PEAK OIL: De gesel van de 21e eeuw

Hier is plaats voor openbaar debat.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 aug 2009, 21:01

Positief nieuws vanuit de biobrandstof hoek: mogelijk heb je al eens gehoord van Camelina. Het is een plant die gebruikt kan worden om dieren te voederen, maar de plant is ook bruikbaar om biobrandstof mee te maken waarmee vliegtuigen kunnen vliegen. Bijkomend voordeel: tot 84% minder CO2 uitstoot dan gewone kerosine. De plant is ook bestand tegen kouder klimaat en groeit op gronden waar geen graan kan geteeld worden.

Veel voordelen dus. Enig nadeel is voorlop dat de teelt pas interessant wordt als de prijs van brandstof boven 5 dollar per gallon (= 3.78 liter)komt. Maar daar gaan we de komende jaren zeker naartoe.

Afbeelding Afbeelding

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

26 aug 2009, 21:37

'k Hoop dat biobrandstof nooit een echt alternatief wordt. Op gebied van CO2 is het nul-operatie ( korte CO2 cyclus , maar geen vermindering van het huidig niveau ). En verder zal men her en der landbouwgrond opofferen om de dure inkomsten van bio-olie te kunnen opstrijken. Afrikaanse landen zullen de dupe worden , en dan pas zal hongersnood heersen ... Dat "desertech" is volgens mij de way to go. In de US bestaan zo'n velden reeds operationeel.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

26 aug 2009, 22:35

Allee Will niet getreurt, ze gaan in de woestijn van Afrika een groot zonnepanelenveld maken, dit zou een Duitse firma gaan uitzoeken en bekostigen
Ik heb er gezien in Mali meer dan 20jaar geleden.De vrouwen lieten er hun was op drogen. :lol:
Wie bewaakt de bewakers.

Clausewitz
Lid geworden op: 15 mei 2009, 18:22
Locatie: Vlaams Brabant

26 aug 2009, 22:44

3
/4 van de elektriciteit in China komt van kolencentrales. Daardoor dragen elektrische auto's slechts bij tot een vermindering van CO2 van 19%. Maar ze verminderen de afhankelijkheid van olie wel wat.
Vijftien jaar geleden werd er nog volop gekookt en verwarmd met kolen in Peking.Het stonk permanent naar zwavel.Er was wel beduidend minder autoverkeer als nu.Er waren nog 3 miljoen fietsen alhoewel een fiets nog een jaarloon kostte.Er werden trouwens volop fietsen verhuurd.Van smog was nog geen sprake.
Wie bewaakt de bewakers.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 aug 2009, 23:06

Bijna dag op dag 150 jaar geleden (27/08/1859) werd het eerste olieveld in Noord-Amerika (toenmalige VS) aangeboord. Edwin Drake boorde een put van een goede 20 m. diep in Pennsylvania en haalde daarmee 15 vaten per dag uit de grond.

Een paar weken geleden vond de grootste olievondst van de laatste 35 jaar plaats in Californië. Een oliebron die goed is voor 250 miljoen vaten.

Die vondst is goed voor 20 dagen olieverbruik, gezien het volume dat vandaag in de VS per dag wordt verbruikt.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 aug 2009, 17:15

PricewaterhouseCooper heeft becijferd dat in 2020 twee tot vijf procent van de nieuw verkochte auto’s wereldwijd helemaal elektrisch zijn. Het aantal is volgens het bureau sterk afhankelijk van de infrastructuur en de ontwikkeling van elektrische auto’s. Ook de prijsontwikkeling van fossiele brandstoffen is belangrijk voor de doorbraak van elektrisch rijden. Verder vindt PwC dat er nog geen volwaardige elektrische vervanger van de verbrandingsmotor is.
(...) Pas als een goede infrastructuur van oplaadstations is neergezet, kan de introductie van de elektrische auto bij consumenten echt een vervolg krijgen.”

Op het moment geven grote autoproducenten anderhalf tot zes procent van hun budget uit aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. Op het moment is een elektrische auto 7.000 tot 20.000 dollar duurder in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor. Dat komt door de dure bestanddelen van de batterij.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 sep 2009, 22:44

Dit is wat deze gigantische vondst waard is, volgens Goldman Sachs:

De Amerikaanse bank Goldman Sachs schat de winbare reserves uit de olievondst op 1 miljard vaten olie en gas (van 159 liter). De geschatte waarde bedraagt ongeveer 3 miljard dollar. De productie begint volgens de bank waarschijnlijk niet voor 2014.

Zie dit kort artikeltje over de reuzevondst.
Indien men vandaag alle olie uit die gigantische vondst in een reuzevat kon steken en beginnen verkopen, wanneer zou het vat dan leeg zijn?

1.000.000.000 : 85.000.000 per dag = 11,7 dagen

Indien we de ervaring van de "levensloop" van duizenden vorige bronnen erbij betrekken, dan moeten we aannemen dat vanaf het halfweg punt, het moeilijker en moeilijker wordt om de resterende olie boven te halen. De eerste helft wordt dus op minder dan 6 dagen verbruikt op deze aardbol. Op minder dan één week.
We hebben wekelijks zo'n bron nodig. Maar de olie uit dit nieuwe veld zal pas vloeien rond 2014. Tegen die tijd is de uitputting van de bestaande bronnen alweer verder gevorderd en verliezen we jaarlijks meer dan de 6,7% van 85 miljoen vaten. Dat is dit jaar dan zo'n 2 miljard vaten minder. (Tijdens deze recessie is het globaal verbruik lichtjes afgenomen van 87 miljoen vaten naar ± 85 miljoen)
Laatst gewijzigd door Wil. op 04 apr 2010, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

