Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
Gast

01 nov 2017, 18:46

Dicksy schreef:
Er worden nu al filmkes gemaakt met ganse legers van Androiden , onlangs nog ééntje op Q2 gezien. So what .... Als AI en Androids zo perfect worden , dan hoeft er zelfs geen leven , zelfs geen lucht of zuurstof meer te bestaan. Die trekken hun plan met zon of atoomenergie ( zijn zelf ongevoelig voor straling ) en met de grondstoffen uit de bodem herstellen en reproduceren ze zichzelf. ..... DAT is nogal eens science fiction , nietwaar :lol:
Was wandelen op de maan, gsm, afwas -en wasmachine e.d....... ook geen science fiction voor de vorige generatie(s) ?
Nooit van Jules Vernes gehoord ? De film "De Matrix" gezien ? Wat je opnoemt is geen science fiction , het is technische evolutie waar de mens nog steeds "baas" over speelt , en ervoor niet moet onderdoen. Zoals ik al schreef , als er een AI bestaat die net zoals een aap , iets "uitvindt" zoals met een stokje ( een nieuw werktuig ) de honing uit een wespennest weet te peuteren , dan geef ik me gewonnen en krijg ik evenveel schrik als Hawkin en Musk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 nov 2017, 19:45

Honing uit een wespennest ... :roll: ik leer hier elke dag bij.
Bestaan er ook internet-bio-ingenieurs?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

01 nov 2017, 19:47

Ik heb hier vroeger al geschreven dat je geen AI gaat kunnen creeeren die in staat is om zoals Newton uit een vallende appel een formule af te leiden. De "man met de pet" ( de "gewone" mens ) die ALLES moet aangeleerd worden opdat hij iets zou kunnen of doen , dat soort kan je inderdaad op termijn door AI vervangen ( spijtig genoeg )
Het GO is zowat het moeilijkste denkspel dat er bestaat. Onlangs heeft een computer volledig autonoom zichzelf geleerd hoe dat spel in elkaar zit en heeft gewonnen van een andere computer die door mensen geprogrammeerd so wie so van de menselijke tegenspelers won maar toch verloor van degene die helemaal out of the blue zichzelf het spel had bijgebracht. Zo'n AI computer "denkt" neuraal.
Ik zie hier voor mijn deur clusters aan joggers voorbij lopen. Laughing Iedereen gaat meer met zichzelf bezig zijn , of maatschappelijk zich amuseren. Romeinen wisten toch ook al hoe ze hun dagen "onbezorgd" konden doorbrengen , en Saoudies hebben ook al niet veel te doen , dacht ik.
Joggen of sporten kan een beroep zijn, je kan dat wel niet tot je 67 uitoefenen, spel is ook maar plezant als het afwisseling brengt na "werk".
Laat het middel nooit het doel vervangen !
Gast

01 nov 2017, 21:50

Wil. schreef:Honing uit een wespennest ... :roll: ik leer hier elke dag bij.
Bestaan er ook internet-bio-ingenieurs?
Je weet er dus ook geen snars van. Die apen halen met een stokje termieten uit hun nest :lol: - geen honing - en jij loopt in de val. 8) En jawel , sommige wespensoorten maken honing aan :)
Gast

01 nov 2017, 22:03

socrates schreef:
Ik heb hier vroeger al geschreven dat je geen AI gaat kunnen creeeren die in staat is om zoals Newton uit een vallende appel een formule af te leiden. De "man met de pet" ( de "gewone" mens ) die ALLES moet aangeleerd worden opdat hij iets zou kunnen of doen , dat soort kan je inderdaad op termijn door AI vervangen ( spijtig genoeg )
Het GO is zowat het moeilijkste denkspel dat er bestaat. Onlangs heeft een computer volledig autonoom zichzelf geleerd hoe dat spel in elkaar zit en heeft gewonnen van een andere computer die door mensen geprogrammeerd so wie so van de menselijke tegenspelers won maar toch verloor van degene die helemaal out of the blue zichzelf het spel had bijgebracht. Zo'n AI computer "denkt" neuraal.
Je moet op zijn minst aan die computer de spelregels leren , en hem leren wanneer hij gewonnen heeft. Al de rest is het toepassen van algorithmen. Gaat die computer ooit vanzelf te weten komen waarvoor een "stok" of staaf kan dienen als je dat voor zijn camera plaatst ?
Ik zie hier voor mijn deur clusters aan joggers voorbij lopen. Laughing Iedereen gaat meer met zichzelf bezig zijn , of maatschappelijk zich amuseren. Romeinen wisten toch ook al hoe ze hun dagen "onbezorgd" konden doorbrengen , en Saoudies hebben ook al niet veel te doen , dacht ik.
Joggen of sporten kan een beroep zijn, je kan dat wel niet tot je 67 uitoefenen, spel is ook maar plezant als het afwisseling brengt na "werk".
Was het nodig dat de Romeinen destijds nog werkten ? Die leefden toch van het belastingsgeld uit hun wingewesten ? Nu en dan eens een Gladiator het hoekje zien omgaan bracht wellicht de afwisseling in hun vervelende vrije tijd.
dejules

04 nov 2017, 09:37

Voor het hele land telden Graydon in oktober 1.120 faillissementen. Dat is een stijging met bijna tien procent, vergeleken met dezelfde maand van vorig jaar. 'Traditioneel is september de maand met het hoogste aantal faillissementen", zegt Eric Van den Broele van Graydon. "Maar nu stellen we een piek van faillissementen vast in oktober. We moeten al terug tot 2013 om nog meer faillissementen te zien in oktober".

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/11/03 ... laanderen/

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

04 nov 2017, 09:40

Daarom roepen ze vanuit de regering Jobs, Jobs en nog ne keer JOBS , ze zitten daar niet met hun vingers te draaien :D :D

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

04 nov 2017, 18:02

wardje schreef:Daarom roepen ze vanuit de regering Jobs, Jobs en nog ne keer JOBS , ze zitten daar niet met hun vingers te draaien :D :D
Van uit het Europees parlement zorgt M. Thyssen voor meer jobs, alé dat de buitenlandse arbeider zoveel verdient dan een Belg,
alleen vergeet ze dat de sociale zekerheid naar ginder gaat,maar haar denkwijze is dat Belgische bedrijven nu misschien terug belgen gaan aan het werk zetten. :D
http://trends.knack.be/economie/beleid/ ... 74409.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
dejules

06 nov 2017, 20:33

Het boekhoudplatform Yuki maakt opgang in Vlaanderen. De online-invoer van onkostennota's, automatische boeking, een continu bijgewerkt overzicht van de cashflow, ... Het verleidt zelfstandigen en kmo's, maar ook accountants.
Eén ervan is het Hasseltse Cynex, een boekhouder en bedrijfsadviseur. "Ik had Yuki al gezien in Nederland. Zodra ze in België begonnen, ben ik erop gesprongen. Binnenkort is een boekhouder nog een scanner en een algoritme. Je kan zowat alles automatiseren", vindt Jeroen Meens, de gedelegeerd bestuurder van Cynex.
"Van onze dertig mensen zijn er nog zes bezig met dataverwerking voor onze 350 klanten. De rest geeft advies.

http://trends.knack.be/economie/bedrijv ... 1509975762
Gast

06 nov 2017, 23:25

dejules schreef:....
"Van onze dertig mensen zijn er nog zes bezig met dataverwerking voor onze 350 klanten. De rest geeft advies.
Zolang die rest mag blijven om advies te geven is er geen probleem. Weet dat als je ergens software van het internet download en er voor betaalt , dat er helemaal geen enkele persoon meer aan te pas komt. De rekening van de verkoper wordt slapend aangevuld. Dit kwam er als eerst , en dat is/was het voorbeeld voor vele dienstverleners zoals banken om zoveel als mogelijk te "automatiseren". IT'ers graven eigelijk hun eigen graf , eenmaal dat ze het zaakje afgewerkt hebben en dat het loopt , kunnen ze aan de dop .....
dejules

07 nov 2017, 09:29

De West-Vlaamse tapijtreus Balta sluit zijn residentiële tuftafdeling in Oudenaarde en brengt de productie over naar zijn vestigingen in Sint-Baafs-Vijve en Tielt. Hoewel de directie benadrukt dat het de bedoeling is om zoveel mogelijk van de 197 werknemers te laten meeverhuizen, heeft ze toch de intentie tot collectief ontslag bekendgemaakt en de procedure-Renault opgestart, zo melden de vakbonden. 

