Veilig op de fiets

Hier is plaats voor openbaar debat.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

30 sep 2023, 17:15

Hobo schreef:
30 sep 2023, 16:38
Iedere weekdag ochtend en ook in de latere namiddag laveren ettelijke jonge scholieren
van links naar rechts over een heel breed fietspad en zijn vooral
geconcentreerd bezig met hun smartphone! :?
Als u het ziet Hobo, zou de politie het ook moeten zien, en sancties nemen, voor de veiligheid van de jeugd, jong geleerd he....

Maar waar we nu zijn op de camping in Spanje , en kuist de "onderhouds" vrouw met in de ene hand de smartphone, en in de andere een zwabber, :mrgreen: de smartphone is een groot en gevaarlijk vergif,
misschien verplichten om die in de boekentas te steken, og voor het auto verkeer in de kofferbak?
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

30 sep 2023, 19:57

Vandaag 'bijna' een voetganger aangereden die plots voor mijn wielen op het zebrapad overstak.
Hij keek zelfs niet links of rechts, hi was 'te' druk bezig met zijn Smartphone.
Ik had hem met plezier van zijn stokken gereden, maar ja ..., dat mag niet zekerst!? :?

Was hij in zijn recht geweest??? Ik vrees van wel. :twisted:
Ik kon nog juist stoppen, op nog geen een dertigtal cm verwijderd van die klootzak.
Ander was hij er geweest.

Maar geen probleem hoor, meneer wandelde rustig verder, alsof hij zich in een wandelpark bevond.
De godverdomse vervloekte klootzak! :evil:

Straks gaan ze nog barelen moeten plaatsen aan weerszijden van een zebrapad. :mrgreen:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

30 sep 2023, 20:13

Bedoel je slagbomen op het voetpad?
Of toch zoals aan ´t treinspoor?

waar wij blijkbaar ook niet allemaal voor stoppen, want de nieuwe bel niet gehoord :?

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

30 sep 2023, 21:24

Dat bedoelde ik, ja.

Nóg vandaag, stak een vrouw, ook zonder kijken en het afkomend verkeer straal te negeren, met een kinderwagen de baan over, op een twintigtal meter voor mijn wagen, en nee, er was geen zebrapad in haar omgeving te zien.

Beter nog, er was niemand achter mij, en er was op dat moment ook geen tegemoetkomend verkeer.
Ze had dus slechts een paar seconden later in alle veiligheid kunnen oversteken, zonder ook maar iemand te hinderen, en dus zonder zichzelf, èn hare kleuter, in gevaar te brengen. Ik ben dus nóg maar eens in de volle remmen gegaan? Ik reed op dat moment ± 40 km/u waar 50 km/u was toegestaan.

Gelukkig ben ik door mijn jarenlange ervaring achter het stuur, op zowat alles voorbereid.
Maar ik kan niet uitsluiten dat het wel eens een keertje mis zou kunnen lopen.
Tenslotte ben ik ook maar een mens. En ik maak ook fouten, zoals iedereen. :oops:

Maar zo te zien was het niet moeilijk te raden waar die haar verstand was gebleven.
Om kinderen te (laten) fabriceren, hebben ze helemaal geen verstand nodig, en in bed lopen ze weinig gevaar! Integendeel zelfs, ze liggen veilig in de armen van de fabrikant. :P :wink:

En nòg enkele ogenblikken later, stop ik bij een bank. En wat zie ik daar gebeuren ...?
Een dame(sic!) parkeert zich midden op de zijlijn van een parkeervak.
Er waren 3 parkeervakken voorzien, maar stond er daar naast haar, toch wel nòg een dame(sic!) op 2 plaatsen tegelijk geparkeerd zeker ...!? En toen ik hen daar 'vriendelijk en beleefd' een opmerking over maakte, had ik het gevoel dat ik zowaar met een zelfmoordactie bezig was. Ze gingen allebei tekeer alsof ze fysiek werden aangevallen. 8O

Sorry hoor dames, ik weet het wel ..., op Seniorennet ... zal dat soort dames(sic!) wel niet te vinden zijn. :wink:

Maar goed, ik zal toch wel niet alleen zijn met al die ervaringen. Het gaat elke dag van kwaad naar erger. Er is bijna geen schrijven meer aan. Op slechts één dag, kom je tientallen van zulke uilskuikens tegen. Of is 'deze' evolutie dan ook al 'normaal' te noemen??? :?

Het lijkt wel alsof ze absoluut naar de andere wereld willen worden geholpen.
Maar geen nood verdomme, ik ben kandidaat vrijwilliger om hen hierbij een beetje te helpen. :mrgreen:

Nee maar, alle gekheid op een stokje, het zou alleszins geen kwaad kunnen moest iedereen verplicht worden zich de wegcode toe te eigenen. En ik heb hier wel over 'iedereen', en dit liefst, en beter, al van in de kleuterklas!!! Het heeft dus niet enkel met dat 'veilig op de fiets' te maken. 8)
Laatst gewijzigd door Fazal op 01 okt 2023, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

01 okt 2023, 08:20

Wat mij opvalt is dat die elektrische fietsers de bochten afsnijden om hun snelheid te behouden, zeer gevaarlijk.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

01 okt 2023, 11:43

Met klassieke fietsen doen ze dat ook, en zelfs nog meer.

Daar komt nog, bij dat de meeste fietsers het haten te 'moeten' stoppen, omdat ze zich dan telkens opnieuw in gang moeten trappen. Daarom stoppen ze meestal ook niet voor voetgangers.
Ik zeg wel: 'meestal'. Want 'meestal', betekent dat degenen die 'niet' stoppen, in de meerderheid zijn.

Zelfs als er voor henzelf gevaar dreigt, stoppen ze niet. Ze rijden er nog liever tegenaan.
En als ... ze eens 'moeten' stoppen, foeteren ze de de andere uit.
Of de andere nu voorrang heeft of niet, of een fout heeft gemaakt, (kan gebeuren), maakt hen niet uit.
En er zijn helaas weinig uitzonderingen op deze regel.