Inkomen zwakkere klasse

Hier is plaats voor openbaar debat.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

15 sep 2017, 15:08

pol55 schreef:Wij gingen naar school tot 18 jaar. Mijn kinderen hebben tot hun +23 gestudeerd en hun financiele verplichtingen (lening woning/grond) zijn veel hoger dan in onze tijd.
Dat is maar uit welke hoek je het bekijkt. Tegenwoordig kun je lenen aan 1,8% (vast tarief op 20jaar), voor 210.000€ komt dat neer op iets meer dan 1000€/m. Als beide partners gaan werken lijkt mij dat niet onoverkomelijk. Daar komt nog bij dat de meeste afgestudeerden nogal wat langer in hotel mamma verblijven en al een behoorlijke spaarpot vergaard hebben. Binnen twintig jaar is hun loon met een navenante factor verhoogd net als de waarde van hun eigendom.
Ging jij in de jaren zeventig twee of meer keren per jaar op vakantie en stonden er ook twee wagens op de oprit? Welaan dan.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

15 sep 2017, 15:20

MichelN schreef:
pol55 schreef: Dus nu zitten ze financieel/economisch vast tot minstens hun 50 jaar. ...en dan zijn ze plots in uw ogen "profiteurs" als ze zonder werk zitten !!!!! Geloof me de overgrote meerderheid van de 50+ vechten voor hun job.
Nergens in Europa raken openstaande vacatures slechter ingevuld dan in België. Tiens, hoe zou dat komen?
Enkele voorbeelden VDAB vacatures :
Eén vacature die dubbel, driedubbel, tiendubbel geplaatst wordt omdat de werknemer verschillende interimkantoren aanschreef en al die kantoren de vacature vervolgens doorstuurden naar VDAB.
Vacatures die leiden naar een werfreserve en geen betrekking hebben op een concrete plaats die vrijkomt op korte termijn.
"Vacatures" gepost door Herbalife of andere organisaties die geen werknemers in dienst nemen, maar enkel hun netwerk van zelfstandigen/freelancers willen uitbreiden. Meestal voor slechts enkele uren per week. Een werknemer kan zelfstandige in bijberoep zijn, een werkzoekende kan niet deeltijds zelfstandige zijn. Aan dit soort aanbiedingen hebben voltijds werkzoekenden dus niets.
Vacatures voor stages of vrijwilligerswerk, onbetaald
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

15 sep 2017, 15:28

MichelN schreef:
pol55 schreef:Wij gingen naar school tot 18 jaar. Mijn kinderen hebben tot hun +23 gestudeerd en hun financiele verplichtingen (lening woning/grond) zijn veel hoger dan in onze tijd.
Dat is maar uit welke hoek je het bekijkt. Tegenwoordig kun je lenen aan 1,8% (vast tarief op 20jaar), voor 210.000€ komt dat neer op iets meer dan 1000€/m. Als beide partners gaan werken lijkt mij dat niet onoverkomelijk. Daar komt nog bij dat de meeste afgestudeerden nogal wat langer in hotel mamma verblijven en al een behoorlijke spaarpot vergaard hebben. Binnen twintig jaar is hun loon met een navenante factor verhoogd net als de waarde van hun eigendom.
Ging jij in de jaren zeventig twee of meer keren per jaar op vakantie en stonden er ook twee wagens op de oprit? Welaan dan.
De gemiddelde prijs (eerste 6 maanden 2017) van een woonhuis in Brussel 415.715 euro. In Vlaanderen 258.936 euro. In Wallonië 176.694 euro.
+ 15 % allerlei onkosten.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

15 sep 2017, 15:57

pol55 schreef:Enkele voorbeelden VDAB vacatures :
Eén vacature die dubbel, driedubbel, tiendubbel geplaatst wordt omdat de werknemer verschillende interimkantoren aanschreef en al die kantoren de vacature vervolgens doorstuurden naar VDAB.
Vacatures die leiden naar een werfreserve en geen betrekking hebben op een concrete plaats die vrijkomt op korte termijn.
"Vacatures" gepost door Herbalife of andere organisaties die geen werknemers in dienst nemen, maar enkel hun netwerk van zelfstandigen/freelancers willen uitbreiden. Meestal voor slechts enkele uren per week. Een werknemer kan zelfstandige in bijberoep zijn, een werkzoekende kan niet deeltijds zelfstandige zijn. Aan dit soort aanbiedingen hebben voltijds werkzoekenden dus niets.
Vacatures voor stages of vrijwilligerswerk, onbetaald
Blahblahblah...
https://www.vdab.be/jobs/vacatures?p=1& ... hannel=www
Vacatures in de bouw en industrie die niet ingevuld geraken: 3,1%, dienstensector: 4,7%

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

15 sep 2017, 16:08

pol55 schreef:De gemiddelde prijs (eerste 6 maanden 2017) van een woonhuis in Brussel 415.715 euro. In Vlaanderen 258.936 euro. In Wallonië 176.694 euro.
+ 15 % allerlei onkosten.
Niemand verplicht je in de Brusselse chique wijken gaan te wonen, handig geprobeerd maar in de randgemeenten ligt de prijs wel 120.000€ lager. Wat Vlaanderen betreft kom je al dicht in de buurt van wat ik schreef. Anders gezegd: wie handen aan z'n lijf heeft komt er wel.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

15 sep 2017, 16:30

MichelN schreef:
pol55 schreef:De gemiddelde prijs (eerste 6 maanden 2017) van een woonhuis in Brussel 415.715 euro. In Vlaanderen 258.936 euro. In Wallonië 176.694 euro.
+ 15 % allerlei onkosten.
Niemand verplicht je in de Brusselse chique wijken gaan te wonen, handig geprobeerd maar in de randgemeenten ligt de prijs wel 120.000€ lager. Wat Vlaanderen betreft kom je al dicht in de buurt van wat ik schreef. Anders gezegd: wie handen aan z'n lijf heeft komt er wel.
Een aantal voorbeelden uit DE bekenste randgemeente uit Brussel: Er handig/comfortabel lijkt het daar niet voor een gezin met jonge kinderen. Mijne pa zaliger zou zeggen 'ge moogt het hebben"

http://www.immoweb.be/nl/zoek/huis/te-k ... nbeek/1080
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

15 sep 2017, 16:43

Pensioendebat....vervolg

"Vorig jaar (2016) hebben 853 Belgische bedrijven MEER dan 221 MILJARD EURO ondergebracht in belastingparadijzen, waarbij in sommige van deze "paradijzen" NUL € belastingen wordt betaald op inkomsten verworven in Belgie."
Ik val in herhaling, begrijpen dat zo iets kan/mag in een democratie (de politiek ten dienste van zijn inwoners) kan ik NIET, NOOIT

De WEVER vandaag15/09:207:

Er is geen alternatief. "Dit land is virtueel failliet", zegt hij daarover. "We willen dit land financieel gezond achter laten."  De pensioenen voor langdurig werkloze 50-plussers komen wat N-VA betreft dus OPNIEUW op de regeringstafel. "Wie zegt dat niets moet veranderen, vertelt de waarheid niet. Die durven niet verdedigen wat moet worden verdedigd."
Laatst gewijzigd door pol55 op 15 sep 2017, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 sep 2017, 16:59

Geef de mensen die het geluk hebben om te kunnen blijven werken wat meer... en 't 'probleem' is opgelost.

Maar dat wil de nv-A niet, als ze niks kunnen afpakken dan leven ze niet.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

15 sep 2017, 17:01

E.T. schreef:Geef de mensen die het geluk hebben om te kunnen blijven werken wat meer... en 't 'probleem' is opgelost.

Maar dat wil de nv-A niet, als ze niks kunnen afpakken dan leven ze niet.

:wink:
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

15 sep 2017, 17:13

Pol stop eens met die zever te verkondigen, mochten de jongeren leven zoals wij hebben geleefd en ook de uren werken zoals wij hebben gewerkt dan hadden ze nog veel meer.

De auto kan niet groot genoeg zijn, de reizen niet ver genoeg en niet éénmaal per jaar maar liefst 2 a 3 maal eens tussen uit zoals zij dit nu noemen.

Ik heb mijn eerste vakantie genomen als ik 32 jaar was !!!!

Zij werken 36 uren in de week en wij deden meer dan het dubbel.

Koken als het eens past, snel naar de frituur of pitta en ook pizza, soms als er een chinees zullen ze die ook wel eens bezoeken, en dit kost pakken geld voor de jonge mensen.

En als ze eens iets gaan drinken, wel wij zijn tevreden met een pintje, maar voor de jeugd moet het cocktails zijn van 12 a 15€, en nu allemaal aan de Gin en ja die kunnen ook al 19 a 20€ kosten.

