Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Nog steeds kan je / wil je niet begrijpen waar het overgaat €1000 is nog net ok €1100 daarentegen ...
BELGIË land met de hoogste belastingen, gemiddeld inkomen? €3000 dwz meer dan €1500 maandelijks aan belastingen.
Het is niet de Nationale Bank die beslist wie de centjes krijgt of niet krijgt.
BELGIË land met de hoogste belastingen, gemiddeld inkomen? €3000 dwz meer dan €1500 maandelijks aan belastingen.
Het is niet de Nationale Bank die beslist wie de centjes krijgt of niet krijgt.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Deze wartaal begrijp ik inderdaad niet.
Ja en wat bewijst je hiermee?BELGIË land met de hoogste belastingen, gemiddeld inkomen? €3000 dwz meer dan €1500 maandelijks aan belastingen.
Je bent de slimste hier vandaag ...Het is niet de Nationale Bank die beslist wie de centjes krijgt of niet krijgt.
Ik zeg dat de N.B. de berekening maakt; meer doet ze niet en ze geeft me gelijk.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Er is veel wat jij niet kan / wil begrijpen:
1) De huidige belastingen moeten voor gepensioneerden NIET meer omhoog
2) Maandelijks minimaal €1500 afdragen, daar is uw €85 toch maar een klein % van.
3) Inderdaad de NB maakt de berekeningen en wie beslist over de uitgaven in het onafhankelijk Vlaanderen? Juist!
1) De huidige belastingen moeten voor gepensioneerden NIET meer omhoog
2) Maandelijks minimaal €1500 afdragen, daar is uw €85 toch maar een klein % van.
3) Inderdaad de NB maakt de berekeningen en wie beslist over de uitgaven in het onafhankelijk Vlaanderen? Juist!
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
belastingen zijn nog nooit eerlijk verdeeld, een voetballer of andere uit topsport, betalen minder belasting en sociale zekerheid dan jan met de pet,en er zijn sportmensen en ondernemers die een deel aan een "goed doel" schenken, dat dan wel in vermindering komt voor belasting, maar dat ze ook in een voordelige belastingschaal komen.De belastingen zijn NIET eerlijk verdeeld dat is wat de gepensioneerden en arbeiders boos maakt!
En die 2% die ze soms aan de gepensioneerde toestaan, is vestzak ,broekzak,die 2% is bruto, maar de winkelkar gaat wel met meer dan 10% omhoog,dus de gepensioneerde gaat er op achteruit,het verhaal van de kikker in de kookpot, zo behandelen ze de arbeider gepensioneerde.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... ndering#q4Personen die alleen een leefloon van het OCMW als inkomen hebben, betalen geen belasting. Zij hebben dus ook geen recht op belastingverminderingen.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Ik vraag daar niet om. Ik moet alleen lachen als je je druk maakt over een paar honderd euro maar niet ziet dat een gezin jaarlijks 4000 euro mag storten in een bodemloze put, want veel verandert er niet door.
Die €1500 waarover jij het hebt, dat is de belasting op een inkomen van 3.000 euro. Maar dat is het inkomen van één enkele persoon.2) Maandelijks minimaal €1500 afdragen, daar is uw €85 toch maar een klein % van.
In een gezin van 4 wordt er 4 x 85 per maand afgepakt. Dat is 340 euro en het maakt niet uit dat de anderen geen bedrijfsinkomen hebben, betalen moeten ze. Die 340 is 11.3% van dat bruto. Maakt niet veel uit, hé ET? Natuurlijk niet want : "1000 euro ... ochgot" - dixit ET.
Wijzelf en wij kunnen met die jaarlijkse 6 of 7 miljard bepalen hoeveel we aan de crèches spenderen, hoeveel aan de ouderlingenzorg, hoeveel aan het onderwijs enz.3) Inderdaad de NB maakt de berekeningen en wie beslist over de uitgaven in het onafhankelijk Vlaanderen? Juist!
