Veilig op de fiets

Hier is plaats voor openbaar debat.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 sep 2023, 07:41

U moet steeds rechts houden. Een fietsstraat wil niet zeggen enkel richting!
U bent dus een gevaar voor de tegenliggers.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 sep 2023, 10:42

voorn Vandaag, 07:41
U moet steeds rechts houden. Een fietsstraat wil niet zeggen enkel richting!
U bent dus een gevaar voor de tegenliggers.
In een fietsstraat met twee richtingsverkeer is het de fietser toegestaan om het hele rijvak te gebruiken in zijn rijrichting. Hij mag in het midden van zijn rijstrook in zijn rijrichting rijden en zelfs als hij uiterst rechts rijdt op zijn rijstrook is het voor automobilisten verboden deze in te halen.
En zolang hij op zijn rijstrook blijft is er geen gevaar voor de tegenligger. Deze tegenleger moet op zijn rijstrook blijven, wat logisch is, en eveneens ook achter de fietsers blijven indien deze voor hem rijdt.

In een fietsstraat met enkel eenrichtingsverkeer mag hij zelfs de hele breedte van de rijbaan gebruiken.

Simpeler kan het toch niet zijn denk ik. :roll:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

28 sep 2023, 11:49

Een gevaar voor tegenliggers? Het zou idd niet de eerste keer zijn dat fietsers op elkaar knallen.
Gun iedereen zijn/haar plaatsje onder de zon, en alles zal perfect, en 'vooral veiliger', verlopen. :|

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 sep 2023, 14:55

In de meeste éénrichting straten is fietsen in beide richtingen toegelaten.
Dus blijf rechts.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

28 sep 2023, 15:23

Op de Lindenlei en de Coupure Links in Gent, zie ik sommigen (meestal studenten), regelmatig kriskras door elkaar. rijden. Geen benul van links of rechts? 8O
Rijd daar maar eens tussen met uw wagen. Ze komen van alle kanten, en snijden u de baan af..
Soms onmogelijk' één meter minimum' afstand te houden.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

28 sep 2023, 16:04

ik denk niet dat u met de wagen rijdt.
Indien wèl, zou ik u toch niet al te graag tegenkomen in het verkeer.
Trouwens ..., hebt u wel een rijbewijs? 8O
Geen schande hoor!
Och Fazal, ik heb maar 38 jaar internationaal vrachtwagen bestuurde geweest, heel Europa afgereden, behalve Albanië.
In een fietsstraat met enkel eenrichtingsverkeer mag hij zelfs de hele breedte van de rijbaan gebruiken.
In een fietsstraat is het verboden om een fietser voorbij te steken.
Fietsstraat: aan te duiden d.m.v. borden F111-F113
https://www.vlaanderen.be/toolbox-duurz ... of-woonerf
Artikel 22novies KB1/12/1975 bepaalt de algemene regels m.b.t. het verkeer in fietsstraten:
Afbeelding
En
“In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Afbeelding
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

28 sep 2023, 16:34

Oké, ik heb ook nergens geschreven dat ik niet akkoord ben met die reglementering.
En verder wil ik u proficiat wensen met uw achtendertig-jarige loopbaan als vrachtwagenbestuurder.

Maar dan zal je ook wel goed weten welke gevaren er aan het fietsen verbonden zijn.
Gedraag u sociaal, en daag niemand uit door bvb uw voorrang te misbruiken.
Voorrang mag je niet 'nemen'! Voorrang 'dient (volgens de wet) verleend' te worden door degene die geen voorrang heeft!

Het is dus niet zo, omdat je ergens voorrang hebt, dat je de andere (letterlijk) mag uitnodigen om tegen u aan te rijden. Voorrang hebben, is geen verzekering om u, als zwakkere weggebruiker, 'op een veilige' manier door het verkeer te loodsen.

En hou er a.u.b. 'altijd' rekening mee dat (ook altijd) het risico bestaat dat de automobilist u om een of andere reden, niet (op tijd) heeft gezien.

En nog een goede raad aan alle zwakke weggebruikers, probeer oogcontact te maken voor zo ver dat mogelijk is, vooraleer een (eventueel gevaarlijk) maneuver uit te voeren.

Goed bedoeld!

Fazal

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

28 sep 2023, 17:01

Maar dan zal je ook wel goed weten welke gevaren er aan het fietsen verbonden zijn.
Daarom hou ik altijd minstens een meter afstand , als ik een fietser wil voorbij steken, en kan ik dat niet , doordat de weg te smal is, of tegenliggend verkeer,blijf ik er achter,tot ik veilig voor de fietser voorbij kan.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

28 sep 2023, 17:12

Goed zo, zo doe ik het ook.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

28 sep 2023, 17:29

Fazal schreef:
28 sep 2023, 17:12
Goed zo, zo doe ik het ook.
:D
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

28 sep 2023, 19:12

:idea: :wink:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 sep 2023, 17:30

DEENSE STOP

In Kopenhagen, steken fietsers al jaren de hand op om aan te geven dat ze zullen vertragen of stoppen. Het zorgt ervoor dat het achterliggend verkeer kan anticiperen, waardoor er minder fietsongevallen gebeuren.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

29 sep 2023, 18:30

Fazal schreef:
28 sep 2023, 16:34

En nog een goede raad aan alle zwakke weggebruikers, probeer oogcontact te maken voor zo ver dat mogelijk is, vooraleer een (eventueel gevaarlijk) maneuver uit te voeren.
Fazal
Dat is het voornaamste , oogcontact , ik rij al 35 jaar met koersfiets en dit zal ik altijd doen ,en als het niet kan dubbel voorzichting zijn .( en ik heb een fietsbel :D )
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

30 sep 2023, 16:36

E.T. schreef:
29 sep 2023, 17:30
DEENSE STOP

In Kopenhagen, steken fietsers al jaren de hand op om aan te geven dat ze zullen vertragen of stoppen. Het zorgt ervoor dat het achterliggend verkeer kan anticiperen, waardoor er minder fietsongevallen gebeuren.
In Scandinavië is het altijd veel veiliger geweest om te fietsen dan hier,dat hand opsteken doen ze al lang,maar doordat er vele met een E fiets rijden gebeurt dat minder omdat op bijna al hun E fietsen achteraan op de batterij een dubbel licht staat, een achterlicht, en een stoplicht,dat brand vanaf ze hun rem gebruiken.
Ook gebruiken al jaren een vlagstok, met een oranje driehoek vlagje,ze kunnen die uitschuiven tot 1,5 meter,is meer voor de kinderen, zodat de auto's het al van ver zien, maar er zijn er ook van 70 cm, die klappen ze links uit,om de automobilist er op te wijzen dat ze afstand moeten houden als ze voorbij willen.
https://www.amazon.nl/fietswimpel-veili ... LRY53&th=1
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

30 sep 2023, 16:38

Iedere weekdag ochtend en ook in de latere namiddag laveren ettelijke jonge scholieren
van links naar rechts over een heel breed fietspad en zijn vooral
geconcentreerd bezig met hun smartphone! :?