Energie crisis

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Passant

Gisteren, 12:00

Fred1950 schreef:
Gisteren, 11:44
Passant schreef:
Gisteren, 11:30
Kunnen we het misschien zo voorstellen : ik sluit een contract af bij Engie, Eneco of nog een andere om energie tot in mijn huis te krijgen. In dat contract staan prijzen die ik moet betalen voor energie die in mijn huis wordt binnen gebracht . Ik betaal aan hen , dat is dan een " commerciële levering "
.....
Neen , dat is een "commerciele aankoop" , rechtstreeks van de producent. Ik kan helaas geen electriciteit in een doos stoppen en naar mijn huis vervoeren. Ik moet dat laten leveren , net zoals bPost mij een pakje aan huis zou afleveren van iets wat ik in het buitenland heb aangekocht. Fluvius "levert" die electriciteit aan huis , en is dus de leverancier ...
Volgens mij Fred doet Engie , Eneco etc...de aankoop op de energie markt . Ik ontvang van Engie en consoorten de thuislevering via de leidingen van Flexius. Ik zou hier het woord 'leveren ' niet gebruiken voor Fluvius, het zijn ' leidingen ' waardoor de energie vervoerd wordt.
Desnoods kan je zeggen dat Fluvius de leverancier van de leidingen is . Zij brengen de elektriciteit en gas tot bij mij.

Fred1950

Gisteren, 12:20

Passant schreef:
Gisteren, 12:00
Fred1950 schreef:
Gisteren, 11:44
Passant schreef:
Gisteren, 11:30
Kunnen we het misschien zo voorstellen : ik sluit een contract af bij Engie, Eneco of nog een andere om energie tot in mijn huis te krijgen. In dat contract staan prijzen die ik moet betalen voor energie die in mijn huis wordt binnen gebracht . Ik betaal aan hen , dat is dan een " commerciële levering "
.....
Neen , dat is een "commerciele aankoop" , rechtstreeks van de producent. Ik kan helaas geen electriciteit in een doos stoppen en naar mijn huis vervoeren. Ik moet dat laten leveren , net zoals bPost mij een pakje aan huis zou afleveren van iets wat ik in het buitenland heb aangekocht. Fluvius "levert" die electriciteit aan huis , en is dus de leverancier ...
Volgens mij Fred doet Engie , Eneco etc...de aankoop op de energie markt . Ik ontvang van Engie en consoorten de thuislevering via de leidingen van Flexius. Ik zou hier het woord 'leveren ' niet gebruiken voor Fluvius, het zijn ' leidingen ' waardoor de energie vervoerd wordt.
Desnoods kan je zeggen dat Fluvius de leverancier van de leidingen is . Zij brengen de elektriciteit en gas tot bij mij.
Engie en Eneco kopen geen electriciteit aan op de markt , integendeel , die verkopen op de energie markt omdat ze producent zijn. Fluvius is de eigenaar van de leidingen , net zoals bPost eigenaar is van de wagens waarmee pakjes aan huis worden geleverd. Het "medium" waarmee getransporteerd wordt , dus "geleverd" wordt is in beide gevallen eigendom van de "leverancier" aan huis , niet van de producent van het goed dat aan huis wordt geleverd. De producent ( Engie / Eneco ) levert dus niet aan huis en is dus ook niet de leverancier. Fluvius levert de stroom aan huis , en is dus de leverancier.

Uiteindelijk betaal je ook de producent ( of handelaar die het doorverkoopt ) , en niet de leverancier ( of voor een klein bedrag ) , net zoals je ook maar de transportkosten van bPost bij de aankoopfactuur aangerekend krijgt. In analogie stort Engie / Eneco de transportkosten ( net vergoeding ) naar Fluvius door , wat je ook op de factuur van je stroomaankoop - van je stroomproducent - kunt terugvinden.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 28 mar 2026, 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

Gisteren, 12:24

Wat zegt AI over deze discussie:
"Eigenlijk hebben jullie allebei gelijk, het is maar hoe je het bekijkt.
De eerste poster heeft gelijk volgens de wet: Engie of Eneco zijn officieel de 'leveranciers' omdat zij de energie aan je verkopen.
De tweede poster heeft echter gelijk volgens de logica: de vergelijking met bpost is perfect. Net zoals bpost je pakketje fysiek aan de deur aflevert, doet Fluvius dat met je stroom. Zij leveren de dienst van het transport tot in je huis.
Het is dus een discussie tussen de officiële functietitel (de verkoper) en de feitelijke handeling (de bezorger). Zonder de 'levering' van Fluvius heb je immers niets aan je contract bij Engie."

Fred1950

Gisteren, 12:29

Dicksy schreef:
Gisteren, 12:24
Wat zegt AI over deze discussie:
"Eigenlijk hebben jullie allebei gelijk, het is maar hoe je het bekijkt.
De eerste poster heeft gelijk volgens de wet: Engie of Eneco zijn officieel de 'leveranciers' omdat zij de energie aan je verkopen.
De tweede poster heeft echter gelijk volgens de logica: de vergelijking met bpost is perfect. Net zoals bpost je pakketje fysiek aan de deur aflevert, doet Fluvius dat met je stroom. Zij leveren de dienst van het transport tot in je huis.
Het is dus een discussie tussen de officiële functietitel (de verkoper) en de feitelijke handeling (de bezorger). Zonder de 'levering' van Fluvius heb je immers niets aan je contract bij Engie."
"volgens de wet" , een "wet" gemaakt door een nitwit die de betekenis van woorden niet snapt , waarschijnlijk was het een franskiljon. :lol: officiële functietitel :?: , dat bewijst mijn gelijk dat het woordkramerij is ... :mrgreen: Het doet me terugdenken aan de fameuze "stikstof depositie" van weleer :D

Passant

Gisteren, 13:17

De wet het altijd gelijk Fred :lol: :)

ps : Engie en Eneco zijn ook wel producent ja, en bieden dus aan, maar ook tegelijk 'leverancier' zoals dat ook zijn : Luminus, Octa, Mega en wie bestaat er nog zo allemaal ( geen prodcucenten).Ik kon in de plaats ook die hebben genoemd hé. Of samen.

Fred1950

Gisteren, 13:27

Passant schreef:
Gisteren, 13:17
De wet het altijd gelijk Fred :lol: :)

ps : Engie en Eneco zijn ook wel producent ja, en bieden dus aan, maar ook tegelijk 'leverancier' zoals dat ook zijn : Luminus, Octa, Mega en wie bestaat er nog zo allemaal ( geen prodcucenten).Ik kon ook die hebben genoemd hé.
.. dat zijn ook producenten. Er bestaan wel een soort "exoten" die de stroom niet zelf produceren , maar aankopen bij echte producenten , en die dat aan de particulieren aansmeren. De "Vlaamse Energieleverancier" ( verkeerd gekozen naam ) was er zo eentje , en is inmiddels al failliet. Men kan die als producent gaan bekijken , alhoewel het eerder handelaars in stroom zijn. Het "Vlaams EnergieBedrijf (VEB) " is er ook zo eentje.

Charlie Maru

Gisteren, 14:32

Met wie ga je een contract aan Fred ?

Met de producent of met de leverancier ?

...En Fluvius, die doet het transport :wink:
De transport kosten worden dan ook mee verrekend in de factuur van de leverancier.
Het is dus de leverancier die de transportkosten aan Fluvius betaalt nietwaar ? 8)
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

Gisteren, 14:54

Het is dus de leverancier die de transportkosten aan Fluvius betaalt nietwaar ? 8)
Of zoals Bol.com of andere u verzendkosten aanrekent en deze gebruikt om het autootje van Bpost of PostNl te betalen.

Charlie Maru

Gisteren, 15:02

Dicksy schreef:
Gisteren, 14:54
Of zoals Bol.com of andere u verzendkosten aanrekent en deze gebruikt om het autootje van Bpost of PostNl te betalen.
Zo is het Dicksy.... :wink:

Bol.com is de leverancier en niet PostNL......
.....En Bol.com is dus ook niet de producent.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

Vandaag, 10:21

Charlie Maru schreef:
Gisteren, 14:32
Met wie ga je een contract aan Fred ?

Met de producent of met de leverancier ?

....
Met de producent , tiens ... Eneco , Engie zijn producenten. En wie "levert" de stroom tot aan mijn huis ? Dat is Fluvius , en ge hebt niet eens een andere keuze , die hebben het monopolie. Fluvius is dus de leverancier/transporteur van stroom aan huis via zijn netwerk , net zoals bPost pakjes levert/transporteert aan huis. Punt ! :D

Bol.com is een doorverkoper van iets dat geproduceerd wordt net zoals het "Vlaams Energiebedrijf (VEB)" stroom koopt en doorverkoopt. Bol.com verkoopt eigenlijk zelf niets , het zijn personen die iets VIA bol.com aanbieden en die op zich ook al iets aangekocht hebben van een "producent". Ergens Bol.com aanhalen schept alleen maar meer verwarring. Bol.com is vergelijkbaar met Amazon , eBay , Fruugo en nog veel anderen. Coolblue , Temu en dergelijke werken nog op een andere manier.

Ge kunt de aankoop van stroom van de producent ( :mrgreen: ) nog het best vergeliken met melk en koevlees kopen rechtstreeks van de boer als producent van wat zijn "machines" ( = koeien ) "produceren". :D
Als Luc Pauwels van de VRT het nu eens over "producenten" i.p.v "leveranciers" zou hebben als hij het over energieprijzen heeft , dan ..... :lol: zijn jullie na een paar maanden omgeschoold. Maar goed , de man durft het ook soms aan om iets over "bladblazers" te vertellen. :twisted: ( als ge begrijpt wat ik bedoel , hij klopt er soms ook ferm naast )
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 29 mar 2026, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

Vandaag, 11:27

En wie "levert" de stroom tot aan mijn huis ? Dat is Fluvius , en ge hebt niet eens een andere keuze , die hebben het monopolie. Fluvius is dus de leverancier/transporteur van stroom aan huis via zijn netwerk , net zoals bPost pakjes levert/transporteert aan huis. Punt ! :D
Fred, je toont je gebrek aan inzicht hier wéér. Hier worden twee betekenissen van ‘leveren’ door elkaar gebruikt. Misschien ben je je daar zelfs niet van bewust.

1. In alledaagse spreektaal gebruiken we het woord 'leveren' of 'afleveren' en dat betekent 'aan huis brengen'

2. In een economische context en zeker in een juridisch-boekhoudkundige context betekent 'leverancier' iets heel anders dan een 'aan huis brenger' of een 'afleverdienst'. Het is de partij waarmee je een contract hebt, die het product verkoopt, factureert en juridisch aansprakelijk is voor dat product.
Wanneer er een probleem is met het product zelf, dan heb jij het recht om een schadeclaim te eisen van die economische leverancier.

Om het duidelijk te maken zodat een 12-jarige het verstaat: je kunt boodschappen bestellen bij Delhaize. Het maakt helemaal niets uit of Delhaize die producten zelf heeft gemaakt (bv. zelfbereide voeding) of die voordien heeft aangekocht bij een andere economische leverancier (betekenis 2). Die producten worden soms dezelfde dag nog aan huis besteld door Uber Eats. Als de eetwaren die je besteld hebt duidelijk vervallen zijn of bedorven zijn, dan ga je niet reclameren bij de aan huis besteller Uber Eats; je gaat contact opnemen met de leverancier van de goederen en dat is Delhaize.

Delhaize maakt jouw factuur op en indien je goederen terugzendt omdat het niet de door jou bestelde goederen waren of de kwaliteit was onvoldoende, dan zal Delhaize een creditnota opmaken. Uber Eats komt daar helemaal niet meer in tussen omdat Uber Eats geen leverancier is, maar een aan huis bezorger.

Fluvius heeft de infrastructuur die jou in verbinding brengt met de economische leverancier. Wanneer Mega, Bolt of Eneco iemand onterecht een prijsverhoging aanrekent hoewel die persoon een vast contract heeft, dan wordt er door de benadeelde partij contact opgenomen met de leverancier Bolt, Mega of Eneco, maar niet met Fluvius. Daaruit blijkt duidelijk het verschil tussen een leverancier en een bedrijf dat slecht de geleverde producten van een andere bedrijf 'distribueert'.

De meeste mensen begrijpen dat onderscheid. Het vraagt gewoon een goed inzicht in 1) het taalgebruik en 2) de basiskennis van economische/boekhoudkundige termen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

Vandaag, 11:31

Gaat ge terug uw gelijk willen halen met totaal foutieve stellingnames en blabla ? Er bestaat geen "context" verschil tussen spreektaal en je blabla "enconomische context" . Dat is uw uitvindsel. Straks gaat ge nog beweren dat "poepen" in Vlaanderen en Nederland dezelfde betekenis hebben .. :roll: Stel je niet TE idioot op , dat doet pijn.

In uw hoogdravende "Juridische context" leveren groothandelaars aan kleinhandelaars , dat klopt. Groothandelaars zijn geen producenten , maar IK betaal mijn energiefactuur rechtstreeks aan producent Eneco en Fluvius zorgt voor de levering , perfect vergelijkbaar met als ik melk rechtstreeks van de boer zou kopen en in kannekes naar huis moet transporteren. Punt ! Ik kan die melk ook nog eventueel aan mijn gebuur "leveren". Word ik dan meteen ook "leverancier" voor mijn buurman ? , eigenlijk wel .! .. :roll:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 29 mar 2026, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

Vandaag, 11:57

door Fred1950 » 16 minuten geleden
maar IK betaal mijn energiefactuur rechtstreeks aan producent Eneco en Fluvius zorgt voor de levering , perfect vergelijkbaar met als ik melk rechtstreeks van de boer zou kopen. Punt !
Fluvius is het autootje voor het leveren van energie zoals Bpost, PostNl.....dit is voor de pakjes van Bol.com, Amazon, Temu....
Bij Bol.com, Amazon, Temu.....betaal je de verzendingskosten voor levering aan huis, bij Energie(producenten) betaal je netwerkkosten om deze energie bij je in huis te brengen. Die netwerken (de autotootjes van Bpost, PostNl...) van Fluvius zorgen ervoor dat je energie thuis kan geleverd worden en daar betaal je verzendkosten (netwerkkosten) op. Geen netwerk (Fluvius), geen energie in huis. Geen autotootjes van Bpost, PostNl.....geen pakjes van Bol.com, Amazon, Temu..... in huis.

E.T.

Vandaag, 12:06

Allemaal goed en wel maar het probleem hier is dat er firma's zijn die wel alles factureren maar niet produceren ...

Fred1950

Vandaag, 12:12

Dicksy schreef:
Vandaag, 11:57
door Fred1950 » 16 minuten geleden
maar IK betaal mijn energiefactuur rechtstreeks aan producent Eneco en Fluvius zorgt voor de levering , perfect vergelijkbaar met als ik melk rechtstreeks van de boer zou kopen. Punt !
Fluvius is het autootje voor het leveren van energie zoals Bpost, PostNl.....dit is voor de pakjes van Bol.com, Amazon, Temu....
Bij Bol.com, Amazon, Temu.....betaal je de verzendingskosten voor levering aan huis, bij Energie(producenten) betaal je netwerkkosten om deze energie bij je in huis te brengen. Die netwerken (de autotootjes van Bpost, PostNl...) van Fluvius zorgen ervoor dat je energie thuis kan geleverd worden en daar betaal je verzendkosten (netwerkkosten) op. Geen netwerk (Fluvius), geen energie in huis. Geen autotootjes van Bpost, PostNl.....geen pakjes van Bol.com, Amazon, Temu..... in huis.
OK , allemaal juist , maar ... wat wil je daarmee bewijzen ? Ik betwist de rol van de "transporteur/leverancier" niet , en de prijs die ik ervoor moet betalen ook niet. De netwerkkosten aan Fluvius zijn ook maar een klein onderdeel van de energiefactuur ( een factuur die ik voor de zoveelste keer aan de producent betaal en niet aan de leverancier Fluvius ).
E.T. schreef:
Vandaag, 12:06
Allemaal goed en wel maar het probleem hier is dat er firma's zijn die wel alles factureren maar niet produceren ...
Dat zijn dan in de strikte betekenis van het woord "handelaars" ( en sjoemelaars :D ). Voor een "dienst" moet je ook betalen , handelen in diensten bestaat dus ook ( bvb. poetshulp )