WIJZELF!!

twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
De transfers financieren een scheeftrekking tussen de overheidssector en de private sector in Wallonië En zijn een opportuniteitskost voor Vlaanderen en een vergiftigd geschenk voor Wallonië.
Spinnst du oder was
-
RyanR - Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Ik begin me als Nederlander af te vragen waar de ruzie tussen Vlaanderen en Wallonië voor nodig is. Denk maar niet dat Nederlands Brabant ooit bij Vlaanderen wil horen. De Belgische politiek is daarvoor veel te conservatief en te schimmig. Economische samenwerking is bovenmaats, maar verwacht van Nederlanders geen wonderen. We zijn één volk, maar we zijn uit elkaar gegroeid door het extreem nationalisme van de Vlamingen , noem ze maar op Vlaams Blok, Vlaams Belang enz. In Nederland hebben we die mafketels alleen in Holland en Limburg.Overigens is de provincie Antwerpen nog steeds Brabant. Ook weer zo een geschiedvervalsing. Vlaanderen ligt ten westen van de Schelde, en nergens anders. Doe er iets aan.
-
Nochtans zitten Waalse ministers en Vlaamse ministers samen in één regering. Waar situeer je dan die "ruzie" ?
Ik denk dat een Nederlander nooit zo lang zou blijven betalen voor mensen die in de feiten een andere natie vormen en waarmee weinig verwantschap is. Alleen is dat administratief nog niet geregeld.

Andere natie? Hoe kom je daar bij? Maak jezelf niks wijs.Wil. schreef: ↑11 aug 2023, 19:28Nochtans zitten Waalse ministers en Vlaamse ministers samen in één regering. Waar situeer je dan die "ruzie" ?
Ik denk dat een Nederlander nooit zo lang zou blijven betalen voor mensen die in de feiten een andere natie vormen en waarmee weinig verwantschap is. Alleen is dat administratief nog niet geregeld.
Mijn YDNA is vastgesteld in een onderzoek in Brabant door de universiteit van Leuven.
Het blijkt dat mijn voorouders Kelten waren, en waarschijnlijk afkomstig uit België of Frankrijk.
Een meerderheid van Ierland heeft ook hetzelfde YDNA als ik. Dus waar blijk je dan met je compleet achterhaalde naties? We zijn familie. dat is zeker. Ook al spreken we verschillende talen. Nederlands, Frans, Iers en Engels.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
RyanR schreef: ↑11 aug 2023, 21:47Ik begin me als Nederlander af te vragen waar de ruzie tussen Vlaanderen en Wallonië voor nodig is. Nochtans zitten Waalse ministers en Vlaamse ministers samen in één regering. Waar situeer je dan die "ruzie" ?
Het cultureel verschil tussen Walen en Vlamingen is meer uitgesproken dan de verschillen tussen bv. West-Vlamingen en Limburgers; vooral omdat de meeste Walen een soort Belgisch Frans spreken en de meeste Vlamingen een soort Belgisch Nederlands hanteren. Walen waren, wellicht mede door de vroege aanwezigheid van de Kolen-en Staalindustrie, veel eerder geëmancipeerd en vrij van het beklemmende juk van de Katholieke kerkmacht. Vlamingen waren volgzame onderdanige wroeters, zij gingen in de Waalse koolmijnen hun karige boterham verdienen. Walen waren al vroeg bewust van het feit dat geld, geld kan opbrengen, zij deden er meer mee dan hun spaarcentjes aan de Spaar- en Lijfrentekas toevertrouwen. Toen de zware industrie begon te tanen, migreerden de best geplaatste Walen naar Brussel en omstreken, zij slaagden erin Brussel te verfransen en de Vlaamse omgeving te "koloniseren". Vanaf de tweede industriële revolutie werd Vlaanderen een economisch rendabeler gebied dan Wallonië, Vlaanderen werd overbevolkt en druk, Wallonië bleef grotendeels "groen" en luchtig en rustig.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Dan moeten we het wellicht eerst eens worden over de definitie van 'een natie'.
