klimaat en wat kunnen we zelf doen ?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

06 jan 2018, 20:19

En het blijft maar duren...wie heeft er de grootste 'waarheid'... :roll:

https://doorbraak.be/opwarming-mens-97/ ... +Doorbraak
Wat niet al lachend kan gezegd.....
Gast

06 jan 2018, 22:31

davang schreef:En het blijft maar duren...wie heeft er de grootste 'waarheid'... :roll:

https://doorbraak.be/opwarming-mens-97/ ... +Doorbraak
Is het eigelijk nog wel belangrijk om de 'waarheid' over de opwarming door CO2 te kennen ?  We kunnen alles met electriciteit : iets verlichten , ons voortbewegen , ons verwarmen , en dat allemaal zonder ook maar iets te "verbranden" tot CO2.  Destijds werden olielampen voor verlichting binnenshuis vervangen door electrische verlichting - iedereen was tevreden om van die stinkende boel af te zijn en nooit meer om kannekes lampolie te moeten lopen. Destijds werd de straatverlichting op gas vervangen door electrische verlichting en iedereen was content omdat er praktisch niets meer te onderhouden viel.  Nu kunnen we allen zelfs electrisch gaan rijden , zoveel comfortabeler en zorgelozer ( en ik spreek uit ervaring ) , en toch is er NU blijkbaar zoveel twijfel om ook die stinkende dozen de rug toe te keren ...  We hebben de know how om al onze behoeften aan energie uit de zon te halen ( windmolens , zonnepanelen , en wie weet in de toekomst nog iets anders ) , dus waarom nog blijven hangen in de tijd van de olielamp , alleen de petrol-lobby wil dit nog zo lang mogelijk rekken.

We zullen altijd de olie nodig blijven hebben , zelfs om er medicamenten uit te vervaardigen , maar a.u.b. niet meer als brandstof.  Het begrip "brandstof" hoeft in de toekomst zelfs niet eens meer te bestaan.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

06 jan 2018, 23:00

The Spirit of Flanders schreef: Is het eigelijk nog wel belangrijk om de 'waarheid' over de opwarming door CO2 te kennen ?  We kunnen alles met electriciteit : iets verlichten , ons voortbewegen , ons verwarmen , en dat allemaal zonder ook maar iets te "verbranden" tot CO2. .
Probeer dat maar eens hard te maken: ".. en dat allemaal zonder ook maar iets te "verbranden" tot CO2."

Heb even nagegaan:
 
 31 thermische centrales alleen al in België gaande van gas over pellets , biomassa, huisvuil en zelfs dierlijke vetten die bijdragen aan CO2 uitstoot.
Van die 31 zijn er 20 die in bedrijf zijn vanaf het jaar 2000 en later .... die gaan ze de eerste 20 jaar niet sluiten
want die moeten nog opbrengen.





  

  
    
 
Gast

07 jan 2018, 00:22

Paul Siemons schreef:...
 
 31 thermische centrales alleen al in België gaande van gas over pellets , biomassa, huisvuil en zelfs dierlijke vetten die bijdragen aan CO2 uitstoot.
Van die 31 zijn er 20 die in bedrijf zijn vanaf het jaar 2000 en later .... die gaan ze de eerste 20 jaar niet sluiten
want die moeten nog opbrengen.
    
 
Ik  heb het eigelijk over de "ideale wereld" van de toekomst. Wat ga je met huisvuil aanvatten , en in 't algemeen met niet recycleerbare dingen ?  Dat men hieruit energie wint en later ook nog eens de CO2 en andere rommel niet de lucht in spuwt is een goede zaak ,  maar het is niet de bedoeling dat die voor de "echte" productie aan electriciteit moet dienen. 

