De nieuwe Europese Unie?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

13 jun 2026, 21:16

Fred1950 schreef:
13 jun 2026, 20:41
Indien ? Wanneer gaan ze "maar" even corrupt zijn als Belgie ?
Diezelfde vraag heb je vroeger wellicht gesteld over de Polen, de Bulgaren, de Roemenen enz?
Ook daar is de corruptie-erfenis van Rusland/de S.U niet op enkele maanden verdwenen.
Wanneer gaan ze hun leningen afbetaald hebben ?
Over welke leningen heb je 't ? Die 90 miljard? Je weet toch dat Rusland de schade moet vereffenen? Zo lang dat niet gebeurd is, hoeft UA niets terug te betalen.
En een volk dat helemaal en nooit heeft meegedraaid met het "Westen"' ,
Niet goed opgelet in de les geschiedenis, neem ik aan? UA was een deel van Polen-Litouwen en nadien van de Oostenrijks-Hongaarse monarchie. UA heeft zijn wortels voor een deel in Europa.
hoe ga je vermijden dat ze ons hun wil opleggen ? En wat met hun oligarchen die dan onze politiek gaan bepalen ? Dat komt niet goed ....
Schrik van de democratie, Fredje? UA is qua bevolking zowat de 5e als het nu in de EU zou opgenomen worden.
Hun wil opleggen? Zoals de Spanjaarden (groter dan UA) ons hun wil opleggen?

UA is ons schild tegen de imperialist Poetin. UA heeft de militaire know-how die nu nog ontbreekt in de EU en in de NAVO. De opofferingen die deze bevolking heeft gebracht om ons te vrijwaren van de Russische ellende, geeft hen een toegangskaart tot de EU.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

Gisteren, 10:01

Wil. schreef:
13 jun 2026, 21:16
.....

UA is ons schild tegen de imperialist Poetin. UA heeft de militaire know-how die nu nog ontbreekt in de EU en in de NAVO. De opofferingen die deze bevolking heeft gebracht om ons te vrijwaren van de Russische ellende, geeft hen een toegangskaart tot de EU.
Mijn pen was nog niet droog toen ik in een andere topic schreef over jouw geindoctrineerde angstpsychose voor de Russen.
Fred1950 schreef:
13 jun 2026, 19:55
.....
Jaja , ik weet dat jij , ofwel slachtoffer , ofwel initiator bent van "de angst voor de Russen" . Russen die NAVO landen gaan overrompelen , tenzij dat we ze vooraf met allerhande Zelenski-iaanse middelen en methodes kunnen kapot maken. . .
Niet alleen hun cultuur ( en godsdient ) , maar ook hun taal ( en alfabet ) scheidt het "Westen" mijlenver af van de Oekrainers. Ware "democratie" hebben de Oekrainers ook nooit gekend , hooguit een soort plagiaat,

Wil.

Gisteren, 15:31

Fred1950 schreef:
Gisteren, 10:01
Niet alleen hun cultuur ( en godsdient ) , maar ook hun taal ( en alfabet ) scheidt het "Westen" mijlenver af van de Oekrainers. Ware "democratie" hebben de Oekrainers ook nooit gekend , hooguit een soort plagiaat,
Freddie-boy, het gaat hier niet over batterijen. Temper je gevoel van 'ik weet hier iets van' alvast een beetje.

'hun cultuur (en godsdienst)' : waarover maak je je zorgen, kadee? Is de cultuur van Finland niet compleet anders dan die van de Spanjaarden of de Britten? En geldt dat niet voor elk land in Europa? Een non-argument bij uitstek.

Die godsdienst: 87% van de bevolking noemt zich christen. Het zijn orthodoxe christenen.
Europese landen waarin een heel groot percentage orthodoxe christenen wonen zijn:
- Cyprus
- Bulgarije
- Roemenië
- Servië
- Griekenland
- Moldavië
- Noord-Macedonië

"hun godsdienst scheidt hen mijlenver van 'het Westen'
We mogen toch lachen, Fred? :lol:

De volgende stoot: 'taal en alfabet scheidt hen mijlenver van het Westen'

- Griekenland gebruikt een eigen alfabet en de staatsgodsdienst is het orthodox christendom : dat land staat mijlenver van het Westen, Fred?? :lol:
- Bulgarije gebruikt het cyrillisch schrift en men spreekt er een slavische taal die verwant is aan het Russisch.
Dat kan geen Europees land zijn, Fred!
- De Polen schrijven dan weer volgens het Latijns alfabet maar ze hebben 9 letters die wij niet kennen. Hun taal is ook niet verwant aan de romaanse of germaanse talen.

Al die landen moeten dus wel 'mijlenver verwijderd staan van het Westen' .
Yeah, right :roll:

Fred1950

Gisteren, 19:35

Wil. schreef:

.....
Dat schreef ik letterlijk niet , maar wel hun cultuur , manier van denken , en dergelijke. Op dat gebied verschillen ze geen haar breed van de Russen. En waarom behoort Rusland niet tot Europa ? Het oosten van Oekraine ligt op de wereldkaart verder dan Moskou. Als Oekraine tot de EU moet behoren , dan is er evenveel reden dat Rusland ook tot die EU zou mogen behoren. Iets op tegen ? Kom niet af met "dictator" en dergelijke. Zelensky is het dat ook , en die verbiedt zelfs partijen , vermoordt tegenstanders in Spanje , en wie weet wat nog allemaal.

Wil.

Gisteren, 20:08

Fred1950 schreef:
Gisteren, 19:35
Wil. schreef:

.....
Dat schreef ik letterlijk niet , maar wel hun cultuur , manier van denken , en dergelijke.
Je schreef, "hun cultuur (en godsdienst)" : dan had je die godsdienst er best afgelaten, hé?

Nu gebruik je woorden die je zelf niet eens kunt definiëren: 'cultuur' en 'manier van denken' .
Iedereen mag invullen wat hij daaronder verstaat, maar jij gaat het vast niet kunnen zeggen :lol:

Op dat gebied verschillen ze geen haar breed van de Russen.
Volgens mij verschillen ze ook niet van de Polen, de Finnen, de Balten, de Hongaren enz.
Neen, dan kunnen ze geen Europeanen zijn :lol:

En waarom behoort Rusland niet tot Europa ? Het oosten van Oekraine ligt op de wereldkaart verder dan Moskou. Als Oekraine tot de EU moet behoren , dan is er evenveel reden dat Rusland ook tot die EU zou mogen behoren. Iets op tegen ? Kom niet af met "dictator" en dergelijke.
Rusland en zijn leiders beweren zélf dat ze iets anders zijn dan 'Europa'.
"Russkiy Mir", dat zegt jou natuurlijk niet veel, maar het begrip houdt in dat Rusland een beschaving heeft - in de betekenis die Huntington eraan geeft - die ten gronde verschilt van de beschaving van het Westen. En dat houdt Poetin zijn slaafse bevolking ook dagelijks voor.

Als Rusland ooit - na het uiteenvallen van de huidige RU Federatie bv. - een land zou worden dat hoofdzakelijk ten westen van de Oeral ligt én als RU voldoet aan de vereisten die de EU ook stelt aan Moldavië en Oekraïne, ja, dan bestaat de kans dat de EU dat veranderde, nieuwe Rusland zou accepteren.
Voor mijn part zou dát Rusland - niet het huidige - inderdaad mogen aansluiten bij de EU.

