Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

superbock
Lid geworden op: 03 mei 2024, 15:26

26 mei 2024, 13:24

Aan Wil.
Aangezien u zich regelmatig bedient van het citaat “sorry dat ik u beledigd heb…” gaat u er kennelijk van uit dat u mensen beledigt met uw antwoorden. Bovendien hoefde uw antwoord niet geillustreerd te zijn met een schilderij over blinden. De kracht van het woord is voldoende. Ik ben zelf zwaar visueel gehandicapt dus besef goed dat u mij tweemaal heeft geraakt.
Met "kortzichtigheid" in mijn post bedoelde ik dat we het conflict niet met ogen van 2024 mogen bekijken. De oorzaken liggen in een ver verleden en ze geraken niet opgelost.
Het feit dat Arabieren en Joden geen vrienden zijn is duidelijk. Maar dat schijnt overal ter wereld zo te zijn. Mijn post ging over Israël en over Joden (Zionisten) en Palestijnen en over de historische politiek in de regio. Niet over hun religieuze tegenstellingen die al 1400 jaar bestaan.
Dat die haat er daarvoor niet was is duidelijk : de islam bestond immers nog niet omdat de profeet Mohammed nog niet was geboren.
Hetgeen het Verenigd Koninkrijk na WO-I heimelijk heeft bedisseld met de Zionisten heeft het Joods-Palestijns conflict en de afkeer voor het Westen alleen maar aangevuurd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mei 2024, 14:49

superbock schreef:
26 mei 2024, 13:24
Aan Wil.
Aangezien u zich regelmatig bedient van het citaat “sorry dat ik u beledigd heb…” gaat u er kennelijk van uit dat u mensen beledigt met uw antwoorden. Bovendien hoefde uw antwoord niet geillustreerd te zijn met een schilderij over blinden. De kracht van het woord is voldoende. Ik ben zelf zwaar visueel gehandicapt dus besef goed dat u mij tweemaal heeft geraakt.
Precies dáárom staat het onderschrift er. Sommigen hebben lange tenen en sommigen krijgen buiten mijn wil en buiten mijn weten een tik. Ik ben beleefd en verontschuldig me al op voorhand voor het geval dat ..., maar dat is natuurlijk de bedoeling niet.

Met "kortzichtigheid" in mijn post bedoelde ik dat we het conflict niet met ogen van 2024 mogen bekijken. De oorzaken liggen in een ver verleden en ze geraken niet opgelost.
Het feit dat Arabieren en Joden geen vrienden zijn is duidelijk. Maar dat schijnt overal ter wereld zo te zijn.
Je moet verder durven vragen: waarom zijn ze geen vrienden? Als je dat begrijpt, dan vallen alle acties van de Arabieren in de juiste plooi.

Mijn post ging over Israël en over Joden (Zionisten) en Palestijnen en over de historische politiek in de regio. Niet over hun religieuze tegenstellingen die al 1400 jaar bestaan.
Dat had ik maar al te goed begrepen. Het punt is dat je het ene niet zonder het andere kunt zien of begrijpen.
Dat die haat er daarvoor niet was is duidelijk : de islam bestond immers nog niet omdat de profeet Mohammed nog niet was geboren.
Is dat volgens jou dan vandaag niet meer van belang? Volgens mij is het essentieel en kun je het volledige plaatje onmogelijk begrijpen zonder die diepere historische oorzaak.
Hetgeen het Verenigd Koninkrijk na WO-I heimelijk heeft bedisseld met de Zionisten heeft het Joods-Palestijns conflict en de afkeer voor het Westen alleen maar aangevuurd.
Dat mag best zo wezen, maar ook zonder die Britse ingreep zouden de joden door de islamieten worden gehaat.

Mijn suggestie: herlees dit hele draadje eens, en je krijgt een andere kijk op de zaak.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

27 mei 2024, 09:00

In het NIEUWS vandaag

"Blijkbaar heeft Israël alweer een tentenkamp gebombardeerd" 8O

55 mensen zijn gestorven...

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

27 mei 2024, 10:15

Tegen dat tempo raken ze nooit aan het nummerieke doel. :evil: :roll:
Laat het middel nooit het doel vervangen !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

27 mei 2024, 11:32

De extreem-rechtse minister Eliyahu stelde een tijdje geleden om een atoombom te gooien op Gaza- dat zou het genocidecijfer behoorlijk opvoeren...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 mei 2024, 11:40

En dan te weten dat dit allemaal had kunnen voorkomen worden, maar volgens de Hamas-boys is deze toestand en zijn deze gebeurtenissen minder erg dan de gijzelaars vrijlaten en zich overgeven.

