Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 apr 2024, 13:57

De Gaza-Genocide.

Het woord 'genocide' is niet van de lucht wanneer het over de reactie van Israël gaat op de terreuraanslag van 7 oktober.

Bij dat woord denk ik onmiddellijk aan de concentratiekampen van de nazi's, aan de jacht op Hutu's en Tutsi's in Rwanda, aan de massamoord op de Armeniërs door de Turken en de killing fields van Pol Pot.

In Gaza gaat het er vandaag ook zo aan toe:

Tekst bij de foto:

Het dagelijks leven tijdens de aanvallen van Israël op Gaza
DEIR AL-BALAH, GAZA - 17 APRIL: Palestijnen proberen af te koelen door te zwemmen in de zee in het kustgebied van Deir al-Balah terwijl de Israëlische aanvallen op Gaza op 17 april 2024 voortduren.

Palestijnen die hun huizen verlieten en hun toevlucht zochten in Deir al-Balah hebben vanwege de aanhoudende Israëlische aanvallen op Gaza moeite om te overleven onder barre omstandigheden.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

21 apr 2024, 23:16

Volgens het Gazaanse bureau voor civiele bescherming zijn sommige personen gemarteld voor hun dood.
Massagraf naast ziekenhuis: https://www.parool.nl/wereld/live-israe ... oogle.com/
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

22 apr 2024, 16:47

over naar de Westelijke Jordaanoever:

...Extreemrechtse Israëlische kolonisten ontketenen golf van dodelijk geweld...
Ultrafanatieke Israëli’s en schietgrage soldaten terroriseren de Westelijke Jordaanoever. Iedere maand doden ze er 42 Palestijnen. Vervolgingen zijn er nauwelijks. Veroordelingen zijn uitzonderlijk. Sinds januari vorig jaar gaat het om 650 gedode Palestijnen. Vervolgingen van Israëli’s zijn er nauwelijks. Veroordelingen zijn uitzonderlijk. Bijna altijd kwamen de daders ermee weg. Dat creëert een sfeer van straffeloosheid. Extreemrechtse kolonisten en schietgrage IDF-soldaten wanen zich stilaan onaantastbaar.
De Westelijke Jordaanoever wordt sinds 1967 illegaal bezet door Israël. 2,7 miljoen Palestijnen wonen er vandaag naast 500.000 kolonisten. Ze worden streng beperkt in hun bewegingsvrijheid, economische ontwikkeling en toegang tot water en landbouwgrond. Iedere vorm van verzet tegen de situatie stuit op dodelijke repressie.
Het schrikbewind op de Westelijke Jordaanoever is sinds de aanslagen van Hamas op 7 oktober nog stringenter geworden. Dat wordt – met bijna 35.000 doden in Gaza – wel eens uit het oog verloren. Een evenwaardige tweestatenoplossing is er stilaan onvoorstelbaar.(GVA

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

22 apr 2024, 17:17

Ipv hun nederzettingen beginnen te beperken, bouwen ze die nog verder uit.
Israël maakt misbruik van haar macht, en dat is niet goed voor haar imago.
Neem er dan nog hun oorlogsmisdaden bij, en ze zijn stilaan hun krediet aan het kwijt geraken, ook in Europese landen. Het lijkt er meer en meer op dat dit geen strijd meer is tegen alleen maar Hamas, maar tegen àlle Palestijnen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 apr 2024, 19:49