Ik blijf erbij , met voldoende windmolens op zee en bijhorende buffering in valmeren kunnen wij onze energiebehoeften afdekken , op voorwaarde dat de energie uit zonnepanelen  ook voor 100 % gebufferd kan worden en niet zomaar verloren gaat als er weinig vraag naar electriciteit is.  Voor 't ogenblik zit ik onder de 10 kWh dagverbruik aan electriciteit , zelfs met het opladen van mijn electrische Kangoo erbij.  Had ik een pakje zonnepanelen ( 40 ) liggen met batterijen , dan kon ik zelfs nu in de winter bij dit donker weer zonder zon mijn netaansluiting laten wegnemen.  Al gemerkt dat Doel III al drie maanden stil ligt ?  Ik heb nog niet gehoord dat er hierdoor ergens een stroomgebrek was.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

07 jan 2018, 20:59

The Spirit of Flanders schreef: Ik  heb het eigelijk over de "ideale wereld" van de toekomst. Wat ga je met huisvuil aanvatten , en in 't algemeen met niet recycleerbare dingen ?  Dat men hieruit energie wint en later ook nog eens de CO2 en andere rommel niet de lucht in spuwt is een goede zaak ,  maar het is niet de bedoeling dat die voor de "echte" productie aan electriciteit moet dienen. 
Sta ik 1000 % achter !
The Spirit of Flanders schreef: Ik blijf erbij , met voldoende windmolens op zee en bijhorende buffering in valmeren kunnen wij onze energiebehoeften afdekken , op voorwaarde dat de energie uit zonnepanelen  ook voor 100 % gebufferd kan worden en niet zomaar verloren gaat als er weinig vraag naar electriciteit is.
"....bijhorende buffering in valmeren"  dat bestaat al lang (bv. Pompkrachtcentrale Vianden is in werking van 1964)
Voor zulke constructies heb je véél plaats nodig alsook veel verval .... 2 dingen die niet te vinden zijn in België (toch niet om rendabel te zijn)
Heb die ooit eens gaan bezoeken en dacht het meer wel vlug geleegd was bij opwekking voor piekuurgebruik.
Cijfer ook het verbruik van de pompen om het meer te vullen niet weg.. dat zal ook een aardige cent kosten
The Spirit of Flanders schreef:    Had ik een pakje zonnepanelen ( 40 ) liggen met batterijen , dan kon ik zelfs nu in de winter bij dit donker weer zonder zon mijn netaansluiting laten wegnemen. 
Ook mooi: volledige dekking van je electriciteitsverbruik .... 40 panelen ...... reken even uit wat een oppervlakte je dan zou moeten hebben als je dat voor alle inwoners van België moet bewerkstelligen ..... ik vermoed dat je er met de totale bebouwde oppervlakte niet gaat komen ?
Opslag in batterijen ..... wat kosten zulke dingen??

En je kan nog verder gaan ....je kan passief huizen bouwen die een minimum aan energie nodig hebben voor verwarming of zelfs  een nul-energiewoning laten optrekken... fantastisch toch .... dus om dat voor mekaar te krijgen gaan we zowat alles dat in België reeds gebouwd en bewoond is tot op de grond moeten afbreken en terug opbouwen naar deze standaarden.
Zie je dat in de nabije toekomst gebeuren? 
 
The Spirit of Flanders schreef: Al gemerkt dat Doel III al drie maanden stil ligt ?  Ik heb nog niet gehoord dat er hierdoor ergens een stroomgebrek was.
Men koopt ook nog wel wat stroom in van de omringende aanbieders.
Gast

07 jan 2018, 23:53

Voor zulke constructies heb je véél plaats nodig alsook veel verval .... 2 dingen die niet te vinden zijn in België (toch niet om rendabel te zijn) 

Klopt , maar dat zijn "stuwmeren" en daarvoor heb je ook nog eens plaats voor een basin op lage hoogte nodig om het vallende water op te vangen.

Een "valmeer" is een kunstmatig eiland in zee met een "put" in het midden ( ook wel donut genoemd omwille van de gelijkenis ermee ) .  Als er overschot aan stroom is pompt men het water eruit , en als men stroom nodig heeft laat men de put via turbines terug met zeewater vollopen. In theorie kan men de put zo diep en groot maken als men wil. Voordeel is ook dat men veel kleine turbines rondom in de put kan installeren zodat men heel fijn de productie ervan kan regelen , iets wat bij klassieke stuwmeren in de bergen al niet mogelijk is.

Ook mooi: volledige dekking van je electriciteitsverbruik .... 40 panelen ...... reken even uit wat een oppervlakte je dan zou moeten hebben als je dat voor alle inwoners van België moet bewerkstelligen ..... ik vermoed dat je er met de totale bebouwde oppervlakte niet gaat komen ? 
Opslag in batterijen ..... wat kosten zulke dingen?? 

Ik heb dat voor mezelf al helemaal uitgewerkt in een 60 bladzijden dik lastencohier , tot in de kleinste details.  Ik ga het hier echter niet openbaar maken omdat het mijn identiteit verraadt.  Kostprijs ? Ongeveer 150.000 Euro , alles inclusief plaatsing ( o.a. graafwerken in de tuin voor de leidingen naar de zonnepanelen ) . Het is dus iets voor "freaks" , en van terugverdientijd is al helemaal geen sprake. Het wordt niet gerealiseerd omdat www.Victronenergy.nl weigert om de nodige apparatuur voor een proof-of-concept opstelling eventjes aan de installateur uit te lenen. 

In een nul energiewoning en met een wamtepomp erbij zou het met mijn opstelling  mogelijk moeten zijn om zonder energietoevoer van buitenaf te kunnen leven. 

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

08 jan 2018, 16:55

The Spirit of Flanders schreef: Kostprijs ? Ongeveer 150.000 Euro , alles inclusief plaatsing ( o.a. graafwerken in de tuin voor de leidingen naar de zonnepanelen ) .. 
U had het over een 40 tal panelen voor een gewone eengezinswoning die je op je dak waarschijnlijk niet kwijt zult kunnen zodus zal je een groot deel van je tuin moeten aanspreken?
Reken dat eens in benodigde oppervlakte uit moest je dit voor elk Belgisch gezin doen : dan kom je er gewoon niet met de nu totale bebouwde oppervlakte in het land.
The Spirit of Flanders schreef: 
In een nul energiewoning en met een wamtepomp erbij zou het met mijn opstelling  mogelijk moeten zijn om zonder energietoevoer van buitenaf te kunnen leven. 
Zo goed als zeker zijn die woningen een pak duurder dan een doorsnee nieuwbouw en tel daar nog even die 150.000 extra euro's bij ...... astemblieft!!!

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

08 jan 2018, 18:52

Over die 'dromen' van onze SofT heb ik al enkele jaren terug iets van gelezen, alles is wel mogelijk, maar ofwel heeft SofT een zekerheid nog heeeeel lang te leven, iets die ik hem gun, ofwel heeft hij een groot lot gewonnen, misschien een mooie(zelfs niet noodzakelijk  :lol:) partner gevonden met veel geld en een grote eigendom  :?: :roll: :wink:.
Hij heeft het over zaken zoals batterijen of opslag voor energie die nog niet bestaan of nog niet rendabel zijn.
Bij ons liggen er van juni 1998 al 14 zonnepanelen, heb sedertdien nog geen cent aan elektriciteit moeten betalen, kreeg al ieder jaar drie groene stroomcertificaten uitbetaald,  jaarlijks krijgt(verplicht) mijn energieleverancier meer dan 1000 kWh terug.
Moet nu wel iets betalen voor het 'vervoer' van het gegeven overschot... :?

Ons huis is nu wel geen villa(Knokke :roll:) en al meer dan 25 jaar oud maar goed geïsoleerd, gebruik degelijke elektrische kachels om zo weinig mogelijk 'overschot' te hebben.
Wil hiermee aantonen dat SofT veel te ver wil springen, het mogelijk is met kleine ingrepen de winters door te komen.
Let wel, we hebben ook gasradiators en een heel goed werkende houtkachel, ge weet nooit hé.
Wat niet al lachend kan gezegd.....
Gast

08 jan 2018, 18:55

Paul Siemons schreef: Zo goed als zeker zijn die woningen een pak duurder dan een doorsnee nieuwbouw en tel daar nog even die 150.000 extra euro's bij ...... astemblieft!!!
Zo is het nu al altijd geweest ... Wie geld heeft , kan geld winnen , wie geen heeft , moet ....  :(

De totale op de grond geprojecteerde oppervlakte van 48 schuingeplaatste  panelen is ongeveer 65 m2. Dat is niet zo groot , maar omdat die schuin moeten liggen moeten ze in rijen van mekaar geplaatst worden om niet in mekaars schaduw te vallen , en nemen dus veel meer plaats in.  Moest men zomaar de toelating geven om panelen op een draaiend vlak te plaatsen dat zich automatisch naar de zon richt , dan kon iedereen al veel meer opbrengst hebben met minder panelen. Niet dus , want je hebt al minstens een bouwvergunning nodig , ... die je doorgaans nooit gaat krijgen wegens één of andere al dan niet absurde reden. 

p.s. het zouden ofwel 48 panelen worden met een iets minder vermogen , of 40 panelen van 330 Wp.  Ik heb geen andere keus omdat de electronica die aangesloten wordt dan ook volledig terug zou gere-engineerd moeten worden.
Laatst gewijzigd door Gast op 08 jan 2018, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

08 jan 2018, 19:13

davang schreef:Over die 'dromen' van onze SofT heb ik al enkele jaren terug iets van gelezen, alles is wel mogelijk, maar ofwel heeft SofT een zekerheid nog heeeeel lang te leven, iets die ik hem gun, ofwel heeft hij een groot lot gewonnen, misschien een mooie(zelfs niet noodzakelijk  :lol:) partner gevonden met veel geld en een grote eigendom  :?: :roll: :wink:.
Hij heeft het over zaken zoals batterijen of opslag voor energie die nog niet bestaan of nog niet rendabel zijn.
Bestaan wel , alles is netjes berekend , maar inderdaad duur. Of je dat nu iets "rendabel" kan noemen laat ik in het midden.  De centjes heb ik , en als ik niet lang meer leef gaat er misschien iemand anders mee lopen , een rechtse zakkenvuller bvb. :lol:

Bij ons liggen er van juni 1998 al 14 zonnepanelen, heb sedertdien nog geen cent aan elektriciteit moeten betalen, kreeg al ieder jaar drie groene stroomcertificaten uitbetaald,  jaarlijks krijgt(verplicht) mijn energieleverancier meer dan 1000 kWh terug.
Moet nu wel iets betalen voor het 'vervoer' van het gegeven overschot... :?
Je behoort tot de gelukkigen die met een "gebetonneerd" contract er profijt kan uit halen. Diegenen die nu nog zonnepanelen installeren hebben minder geluk. Je gaat vanaf 2019 ook meer kans hebben dat men bij jou een "slimme meter" installeert , men begint immers eerst bij de bezitters van zonnepanelen om dat ding uit te rollen.  En dan maar afwachten of Tommelein zijn woord houdt om de stroom die je injecteert ook 15 jaar terug te betalen . Die slimme meter heeft geen terugdraaiende teller , weet je .  Beide stromen , de inkomende en de uitgaande ( net geinjecteerde ) worden apart gemeten met aparte tellers.

 

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

08 jan 2018, 19:49

The Spirit of Flanders schreef:
Bij ons liggen er van juni 1998 al 14 zonnepanelen, heb sedertdien nog geen cent aan elektriciteit moeten betalen, kreeg al ieder jaar drie groene stroomcertificaten uitbetaald,  jaarlijks krijgt(verplicht) mijn energieleverancier meer dan 1000 kWh terug.
Moet nu wel iets betalen voor het 'vervoer' van het gegeven overschot... :?
Je behoort tot de gelukkigen die met een "gebetonneerd" contract er profijt kan uit halen. Diegenen die nu nog zonnepanelen installeren hebben minder geluk. Je gaat vanaf 2019 ook meer kans hebben dat men bij jou een "slimme meter" installeert , men begint immers eerst bij de bezitters van zonnepanelen om dat ding uit te rollen.  En dan maar afwachten of Tommelein zijn woord houdt om de stroom die je injecteert ook 15 jaar terug te betalen . Die slimme meter heeft geen terugdraaiende teller , weet je .  Beide stromen , de inkomende en de uitgaande ( net geinjecteerde ) worden apart gemeten met aparte tellers.

 
Heb er geen enkel bezwaar tegen, mogelijks zijn er binnen kort redelijk goedkope opslag batterijen te verkrijgen... :)  heb er plaats voor en een klein beetje geld... :lol: :D
Wat niet al lachend kan gezegd.....
Gast

08 jan 2018, 20:15

davang schreef:....

Heb er geen enkel bezwaar tegen, mogelijks zijn er binnen kort redelijk goedkope opslag batterijen te verkrijgen... :)  heb er plaats voor en een klein beetje geld... :lol: :D
Ach , die zijn er , maar niet te koop voor particulieren.  Als je nu een volelectrische Renault ZOE koopt , kan je kiezen , ofwel huur je de batterij , ofwel koop je ze voor een meerprijs van ca. 8000 a 9000 Euro. Dat is een Lithium-ion batterij van 44 kWh en daar kan je als opslag voor in huis al heel wat mee aanvangen als je bedenkt dat je al een grootverbruiker bent als je 15 kWh per dag verbruikt. Als je 44 KWh Li-ion batterijen als particulier  zoudt kopen betaal je er het vijfvoudige voor !    8O

In mijn "ontwerp" zou ik 8 Li-ion batterijen van elk 4,75 kWh willen gebruiken. Die zijn door particulieren te koop en kosten elk ongeveer 5000 Euro !  Die hebben dus een gezamelijk vermogen van 8 maal 4,75 of 38 kWh , waarvan ik steeds maar 60 % gebruik om de batterijen een lang leven ( ongeveer 25 jaar ) te garanderen.  Rest dus 38 kWh x 60 % is 22,8 kWh.  Dat is voldoende om mij een nachtje en langer van stroom te voorzien. Sorry om hier weeral de techneut uit te hangen ...

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

09 jan 2018, 11:43

Sof, ik wil niet moeilijk doen maar wenst men gebruik te maken van dergelijke technieken heeft een particulier een enorme investering voor de boeg want ook al klinkt het goed, 8 x 5000 Euro is toch nog altijd 40.000 Euro en dan heb je de batterijen maar moet je nog een systeem uitdokteren dat gedurende onze 4 "donkere maanden" die batterijen kan opladen met uw geschat dagelijks verbruik van 15 KWh.
Vergeet uw zonnepanelen en vergeet een windmolen waar je nooit vergunning voor zal krijgen.

Bekijk eens als voorbeeld een zonneboiler 150 liter, kost je in het beste geval een kleine 4.000 Euro terwijl je een elektrische boiler aanschaft voor 500 ( verschil = € 3.500) . In het slechtste geval verbruikt die 365 dagen x 1,5 kWh (dag) of afgerond 550 kWh per jaar met een kost van 21 cent (daltarief) per kWh.
Voor 115 Euro op jaarbasis zou je dus 3500/115 = 30 jaar warm water kunnen produceren !
Akkoord dat de prijs van de energie gaat stijgen maar die zonneboiler moet in de wintermaanden ook bijgestookt worden ... ik hou dat als compensatie !

Als werkende mens moet je gewoon kiezen voor de meest rendabele oplossing ... het zal mij worst wezen hoe milieuvriendelijk de elektriciteitsboeren onze kWh'ren produceren maar onder het mom van 't is voor het milieu doe ik zonder rekenen mijn portemonnee niet open !
Gast

09 jan 2018, 13:24

Ik heb hierboven al geschreven dat het iets is voor rijke freaks , nog zeker niet voor iedereen. Het kan beteren als zonnepanelen nog meer zouden opbrengen per paneel en als de batterijen kleiner , lichter en vooral goedkoper worden. 

Een zonneboiler op het dak zou ik ook al zeker niet willen , gaat niet lang mee , is ingewikkeld en duur.  Ik hou het ook bij een 150 liter boiler op electriciteit - en dan nog met een tijdsklok ertussen. 

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

09 jan 2018, 15:29

The Spirit of Flanders schreef:IEen zonneboiler op het dak zou ik ook al zeker niet willen , gaat niet lang mee , is ingewikkeld en duur.  Ik hou het ook bij een 150 liter boiler op electriciteit - en dan nog met een tijdsklok ertussen. 
Ziedaar het hoogtechnologische ontwerp van de SoF: een boiler met tijdsklok, alleen een internetingenieur bedenkt zoiets! 
Van alle futuristische prietpraatjes (valmeren, de halve Noordzee vol windmolens) die je hier al hebt zitten propageren is er tot hier toe geen enkel die de toets met de werkelijkheid kan trotseren, SoF. Probeer maar eens met dat groene gedoe meer dan 90% van onze energiebehoeften te dekken binnen de zeven jaar, ik ben benieuwd (als ik tegen dan nog leef, tenminste).