België is een ambtenarenland

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

26 jul 2019, 11:24

E.T. schreef:
26 jul 2019, 10:18

Nog een kleine opmerking dat vakantiegeld is niet te vergelijken met de sommen die gelden in de privé
Arbeiders krijgen op de dagen dat ze verlof nemen geen geld.
Dat wordt gecompenseerd door het vakantiegeld dat ze een jaar later (ten vroegste in mei) ontvangen.
Ambtenaren "vergeten" dat steeds te vermelden als ze het hebben over het "grote" vakantiegeld van mensen die voor economische welvaart zorgen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 jul 2019, 11:27

Je hebt blijkbaar geen idee van de lonen van managers en ceo's
Wie leiding geeft aan zo'n 50 mensen krijgt een hoger loon dan een geoefend vakman.

Ik schrijf bewust krijgt want soms verdienen ze het niet

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jul 2019, 11:30

Wil:

Die man is zijn wedde dubbel en dik waard. Hij brengt voor de overheid veel zaad in het bakje. Zonder mensen met de nodige kennis, haalt de fiscus veel te weinig geld op bij de belastingplichtigen. Deze laatsten hebben ook vaklieden in huis om ervoor te zorgen dat ze het minimum betalen (en dat is terecht). De andere kant moet daar mensen van hetzelfde niveau tegenover stellen.


Dat is ook zo : Dat ze maar eens proberen wat de inhoud betekend Job :wink: Als je niet de nodige kennis hebt , mag je zo job vergeten . Daar moet je niet jaloers op zijn . Dat ze meer verdienen .

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 jul 2019, 11:32

dejules schreef:
26 jul 2019, 11:24
E.T. schreef:
26 jul 2019, 10:18

Nog een kleine opmerking dat vakantiegeld is niet te vergelijken met de sommen die gelden in de privé
Arbeiders krijgen op de dagen dat ze verlof nemen geen geld.
Dat wordt gecompenseerd door het vakantiegeld dat ze een jaar later (ten vroegste in mei) ontvangen.
Ambtenaren "vergeten" dat steeds te vermelden als ze het hebben over het "grote" vakantiegeld van mensen die voor economische welvaart zorgen.
Nog een kleine opmerking dat vakantiegeld is niet te vergelijken met de sommen die gelden in de privé (de verlofdagen zelf zijn wel al begrepen in de maandelijkse wedde).
Het staat er echt wel Jules
Graag een quote volledig weergeven 8)

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jul 2019, 11:38

Ieder jaar krijg je toch vakantie geld .Moet ook rekening houden met de prestatie die ze binnen jaar hebben gepresteerd werknemers Maar baas betaald dat telkens tussen de 2 a 3 maand van jaar vakantie gelden , en dan wordt dat doorgestort naar personeel eind mei begin juni .

En ambtenaren krijgen een dertiende maand . Wat is er mis mee :?:
Zijn toch vrij van hun vakantiedagen op te nemen , in de privé ligt dat anders.
Je kan er blijven over zeuren maar gaat niks veranderen .
dejules

26 jul 2019, 12:09

E.T. schreef:
26 jul 2019, 11:27
Je hebt blijkbaar geen idee van de lonen van managers en ceo's
Wie leiding geeft aan zo'n 50 mensen krijgt een hoger loon dan een geoefend vakman.

Ik schrijf bewust krijgt want soms verdienen ze het niet
In de privé heeft men 20 wettelijke verlofdagen. Een ambtenaar bij de Vlaamse overheid start met 35 verlofdagen, snel oplopend naar 40! En voor ambtenaren heeft men verschillende extra wettelijke feestdagen "uitgevonden".

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jul 2019, 12:28

Dejules.
In de privé heeft men 20 wettelijke verlofdagen. Een ambtenaar bij de Vlaamse overheid start met 35 verlofdagen, snel oplopend naar 40! En voor ambtenaren heeft men verschillende extra wettelijke feestdagen "uitgevonden".


Ten eerste hebben die ambtenaren die regels wetten niet uitgevonden , en ten tweede waarom heb je zelf niet voor zo job gekozen . Leert dat toch eens aanvaarden .

Als je u job graag hebt gedaan of nog , maakt dat niet uit .
Ofwel ga je voor verandering .
Maar de regels moet je maar leren aanvaarden .
Dat is net zelfde met werknemers pensioen , of zelfstandig pensioen . hoor je mij klagen ?
Zelfstandig zijn is bewuste keuze die je zelf maakt .
dejules

26 jul 2019, 12:32

gast43 schreef:
26 jul 2019, 12:28
Dejules.
In de privé heeft men 20 wettelijke verlofdagen. Een ambtenaar bij de Vlaamse overheid start met 35 verlofdagen, snel oplopend naar 40! En voor ambtenaren heeft men verschillende extra wettelijke feestdagen "uitgevonden".


Ten eerste hebben die ambtenaren die regels wetten niet uitgevonden
Toch wel!
Kent U 1 bedrijf in de privé dat een heel land kan gijzelen met een staking?

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

26 jul 2019, 12:47

Wil. schreef:
26 jul 2019, 11:20
De kannibaal schreef:
26 jul 2019, 11:05

Die man is niet goed betaald, die man is zwaar overbetaald. Gelukkig is hij 58 en zal binnenkort met pensioen vertrekken. En dan zijn er 2 mogelijke pistes; een gediplomeerde bachelor of master gaat hem vervangen tegen de helft van de prijs, maar als het huidige beleid wordt voortgezet, dan wordt hij waarschijnlijk vervangen door 2 politieke gepistoneerden, en verdubbelt de rekening. En die man gaat niet met pensioen met 2000€ per maand.
Die man is zijn wedde dubbel en dik waard. Hij brengt voor de overheid veel zaad in het bakje. Zonder mensen met de nodige kennis, haalt de fiscus veel te weinig geld op bij de belastingplichtigen. Deze laatsten hebben ook vaklieden in huis om ervoor te zorgen dat ze het minimum betalen (en dat is terecht). De andere kant moet daar mensen van hetzelfde niveau tegenover stellen.

Of zijn pensioen verantwoord is, is een andere vraag. Het hangt ervan af wanneer hij in dienst is getreden. Wellicht rond 1980. Dan heeft hij het nog 5 a 10 jaar met een povere wedde moeten stellen. Daarna zijn de weddes bij de overheid naar het niveau van de privé opgetrokken (dat werd ook tijd, hé).

Er zullen waarschijnlijk door de volgende federale regering nieuw voorstellen voor de overheidspensioenen worden bedisseld. Wie al in het pensioensysteem zit, laat men daarbij onaangeroerd.
Als de elektrieker niet zorgt dat de PC van de man blijft draaien; dan zit die dagenlang met zijn duimen te draaien. Wat dat betreft is de ene volledig afhankelijk van de andere. Spijtig genoeg heb ik in mijn actieve jaren een contract ondertekend dat mij dwingt tot zwijgplicht en is het mij verboden om een woord te zeggen over te toestanden binnen de administratie.
Maar één ding mag ik wel zeggen, het is een algemeen verspreide wetenschap binnen de wandelgangen van de Europese commissie. Onze overbetaalde ambtenaar neemt waarschijnlijk deel aan werkgroepen om ervoor te zorgen dat nieuwe belastingregels worden opgenomen in wetten. Het is geen eigen prestatie van de ambtenaar. Ze worden hem gedicteerd door de Big 4, KPMG, Deloitte, PC en EY. Hier werken mensen die veel hoger gekwalificeerd zijn, dan onze ambtenaar, voor een lager loon. Binnen een paar maanden kunnen wij een noodoproep tot personeel verwachten bij The Big 4, want na het lezen van het loon van de ambtenaar, viert de job hopping hoogtij om een plaats te verwerven in de ambtenarij.
"Wie al in het pensioensysteem zit, laat men daarbij onaangeroerd." Voor U een zekerheid, voor mij twijfelachtig. Als de gemeentes nu al met de handen in het haar zitten, dan vraag ik mij af, hoe men dit gaat oplossen binnen 10 jaar. Wellicht heeft men tegen die tijd een nieuw ras ezels opgekweekt, die met een vergaarbak aan hun poep rondlopen om de centen op te vangen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 jul 2019, 13:57

Jij denkt nog altijd dat die man enkel een diploma middelbaar onderwijs heeft. Op de letter genomen is dat misschien zo. Jij weet echter niets van examens binnen de FOD Financiën. Daar heb jij geen kennis van, anders zou je zulke onzin niet uitkramen.

Als die jongens waarnaar jij verwijst met een lager loon naar huis gaan, dan is dat een teken dat ze niet meer waard zijn. Anders sprongen ze wel naar een ander bedrijf waar hun skills werden gewaardeerd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

26 jul 2019, 14:19

Wil. schreef:
26 jul 2019, 11:20

Die man is zijn wedde dubbel en dik waard. Hij brengt voor de overheid veel zaad in het bakje.
Alleen het innen van belastingen kost ons 1.2 miljard Euro.
Als die man ging werken in de privé dan bracht die geld op.
Nu is die netto-ontvanger van geboorte tot de dood.
Het innen van belastingen kan veel eenvoudiger : wij hebben de technologie nl block-chain.
Hierdoor worden 80% van alle administratieve handelingen overbodig.
De vraag is : "Wat ga je doen met mensen die voor het leven benoemd zijn?".
In Nederland heeft men gewoon het statuut van ambtenaar veranderd in dat van een werknemer.
Indien die overbodig wordt dankt men hem af.
Onze staat is een waterhoofd : dit heeft geen lange houdbaarheidsdatum meer.
dejules

26 jul 2019, 14:22

Wil. schreef:
26 jul 2019, 13:57

Als die jongens waarnaar jij verwijst met een lager loon naar huis gaan, dan is dat een teken dat ze niet meer waard zijn.
Klopt niet, in tegenstelling tot die leegloper van de FOD staan die mensen in een globale concurrentie. In India om maar 1 land te noemen staan er miljoenen mensen klaar om die job over te nemen, veel goedkoper natuurlijk!

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

26 jul 2019, 16:42

Wil. schreef:
26 jul 2019, 13:57
Jij denkt nog altijd dat die man enkel een diploma middelbaar onderwijs heeft. Op de letter genomen is dat misschien zo. Jij weet echter niets van examens binnen de FOD Financiën. Daar heb jij geen kennis van, anders zou je zulke onzin niet uitkramen.

Als die jongens waarnaar jij verwijst met een lager loon naar huis gaan, dan is dat een teken dat ze niet meer waard zijn. Anders sprongen ze wel naar een ander bedrijf waar hun skills werden gewaardeerd.
Gij hebt heel grote pech broeder. Ik heb zelf les gegeven aan onze ambtenaren, maar dan wel uit de cat A&B - informatica - scada management en verkeerscontrole, maar die hadden uiteraard een beter basisopleiding dan onze vacature man. Een zeer gemengd publiek, van sukkelaars tot hoogbegaafden, maar met een kleiner loon dan het gewraakte probleem kind. Hoe kan ik het weten 8O 8O: benoeming en loon zijn zowat de grootste gespreksonderwerpen bij de ambtenaren.
Sommige van de "jongens" waarnaar gij met zoveel minachting verwijst van de categorie die ik aanhaalde, hebben meer wijsheid en kunnen in hun pink zitten, dan 10 gewone ambtenaren te samen. Gij denkt misschien dat het mannen zijn die een lamp en een schakelaar kunnen installeren, maar gij hebt een totaal verkeerd beeld. En inderdaad , er gebeurt job-hopping, maar voor wie in de hoogste barema categorie zit zijn de mogelijkheden beperkt, en ze zullen zich enkel kunnen verbeteren met extra legale voordelen.
Wie hier meegelezen heeft , weet nu ondertussen wat ze moeten doen. Zich verbroederen met een politieker en dan direct naar de administratie voor dubbel loon. Hun diploma voldoet ruimschoots.
dejules

26 jul 2019, 16:53

Klachtenzee bij DIV: “Elke keer als ik bel, hoor ik tien minuten een bandje. En dan zeggen ze dat ze me niet kunnen helpen”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201907 ... bmdHoh4sSc

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 jul 2019, 17:41

dejules schreef:
26 jul 2019, 14:19
Wil. schreef:
26 jul 2019, 11:20

Die man is zijn wedde dubbel en dik waard. Hij brengt voor de overheid veel zaad in het bakje.
Alleen het innen van belastingen kost ons 1.2 miljard Euro.
Als die man ging werken in de privé dan bracht die geld op.
Nu is die netto-ontvanger van geboorte tot de dood.
Het innen van belastingen kan veel eenvoudiger : wij hebben de technologie nl block-chain.
Larie.

Maar ik wil jouw geweldige redenering wel even doortrekken: het innen van de belastingen kost geld. Weet je wat, we schaffen die belastingcontroleurs en -ontvangers allemaal af. Dat is dan een besparing van 1,2 miljard volgens julio.

Moet ik nog verder gaan? :lol: :lol: :lol:
Pakjessleper, blijf bij je doosjes.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.