Fazal schreef:
22 apr 2024, 17:17
Ipv hun nederzettingen beginnen te beperken, bouwen ze die nog verder uit.
Israël maakt misbruik van haar macht, en dat is niet goed voor haar imago.
Neem er dan nog hun oorlogsmisdaden bij, en ze zijn stilaan hun krediet aan het kwijt geraken, ook in Europese landen. Het lijkt er meer en meer op dat dit geen strijd meer is tegen alleen maar Hamas, maar tegen àlle Palestijnen.
De huidige regering heeft alle baat bij het door Hamas ontketende conflict het is een handig excuus om zoveel mogelijk Palestijns grondgebied in te palmen, de oorlog kan ervoor zorgen dat de Gazanen, of van honger of van angst, massal het gebied verlaten, Een paar miljoen vluchtelingen minder of meer, wie maalt daarom ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 apr 2024, 20:30

socrates schreef:
22 apr 2024, 19:49
(...) de oorlog kan ervoor zorgen dat de Gazanen, of van honger of van angst, massaal het gebied verlaten, Een paar miljoen vluchtelingen minder of meer, wie maalt daarom ?
Ik dacht dat Gaza een openlucht gevangenis was 8O , althans dat heb ik hier al een paar keer gelezen en zo wordt het ook verkocht door de mainstream media.

Maar ze gaan dus massaal Gaza verlaten. Europa zal het doel worden zeker? Of zouden ze zich meer thuis voelen in het Midden-Oosten?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 apr 2024, 20:45

Wil. schreef:
22 apr 2024, 20:30
socrates schreef:
22 apr 2024, 19:49
(...) de oorlog kan ervoor zorgen dat de Gazanen, of van honger of van angst, massaal het gebied verlaten, Een paar miljoen vluchtelingen minder of meer, wie maalt daarom ?
Ik dacht dat Gaza een openlucht gevangenis was 8O , althans dat heb ik hier al een paar keer gelezen en zo wordt het ook verkocht door de mainstream media.

Maar ze gaan dus massaal Gaza verlaten. Europa zal het doel worden zeker? Of zouden ze zich meer thuis voelen in het Midden-Oosten?
Om een of andere reden zijn zij nergens welkom en al zeker niet bij hun schatijke buren ! Als de aanvaller het leven in Gaza helemaal onmogelijk maakt, dan blijft er voor Gazanen weinig keuze, ofwel sterven van honger en dorst ofwel proberen "de gevangenis' te verlaten, wie het nog kan zal allicht die laatste mogelijkheid uitproberen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 apr 2024, 20:51

Ze verblijven dus in een gevangenis waaruit ze massaal kunnen ontsnappen. 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 apr 2024, 20:57

Als de aanvaller het leven in Gaza helemaal onmogelijk maakt
Ooit anders geweten?
dan blijft er voor Gazanen weinig keuze, ofwel sterven van honger en dorst ofwel proberen "de gevangenis' te verlaten, wie het nog kan zal allicht die laatste mogelijkheid uitproberen.
Of de wapens opnemen, u verzetten en vechtend ten onder gaan.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

22 apr 2024, 21:06

Dicksy schreef:
22 apr 2024, 20:57
Als de aanvaller het leven in Gaza helemaal onmogelijk maakt
Ooit anders geweten?
dan blijft er voor Gazanen weinig keuze, ofwel sterven van honger en dorst ofwel proberen "de gevangenis' te verlaten, wie het nog kan zal allicht die laatste mogelijkheid uitproberen.
Of de wapens opnemen, u verzetten en vechtend ten onder gaan.
Dat kan je moeilijk verwachten van vrouwen en kinderen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

22 apr 2024, 21:15

Alternatief: via de stembus dat terroristenvolkje van Hamas buitengooien.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 apr 2024, 11:23

Of de wapens opnemen, u verzetten en vechtend ten onder gaan.
Als ze dat doen dan zijn het terroristen volgens jullie. Begrijp daar maar eens iets van :wink:
Maar ze gaan dus massaal Gaza verlaten.
Neen, dat gaan ze niet want ze mogen die gevangenis niet uit van de joodse bezetter. Ze mogen oon niet naar de Westbank. Wat de joodse bezetter wel wil is dat ze de Gazanen de woestijn zouden kunnen injagen om daar in tentjes te gaan vegeteren. Grootmoedig als de joodse bezetter is hebben ze al voorgesteld die tenten te leveren. Maar dan mogen ze de tentstokken niet meer achterhouden zoals ze nu al maanden doen in Gaza zelf.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 apr 2024, 13:58

Is er een joodse bezetter in Gaza? Sinds wanneer? Bedoel je laatste 7 maanden? Voordien was er geen Israëli in Gaza.