En werk die is er nu overal te krijgen ook voor 50 tigers
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

15 sep 2017, 20:29

pol55 schreef:"Vorig jaar (2016) hebben 853 Belgische bedrijven MEER dan 221 MILJARD EURO ondergebracht in belastingparadijzen, waarbij in sommige van deze "paradijzen" NUL € belastingen wordt betaald op inkomsten verworven in Belgie."
Ik val in herhaling, begrijpen dat zo iets kan/mag in een democratie (de politiek ten dienste van zijn inwoners) kan ik NIET, NOOIT
Die hele affaire is gebaseerd op welgeteld één krantenartikel in Le Soir. Hoe die krant aan die cijfers kwam en wie hen vertelde welke bedrijven telkens meer dan 100K transfereerden hebben we het raden naar. Wie zegt trouwens dat die kapitalen illegaal verworven zijn? Ik kan mij niet voorstellen dat de betrokken journalist de boekhouding van 853 bedrijven zelf heeft uitgeplozen, er zal wel een pak nattevingerwerk bij te pas zijn gekomen. Ik heb er ook geen weet van dat Justitie enig initiatief van strafvervolging heeft genomen.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

15 sep 2017, 20:50

Michel:
853 Belgische bedrijven brachten meer dan 221 miljard euro o ...
www.gva.be/.../853-belgische-bedrijven- ... 21-miljard

Ongeveer 221 miljard versluisd van België naar ... - De Standaard
www.standaard.be/cnt/dmf20170814_03017672

20 jul. 2017 - Voor grote bedrijven wordt de vennootschapsbelasting van 33,99 procent ... Vorig jaar hebben 853 Belgische bedrijven meer dan 221 miljard ...
Ongeveer 221 miljard versluisd van België naar belastingparadijzen ...
https://www.demorgen.be › Economie


14 aug. 2017 - Vorig jaar hebben 853 Belgische bedrijven meer dan 221 miljard euro ondergebracht in belastingparadijzen, dat schrijft Le Soir maandag.



16 sep 2017 - http://www.hln.be/hln/nl/38262/Begrotin ... last.dhtml
Laatst gewijzigd door pol55 op 16 sep 2017, 09:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

16 sep 2017, 08:16

pol55,
Vandaag 15 september 2017 in de krant: Terwijl uw energiefactuur verdubbeld is, werden intercommunales 1 miljard rijker "Je weet wel de slogan van de partij voor Vrijheid en Vooruitgang "geen (verdoken) belastingverhogingen als wij in de regering "zitten". Ook een 50+ die werkloos wordt moet dit betalen.


dat staat hier

De Vlaamse intercommunales die u gas en elektriciteit leveren, zijn samen 1 miljard euro rijker geworden in amper zes jaar tijd. Ook de winstuitkeringen voor de gemeenten zijn op peil gebleven. Maar in diezelfde periode is uw energiefactuur wél verdubbeld.

Wist u bijvoorbeeld dat er 44 inter­communales en nevenstructuren nodig zijn om ervoor te zorgen dat bij u thuis de lamp brandt en het gasfornuis werkt? En dat 1.506 politici betaald worden om die 44 bedrijven te besturen? Of nog: dat nagenoeg al die energie-intercommunales de voorbije jaren stevig winst hebben ­geboekt? "En dat terwijl de ­energiefactuur van de Vlaming met liefst 100% gestegen is".


-> 1506politiekers voor 44 intercommunale = 34 politiekers per intercommunale.
-> Weg met dat gesjoemel.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

16 sep 2017, 09:15

Michel: krant van zaterdag 16 september 2017:

http://www.hln.be/hln/nl/38262/Begrotin ... last.dhtml

Nu is het toch duidelijke "De mindere klasse" zullen ze doen afzien. Ben bang voor TOMMORROW(land)
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

16 sep 2017, 09:46

pol55 schreef:Michel: krant van zaterdag 16 september 2017:

http://www.hln.be/hln/nl/38262/Begrotin ... last.dhtml

Nu is het toch duidelijke "De mindere klasse" zullen ze doen afzien. Ben bang voor TOMMORROW(land)
¨Pol het grote probleem van het belasten van het kapitaal dat dit niet zomaar kan !!

De vraag is hoe komt men aan kapitaal ??
1/ door erven

2/ door goede zaken te doen

3/ in mindere mate door te werken

Maar alle kapitalen in Belgie die hebben OOIT al eens op deze winst meermaals belastingen op betaald !!!

Je kan toch niet als maar het zelfde geld belasten ???

Pol je denkt als een communist ! en dit is niet goed voor niemand.
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)