parkeerkaart gehandicapten

Vragen/antwoorden betreffende voordelen voor senioren.

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

04 dec 2023, 20:00

ik heb deze week parkeerkaart gekregen. er wordt me gezegd te registreren met nummerplaat om gratis in antwerpen te kunnen parkeren, ook op niet voorbehouden plaatsen voor gehandicapten.
ik dacht altijd dat indien bv mijn dochter me met haar wagen komt halen wij overal mijn gehandicaptenkaart konden gebruiken maar blijkbaar is dat niet zo. zij kan wel met mijn wagen rijden en als ik erbij ben kan ze mijn kaart gebruiken.. klopt dit wel ?
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

05 dec 2023, 08:28

vagelis schreef:
04 dec 2023, 20:00
ik heb deze week parkeerkaart gekregen. er wordt me gezegd te registreren met nummerplaat om gratis in antwerpen te kunnen parkeren, ook op niet voorbehouden plaatsen voor gehandicapten.
ik dacht altijd dat indien bv mijn dochter me met haar wagen komt halen wij overal mijn gehandicaptenkaart konden gebruiken maar blijkbaar is dat niet zo. zij kan wel met mijn wagen rijden en als ik erbij ben kan ze mijn kaart gebruiken.. klopt dit wel ?
bel eens met de dienst in Antwerpen,

en

De kaart is persoonlijk: alleen jij mag ze gebruiken. Onderteken daarom zeker je kaart in het daarvoor voorziene vakje. Leg de kaart vooraan in het voertuig op het dashboard, zodat het symbool van de rolstoel en het unieke kaartnummer goed zichtbaar zijn. Als je in een andere wagen (mee)rijdt, moet je je parkeerkaart meenemen in het voertuig dat je op dat moment gebruikt. Het is niet mogelijk om meerdere kaarten aan te vragen voor dezelfde persoon.

Bron: https://handicap.belgium.be/nl/andere-hulp/parkeerkaart
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

05 dec 2023, 08:54

''ik dacht altijd dat indien bv mijn dochter me met haar wagen komt halen wij overal mijn gehandicaptenkaart konden gebruiken maar blijkbaar is dat niet zo. zij kan wel met mijn wagen rijden en als ik erbij ben kan ze mijn kaart gebruiken.. klopt dit wel ? ''

In Antwerpen dien je de nummerplaten te registreren wil je daar kunnen parkeren. Dat mag jouw nummerplaat zijn, dat mag die van haar zijn. En idd moet jij daar bij zijn dan dat is een feit.

Anders ga je naar de site van Stad Antwerpen, je vindt daar alle uitleg.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

05 dec 2023, 09:29

Op parking van AZ ST Jan, deed een politieman regelmatig controle.
Toen ik hem zei, dat ik m'n gehandicapte partner kwam ophalen,
stelde hij me gerust met te zeggen, dat die kaart bij de auto hoorde
en niet bij de persoon die ik kwam oppikken.
Laatst gewijzigd door Hobo op 06 dec 2023, 07:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

05 dec 2023, 11:09

Hobo schreef:
05 dec 2023, 09:29
Op parking van AZ ST Jan, deed een politieman regelmatig controle.
Toen ik hem zei, dat ik m'n gehandicapte partner kwam ophalen,
stelde hij me gerust met te zeggen, dat die kaart bij de auto hoorde
en niet bij de persoon die ik kwam oppikken.
Da was dan ook nen hele slimme als ge het mij vraagt! Een auto kan nooit gehandicapt zijn! Diene moet eens dringend zijn wetgeving opnieuw leren.

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

05 dec 2023, 11:49

Prima Vera schreef:
05 dec 2023, 11:09
Da was dan ook nen hele slimme als ge het mij vraagt! Een auto kan nooit gehandicapt zijn! Diene moet eens dringend zijn wetgeving opnieuw leren.
Zo is dat !
Laptop Acer Aspire Intel i5-Win11-16Gb RAM-Windows Defender-Telenet

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 dec 2023, 11:50

Indertijd vertelde een wegcode lesgever ons het volgende:
Een gehandicapte parkeerkaart hoort bij de auto van de minder-valide zodat hij dichtbij z'n bestemming kan parkeren.
Rijdt hij met iemand anders mee (in een andere wagen) dan kan hij aan de deur worden afgezet en kan die auto een gewone parkeerplaats gaan zoeken!
Laatst gewijzigd door E.T. op 05 dec 2023, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 dec 2023, 11:55

Denk dat die politieman(?) bedoelde dat het - voor het hebben van zo'n kaart- niet noodzakelijk is dat de anders-valide er zelf mee rijdt.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 dec 2023, 11:58

Moet de gehandicapte "aan boord" zijn?
Waarom zou een valide gebruik maken van een voorbehouden parkeerplaats als hij alleen is?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

05 dec 2023, 12:32

Moet de gehandicapte "aan boord" zijn?
Waarom zou een valide gebruik maken van een voorbehouden parkeerplaats als hij alleen is?
Tja, waarom? :roll:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 dec 2023, 13:11

Omdat hij/zij/het een dikke vette egoïst is misschien?