Laat ons vertrekken van Wiki:
Een natie is in beginsel een gemeenschap van mensen die zich verbonden voelen door gedeelde kenmerken. Het begrip is niet slechts academisch, maar heeft ook een sterke politieke lading en kent dan ook vele definities. Criteria kunnen objectief zijn zoals verwantschap, cultuur, taal of religie. Subjectieve criteria zijn verbondenheid en solidariteit die gevoeld wordt door een groep.
Ik voel me heel weinig verbonden met de Walen en veel meer met de Vlamingen; zowel met die van West-Vlaanderen als die van Limburg.
Genetische verwantschap of gelijkenis is zinloos in deze zaak: ik ben even verwant met een Waal als met een Chinees. Als over 500 jaar het DNA van een Vlaming zou gevonden worden naast dat van een Chinees, dan is er niemand die kan zeggen tot welke natie ze behoorden. Die mens met een Chinees uiterlijk kan trouwens best een echte Vlaming zijn.
Onze cultuur (Vlaming/Waal) is meer verschillend dan wat wij met Nederlanders gemeen hebben. Wij weten nauwelijks iets van elkaars cultuur. Dat heb ik in het laatste deel van deze posting al aangetoond.
Qua taal hoef ik niet verder iets aan te tonen, meen ik? 'De taal is gansch het volk' schreef Gezelle. Er is wellicht geen belangrijker element dat een volk bindt tot een natie.
Ook religie kan een sterk bepalend element zijn, maar dat is vandaag minder het geval. Toch tellen de Franstalige bisdommen 10% minder katholieken dan de Vlaamstalige bisdommen.
Op het vlak van verbondenheid en solidariteit is er in Vlaanderen een sterke tegenstroom. Vlaams Belang en N-VA vertegenwoordigen samen heel veel mensen. Zij stellen die solidariteit sterk in twijfel.
Besluit: er valt wel degelijk wat te zeggen voor de eigenheid van de Vlaamse natie vs. de Waalse natie.
Laat ons vertrekken van Wiki:
Een natie is in beginsel een gemeenschap van mensen die zich verbonden voelen door gedeelde kenmerken. Het begrip is niet slechts academisch, maar heeft ook een sterke politieke lading en kent dan ook vele definities. Criteria kunnen objectief zijn zoals verwantschap, cultuur, taal of religie. Subjectieve criteria zijn verbondenheid en solidariteit die gevoeld wordt door een groep.
Ik voel me heel weinig verbonden met de Walen en veel meer met de Vlamingen; zowel met die van West-Vlaanderen als die van Limburg.
Genetische verwantschap of gelijkenis is zinloos in deze zaak: ik ben even verwant met een Waal als met een Chinees. Als over 500 jaar het DNA van een Vlaming zou gevonden worden naast dat van een Chinees, dan is er niemand die kan zeggen tot welke natie ze behoorden. Die mens met een Chinees uiterlijk kan trouwens best een echte Vlaming zijn.
Onze cultuur (Vlaming/Waal) is meer verschillend dan wat wij met Nederlanders gemeen hebben. Wij weten nauwelijks iets van elkaars cultuur. Dat heb ik in het laatste deel van deze posting al aangetoond.
Qua taal hoef ik niet verder iets aan te tonen, meen ik? 'De taal is gansch het volk' schreef Gezelle. Er is wellicht geen belangrijker element dat een volk bindt tot een natie.
Ook religie kan een sterk bepalend element zijn, maar dat is vandaag minder het geval. Toch tellen de Franstalige bisdommen 10% minder katholieken dan de Vlaamstalige bisdommen.
Op het vlak van verbondenheid en solidariteit is er in Vlaanderen een sterke tegenstroom. Vlaams Belang en N-VA vertegenwoordigen samen heel veel mensen. Zij stellen die solidariteit sterk in twijfel.