03 sep 2009, 16:37

Will troost je, ligt er maar niet wakker van, dat zal niet helpen, er zijn intersanter dingen in het leven dan naar olie of energiebronnen te zoeken, ik houd mij er niet mee bezig. Doemdenkers en onheilsprofeten zijn er altijd geweest en die zullen er ook altijd blijven. Ze weten niet meer wat ze moeten uitzoeken op de mensen de stuipen aan hun lijf te jagen, ik weet niet wat die hun bedoeling hiervan is, vroeger waren het de donderpreken in de kerk en nu de onheilsprofeten van doemdenkers. Energie zal er wel altijd zijn en blijven, en wat er na jouw komt, dat moet jij je niet aantrekken, hier in LImburg zit er nog veel steenkool in de grond, en daar zijn ze mee proeven aan het doen, door vergassen en dergelijke meer. Alternatieven zijn ter ook nog steeds. Onze nakomers zullen wel oplossingen zoeken, dat heeft de mens altijd gedaan, en hij heeft het steeds overleeft en dat zal hij nu nog wel doen. En het water van de oceaan + het zout erin kunnen ze ook nog steeds gebruiken om energie te zoeken. Daar is ook nog een hele hoop van.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

roel
Lid geworden op: 31 dec 2006, 01:41
Locatie: Wetteren

03 sep 2009, 17:03

Als onze nakomelingen nog moeten beginnen zoeken hebben ze de trein gemist.
In holen en riolen zullen ze nie moeten kruipen,want die zullen reeds lang bezet zijn door allochtonen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 sep 2009, 23:01

Daarmee ben ik het grotendeels eens. Die snelle oplossing heb je zelf al gegeven: olie aan 200 dollar zal het verbruik snel met 10 a 20% doen afnemen. Niets beter dan een pijnlijke portefeuille om het gedrag te doen veranderen.

De verstandige belegger heeft hier ook een kans om te profiteren van de te verwachten opwaartse beweging van olie. De tracker met ticker OIL is een geschikt middel om probleemloos de stijging te volgen.

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

03 sep 2009, 23:36

Een nieuw alternatief was daarstraks op het nieuws je geld beleggen in 1 koe, en die door boeren laten verzorgen, de melk en de produkten zijn dan voor de boer en de vaarsen en jonge koeien zijn voor jou, die kan je dan verkopen met winst. Zo deden ze dat in Frankrijk. Dus op naar de boerderij.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

04 sep 2009, 00:22

zotspook schreef:Een nieuw alternatief was daarstraks op het nieuws je geld beleggen in 1 koe

Een koe???
Op welke manier is dat een alternatief voor het probleem van steeds duurder wordende olie, wat het bedrijfsleven op de knieën zal dwingen en het verkeer op ongeziene manier zal uitdunnen (als je geen werk hebt, moet je er niet naartoe rijden, he?)

inro
Lid geworden op: 12 aug 2006, 19:38
Locatie: @tlantis

08 sep 2009, 15:02

Biobrandstof uit -algen
De sterk gestegen prijs van aardolie maakt de kweek van algen voor gebruik als biobrandstof echter mogelijk economisch interessant voor ..... de toekomst.

Uit de Engelse wiki , Algae fuel.

On January 8, 2009, Continental Airlines ran the first test for the first flight of an algae-fueled jet. The test was done using a twin-engine commercial jet consuming a 50/50 blend of biofuel and normal aircraft fuel. It was the first flight by a U.S. carrier to use an alternative fuel source on this specific type of aircraft. The flight from Houston's Bush International Airport completed a circuit over the Gulf of Mexico. The pilots on-board, executed a series of tests at 38,000 feet (12,000 m), including a mid-flight engine shutdown. Larry Kellner, chief executive of Continental Airlines, said they had tested a drop-in fuel which meant that no modification to the engine was required. The fuel was praised for having a low flash point and sufficiently low freezing point, issues that have been problematic for other bio-fuels.

filmpje---Google afbeeldingen

Er is ook nog altijd , good old Bella :wink:

Afbeelding
happiness is a good health and a .... bad memory

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

09 sep 2009, 00:11

Familie van mij zit bijna letterlijk in de olie , zit in verscheidene werelddelen zijn termijn uit om daar nieuwe plants mee op te starten : midden ooosten , (gevaarlijke kant hoor) nu weer ergens in Europa ver weg wel . Die beweert dat onze olie nog zeker niet uitgeput is , en dat er nog altijd nieuwe putten worden aangeboord .
Dat , met de andere mogelijkheden waar men nu volop mee bezig is ,
moet onze aarde toch een tijd kunnen bevoorraden .
De kleine man kan ook inspanningen doen hoor , desnoods ze verplichten.
Auto meer thuislaten ,de fiets nemen , je kent het wel .
En zuiverder voor je milieu . Vele kleintjes maken 1 groot .
Binnenkort gaan we werken met Waterstof , dat gaat eenstuk vooruit zijn , maar ze moeten er wel werk van maken ! :roll:
Maar inbinden moeten we , de tijd van verspilling is foetsie .

zotspook
Lid geworden op: 25 aug 2005, 15:14
Locatie: limburg

09 sep 2009, 16:39

Dat die rijkaards ook maar is verplichten, om een dikke inspanning doen inplaats van de gewone mensen, die worden altijd maar beschuldigd in vanalles en nog wat, waarom moet iedere minister een grote auto hebben met een privee chauffeur die nog al veel verbruikt, dat is ook niet nodig, die kunnen ook heel gemakkelijk met de fiets komen net zo goed al de gewoon mensen. Die rijkaards en ministers zijn ook maar mensen net zoals iedereen.
Ook ik wil is graag komen kennis maken met het seniorennet ik ben al zelf over de vijftig tja een oud spook he ! of wat dacht je en ik werk ook bij senioren en heb altijd veel interesse ervoor gehad