zeggen dat we met veel meer dan 4 miljard extra zielen zullen zijn over 50 jaar. Maar zelfs indien we de groei kunnen milderen tot een bescheiden + 4 miljard over 50 jaar, dan betekent dat een wellicht ondraaglijke last voor deze aardbol op het vlak van voedselproductie, visbestanden, ertsen in de bodem enz.

Het verbuik van fossiele brandstoffen zou in zo'n situatie véél sneller toenemen en leiden tot het op korte tijd opdrogen van alle vormen van fossiele brandstoffen.

Het zal zo ver niet komen: hongersnood zal de bevolkingsgroei binnen de perken houden en uiteindelijk zelfs terugbrengen tot een niveau dat lager ligt dan waar we nu staan. Voor die kwetsbare groepen wordt het niet een periode van schaarste, maar van ellende. De "aardappel-hongersnood" die Ierland getroffen heeft in het midden van de 19e eeuw zal vlug weer aan de orde zijn op vele plaatsen op deze aarde.

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

25 aug 2009, 16:43

Het energieverbruik is niet afhankelijk van het aantal (voedselverbruik is dat wél)maar van de levenskwaliteit.
Stel dat men de bevolkingsgroei kan doen stoppen,door bv.de levenskwaliteit van de derde wereld te verdubbelen of zelfs te verdriedubbelen (China is goe bezig),dan zal dat samengaan met verdubbelen of verdriedubbelen van hun energieverbruik.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 aug 2009, 19:32

Daar zit veel waarheid in. Ik vermoed dat een bevolkingstoename met 100% in niet ontwikkelde landen, een toename in energieverbruik met zich brengt van misschien 15%. Wanneer die bevolking haar levensstandaard begint de verbeteren dan stijgt het energieverbruik wellicht met ongeveer 75% of meer.

Daarom zijn India en China zulke belangrijke factoren in het gehele plaatje. In de voorbije 100 jaar is hun bevolking sterk aangegroeid. Nu volgt de aangroei van energieverbruik.
Mijnheer Tata van Tata Motors (op de foto hieronder) wil elke Indiër in zijn eigen klein autootje krijgen.

Afbeelding

2.500 dollar voor dit exemplaar!



Je ziet wat er staat te gebeuren. De besparingsmaatregelen die hier in het Westen stilletjes aan beginnen te leiden tot zuiniger energiegebruik, worden geneutraliseerd (en meer dan dat) door de aangroei van nieuwe verbruikers in de ontwikkelende landen.

It's a hard rain that's gonna fall.

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

25 aug 2009, 20:49

Lees ook eens hier : http://en.wikipedia.org/wiki/Tata_Indica

En zoek naar "Indica Electric" , verderop vind je : "The company has indicated that the electric Indica would be launched locally in India in about 2010". Volgende maand wordt die versie in Europa gelanceerd.

En dan is er nog China : http://www.nytimes.com/2009/04/02/busin ... ctric.html

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 aug 2009, 21:40

50+- schreef:Lees ook eens hier : http://en.wikipedia.org/wiki/Tata_Indica

En zoek naar "Indica Electric" , verderop vind je : "The company has indicated that the electric Indica would be launched locally in India in about 2010". Volgende maand wordt die versie in Europa gelanceerd.

En dan is er nog China : http://www.nytimes.com/2009/04/02/busin ... ctric.html
De elektrische wagen is opvallend veel duurder dan de tegenhanger met een ontploffingsmotor, maar dat kan veranderen als de brandstofprijzen de hoogte inschieten. Toch zullen er de komende tien jaar nog veel keer meer gewone auto's verkocht worden dan elektrische, vermoed ik.

In het artikel over China las ik ook het volgende:

But electric vehicles may do little to clear the country’s smog-darkened sky or curb its rapidly rising emissions of global warming gases. China gets three-fourths of its electricity from coal, which produces more soot and more greenhouse gases than other fuels.

3/4 van de elektriciteit in China komt van kolencentrales. Daardoor dragen elektrische auto's slechts bij tot een vermindering van CO2 van 19%. Maar ze verminderen de afhankelijkheid van olie wel wat.


Verder is het de bedoeling om Lithium-Ion batterijen te gebruiken. Dat doen de meeste elektrische auto's die nu ontworpen worden. De Prius van Toyota wordt vanaf 2010 ook met deze batterijen geleverd. De Volt van GM ook.

Vraag: hoeveel lithium is er beschikbaar in de wereld? Pessimisten beweren te weinig om de vraag te kunnen bijhouden. Wachttijden voor een Chevy Volt zijn te wijten aan de batterijfabrikanten die niet genoeg Li-Ion batterijen kunnen maken.

Anderzijds zijn er op het vlak van batterijen en aanverwante technologieën nog veel verbeteringen te verwachten.

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

26 aug 2009, 00:25

Allee Will niet getreurt, ze gaan in de woestijn van Afrika een groot zonnepanelenveld maken, dit zou een Duitse firma gaan uitzoeken en bekostigen. Omdat de zon daar heel veel schijnt en dan zonne energie vrij komt om het te gebruiken. Weeral een oplossing in het verschiet, en dan kan jij misschiens ook nog een oplossing bieden, de winderige gassen die mensen loslaten, zou daar ook niks tussen zitten. En ik zal dan ook nog is ne keer komen spoken, is dat niet goed? Dan kan ik ook al is uitwaaien met m'n spokenkleed hahahaha.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 aug 2009, 01:48

Deserttech heet het programma. Het zal 450 miljard euro (450.000.000.000 €)kosten en tegen 2050 op dreef zijn. Laat ons hopen dat het bevriende naties zijn waar deze installaties geplaatst worden, want stel je even voor dat zo'n Kadafi het daar voor het zeggen krijgt op een ogenblik dat er spanningen ontstaan...

Hopelijk hebben de Europese landen in de tussentijd nog zoveel geld over nadat de economie al vele jaren aan het krimpen zal zijn, omwille van de te hoge prijs voor olie. Nochtans zal het moeten omdat er geen andere keus zal zijn. Ik vermoed dat alle mogelijke wegen tegelijk zullen moeten bewandeld worden, maar dat gaat heel pijnlijke keuzes vergen. De politici zullen beslissen en de gewone man zal het moeten uitvoeren.



[u][b][color=darkblue]Zot[/color][/b][/u]spook schreef:Dan kan ik ook al is uitwaaien met m'n spokenkleed hahahaha.
Zie maar dat ge niet tegen de wieken van een windmolen botst, of is dat al eens gebeurd misschien? :lol: