De praktische zuinige elektrische wagen nog niet voor morgen !

Hier is plaats voor openbaar debat.

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

05 mar 2021, 15:53

Zoals uit volgend verslag van Testaankoop blijkt, is een E-wagen nog absoluut niet voor morgen.

Zeker niet voor mensen met weinig spaargeld, in de winter, die wonen op een appartement en die geen snel-thuislader hebben.
https://www.hln.be/binnenland/avere-bel ... ~ad9581fd/
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

lafrance
Lid geworden op: 27 mar 2019, 13:27

06 mar 2021, 14:00

Een snellader thuis is niet nodig. Onze Zoë is geleverd met 2 elec. kabels: 1 voor snelladen aan een publieke lader en 1 voor thuis (aan gewoon stopcontact).
Op een appart blijft het probleem : vinden van een stopcontact op gelijkvloers.

Zuinig????? In ieder geval financiëel. Aan een laadpaal betalen we ong 1,5€ per 100 km
Je kan zo al denken dat, als er ooit genoeg rondrijden, er een stevige taks zal bijkomen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

06 mar 2021, 19:19

Zuinig …??? En de aankoopprijs …??? Wanneer heeft men die ingehaald??? :?
En dan die actieradius.
Alleen goed voor een paar toertjes rond het kerktoren, dan terug naar huis, aan moeder's E- borst gaan hangen.
Een kennis heeft ook een klein e-autootje gekocht. Oh zo plezant, en zo stil, vertelde hij in het begin.

Nu heeft hij dat spul al een paar maand, en zegt: "amai, had ik dat geweten".
Dat speelgoed heeft hem zo maar eventjes 35.000 Euro gekost.
En kofferruimte? Praktisch nul. Maar hij zit er toch maar mee.
En wat gaat dat ding nog waard zijn na pakweg 3 à 5 jaar?

Acteradius ± 300 km. Ja hoor..., op papier! :?
Stilstaan in de files en verwarming- plus 's avonds lichten aan.
Na ± 150 km moet hij al een laadpaal beginnen zoeken.

Soit ..., leuk is anders, zegt hij nu zelf, en ik kan hem begrijpen.
Iedereen, ook ik dus, doet wel eens iets stoms in zijn leven. 8)

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

06 mar 2021, 20:44

Ik ben het roerend eens met Fazal .Ze zijn inderdaad te duur voor de gewone mens plus daarbij nog al die kapsones van het opladen .
Ik zou meer opteren voor een hybride, dwz zo een hybride waarvan de motor de elektrische batterij oplaadt .
Maar ook deze zijn nog steeds niet goedkoop .

mvg-werewoef
AMEN en AUM

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 mar 2021, 21:43

De hybride moet eigenlijk aan de stekker kunnen. Wanneer je dan tijdens de goedkope uren kunt opladen, dan volstaat die lading gewoonlijk om in een straal van 15 km alle verplaatsingen heen en terug te doen. In 80% van de gevallen volstaat die range van 30 tot 40 km.

Als je bovendien zonnepanelen hebt, dan wordt je elektriciteit in je batterij van de auto wel heel goedkoop.

De hybride auto laat je toe om ook grote afstanden te doen, als dat nodig is.

Opgelet: indien je eerst je benzine/diesel wil gaan verbranden in je motor om daarmee je batterijen op te laden om vervolgens elektrisch te rijden, dan is dat héél dure elektriciteit.

Nieuw zijn die hybride auto's wel tamelijk prijzig. Mijn raad: zoek een jonge tweedehandsauto met nog fabrieksgarantie.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

07 mar 2021, 08:27

lafrance schreef:
06 mar 2021, 14:00
Een snellader thuis is niet nodig. Onze Zoë is geleverd met 2 elec. kabels: 1 voor snelladen aan een publieke lader en 1 voor thuis (aan gewoon stopcontact).
Op een appart blijft het probleem : vinden van een stopcontact op gelijkvloers.

Zuinig????? In ieder geval financiëel. Aan een laadpaal betalen we ong 1,5€ per 100 km
Je kan zo al denken dat, als er ooit genoeg rondrijden, er een stevige taks zal bijkomen.
En dat niet alleen,
Als er bij iedereen een digitale meter staat zien ze uw afname per minuut of uur met als resultaat:

“iese de Ferre is thuis zijne elek oto aan het opladen, effe het tarief optrekken” :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: