Veilig op de fiets

Hier is plaats voor openbaar debat.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

24 sep 2023, 20:29

Dicksy schreef:
24 sep 2023, 20:23
Vraag maar eens aan een fietser wanneer een fietspad een fietspad is en waarom een fietssuggestiestrook geen fietspad is, zouden ze eigenlijk het verschil wel kennen?
Het is zoals al altijd en overal,- of toch zeker bij de meeste het geval.
Geef hen een vinger en ze vreten gans uw hand op.
Geef hen een hand, en ze vreten u helemaal op. :twisted:

Rijden gelijk zelfmoordenaars, en vooral foeteren, op zowel voetgangers als op automobilisten, dat het geen naam meer heeft. Maar zelf uitkijken voor hun eigen veiligheid, ha nee, het is de automobilist die moet uitkijken, 'zij' niet! 'Zij' hebben alle rechten van de wereld. Enfin, denken ze. Tot ze worden omver gereden, puur omdat zij het vertikken om uit te kijken. Ik zal er maar weer bij zetten dat ik niet wil veralgemenen zeker. :roll:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

25 sep 2023, 17:09

Volgens jullie reacties ,Fazal en Dicksy denk ik niet dat u nog met de fiets rijd,ik wel en die moordstrookjes zijn niet prettig als er ene rakelings voorbijkomt, en al zeker niet als het een bus of een vrachtwagen is.
Of zo en E vehikel, die hoort men niet afkomen,en ja ik stop ook met de fiets als de voetgangers willen oversteken,maar in een fietsstraat rij ik in het midden, anders steken de koningen automobilisten toch nog voorbij :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

25 sep 2023, 17:21

door tokkio » 5 minuten geleden
Volgens jullie reacties ,Fazal en Dicksy denk ik niet dat u nog met de fiets rijd,ik .......
O jawel tokkio, ik rijd nog met de fiets als met de auto:

image.png
image.png (34.58 KiB) 321 keer bekeken

:wink:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 sep 2023, 17:27

MOORDSTROOKJE

het is en blijft een lelijk woord wat de lading niet helemaal dekt ... is het daar prettig fietsen? Nee, natuurlijk niet maar al eens met de velo gereden op een gewone weg?

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

25 sep 2023, 17:33

E.T. schreef:
25 sep 2023, 17:27
MOORDSTROOKJE

het is en blijft een lelijk woord wat de lading niet helemaal dekt ... is het daar prettig fietsen? Nee, natuurlijk niet maar al eens met de velo gereden op een gewone weg?
natuurlijk, heel de stad Aalst is gewone weg,rij maar van "den amylum nu tereos" naar de St Annabrug ,dan gaat u het weten :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

25 sep 2023, 20:14

Ik ben nu 87, en ik rijd nu niet meer met de fiets, al zou ik dat nog wel graag willen.
En dat van al die wagens die zgz, al mag dat niet, u in een fietsstraat voorbij steken(?), dat zal wel eerder omgekeerd zijn! Op plaatsen waar ik maar 30 mag, steken fietsers mij regelmatig voorbij.
En dan nog liefst rechts. Ik heb ook al meermaals meegemaakt dat ze dan onmiddellijk daarna, zonder richting aan te geven, recht voor mijn neus, plotseling naar links de baan oversteken. En dan ook nog liefst zonder eerst eens achterom te kijken. Deze middag nog gebeurd, een fietsster met een kind vooraan, plus een kind achterop. Jaja, je leest het goed.

Ik zie genoeg zulke stoten, èlke dag.
Plus dat 6 à 7 op de tien, geen verlichting gebruiken, ook niet als ze hun eigen kinderen vervoeren, als de duisternis valt.

Van 'gezond' verstand gesproken!!!??? :twisted:

En vorige week zag ik, ik reed nog geen 30 per uur, 'tussen' 2 achter elkaar geparkeerde wagens, 'plotseling' een kinderwagen opduiken. Ik schrok mij bijna te pletter, en gooide meteen alle remmen dicht. Ik kon nog juist stoppen op ± een halve meter van de kinderwagen.
Jaja, de vrouw duwde éérst de kinderwagen vooruit, de rijbaan op, en stak daarna heel traag en blijkbaar onverstoord, de rijbaan over. Mensjes pesten, op gevaar af van haar eigen leven en dat van haar kind ... ??? Zo zag het er toch uit.

Nog maar eens, van 'gezond' verstand gesproken!!!??? :twisted:

Nee nee, ik heb niets tegen fietsers of tegen wie of wat dan ook, maar ik heb wel een hekel aan 'domme' fietsers, aan 'domme' voetgangers, èn aan 'domme automobilisten! Deze morgen nog heb ik er maar liefst twee achter elkaar met volle snelheid door het rood licht zien rijden.

Kortom, ik heb een 'grondige' hekel aan al degenen die uit pure domheid, met hun eigen leven en dat van anderen spelen. :evil:

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

26 sep 2023, 09:35

goed bekeken, helemaal akkoord, ze rijden soms zelfs in 't midden van de straat, autobestuurders hebben geen rechten meer, moeten er maar achtertaffelen. Wanneer gaat dat veranderen ?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 sep 2023, 10:24

Wanneer gaat dat veranderen ?
Als we ons geen auto meer kunnen permitteren, worden we allemaal fietseling ...

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

26 sep 2023, 11:23

Het is een feit dat zwakke weggebruikers meer en meer, zeg maar 'over' worden beschermd.
Dat is zoals ze met kleine kinderen doen. En het gaat van kwaad naar erger.
De overheid werkt het risico op ongevallen zelf in de hand, want sommige sukkels 'denken' dan dat er hen niets meer kan gebeuren.

Heb het ook al meegemaakt dat een paar kleine gasten van pakweg 10 à 12 jaar, bij het oversteken van de baan, zich vlak voor mijn wagen, uitdagend stelden te dansen. Je zal dan maar stoppen om kinderen en andere zwakke weggebruiker voorrang te geven. Ze maken er dan een spelletje van.
En het mag worden gezegd, 'sommige' fietsers spannen de kroon, en dit soms met ware doodsverachting.

Ik ben wegens vrijwilligerswerk nog dagelijks in en rond het centrum (tenminste, waar men nog màg, of nog kàn rijden) met de wagen op de baan. En geloof mij maar, ik zie 'gestadig' superdom en asociaal gedrag dat voor mensen, van wie mag worden verondersteld een beetje gezond verstand te hebben, ècht niet door de beugel kan! :evil:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 sep 2023, 15:26

Als men geen rijbewijs van een auto hebt of van een brommer dan moet ge nu ook al een examen afleggen om met een elektrische fiets te rijden. Waarom niet voor zo een elektrische step?

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

26 sep 2023, 16:21

voorn schreef:
26 sep 2023, 15:26
Als men geen rijbewijs van een auto hebt of van een brommer dan moet ge nu ook al een examen afleggen om met een elektrische fiets te rijden. Waarom niet voor zo een elektrische step?
Een E fiets mag,"kan" max 25 Km/Ph,maar voor een pedelec gaan ze toch een examen moeten afleggen, en hopelijk ook voor een step,en ze moeten ook eens nakijken of er overal een fietsbel opstaat, ik weet dat dat nie op die wielertoerist fietsen staat, ik heb iets gehoord van de zwaar(10 gram) :mrgreen: maar die steps,Brrrrr die hoort men ook niet.
https://www.hln.be/mobiliteit/nieuw-spe ... ~a5da5bc9/
ZE hebben er nog heel veel werk aan,zowel voor de fietsers, als voor de automobilisten.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230925_97615011
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

26 sep 2023, 19:36

tokkio schreef:
24 sep 2023, 17:02
De zwakke weggebruiker moet geen cursus verkeersreglement volgen, de automobilist moet de wegcode kennen, ....
Ah nee!??? De fietser dient dus volgens u de wegcode niet te kennen???
Misschien heb je wel gelijk. Bij nader inzien houden ze er zich toch niet aan;
tokkio schreef:
25 sep 2023, 17:09
... in een fietsstraat rij ik in het midden, ...:mrgreen:
Zou ik al zeker NIET doen. Als er plaats (en het veilig) genoeg is, dan ga ik andere weggebruikers niet hinderen, alleen maar omdat ik 'meen' het recht daartoe te hebben.

Dat zou ik zelfs 'provocerend pestgedrag' durven noemen.
Er zullen maar weinig automobilisten zijn die u zullen voorbijrijden waar het niet mag.

Helaas lopen en rijden er wel óveral gekken rond.
Dat is nu eenmaal 'het' grote risico in het verkeer.
Het is dan ook beter dat soort gekken niet uit te dagen, want je weet toch maar nooit.

In die fietsstraat blijven zij misschien achter u, maar een straat verder rijden ze misschien omver.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

27 sep 2023, 08:27

Fazal schreef:
26 sep 2023, 19:36
Ah nee!??? De fietser dient dus volgens u de wegcode niet te kennen???
Bwa geen 1ne kent dat.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

27 sep 2023, 14:52

tokkio schreef: ↑

... in een fietsstraat rij ik in het midden, ...:mrgreen:

Zou ik al zeker NIET doen. Als er plaats (en het veilig) genoeg is, dan ga ik andere weggebruikers niet hinderen, alleen maar omdat ik 'meen' het recht daartoe te hebben.
Het is niet omdat ik meen het recht daartoe te hebben, maar om de automobilist te behoeden voor een boete,in een fietsstraat "mag " men met een auto geen fietser voorbij steken,als ik in het midden rij, kunnen ze mij niet voorbijsteken, en zodoende kunnen ze geen boete krijgen. :mrgreen: :mrgreen:
https://monpuno.be/fietsstraat-of-fiets ... oepassing/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

27 sep 2023, 18:42

tokkio schreef:
25 sep 2023, 17:09
Volgens jullie reacties ,Fazal en Dicksy denk ik niet dat u nog met de fiets rijdt, :mrgreen:
En ik denk niet dat u met de wagen rijdt.
Indien wèl, zou ik u toch niet al te graag tegenkomen in het verkeer.
Trouwens ..., hebt u wel een rijbewijs? 8O
Geen schande hoor!

En dat van de automobilist te behoeden voor een boete, vind ik een lachertje, zoals u het waarschijnlijk hebt bedoeld. Want zó sociaal, klinkt u hier anders niet. :mrgreen: