Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 aug 2017, 17:24

Wil. schreef:
dejules schreef:
Wil. schreef:De nood aan ongeschoolde arbeid neemt misschien af. Pakjeshandelaars zoals julleke zullen voor een deel aan de kant geschoven worden. Daarom ook de noodzaak om de jeugd goed op te leiden. Hooggeschoolden, zowel technisch als intellectueel, blijven het voordeel aan hun kant hebben. Dat was in mijn beginperiode zo en dat zal nog wel een hele poos zo blijven.
Willy, indien U alle laaggeschoolden omschoolt tor burgerlijk IR dan lopen er burgerlijk IR's achter de vuilkar.
U hebben ze weggestoken in de leegloperij maar in de 21ste E is dat niet meer mogelijk.
Een land met hooggeschoolde jongeren heeft minder werklozen dan een land waar weinig dergelijke mensen te vinden zijn. Hoog opgeleide mensen zijn over het algemeen ook bereid om zelf initiatief te nemen en zelf bedrijven op te starten. Ze zien meer mogelijkheden dan mensen met minimale opleidingen.
Sri Lanka heeft veel hooggeschoolden en veel werklozen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !
dejules

12 aug 2017, 18:08

Wil. schreef:
Wie maakt de 3D printer?
Een statutair?
dejules

12 aug 2017, 18:13

Wil. schreef:Een land met hooggeschoolde jongeren heeft minder werklozen
De Wever is een geschiedenisman. Is die in uw voorbeeld hoog- of laaggeschoold?
Is die man "bruikbaar" in de industriële maatschappij 4.0?
Zijn zus is werkloos, beroepswerkloze zoals men dat noemt.
Toch heeft Karina een diploma hoger onderwijs.
Is Karina hoog- of laaggeschoold in uw model.
ps Wat bedoelt U met "verdwijnen"? Is dat zoals Karina onderduiken in een caravan in de donkerste bossen van de vijand?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2017, 18:32

dejules schreef:
Wil. schreef:
Wie maakt de 3D printer?
Een statutair?
Zeker geen SWT'er - statutair werklozensteun trekker.
Mijn punt is duidelijk: sommige jobs en kennis worden vervangen door machines, maar daardoor gaat de tewerkstelling als geheel niet achteruit.

Als je enkel naar de wijzerplaat kijkt - die ene metselaar die ontslagen wordt - maar de mechaniek niet begrijpt, tja, dan krijg je van die Luddietenreacties.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2017, 18:46

socrates schreef:
Wil. schreef:
dejules schreef:
Wil. schreef:De nood aan ongeschoolde arbeid neemt misschien af. Pakjeshandelaars zoals julleke zullen voor een deel aan de kant geschoven worden. Daarom ook de noodzaak om de jeugd goed op te leiden. Hooggeschoolden, zowel technisch als intellectueel, blijven het voordeel aan hun kant hebben. Dat was in mijn beginperiode zo en dat zal nog wel een hele poos zo blijven.
Willy, indien U alle laaggeschoolden omschoolt tor burgerlijk IR dan lopen er burgerlijk IR's achter de vuilkar.
U hebben ze weggestoken in de leegloperij maar in de 21ste E is dat niet meer mogelijk.
Een land met hooggeschoolde jongeren heeft minder werklozen dan een land waar weinig dergelijke mensen te vinden zijn. Hoog opgeleide mensen zijn over het algemeen ook bereid om zelf initiatief te nemen en zelf bedrijven op te starten. Ze zien meer mogelijkheden dan mensen met minimale opleidingen.
Sri Lanka heeft veel hooggeschoolden en veel werklozen.
Wat is 'veel' in beide gevallen? Zit het land economisch nu tijdelijke in een dip of is die hoge werkloosheid (?) een structureel feit?
Hier blijkt het nogal mee te vallen: https://tradingeconomics.com/sri-lanka/ ... yment-rate
Sri Lanka heeft 4,2% werklozen ... verdorie zelfs nog iets beter dan Vlaanderen!
In Mali en Chad is het opleidingsniveau haast onbestaande. Iedereen loopt er nog achter een koe of een geit (geen sexisme!) en misschien heeft iedereen dan ook wel 'werk'.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

12 aug 2017, 18:50

Wil. schreef: Mijn punt is duidelijk: sommige jobs en kennis worden vervangen door machines, maar daardoor gaat de tewerkstelling als geheel niet achteruit.
Er wordt steeds meer met steeds minder mensen geproduceerd.
Gaat U het zonlicht ontkennen?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2017, 19:09

dejules schreef:
Wil. schreef: Mijn punt is duidelijk: sommige jobs en kennis worden vervangen door machines, maar daardoor gaat de tewerkstelling als geheel niet achteruit.
Er wordt steeds meer met steeds minder mensen geproduceerd.
Gaat U het zonlicht ontkennen?
En dat is al bezig van in de 19e eeuw! Sindsdien is ook de wereldbevolking nog eens verdrievoudigd. Je zou dus verwachten dat de werkloosheid mas-saal zou zijn, als die theorie klopt. Niet dus. In Vlaanderen zijn zo'n 72% van de mensen tussen 20 en 65 aan het werk.