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

05 dec 2023, 13:33

Omdat hij/zij/het een dikke vette egoïst is misschien?
Daarom dat ik er ook voor pleit om deze invalideparkeerkaart niet alleen te koppelen aan de nummerplaat maar ook aan het RRN van de eigenaar. Zo kan de gemeente/stad bij e.v. overlijden al zien welke documenten betrokkene in zijn bezit had en deze terugvorderen bij de nabestaanden. Het is een van de mogelijkheden al om dit egoïstisch gedrag te beteugelen.
Maar die discussie ga ik weer niet voeren, die heb ik hier een paar jaar geleden al gevoerd.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

05 dec 2023, 15:43

Prima Vera schreef:
05 dec 2023, 08:54
''ik dacht altijd dat indien bv mijn dochter me met haar wagen komt halen wij overal mijn gehandicaptenkaart konden gebruiken maar blijkbaar is dat niet zo.
Jawel hé je mag wel met uw dochter meerijden en uw kaart gebruiken,
kan je niet lezen, zie link die ik geplaatst heb.

De kaart is persoonlijk: alleen jij mag ze gebruiken. Onderteken daarom zeker je kaart in het daarvoor voorziene vakje. Leg de kaart vooraan in het voertuig op het dashboard, zodat het symbool van de rolstoel en het unieke kaartnummer goed zichtbaar zijn. Als je in een andere wagen (mee)rijdt, moet je je parkeerkaart meenemen in het voertuig dat je op dat moment gebruikt. Het is niet mogelijk om meerdere kaarten aan te vragen voor dezelfde persoon.

https://handicap.belgium.be/nl/andere-hulp/parkeerkaart
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

vagelis
Lid geworden op: 29 okt 2007, 18:46

05 dec 2023, 17:30

als je je nr plaat als gehandicapte registreert mag je ook in stad antwerpen kosteloos parkeren ook op de plaatsen die niet voorbehouden zijn voor gehandicapten. maar wat als iemand anders met zijn wagen met mij naar stad rijdt ? mag hij dan ook parkeren mits leggen van mijn kaart op plaatsen die niet voorbehouden zijn voor gehandicapten of enkel op plaatsen voor gehandicapten ?
wat als ik als gehandicapte geen voertuig heb maar mijn kinderen met mij rijden met hun auto ? kan ik dan ook zo'n kaart krijgen en mogen zij die gebruiken als ik met hen mee rijdt ?
ik ben als rode wijn die wordt ook "zwaarder" met de jaren !

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

05 dec 2023, 18:20

Zo is het in Sint-Niklaas en voor Antwerpen is dit nu ook zo:

https://www.hln.be/sint-niklaas/wie-par ... ~a65ec47a/

Wie een parkeerkaart voor gehandicapten heeft kan de nummerplaat van zijn of haar auto laten registreren zodat er geen boete wordt uitgeschreven als vanaf 1 februari de scanwagen voorbijrijdt. “Maar wat als deze mensen met de auto meerijden van iemand anders, die geen beperking heeft?”, vroeg gemeenteraadslid Kris Van der Coelden (Vooruit) zich af.

Schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) benadrukt dat ook daarvoor een oplossing is. “Mensen met een parkeerkaart voor gehandicapten kunnen de nummerplaten van maximaal twee auto’s die ze het vaakst gebruiken laten registeren”, schetst de schepen. “De bestuurders van die wagens zullen nooit een parkeerretributie krijgen. Als iemand met een gehandicaptenkaart meerijdt met een bestuurder waarvan de nummerplaat niet werd doorgegeven, zal die wel parkeergeld moeten betalen.”


Dus:

- Wil je naar Sint-Niklaas dan laat je de nummerplaat (hier max 2) registreren van het voertuig waarmee je naar Sint-Niklaas komt.
Dit is nu ook van toepassing in Antwerpen maar slechts 1 nummerplaat.

Misschien enig nadeel: Als je veel steden bezoekt of wil bezoeken eerst checken of je de nummerplaat kunt registreren via de website van de gemeente. Bijkomend nadeel is hoeveel nummerplaten je kunt laten of mag registreren en dan zal het steeds met hetzelfde voertuig(en) moeten zijn dat je deze stad wil bezoeken. Anders val je terug onder de regel betalen als ze niet geregistreerd is tenzij je specifiek op een parkeerplaats voor gehandicapten staat.
Een database aanleggen welke steden je bezocht hebt, was registratie nummerplaat noodzakelijk en met welk voertuig (nummerplaat) je die stad bezocht hebt.
Wil je buurman met je naar Antwerpen maar je hebt de nummerplaat van je dochter al laten registreren dan zal hij moeten betalen op die plaatsen waar je moet betalen of anders het 'geluk' hebben een parkeerplaats te vinden speciaal voorzien voor personen met invalideparkeerkaart.

Heel dit systeem is enkel opgezet om de invalide de kans te geven te parkeren in een betaalzone zonder te moeten betalen. Je blauwe kaart dient wel ten alle tijde zichtbaar gelegd worden in het voertuig.

Het is toch niet zo moeilijk om het systeem te begrijpen.
wat als ik als gehandicapte geen voertuig heb maar mijn kinderen met mij rijden met hun auto ? kan ik dan ook zo'n kaart krijgen en mogen zij die gebruiken als ik met hen mee rijdt ?
Ja, ge kunt zo'n kaart ook krijgen en zij mogen die kaart alleen gebruiken als u mee in het voertuig zit. Dus niet 's zondags even naar de bakker, terwijl u in bed ligt, en gebruik maken van die kaart om te parkeren op een gehandicaptenplaats omdat de rest van de parking volzet is.