Soeverein Vlaanderen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Eenzijdig verklaard souverein Vlaanderen

Peiling eindigde op 30 jan 2017, 14:41

1.Ik ben vóór scheiding op de beschreven wijze
13
32%
2.Ik ben voor scheiding op een andere wijze
8
20%
3.Ik ben tegen elke vorm van scheiding
20
49%
 
Totaal aantal stemmen: 41

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 mei 2019, 22:05

Limburg allein ! De enige Vlaamse provincie die een eigen Volkslied heeft !
Laat het middel nooit het doel vervangen !

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

07 mei 2019, 23:06

Wij Limburgers hebben inderdaad het zelfde volkslied als onze buren . Willem 1 heeft na Napoleon onze regio omgedoopt tot Limburg , helaas door de stommiteiten van 1830 zijn we gescheiden en werd de Maas misbruikt als grens tussen één volk , met de zelfde cultuur , taal etc. In Maastricht is de Maas niet de grens .....


Belgische afscheiding

In Vlaanderen werd Nederlands de officiële taal, tot ongenoegen van de in sterke mate verfranste burgerij. Ook de staatscontrole op het curriculum van de katholieke seminaries kwam hem op verzet te staan. De sterk op Frankrijk gerichte rooms-katholieke kerkelijke elite wilde zich, ondanks het met de Heilige Stoel uit onderhandelde concordaat niet onderwerpen aan deze modernistische protestantse vorst. Toen op 25 augustus 1830 een nationalistische opera in Brussel werd opgevoerd (De Stomme van Portici), brak in Brussel de Belgische Revolutie uit, die onder sterke militaire steun van Frankrijk uitmondde in een onafhankelijk koninkrijk België. (Wiki)

Voor Willem 1 werd vorig jaar in Gent nog een bronzen standbeeld opgericht en kreeg hij een straatnaam :
Koning Willem 1 - Kaai !
Standbeelden van zijn belgische opvolgers worden beklad of de handen afgekapt !!

In de geschiedenis lessen in mijn jeugd , lang geleden, sprak men over Willem 1 , de noorderduivel ! Pure belgische geschiedenis vervalsing
Laatst gewijzigd door sibarita op 08 mei 2019, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mei 2019, 01:22

Allemaal mooi, maar ondertussen is er nog altijd geen groepering van meer dan 3 man en een paardenkop opgestaan die de afscheiding van de rest van Vlaanderen wil. En omgekeerd is er die ook niet. Had ik toch gezegd, niet? :wink:

En diezelfde redenering geldt voor alle Vlaamse provincies: het is een eenheid waarbinnen inderdaad geld vloeit naar wie dat het meest nodig heeft. De kippen die de gouden eieren leggen (o.a. Antwerpen) moeten daarbij goed gesoigneerd worden, zodat de anderen er mee kunnen van genieten, toch?


Zo. Dat kwakkeltje is daarmee uit de wereld.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

08 mei 2019, 08:21

Wil. schreef:
08 mei 2019, 01:22
Allemaal mooi, maar ondertussen is er nog altijd geen groepering van meer dan 3 man en een paardenkop opgestaan die de afscheiding van de rest van Vlaanderen wil. En omgekeerd is er die ook niet. Had ik toch gezegd, niet? :wink:

En diezelfde redenering geldt voor alle Vlaamse provincies: het is een eenheid waarbinnen inderdaad geld vloeit naar wie dat het meest nodig heeft.