Het valt me ook op dat je over joden spreekt. Zie je dit als een confrontatie tussen godsdiensten? Dan ben je van mening veranderd.

Maar er is toch ook een grens met het moslimland Egypte? Waarom spreek je daar niet over? Zijn de broeders en zusters daar niet welkom? Om welke reden blijft die grens met Egypte dicht?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

23 apr 2024, 16:16

Palestijnen lijken haast lepralijders, ze zijn nergens welkom of krijgen geen Staatburgerschap. Wie heeft belang bij die toestand? Zijn dat dezelfden die de Soedanese vluchtelingen van dorst laten omkomen ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 apr 2024, 19:54

Is er een joodse bezetter in Gaza?
We zullen de feiten nog eens op een rijtje zetten...
Van de 7de eeuw tot de 16de eeuw heersen achtereenvolgens diverse moslimdynastieën over het historische Palestina ( in volgorde Omajaden, Fatimiden, Seldjoeken en Mammelukken) .
Van de 16de eeuw tot het einde van WOI(1918) heersen de Ottomanen( moslims) over het historische Palestina.
Van de 7de eeuw tot pakweg 1900 vormen joden, christenen en andere sekten een piepkleine minderheid in Palestina . Ter illustratie: in 1900 bestond de regio uit 95% Palestijnse moslims en 2 of 3% joden en de rest christenen & aanverwanten.
Wanneer de Balfourverklaring verschijnt - één van de schandelijkste publicaties van de 20ste eeuw - bestaat de bevolking nog steeds voor 94% uit moslims en een handjevol joden & christenen &...
Die Balfourverklaring zet dan de grenzen van Palestina onbeperkt open voor joodse kolonisatie uit vnl. Europa en na WOII wordt het een stortvloed: de joodse bezetter/kolonisator palmt Palestina met gebruik van veel geweld in - in 1948 wordt zowat de helft van de Palestijnse autochtone bevolking vermoord en verjaagd door de joodse ( zionistische) bezetter.
Palestina is dus -zonder inspraak van de autochtone bevolking die een overweldigende meerderheid had qua bevolkingsaantal - onder druk van de zionisten en door de voormalige heerser Engeland verkwanseld aan de Europese joodse kolonisator die zich sinds 1948 als een wrede bezetter gedraagt.
Hiermee is de aanduiding "bezetter" duidelijk gemaakt.
Gedurende meer dan 13 eeuwen is Palestina een regio geweest waar steeds een overgrote meerderheid aan Arabische moslims gewoond heeft en de joodse aanwezigheid marginaal was. Slechts met bruut wapengeweld en met hulp van Engeland ( zelf ook één van de grootste koloniale machten ooit) konden Europese joodse kolonisten een land veroveren waar ze dus al meer dan 13 eeuwen nauwelijks aanwezig geweest waren. De verovering en bezetting van Palestina door Europese joden met hulp van..is de laatste fase van het Europees kolonialisme dat eerder al grote delen van Afrika, het continent Amerika, Australië etc. gekoloniseerd had.
Maar er is toch ook een grens met het moslimland Egypte?
Waarom zouden miljoenen Arabische Palestijnen die al vele eeuwen op hun eigen gronden woonden moeten wijken voor vreemde joodse bezetters die enkel godsdienstige prietpraat kunnen aanvoeren als claim op datzelfde land? Waarom zouden miljoenen Arabische Palestijnen moeten boeten voor de gevolgen van de Holocaust - een zuiver Europese aangelegenheid waar de Palestijnen part noch deel aan hadden. Dat slaat toch nergens op.