https://www.hln.be/geld/economie/tapijt ... ~a30970e4/

Arbeid wordt steeds schaarser.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 nov 2017, 10:47

dejules schreef:De West-Vlaamse tapijtreus Balta sluit zijn residentiële tuftafdeling in Oudenaarde en brengt de productie over naar zijn vestigingen in Sint-Baafs-Vijve en Tielt. Hoewel de directie benadrukt dat het de bedoeling is om zoveel mogelijk van de 197 werknemers te laten meeverhuizen, heeft ze toch de intentie tot collectief ontslag bekendgemaakt en de procedure-Renault opgestart, zo melden de vakbonden. 

https://www.hln.be/geld/economie/tapijt ... ~a30970e4/

Arbeid wordt steeds schaarser.
Vroeg of laat moet de politiek toegeven dat de factor arbeid moet worden losgekoppeld van de factor maatschappelijke solidariteit en sociale zekerheid. Arbeid steunt op een mentale of fysieke menselijke energie; In post-îndustriële samenlevingen wordt die band losgelaten en vervangen door elektro-magnetische energie.
Laat het middel nooit het doel vervangen !
dejules

07 nov 2017, 10:52

België trekt veel te weinig meisjes aan die informatica willen studeren. Nergens beginnen in verhouding minder meisjes aan hogere ICT-studies dan in België.


Dat blijkt uit een recent rapport van de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Amper 7 procent van de beginnende ICT-studenten in het hoger onderwijs in ons land is een vrouw, concluderen de OESO-onderzoekers.
Slechtste van de klas
Geen enkel land uit het recente OESO-onderzoek – dat 38 landen telt – doet het slechter. Gemiddeld bestaan ICT-richtingen voor 19 procent uit meisjes. In Turkije bijvoorbeeld worden de hogere ICT-studies in 29 procent van de gevallen door meisjes gevolgd, blijkt uit het OESO-onderzoek. Ons land bengelt helemaal onderaan.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171106_03171969

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

07 nov 2017, 10:56

dejules schreef:België trekt veel te weinig meisjes aan die informatica willen studeren. Nergens beginnen in verhouding minder meisjes aan hogere ICT-studies dan in België.


Dat blijkt uit een recent rapport van de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. Amper 7 procent van de beginnende ICT-studenten in het hoger onderwijs in ons land is een vrouw, concluderen de OESO-onderzoekers.
Slechtste van de klas
Geen enkel land uit het recente OESO-onderzoek – dat 38 landen telt – doet het slechter. Gemiddeld bestaan ICT-richtingen voor 19 procent uit meisjes. In Turkije bijvoorbeeld worden de hogere ICT-studies in 29 procent van de gevallen door meisjes gevolgd, blijkt uit het OESO-onderzoek. Ons land bengelt helemaal onderaan.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171106_03171969
Is er een mogelijke link tussen deze opvallende trend en het al dan niet overheersen van de katholieke leer in de onderzochte landen ? Hoe is dat bv. in Spanje of in Polen ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !
Gast

07 nov 2017, 11:47

dejules schreef:België trekt veel te weinig meisjes aan die informatica willen studeren. Nergens beginnen in verhouding minder meisjes aan hogere ICT-studies dan in België.
.....
Misschien is dat nog niet zo dom van die meisjes. Als een ICT bedrijf een softwarepakket voor een bank of iemand anders ( een boekhoudkantoor bvb . ) ontwikkelt , dan is dat per definitie een éénmalig inkomen voor dat ICT bedrijf. Eenmaal "af" zijn de ICT'ers van dat bedrijf werkloos , tenzij .... Tenzij ze regelmatig updates , upgrades , nieuwe "features" voor dat pakket ontwikkelen , en die dan ook als hoognoodzakelijk uitbrengen , kunnen ze het jarenlang overleven. Dit is wat Microsoft doet met hun steeds voortschrijdende versies van hun Windows , en iedere ICT'er heeft die truken begrepen ! Of die nieuwe versie ook veel beter werkt en veel meer mogelijkheden bieden is niet eens het doel van die nieuwe versies. Men biedt uiteraard altijd wel iets extra aan om de schijn hoog te houden. De niet ingewijden zijn er uiteraard al lang van overtuigd geraakt dat dit een onderdeel is van die snel voortschrijdende informatisering , terwijl het eigelijk maar een vorm van bedrog is om zichzelf te verzekeren tegen inkomensverlies .... Enne ... ik heb in mijn actieve periode ook die truuk als software ontwikkelaar toegepast , ik weet dus best waarover ik het heb ....