Gij draait alles bewust om. Gij gaat ervan uit dat Vlaamse provincies wel tot een onafhankelijk Vlaanderen willen behoren maar niet tot België.
U dwaalt!
Nogmaals, dat de separatisten een referendum opzetten.
Waarom weigert de N-VA dat?
Trouwens, de mensen beseffen zeer goed dat de "A" in N-VA staat voor "Antwerpen".
Deze Antwerpse partij heeft maar 1 doel nl zoveel mogelijk geld uit andere provincies naar Antwerpen te triëren. Weet U, wij Limburgers kunnen bijvoorbeeld heel goed omgaan met West-Vlamingen maar helemaal niet met Antwerpenaren. Dat zijn veelal omhoog gevallen vuil gebekte racistische mensen. Houdt uw separatistische N-VA en Vlaams Blok in Antwerpen, wij moeten ze niet. Scheidt U af van Vlaanderen en begin een stadstaat.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 mei 2019, 09:47

Wil. schreef:
08 mei 2019, 01:22
Allemaal mooi, maar ondertussen is er nog altijd geen groepering van meer dan 3 man en een paardenkop opgestaan die de afscheiding van de rest van Vlaanderen wil. En omgekeerd is er die ook niet. Had ik toch gezegd, niet? :wink:

En diezelfde redenering geldt voor alle Vlaamse provincies: het is een eenheid waarbinnen inderdaad geld vloeit naar wie dat het meest nodig heeft. De kippen die de gouden eieren leggen (o.a. Antwerpen) moeten daarbij goed gesoigneerd worden, zodat de anderen er mee kunnen van genieten, toch?


Zo. Dat kwakkeltje is daarmee uit de wereld.
Vraagje:
Hoe Vlaams waren de Vlaamse gewesten ten tijde van bv. de 17 Provinciën ? Hoe Vlaams kan ik mij noemen als ik geen jota begrijp van wat een Kortrijkzaan of een Oostendenaar mij, in zijn Vlaams, wil vertellen ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

08 mei 2019, 10:20

Wij spreken Nederlands met een Vlaams accent , Vlaams is geen taal. Geciviliseerde , hoffelijke en ontwikkelde Vlamingen hebben geen problemen om elkaar te begrijpen. :D
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 mei 2019, 10:42

sibarita schreef:
08 mei 2019, 10:20
Wij spreken Nederlands met een Vlaams accent , Vlaams is geen taal. Geciviliseerde , hoffelijke en ontwikkelde Vlamingen hebben geen problemen om elkaar te begrijpen. :D
Zulke Vlamingen begrijpen dan ook evengoed Frans, Engels, Duits ..... maar die behoren niet tot de meerderheid. Men moet zelfs niet eens de provinciegrenzen over te steken om tot Babylonische toestanden te komen, Iemand uit Maaseik en iemand uit Borgloon die elkaar in hun "moedertaal" aanspreken ???
Laat het middel nooit het doel vervangen !

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

08 mei 2019, 11:35

Gisteren Christophe Deborsu in zijn kolom in HBVL op pagina 9 :

Limburgse vrienden en Vlamingen in het algemeen , open uw portefeuille ! Wallonië heeft geld nodig ! dixit Elio Di Rupo.
Hij citeert letterlijk EDR : Als de regeringsformatie in 2010-2011 was mislukt, had dit geleid tot de splitsing van belgie. Voor ons was dit ondenkbaar. Wallonië krijgt jaarlijks 6 miljard van Vlaanderen via de sociale zekerheid , 143 euro per maand en per Waal. Dit geld kunnen we niet missen.......
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
dejules

08 mei 2019, 12:02

sibarita schreef:
08 mei 2019, 11:35


Vlamingen open uw portefeuille !
De Vlaamse regering verwacht dat de schuld in 2022 zal stijgen tot 35 miljard euro, tegenover 19 miljard eind vorig jaar.
Bijna een verdubbeling dus op zeven jaar tijd.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/11/18 ... 1-2821607/

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mei 2019, 13:32

socrates schreef:
08 mei 2019, 09:47
Wil. schreef:
08 mei 2019, 01:22
Allemaal mooi, maar ondertussen is er nog altijd geen groepering van meer dan 3 man en een paardenkop opgestaan die de afscheiding van de rest van Vlaanderen wil. En omgekeerd is er die ook niet. Had ik toch gezegd, niet? :wink:

En diezelfde redenering geldt voor alle Vlaamse provincies: het is een eenheid waarbinnen inderdaad geld vloeit naar wie dat het meest nodig heeft. De kippen die de gouden eieren leggen (o.a. Antwerpen) moeten daarbij goed gesoigneerd worden, zodat de anderen er mee kunnen van genieten, toch?


