Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

06 mar 2024, 20:35

Dicksy schreef:
06 mar 2024, 20:15
Israël gaat 3.500 nieuwe kolonistenwoningen bouwen op Westelijke Jordaanoever

Israël heeft toestemming gegeven voor de bouw van ongeveer 3.500 kolonistenwoningen in nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever. De bevoegde autoriteiten hebben bouwplannen goedgekeurd in drie nederzettingen in de buurt van Jeruzalem, melden verschillende Israëlische media. Nederzettingen in het bezette Palestijnse gebied zijn nochtans illegaal volgens het internationaal recht.
Welk internationaal recht? Het enige recht dat telt is het Israëlische recht en de rest den boom in.
De woordkeuze is hier van groot belang, nederzetten is neit hetzelfde als koloniseren. :D
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mar 2024, 19:59

De ramadan stelt islamitische militanten niet alleen in staat om hun religieuze plichten na te leven en te herbevestigen, maar ook om hun politieke ideologische overtuigingen te versterken.

De ramadan is een maand van toewijding aan en vernieuwing van hun geloof en ook van hun politieke zaak, hetzij door militaire of niet-militaire jihad. Het is een maand die bij uitstek geschikt is voor het bereiken van het martelaarschap en voor toewijding aan de islamitische ideologie.

Door de hele islamitische geschiedenis heen is de ramadan gezien als een tijd van overwinning voor
moslimlegers en een periode waarin degenen die de martelaarsdood sterven meer zekerheid hebben betreffende een plek in het paradijs.

Elk jaar vallen er uitzonderlijk veel doden door de acties van moslims tijdens de ramadan. Neen, niet door te veel eten of door roekeloos rijden maar ze komen om in hun strijd 'op de weg van Allah'.

De start wordt gegeven na dit weekend. Ik ga turven hoeveel martelaars erbij komen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 mar 2024, 20:08

Wil. schreef:
08 mar 2024, 19:59
De ramadan stelt islamitische militanten niet alleen in staat om hun religieuze plichten na te leven en te herbevestigen, maar ook om hun politieke ideologische overtuigingen te versterken.

De ramadan is een maand van toewijding aan en vernieuwing van hun geloof en ook van hun politieke zaak, hetzij door militaire of niet-militaire jihad. Het is een maand die bij uitstek geschikt is voor het bereiken van het martelaarschap en voor toewijding aan de islamitische ideologie.

Door de hele islamitische geschiedenis heen is de ramadan gezien als een tijd van overwinning voor
moslimlegers en een periode waarin degenen die de martelaarsdood sterven meer zekerheid hebben betreffende een plek in het paradijs.

Elk jaar vallen er uitzonderlijk veel doden door de acties van moslims tijdens de ramadan. Neen, niet door te veel eten of door roekeloos rijden maar ze komen om in hun strijd 'op de weg van Allah'.

De start wordt gegeven na dit weekend. Ik ga turven hoeveel martelaars erbij komen.
Die worden door de Saoudi in elk geval veel beter opgevangen en gehuisvest dan de Palestijnen ; Wie zou die miljoen tenten eigenlijk financieren; ?









































Ze worden in Saouidi in elk geval vceel beter ontvangen en verzorgd dan de Palestijnen. Wie zou die
milho
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mar 2024, 20:21

socrates schreef:
08 mar 2024, 20:08
Die worden door de Saoudi in elk geval veel beter opgevangen en gehuisvest dan de Palestijnen ; Wie zou die miljoen tenten eigenlijk financieren; ?
Opgelet, socrates, we hebben het hier over de ramadan. Niet over de hajj. Dat is ergens in juni dit jaar en die duurt maar één week.

De ramadan is de heilige maand en dan wordt er o.a. overdag niet gegeten, (wat voor de Gazanen geen probleem gaat zijn.)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 mar 2024, 20:31

Wil. schreef:
08 mar 2024, 20:21
socrates schreef:
08 mar 2024, 20:08
Die worden door de Saoudi in elk geval veel beter opgevangen en gehuisvest dan de Palestijnen ; Wie zou die 3 miljoen tenten eigenlijk financieren; ?
Opgelet, socrates, we hebben het hier over de ramadan. Niet over de hajj. Dat is ergens in juni dit jaar en die duurt maar één week.

