Vermogensbelasting Arizona

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Bent u voorstander van een belasting op financiële vermogens vanaf 500.000 euro?

Peiling loopt tot 26 okt 2026, 15:13

JA
1
25%
NEEN
3
75%

Totaal aantal stemmen: 4

Fred1950

Gisteren, 21:15

Peter58 schreef:
Gisteren, 21:02
Fred1950 schreef:
Gisteren, 19:57
Voor mij is dat wel degelijk een armoedemeter. Wat als de "armoededrempel" niet aan de index aangepast wordt ? Die index is zelfs weinig beduidend. De voedselprijzen kunnen stijgen , maar de index kan zich stabiliseren door dalende benzineprijs. Voor iemand die geen auto bezit resulteert dit in hogere uitgaven.
Jij gebruikt het als graadmeter, maar het officieel is het er geen. De index is nooit 1/1, elk gezin heeft een eigen uniek uitgavenpatroon afhankelijk van de behoeften, dat gaat nooit gelijk mee stijgen of dalen met de index.

Het aantal mensen bij de voedselbank zegt niets:
  • misschien zetten mensen gemakkelijker de stap naar de voedselbank
  • is er een betere positionering van de verdeelpunten
  • geven gezinnen prioriteit aan andere uitgaven
  • stijgende voedingsinname
Begrijp me niet verkeerd. Dat mensen beroep moeten doen op de voedselbank is niet ok. Maar het is geen objectieve graadmeter voor armoede.
Het is inderdaad geen officiele graadmeter , maar dat zou het beter wel zijn. Wie bepaalt wat "armoede" is in onze doorgaans rechtse politieke wereld ? Hier gaat het gezegde "een vet varken weet niet dat een mager varken hoger heeft" beslist op. En niet iedereen kan zomaar een voedselbank binnenstappen. Ge moet wel degelijk bewijzen dat je een laag inkomen hebt of in een penibele situatie verkeerd. Wegsns dit alleen als is het aantal voedselbank klanten een graad voor de armoede.

Wil.

Gisteren, 23:44

De 3 meest gebruikte maatstaven om gelijkheid en armoede te meten, vertonen geen vermeldenswaardige bewegingen voor de belgische bevolking:

De Gini-index, waarbij 0 gelijk staat aan perfecte inkomensgelijkheid en 100 aan totale ongelijkheid, blijft stabiel. Deze stijgt van 25,1% in 2019 naar 24,2% in 2023 en 24,7% in 2024.

De S80/S20-ratio meet de verhouding tussen het totale inkomen van de rijkste 20% en dat van de minst bedeelde 20%. Ook deze blijft stabiel, van 3,6 in 2019 naar 3,4 in 2023 en 3,5 in 2024. In 2024 verdienen de rijkste mensen dus gemiddeld 3,5 keer meer dan de armste.

De RMG-index, of de relatieve mediane armoederisicokloof, daalt van 16,3 in 2019 naar 15,6 in 2024. In 2023 was het 14. Met andere woorden: in 2024 lag het mediane inkomen van mensen die onder de armoedegrens leven 15,6% onder die grens.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.