Zo. Dat kwakkeltje is daarmee uit de wereld.
Vraagje:
Hoe Vlaams waren de Vlaamse gewesten ten tijde van bv. de 17 Provinciën ? Hoe Vlaams kan ik mij noemen als ik geen jota begrijp van wat een Kortrijkzaan of een Oostendenaar mij, in zijn Vlaams, wil vertellen ?
Het gaat om verbondenheid. Wat bindt de Vlamingen? Kijk of je aan de definitie beantwoordt:

Een Vlaming is iemand die in Vlaanderen woont of zich met de geschiedkundige/culturele achtergrond ervan verbonden voelt , de taal van dat gebied als moedertaal beschouwt, de democratische hoogstaande principes in het openbaar uitdraagt en zich bewust is van het niet bestaan van het Belgische volk.

Ik heb daarover reeds in het lang en het breed uitgeweid en ik kan de ganse tekst nog wel eens herposten, als je wil. Indien je maar in beperkte mate aan de deelkenmerken voldoet, dan ben je voor mijn part maar een gedeeltelijke Vlaming. Nogal wat mensen die op ons grondgebied wonen, zijn zich niet bewust van de geschiedkundige of culturele achtergrond, maar toch noemen ze zich Vlamingen. In feite zijn ze dat voor X % en niet helemaal.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

08 mei 2019, 14:56

Wil. schreef:
08 mei 2019, 13:32
[
Een Vlaming is iemand die in Vlaanderen woont of zich met de geschiedkundige/culturele achtergrond ervan verbonden voelt
Een werkloze mens uit het Rifgebergte, een praktiserende diepgelovige moslim.
Hij leest regelmatig Het Laatste Nieuws (in het Engels) en hij voelt zich met de geschiedkundige/culturele achtergrond verbonden met Vlaanderen.
Is hij een Vlaming?
Ik voel mij niet verbonden met mensen uit Antwerpen. Ik voel mij heel verbonden met de mensen van Visé alwaar de helft van mijn familie woonachtig is. Ben ik een Vlaming? Ik voel mij geen Vlaming. Kan ik een cursus volgen om dat gevoel "aan te kweken"?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mei 2019, 15:40

dejules schreef:
08 mei 2019, 14:56
Ben ik een Vlaming? Ik voel mij geen Vlaming.
Vraag en antwoord.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 mei 2019, 17:32

Wil. schreef:
08 mei 2019, 13:32


Vraagje:
Hoe Vlaams waren de Vlaamse gewesten ten tijde van bv. de 17 Provinciën ? Hoe Vlaams kan ik mij noemen als ik geen jota begrijp van wat een Kortrijkzaan of een Oostendenaar mij, in zijn Vlaams, wil vertellen ?
Het gaat om verbondenheid. Wat bindt de Vlamingen? Kijk of je aan de definitie beantwoordt:

Een Vlaming is iemand die in Vlaanderen woont of zich met de geschiedkundige/culturele achtergrond ervan verbonden voelt , de taal van dat gebied als moedertaal beschouwt, de democratische hoogstaande principes in het openbaar uitdraagt en zich bewust is van het niet bestaan van het Belgische volk.