Fred1950

Gisteren, 20:20

Wil. schreef:
....
"Russkiy Mir", dat zegt jou natuurlijk niet veel, maar het begrip houdt in dat Rusland een beschaving heeft - in de betekenis die Huntington eraan geeft - die ten gronde verschilt van de beschaving van het Westen. En dat houdt Poetin zijn slaafse bevolking ook dagelijks voor.
....
HAH ! , en waarin verschillen de Russen dan wel van de Oekrainers ? De verschillen zijn niet groter dan de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen , ook wat taal betreft. Als een Oekrainer ook zou beweren dat hij iets anders is dan Europa , dan heeft die gelijk. Als een Oekrainer beweert dat hij "een Europa" is , dan zal dit wel ingeprent geweest zijn door het schorremorrie van Kiev.

A propos , Rusland zou niet veranderen in welke zin dan ook als die bij de EU zou komen. Dat zal je van Oekraine ook niet kunnen verwachten , corruptie en graaigebroed zit al decennia ingebakken in hun dagelijks leven. Het gevaar is bijzonder reëel dat West Europa erdoor besmet geraakt als Oekraine tot de EU gaat toetreden. Ursulake zal nog bleiten voor haar beslissingen.

Wil.

Gisteren, 20:57

Fred1950 schreef:
Gisteren, 20:20
Wil. schreef:
....
....
HAH ! , en waarin verschillen de Russen dan wel van de Oekrainers ? De verschillen zijn niet groter dan de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen , ook wat taal betreft. Als een Oekrainer ook zou beweren dat hij iets anders is dan Europa , dan heeft die gelijk. Als een Oekrainer beweert dat hij "een Europa" is , dan zal dit wel ingeprent geweest zijn door het schorremorrie van Kiev.
Waarom moet ik toch alles herhalen voor jou?
Oekraïne en Polen, Litouwen, Hongarije, Oostenrijk hebben een gemeenschappelijk verleden. Oekraïne was ooit een deel van die landen.

Als je eens wat vaker uit je knutselhok zou komen en eens een paar boeken zou lezen, dan zou je blik verruimen. Nu blaat je na wat de vatniks moeten nablaten.

A propos , Rusland zou niet veranderen in welke zin dan ook als die bij de EU zou komen. Dat zal je van Oekraine ook niet kunnen verwachten , corruptie en graaigebroed zit al decennia ingebakken in hun dagelijks leven.
Als RU niet verandert, dan komt het niet bij de EU. Simpel.

Op de corruptie-index staat RU nog een eind onder UA. Het is het meest corrupte land, met een nochtans behoorlijk ontwikkelde bevolking, op aarde.
Alle voormalige Sovjetstaten hebben daar last van gehad toen ze losbraken uit de wurggreep van de imperialist. Gelukkig gaat het in al die voormalige oostbloklanden nu beter.
UA heeft nog een weg te gaan, maar de trend is positief.
Het gevaar is bijzonder reëel dat West Europa erdoor besmet geraakt als Oekraine tot de EU gaat toetreden. Ursulake zal nog bleiten voor haar beslissingen.
Achterlijke redenering.
Datzelfde heb je waarschijnlijk gezegd toen Polen ging toetreden, of de Baltische staten, of Bulgarije, of Roemenië of .... enz.

Fred1950

Gisteren, 21:10

Uw tegenargumentatie trekt op niet veel. Oekrainers en Russen zij als het ware broer en zus , en dat al eeuwen. Ze behoren tot dezelfde "stam". Andere landen die je opnoemt kwamen pas onder de Russische EN Oekrainse invloedsfeer sinds WO II. Dat maakt het verschil.

voorn

Gisteren, 21:15

Het wordt tijd dat de EU een sterk signaal geeft aan Israel
Wi gaan de wereld economie niet laten in problemen komen met een kolonisatiiedrang van een volk

Fred1950

Gisteren, 21:26

voorn schreef:
Gisteren, 21:15
Het wordt tijd dat de EU een sterk signaal geeft aan Israel
Wi gaan de wereld economie niet laten in problemen komen met een kolonisatiiedrang van een volk
Trump zal daarover moeten beslissen. Als het Trump al niet lukt , dan zal het de EU al zeker niet lukken.