Besluit: er valt wel degelijk wat te zeggen voor de eigenheid van de Vlaamse natie vs. de Waalse natie.

Ben ik niet met je eens. We zijn als volk verwant aan elkaar, in Nederland zijn Brabanders en Hollanders nauwelijks verwant aan elkaar, en we zijn ook niet eens één natie. Daarvoor zijn de verschillen te groot. Het heet niet voor niks : Koninkrijk der Nederlanden. België is veel verwanter aan elkaar, ondanks de 3 talen.
Je nationalisme is contraproductief. Accepteer dat nou eens.
Kijk, in Nederland liggen Brabanders en Hollanders elkaar totaal niet. Toch zeuren we daar niet over.
Overigens kan je aannemen dat de Vlamingen verwant zijn aan de Hollanders en Friezen. Vikingen in wezen. Daarom dat we met die lui ook altijd overhoop lagen. Vlaanderen is lang gedomineerd door niet de Fransen, maar door de Normandiërs, Vikingen dus.
Je nationalisme is contraproductief. Accepteer dat nou eens.
Kijk, in Nederland liggen Brabanders en Hollanders elkaar totaal niet. Toch zeuren we daar niet over.
Overigens kan je aannemen dat de Vlamingen verwant zijn aan de Hollanders en Friezen. Vikingen in wezen. Daarom dat we met die lui ook altijd overhoop lagen. Vlaanderen is lang gedomineerd door niet de Fransen, maar door de Normandiërs, Vikingen dus.
-
Eén: Je moet eens iets meer achtergrondkennis opdoen . Het land heet 'Het Koninkrijk der Nederlanden' omdat het de samenstelling is van 4 delen, nl. Nederland en de 3 overzeese gebieden: Curaçao, Aruba en Sint Maarten. Die benaming heeft niks te maken met de provincies die je vermeldt.
Twee: Brabanders en Hollanders zijn niet verwant aan elkaar? Bedoel je weer die genetische verwantschap? Daarvan heb ik toch al aangetoond dat ze irrelevant is? Wanneer het Prinsjesdag is, dan is in alle provincies de Nederlandse vlag prominent aanwezig.
Hogerop heb ik de verschillende 'lagen' vermeld waarin burgers zich herkennen als behorend tot dezelfde natie: taal, economie, cultuur en soms ook religie.
Nederlanders hebben een gemeenschappelijke taal; economisch vormt het land één blok waar geen enkele provincie zich beklaagt dat de vruchten van hun economie ook ten goede komen aan die van andere provincies. In dit land is dat totaal anders: velen beseffen dat we jaarlijks zo'n 4.000 euro per gezin moeten afgeven aan de Walen. In tegenstelling tot belgië hebben jullie één gemeenschappelijke cultuur. Vlamingen weten niet wanneer het de nationale feestdag van Wallonië is, en omgekeerd weten Walen dat evenmin. We kennen elkaars volkslied niet. We weten zelfs niet wie de bekendste zangers zijn in het andere landsdeel. In een notendop: we zijn verschillende naties.
Herlees het bovenstaande nog eens en dan zul je dergelijke lege slogans hopelijk in de kast laten liggenBelgië is veel verwanter aan elkaar, ondanks de 3 talen.
Toon dat eens aan met feiten.Je nationalisme is contraproductief. Accepteer dat nou eens.
In Vlaanderen hebben we ook zo'n relatie tussen West-Vlamingen en Antwerpenaren. Maar we weten dat we allemaal Vlamingen zijn. We hebben héél veel gemeenschappelijke punten.Kijk, in Nederland liggen Brabanders en Hollanders elkaar totaal niet. Toch zeuren we daar niet over.
Er is geen enkele groepering in Vlaanderen die de afscheiding van een provincie wil. We zijn één cultureel, economisch en sociaal geheel. Dat heet een natie.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.