Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

11 dec 2021, 10:51

socrates schreef:
11 dec 2021, 09:59
Bepaalde allochtonen zijn met hele busladingen naar hier gehaald als gastarbeiders, die mensen, die vaak uit een sterk onderontwikkeld gebied kwamen, waren hier, bijna letterlijk, het Noorden kwijt. Door hun specifieke tewerkstelling en om zich minder verloren te voelen, gingen zij in sommige wijken samenhokken. Zo ontstonden geleidelijk aan, wijken met gelijkdenkenden. Daar binnen vormde de eigen cultuur een beschermende band die in stand werd gehouden en versterkt. Die oorspronkelijke bubbels hebben stilaan meer toegang gekregen tot andere economische functies en zijn dan ook gaan uitzwermen naar bepaalde gebieden waar ze zich goedkoop konden vestigen en nieuwe bubbels vormden.
De Italianen komen direct in mijn gedachten op. In Limburg vind je hele wijken waar veel Italianen wonen.

Islamieten zijn wereldwijd gaan uitzwermen en worden aangemoedigd en financieel gesteund vanuit Islamitische machtsblokken, hun aantallen groeien en zij worden zich steeds meer bewust van hun politiek belang en gaan daardoor steeds meer privileges opeisen.
Is het nog 'een privilege' om de wetten van een land lager te stellen dan die van je godsdienst?

Chinezen, Indiërs en andere "inwijkelingen" hebben niet dezelfde voorgeschiedenis en blijven hier meestal als individu fungeren. Zij worden niet gesubsidieerd bij het organiseren van hun religie.
De joden in Antwerpen wonen samen in bepaalde wijken en straten. Hun kinderen gaan naar eigen scholen. Hun godsdienst is gesubsidieerd. Ze hebben hun eigen systeem om conflicten tussen joden op te lossen, maar joden eisen niet dat dit boven de wet van het land komt te staan.

Er zijn enkele raakvlakken waar conflicten tussen de religieuze en de belgische wetten optreden: onverdoofd slachten en de evolutieleer in scholen. Nooit worden er eisen opgelegd aan niet-gelovigen of mensen van een ander geloof. Dat gebeurt nu juist wél met heel wat mensen die de islamideologie aankleven.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

11 dec 2021, 11:15

Joden zijn al sinds de diaspora uitgezwermd over de wereld, zij zijn over het algemeen dan ook en goed aangepast aan de lokale gebruiken. Zij zijn geen Afrikanen en behalve als het fundi"s zijn, mede daardoor, meestal onopvallend aanwezig in onze cultuur. Toch komen ze soms wel in botsing met onze wetten, speciaal als het over hun religieuze geplogenheden gaat. Joden zien zichzelf als het door god uitverkoren volk, consequent aan die idee is het logisch dat zij niet proberen buitenstaanders in hun geloof op te nemen.
In Israel zijn de joden in feite ook migranten, zij hebben na W.O. 2 het grootste deel van Palestina ingepalmd en de Palestijnen verdreven. Ze claimen het land omdat ze dat vroeger hebben bewoond. Metafysisch gezien achten de joden zich ook "beter" dan de niet door Jaweh verkorenen, daarom zullen zij anders dan de moslims, buitenstaanders eerder afwijzen dan aantrekken.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

11 dec 2021, 11:34

socrates schreef:
11 dec 2021, 11:15
Joden zijn al sinds de diaspora uitgezwermd over de wereld, zij zijn over het algemeen dan ook en goed aangepast aan de lokale gebruiken. Zij zijn geen Afrikanen en behalve als het fundi"s zijn, mede daardoor, meestal onopvallend aanwezig in onze cultuur.
• Joden vallen heel duidelijk op. Niet zozeer de moderne joden maar in Antwerpen zie je overduidelijk aanwezig in het straatbeeld.
Toch komen ze soms wel in botsing met onze wetten, speciaal als het over hun religieuze geplogenheden gaat. Joden zien zichzelf als het door god uitverkoren volk, consequent aan die idee is het logisch dat zij niet proberen buitenstaanders in hun geloof op te nemen.
• Moslims zijn door Allah aangewezen als het beste volk ter wereld:
S 3: 110. Gij (Moslims) zijt het beste volk dat voor de mensheid (ter lering) is verwekt; gij gebiedt wat goed is, verbiedt wat kwaad is en gelooft in Allah. En, indien de mensen van het Boek hadden geloofd, zou het zeker beter voor hen zijn geweest. Sommigen hunner zijn gelovigen, maar de meesten hunner zijn overtreders.

Maar bij hen werkt het omgekeerd: iedereen moet en zal uiteindelijk moslim worden.

Wil.

11 dec 2021, 22:22

Wil. schreef:
10 dec 2021, 19:26
Twee derden van de moslimjongeren is van mening dat de regels van hun religie boven die van de republiek staan.
Gisteren was er een debat op de Franse TV tussen Eric Zemmour en Bruno Le Maire, minister in het kabinet Macron.

Le Maire stelde dat Zemmour van de Franse moslims niet mocht eisen dat ze zouden kiezen tussen hun godsdienst en de République. Daarop antwoordde Zemmour dat hij dat nooit zou eisen; hij zou hen daarentegen wel vragen te kiezen tussen de sharia en de republiek.

Een reactie van een dame die het standpunt van Zemmour deelt: hier

figaretto

12 dec 2021, 18:06

De dame, hierboven vermeld, zegt in klare woorden wat Michel Houellebecq in zijn roman "Soumission" wat gesluierder vertelt. Een recent voorbeeld hiervan is de islamitische burgemeester van Londen, de heer Khan. Deze verbiedt de toegang tot "zijn" stad aan Eric Zemmour omdat deze laatste kritiek durft te uiten op de islam. Desondanks sluiten nog velen hun ogen.

socrates

12 dec 2021, 19:35

figaretto schreef:
De dame, hierboven vermeld, zegt in klare woorden wat Michel Houellebecq in zijn roman "Soumission" wat gesluierder vertelt. Een recent voorbeeld hiervan is de islamitische burgemeester van Londen, de heer Khan. Deze verbiedt de toegang tot "zijn" stad aan Eric Zemmour omdat deze laatste kritiek durft te uiten op de islam. Desondanks sluiten nog velen hun ogen.
Door het feit dat die heer Khan zelf een moslim zou zijn valt het moeilijk uit te maken of hij de komst van Zemmour enkel om die reden afwijst, Zemmour is, behalve tegen de Islam, ook tegen een hele reeks andere heilige huisjes. Zemmour afwijzen is helaas reclame maken voor Zemmour en zijn slogans.

werewoef

12 dec 2021, 22:18

Was vanochtend een beetje verbaasd toen ik naar de tvgids van de VRT zapte en vast stelde dat er deze morgen maar een religieuse viering was namelijk die van de Islam . Onze Belgische cultuur is toch gebaseerd op de christelijke waarden van weleer of probeert de VRT het zo te regelen (sic) , de éne week dees, de andere week datte ?? :?
Kan er iemand in dit forum me dit eens uitleggen a.u.b . Dit alles maar omdat dat er nog heel wat oudjes zijn die de Christelijke Eucharistie willen volgen en zelfs willen ervaren via de TV .

werewoef
AMEN en AUM

Wil.

12 dec 2021, 23:39

socrates schreef:
figaretto schreef:
Door het feit dat die heer Khan zelf een moslim zou zijn valt het moeilijk uit te maken of hij de komst van Zemmour enkel om die reden afwijst, Zemmour is, behalve tegen de Islam, ook tegen een hele reeks andere heilige huisjes. Zemmour afwijzen is helaas reclame maken voor Zemmour en zijn slogans.
Khan schiet dus op de pianist omdat de deuntjes hem niet bevallen. Als iedere burgemeester burgers zou buiten willen houden die er een ongewenste mening op nahouden, dan zijn we klaar 'om in ons kot te blijven'.

voorn

13 dec 2021, 08:48

Die erediensten op de VRT volgen een patroon dat men heeft goedgekeurd en alle erkende erediensteen achtereenvolgend aan bod komen. En dat is al een tijdje. Op 10 december werd de Islam toegevoegd.

figaretto

13 dec 2021, 18:42

socrates schreef:

In je laatste zinnetje gebruik je het woord “helaas”. Dit betekent dus dat je het niet eens bent met de uitlatingen van Zemmour, wat je volste recht is.
Zemmour, zoals je zelf zegt, breekt met een hele reeks andere “heilige huisjes”. Klopt. Vraag die ik me hierbij stel : “Welke heilige huisjes mogen afgebroken worden en welke niet ?”
Heel wat heilige huisjes zijn de laatste eeuw omver gegooid door politici en intellectuelen. Hierbij denk ik aan de ondergeschiktheid van de vrouw t.o.v. de man ; aan het feit dat religie niet boven de wet staat ; dat slavernij onmenselijk is ; dat lijfstraffen uit den boze zijn ; dat veelwijverij onbeschaafd is ; dat kritiek op andersdenkenden/gelovigen niet langer verboden is, en misschien nog veel meer.
Ik kan daar mee leven.

Wil.

13 dec 2021, 19:31

In Frankrijk stelt de linkse kandidate Anne Hidalgo tijdens een verkiezingsmeeting dat de moslims van vandaag 'de joden van de jaren '30 ' zijn.

Mooie strategie om te trachten enkele miljoenen moslims achter jou te laten opstappen.