Hamas-logica:
'Dood ze allemaal. God zal de zijnen wel herkennen.'
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 mei 2024, 11:41

De extreem-rechtse minister Eliyahu stelde een tijdje geleden om een atoombom te gooien op Gaza- dat zou het genocidecijfer behoorlijk opvoeren...
Misschien waren er wapens van Hamas verstopt in dat tentenkamp zodat dit een legitiem doel waren voor de Israëli. Dus niks aan de hand want Israël en zijn acolieten staan aan de juiste kant van de geschiedenis.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 mei 2024, 12:08

Dat natuurlijk als lokale bewoners hebben gezien dat er vracht uit wagens werd gehaald door jongens van Hamas.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 mei 2024, 09:35

Misschien waren er wapens van Hamas verstopt in dat tentenkamp zodat dit een legitiem doel waren voor de Israëli.
Alles is een "legitiem" doel voor die moordenaarsbende. Het probleem is dat ze nooit enige vorm van bewijs leveren. Zo was de UNRWA ook zogezegd doortrokken van Hamasleden - Israël heeft nog nooit één bewijs geleverd en daarom dat de financiering van de UNRWA hervat is door heel wat landen.
Heel dit gedoe heeft volstrekt niets met gijzelaars te maken maar wel met het in stand proberen te houden van deze extreem-rechtse regering met superschurk Netanyahu op kop. Zolang deze moordpartij blijft duren zolang blijven die extremisten aan de macht.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 mei 2024, 10:49

Dus, als de gijzelaars worde vrijgelaten en de moordenaars (Hamas) zich overgeven, dan zou het bombarderen tóch nog doorgaan, suggereer je?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 mei 2024, 11:04

Wil. schreef:
28 mei 2024, 10:49
Dus, als de gijzelaars worde vrijgelaten en de moordenaars (Hamas) zich overgeven, dan zou het bombarderen tóch nog doorgaan, suggereer je?
Tenzij een groot deel van de bevolking zich zou verzetten en de radicale regering zou doen vallen, verwacht ik inderdaad dat Bibi zou voortvechten om zijn figuurlijke eigen vel te redden. Bibi heeft wellicht het liefst dat Hamas de gijzelaars niet lost, voor hem een 'reden" om tot de laatste Gazaan te verdrijven, te bedelven of te verdampen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 mei 2024, 11:11

De bevolking heeft al veel geprotesteerd maar hij behoudt de meerderheid in de Knesset.

Wanneer de twee vermelde voorwaarden voldaan zijn, dan stopt het geweld. En dat had Hamas reeds kunnen bereiken na een paar dagen.

Maar voor Hamas is die slachting echter belangrijker om internationale steun te verwerven. En het werkt, nietwaar? Een aantal landen heeft nu de Palestijnse Staat erkend en aan de universiteiten zijn de geesten gekneed en de hersenen gespoeld.

Geweld loont. Althans, Palestijns geweld loont.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

28 mei 2024, 16:54

Ik had anders de indruk dat de landen die Palestina nu willen erkennen, eerder reageren op het buitenproportioneel geweld waarmee Zion om vergelding vraagt dan op de Hamas terreur van 10/23. Er wordt door extreem rechtse Zionisten immers met een kanon op een mug geschoten .Bovendien kan je een ideologie niet "executeren" met materieel geweld.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 mei 2024, 17:07

socrates schreef:
28 mei 2024, 16:54
Ik had anders de indruk dat de landen die Palestina nu willen erkennen, eerder reageren op het buitenproportioneel geweld waarmee Zion om vergelding vraagt dan op de Hamas terreur van 10/23.
Dat klopt. Hamas vindt het OK dat duizenden burgers worden dood gebombardeerd, want daardoor krijgt Israël de zwarte piet toegeschoven in de media en niet langer zij. Die doden zijn dus de moeite dik waard.

Er wordt door extreem rechtse Zionisten immers met een kanon op een mug geschoten .
De grootste moordpartij op joden sinds de Holocaust is geen mug.

Bovendien kan je een ideologie niet "executeren" met materieel geweld.
Dat is ook niet de bedoeling. Je kunt wel de verpersoonlijking ervan in de knop breken. Israël beseft heel goed dat de ideologie die hen bedreigt blijvend aanwezig is. Daarom ook is afschrikking noodzakelijk.

Als je vrede wil ...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 mei 2024, 17:19

De voormalige hoofdaanklager van het Int. Criminal Court zegt dat de leiding van Hamas slachtoffers zijn. Hun familie werd nl. aangevallen.

N.B. de Hamas leiders zitten met hun miljarden in Dubai en maken daar grote sier.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.