De ramadan is de heilige maand en dan wordt er o.a. overdag niet gegeten, (wat voor de Gazanen geen probleem gaat zijn.)
Ja, je hebt natuurlijk gelijk Wil. ik was even verstrooid. Mijn vraag bijft evenwel gelden omtrent discrimatie van Palestijnen door Saoudi
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mar 2024, 20:38

De Saoedi's hebben in 2021 laten weten dat ze het geklaag van die Palestijnen beu zijn. Ze sturen aan op gewone diplomatieke relaties met Israël.

Het verstoren van die toenadering is één van de redenen waarom Iran de Hamassers zo gek gekregen heeft om die aanval van 7 oktober in te zetten. Zoals je weet zijn Iran en de Saoedi's geen vrienden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 mar 2024, 20:40

Wil. schreef:
08 mar 2024, 20:38
De Saoedi's hebben in 2021 laten weten dat ze het geklaag van die Palestijnen beu zijn. Ze sturen aan op gewone diplomatieke relaties met Israël.

Het verstoren van die toenadering is één van de redenen waarom Iran de Hamassers zo gek gekregen heeft om die aanval van 7 oktober in te zetten. Zoals je weet zijn Iran en de Saoedi's geen vrienden.
Nochtans geloofbroeders maar nog liever vriendje worden met de Joden dan met de voormalige Perzen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 mar 2024, 20:41

socrates schreef:
08 mar 2024, 20:40
Wil. schreef:
08 mar 2024, 20:38
De Saoedi's hebben in 2021 laten weten dat ze het geklaag van die Palestijnen beu zijn. Ze sturen aan op gewone diplomatieke relaties met Israël.

Het verstoren van die toenadering is één van de redenen waarom Iran de Hamassers zo gek gekregen heeft om die aanval van 7 oktober in te zetten. Zoals je weet zijn Iran en de Saoedi's geen vrienden.
Nochtans geloofsbroeders maar nog liever vriendje worden met de Joden dan met de voormalige Perzen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

08 mar 2024, 20:46

Realpolitiek?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

08 mar 2024, 21:07

Wil. schreef:
08 mar 2024, 20:46
Realpolitiek?
Hoe zou die er dan op strategisch gebied uitzien ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 mar 2024, 09:36

Het komt erop neer dat je inziet dat de tegenstander te sterk is om hem te overwinnen; dan maar liever met hem samenwerken op allerlei vlakken zodat je er beiden voordeel uit haalt. Bovendien kun je die voormalige tegenstander nog aan jouw kant krijgen als Iran moeilijk begint te doen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

09 mar 2024, 09:48

Dus zelfs bij super-orthodoxe moslims, zoals de Saoudi, gaan materiële belangen dan toch nog boven de regels van hun fundamentalistische geloofsovertuiging?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 mar 2024, 10:11

Tijdelijk wel. Het haalt niet veel uit om te vechten tegen iemand die 2 keer zo groot is. Dan is het motto: ♪'Als ik ik groot en sterk zal wezen, zal ik hem op z'n bakkes slaan' ♫
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

09 mar 2024, 10:19

Zij hebben toch ook van de VS het nodige wapentuig mogen kopen ? Is Israël dan zo bedreigend groot dat men ze, ondanks hun fundamenteel anders zijn, toch liever te vriend houdt ? Dat had Egypte blijkbaar al veel eerder begrepen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

09 mar 2024, 10:39

Nochtans geloofbroeders maar nog liever vriendje worden met de Joden dan met de voormalige Perzen.
Met die zgn. "broederschap" zal het nogal meevallen denk ik. De Saoedi's zijn vnl. soenitisch en de "Iraanse broeders" zijn sjiitisch. Niet echt grote vrienden dus.
Ze sturen aan op gewone diplomatieke relaties met Israël.
De Saoedi's willen kernwapens. Om die technologie te verkrijgen moet je op goede voet staan met de VS EN Israël. Op economisch vlak waren er ook al vergevorderde plannen voor samenwerking tussen Israël en SA - op niveau van private ondernemingen dan wel.
Iran zag dat met lede ogen aan en de aanval van Hamas heeft bovenstaande initiatieven voorlopig in de koelkast gezet. Mission accomplished voor Iran.