- Ik ben nog op zoek naar oude artikels in tijdschriften of kranten waarin joden de toenmalige 'bataclan' hebben omgetoverd tot een slachthuis.
- Ik zoek nog naar joden die een priester in zijn kerk afmaken.
- Ook gezocht: joden in de jaren '30 die politiemensen in hun eigen huis afmaken, of ook op straat zoiets doen.
- Een jood die het hoofd van zijn werkgever afsnijdt en het op een omheining spietst, moet ook wel ergens te vinden zijn.

- Waarschijnlijk is er ook wel een jood te vinden die riep: 'Bij Jahweh, we gaan je kop afsnijden' tegen een verkiezingskandidaat.

Wie me op weg kan helpen, laat het maar weten.

socrates

13 dec 2021, 19:45

Wil. schreef:
13 dec 2021, 19:31
In Frankrijk stelt de linkse kandidate Anne Hidalgo tijdens een verkiezingsmeeting dat de moslims van vandaag 'de joden van de jaren '30 ' zijn.

Mooie strategie om te trachten enkele miljoenen moslims achter jou te laten opstappen.

- Ik ben nog op zoek naar oude artikels in tijdschriften of kranten waarin joden de toenmalige 'bataclan' hebben omgetoverd tot een slachthuis.
- Ik zoek nog naar joden die een priester in zijn kerk afmaken.
- Ook gezocht: joden in de jaren '30 die politiemensen in hun eigen huis afmaken, of ook op straat zoiets doen.
- Een jood die het hoofd van zijn werkgever afsnijdt en het op een omheining spietst, moet ook wel ergens te vinden zijn.

- Waarschijnlijk is er ook wel een jood te vinden die riep: 'Bij Jahweh, we gaan je kop afsnijden' tegen een verkiezingskandidaat.

Wie me op weg kan helpen, laat het maar weten.
Misschien ware het in deze context beter om het over Zionisme te hebben dan over "de Joden".Al wel eens gehoord van het fenomeen "frumqa" ?

Wil.

13 dec 2021, 20:02

Ik begrijp twee zaken niet:

1. hoe kan de term zionisme in de speech van Hidalgo de zaak verduidelijken?

2. frumqa was me onbekend. Google maakt het duidelijk: joodse vrouwen die zich verschuilen onder een burqa. Wat is de link met de speech van Hidalgo?

socrates

13 dec 2021, 21:29

Hidalgo verwijst naar het effect van het nazisme op de joden, in zekere zin kan je dat gebeuren vergelijken met wat het Zionisme wil en doet met de Palestijnen.
Polarisatie ! Waar "rechts" voor is, is "links" tegen en omgekeerd. Het is dom en kortzichtig om als politicus te proberen stemmen te winnen met doorzichtige sloganeske taal. Dat geldt uiteraard zowel voor "linkse" als voor "rechste" kandidaten. Wat Hidalgo probeert ter linkerzijde, probeert Zemmour op de rechterflank.
Fundamentalisme is geen exclusiviteit van de Islamisten, ook bij Joden ontstaan bewegingen in de aard van de Taliban of nog extremer. God is als absoluut fenomeen altijd al rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken geweest bij oorlogen

socrates

13 dec 2021, 21:32

figaretto schreef:
13 dec 2021, 18:42
socrates schreef:

In je laatste zinnetje gebruik je het woord “helaas”. Dit betekent dus dat je het niet eens bent met de uitlatingen van Zemmour, wat je volste recht is.
Zemmour, zoals je zelf zegt, breekt met een hele reeks andere “heilige huisjes”. Klopt. Vraag die ik me hierbij stel : “Welke heilige huisjes mogen afgebroken worden en welke niet ?”
Heel wat heilige huisjes zijn de laatste eeuw omver gegooid door politici en intellectuelen. Hierbij denk ik aan de ondergeschiktheid van de vrouw t.o.v. de man ; aan het feit dat religie niet boven de wet staat ; dat slavernij onmenselijk is ; dat lijfstraffen uit den boze zijn ; dat veelwijverij onbeschaafd is ; dat kritiek op andersdenkenden/gelovigen niet langer verboden is, en misschien nog veel meer.
Ik kan daar mee leven.
Heilige huisjes zijn maar heilig voor diegenen voor wie ze heilig zijn. Elke fundamentele tendens in de samenleving heeft zodoende haar eigen specifieke heilige huisjes. Anders zou er immers maar één poltitieke groepering en maar één god bestaan.
Ik ben het niet eens met Zemmour omdat hij, naar mijn oordeel extreem populistisch optreedt en blijkbaar terug wil naar de opvattingen van Lode IVX of Pétain of de Gaulle en daar kan ik enkel mee leven als het niet anders kan.