Ik heb daarover reeds in het lang en het breed uitgeweid en ik kan de ganse tekst nog wel eens herposten, als je wil. Indien je maar in beperkte mate aan de deelkenmerken voldoet, dan ben je voor mijn part maar een gedeeltelijke Vlaming. Nogal wat mensen die op ons grondgebied wonen, zijn zich niet bewust van de geschiedkundige of culturele achtergrond, maar toch noemen ze zich Vlamingen. In feite zijn ze dat voor X % en niet helemaal.
[/quote]
Nog een vraagje dan:
Stel dat, de huidige economische situatie zou zijn zoals die was in de 19de en deel van de 20ste eeuw, een periode waarin het industriële Wallonië het grootste aandeel had in het vormen van het BNP, Zouden de VVB en haar nalopers van de N-VA, dan nog zo scheutig zijn om Vlaanderen los te weken van België ? Is er echt nog een ander '(cultureel) motief dan het louter geldelijke ? Wordt de Vlaamse Cultuur ? niet veel meer belaagd door de "verengelsing" en door de wild om zich heen grijpende polarisatie en de globalisatie, dan door het samenleven met Franssprekende buren ? Ik ben waarschijnlijk geen echte Vlaming, ik vraag mij dan af hoeveel % van mij Vlaming is en in welk lichaamsdeel dat percentage dan wel zit, boven-of onderlijf ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

08 mei 2019, 18:49

Beste Socrates: een tip voor U. Blader ( of lees - op eigen risico dan wel) eens door het nieuwe schrijfsel van ene Bart De Wever:"Over identiteit" - of hij dat nu zelf geschreven heeft of niet laten we even terzijde.
Je gelooft je eigen ogen niet wat daar allemaal in te lezen valt :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mei 2019, 20:35

socrates schreef:
08 mei 2019, 17:32
Nog een vraagje dan:
Stel dat, de huidige economische situatie zou zijn zoals die was in de 19de en deel van de 20ste eeuw, een periode waarin het industriële Wallonië het grootste aandeel had in het vormen van het BNP, Zouden de VVB en haar nalopers van de N-VA, dan nog zo scheutig zijn om Vlaanderen los te weken van België ?
Ja want we kennen ons verleden! Zoals je weet is in die periode naar verhouding door het arme Vlaanderen veel meer belastinggeld bijgedragen dan door het Franstalige deel. Juul Hannes heeft die zaak degelijk onderzocht. Dat hele werkstuk is opgevraagd door de Franstalige universiteit van Louvain la Neuve. Nooit nog iets van gehoord.
Is er echt nog een ander '(cultureel) motief dan het louter geldelijke ?
Natuurlijk. We kennen elkaar niet omdat de taalmuur daartussen staat. Welke zijn de favoriete stripverhalen die in Wallonië worden gelezen? Wie is de 'Will Tura' van Wallonië? Wat zijn de favoriete voedingsproducten van het Luikse, van de omgeving Namen, Bergen? We weten daar niets van. Dat is voor ons even vreemd als wat er in Oost-Turkije gebeurt.
Wordt de Vlaamse Cultuur ? niet veel meer belaagd door de "verengelsing" en door de wild om zich heen grijpende polarisatie en de globalisatie, dan door het samenleven met Franssprekende buren ?
Ga dat in 'de Vlaamse rand' eens vragen. Stap eens een café binnen in Wemmel. Dat ligt buiten de grote ring rond Brussel en compleet in Vlaanderen. Hoe spreekt men je daar aan? Niet in het Engels en niet in het Nederlands.
Ik ben waarschijnlijk geen echte Vlaming, ik vraag mij dan af hoeveel % van mij Vlaming is en in welk lichaamsdeel dat percentage dan wel zit, boven-of onderlijf ?
Als je een witte t-shirt even in een vat water met een beetje kleurstof stopt, dan zit daar een tint van die kleurstof op. Laat je die t-shirt daar een nacht in weken, dan is die tot in de vezels gekleurd. Zit de kleurstof dan enkel in de mouw, of in de nekrand, of … ?
Hoe lang jij in de Vlaamse kleurstof hebt gezeten, kan ik van hieruit niet beoordelen. Maar ik geloof dat je eerder in het rode vaatje hebt gelegen :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.