Jouw spinsel deugt niet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

12 aug 2017, 19:23

Wil. schreef: In Vlaanderen zijn zo'n 72% van de mensen tussen 20 en 65 aan het werk.
De helft wordt betaald uit de schatkist.
U kunt ze allemaal aan het werk krijgen, er zijn vele opties oa iedereen deeltijds, allemaal ambtenaar, ...

ps U heeft het over de werkzaamheidsgraad en die gaat niet over 20-65 maar de leeftijd van 15-65 jaar!!! Daar zitten dus ook honderdduizenden studentenjobs in. De definitie van de Oeso betreffende een job is : minimum 1u PER WEEK betaalde arbeid verrichten!.
Indien men alle noodzakelijke jobs laat doen in full-time regime heb je maar 10% vd aktieve bevolking nodig.
Fazal

12 aug 2017, 19:57

Geen nood. Binnen afzienbare tijd 'werken' alleen nog vrijwilligers. :wink:
dejules

12 aug 2017, 20:15

Fazal schreef:Geen nood. Binnen afzienbare tijd 'werken' alleen nog vrijwilligers. :wink:
Ik geloof dat er meer dan 1.000.000 erkende vrijwilligers zijn.
Als ge de niet-erkende meetelt oa mensen die voor hun ouders of kinderen mantelzorger zijn, kinderopvang doen, gaan schilderen/poetsen in scholen, gratis bejaarde buren helpen met boodschappen, lekkende kranen, ... denk ik het dubbele!
Men noemt dat het "middenveld". De N-VA is daar vies van!!
dejules

12 aug 2017, 20:24

Wil. schreef:Als je enkel naar de wijzerplaat kijkt - die ene metselaar die ontslagen wordt - maar de mechaniek niet begrijpt, tja, dan krijg je van die Luddietenreacties.
“Telkens ik iemand ontmoet die niet in Silicon Valley werkt – een normaal iemand, zeg maar -, kan ik zo 10 bedrijven opnoemen die druk bezig zijn met die kerel zijn job overbodig te maken.”

“Ik heb gezien wat er op ons afkomt. En het is een grote zelfrijdende vrachtwagen die deze economie gaat platwalsen. Het is echt angstaanjagend. Ik denk dat ons erg donkere dagen te wachten staan.”
Dat zegt Antonio Garcia Martinez, een voormalig topmanager bij Twitter en Facebook, in een tv-programma dat zondagavond op BBC 2 werd uitgezonden, maar online vanwege auteursrechten enkel in het VK bekeken kan worden. Het programma onderzocht hoe ver Silicon Valley staat met artificiële intelligentie en met haar belofte om een betere wereld te maken.

https://nl.express.live/2017/08/07/1376 ... -martinez/

ps Luddieten waren hooggschoolde ambachtslui die hun job verdrongen zagen worden door ongeschoolden!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2017, 20:33

dejules schreef:
Wil. schreef: In Vlaanderen zijn zo'n 72% van de mensen tussen 20 en 65 aan het werk.
ps U heeft het over de werkzaamheidsgraad en die gaat niet over 20-65 maar de leeftijd van 15-65 jaar!!! Daar zitten dus ook honderdduizenden studentenjobs in.
Ik weet niet hoe jij toch zo verstandig geworden bent. Althans zo lang niemand je tegenspreekt. Kijk nog eens goed naar het groene stukje in dit plaatje. De bronnen staan ook aangeduid.
Afbeelding

Pakjesman, blijf bij je leest.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2017, 20:36

dejules schreef:
Wil. schreef:Als je enkel naar de wijzerplaat kijkt - die ene metselaar die ontslagen wordt - maar de mechaniek niet begrijpt, tja, dan krijg je van die Luddietenreacties.
“Telkens ik iemand ontmoet die niet in Silicon Valley werkt – een normaal iemand, zeg maar -, kan ik zo 10 bedrijven opnoemen die druk bezig zijn met die kerel zijn job overbodig te maken.”
Mooi: 1 iemand en 10 bedrijven zijn creatief aan het werk om hem te vervangen. Ik dacht het er zelfs minder waren.

Aanpassen of verdwijnen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

12 aug 2017, 20:46

Wil. schreef:Mooi: 1 iemand en 10 bedrijven zijn creatief aan het werk om hem te vervangen. Ik dacht het er zelfs minder waren.

Aanpassen of verdwijnen.
Aangezien U uit een statutaire kelder komt zal ik verduidelijken :
1/ zo'n bedrijfje uit Silicon Valley bestaat meestal maar uit een paar mensen
2/ die zijn niet bezig 1 persoon zijn job af te nemen maar ook die van zijn tientallen miljoenen collega's world-wide die dezelfde job doen.

Bent U simpel geboren of werd U dat tijdens uw statutaire bezigheden?
dejules

12 aug 2017, 20:49

Wil. schreef:
dejules schreef:
Wil. schreef: In Vlaanderen zijn zo'n 72% van de mensen tussen 20 en 65 aan het werk.
ps U heeft het over de werkzaamheidsgraad en die gaat niet over 20-65 maar de leeftijd van 15-65 jaar!!! Daar zitten dus ook honderdduizenden studentenjobs in.
Ik weet niet hoe jij toch zo verstandig geworden bent. Althans zo lang niemand je tegenspreekt. Kijk nog eens goed naar het groene stukje in dit plaatje. De bronnen staan ook aangeduid.
Afbeelding

Pakjesman, blijf bij je leest.
fgov.be: ‘De werkgelegenheidsgraad (of tewerkstellingsgraad) geeft het aantal personen met een betrekking (werkenden) in procenten van de bevolking tussen 15 jaar en 64 jaar.’
VD2014 online: in België

http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... heidsgraad